O
T
Jag tror det har med kylan att göra. Var länge sen det varit så kallt som nu.
 
H håbbe1961 skrev:
Det som jobbar mest nu i kylan är nog värmepumpen den har förmodligen en elvärme som kopplas in när inte pumpen orkar ge mer. 16A låter lite som huvudsäkring till allt , brukar man ha bara för värmepumpen. Men jordfelsbrytaren utlöses kan ju vara annat. Ingen eget avlopp med pumpbrunn?
Nej, kommunalt avlopp. Ja, vi sneglar väl också på värmepumpen.

Jag är mest ute efter att veta om detta är något farligt och akut eller om det är ett "normalt" fungerande elsystem under de förutsättningar vi har. Har också förstått att huvudsäkringar på 16A är ganska lite. Kåken är på 170 kvm och vi är 5 i familjen, 3 barn ger ju en del tvätt bla...
 
Troligtvis räcker det att säkra upp till 20A i stället för 16. Tar 10 min för elektriker. Plocka fram elräkningen bara då de måste rapportera till nätägaren om bytet då det medför något högre elnätsavgift
 
10 min för en elektriker? Hur går ett sånt byte till rent praktiskt?
 
MultiMan
Man skruvar ut befintliga bottenstycken i huvudsäkringshållarna (med särskilt verktyg) och byter till en annan sort som medger montering av säkringar som tål högre ström, och skruvar i nya säkringar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man skruvar ut befintliga bottenstycken i huvudsäkringshållarna (med särskilt verktyg) och byter till en annan sort som medger montering av säkringar som tål högre ström, och skruvar i nya säkringar.
Men det finns inga andra faktorer som spelar in? Går detta att göra i alla anläggningar som har 16A? Och återigen, varför har detta börjat nu, visserligen har vintern varit ovanligt kall men vi har haft -15 i flera veckor men senaste dagarna "bara" -8... får inte ihop det rent logiskt. Jag uppskattar alla era svar!
 
Kylan är som sagt en trolig orsak. För att öht kunna säga något mer behövs mer uppgifter, t.ex foto på värmepumpens märkskylt där det framgår vilken normal driftsström den har, även med eventuella elpatroner igång, hur den är inkopplad (enfas/trefas). Och ni behöver uppdatera gruppförteckningen så att man där ser vad som ligger på varje fas. Och ni måste givetvis kunna tala om vilka apparater som t.ex spis och liknande som var igång vid dessa tillfällen. Annars kan man bara gå på tumregler och där tycker jag att 16 A till en villa på 170 m² uppvärmd med värmepump ligger på gränsen. Det är uppvärmningen som är den stora posten.

Har ni en enda JFB för hela huset, och som även skyddar värmepumpen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kylan är som sagt en trolig orsak. För att öht kunna säga något mer behövs mer uppgifter, t.ex foto på värmepumpens märkskylt där det framgår vilken normal driftsström den har, även med eventuella elpatroner igång, hur den är inkopplad (enfas/trefas). Och ni behöver uppdatera gruppförteckningen så att man där ser vad som ligger på varje fas. Och ni måste givetvis kunna tala om vilka apparater som t.ex spis och liknande som var igång vid dessa tillfällen. Annars kan man bara gå på tumregler och där tycker jag att 16 A till en villa på 170 m² uppvärmd med värmepump ligger på gränsen. Det är uppvärmningen som är den stora posten.

Har ni en enda JFB för hela huset, och som även skyddar värmepumpen?
Tack, ja jag förstår att min information är bristfällig. Gruppförteckning är nåt vi vet att vi behöver, nu är det ju gissningslek varje gång man tittar in i proppskåpet. Vi har 1 jfb till hela huset och denna litar jag stenhårt på, den har löst ut på mindre än en halv sekund de gånger det funnits anledning (vilket såklart är förväntat av en jfb, det fattar t.o.m jag). Jag har fått numret till en elektriker som grannen anlitat tidigare, ska kontakta honom på mån och se vad han säger.
 
Plot twist. Fotade lite i proppskåpen nu och tydligen är 2 av våra huvudsäkringar 20A och den som har gått flera ggr nu är 16A. Jag trodde att alla 3 skall vara samma...? :surprised:

Hela stora proppskåpet:
Elskåp öppet med flera säkringar och mätare, inklusive en etikett som visar 16A huvudsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudsäkringarna:
Trefas huvudsäkring med en märkt 16 A och en informationsetikett om abonnemangsavgift vid denna säkringsstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordfelsbrytaren:
Elektriskt säkringsskåp med en 20A huvudsäkring och ledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elmätaren:
Digital elmätare ACE 4000 monterad i proppskåp visar energiförbrukning på 268967 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla proppskåpet:
Gammalt proppskåp med keramiska säkringar och en lapp märkt "Belysning Förråd 16A".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kolla elräkningen vilken säkrings storlek ni betalar för. Står 16A på skylten och du säger att ni har två 20A och en 16A huvudsäkring. Alla tre ska givetvis vara samma. Skruva ur alla tre säkringarna och titta vad det sitter för bottenplattor. Vad det är för färg på dom
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
kolla elräkningen vilken säkrings storlek ni betalar för. Står 16A på skylten och du säger att ni har två 20A och en 16A huvudsäkring. Alla tre ska givetvis vara samma. Skruva ur alla tre säkringarna och titta vad det sitter för bottenplattor. Vad det är för färg på dom
Finns risk att jag får en fetingräkning för 10 års (eller mer?!) överkonsumtion? :crysmile:
 
Skruva ur den som är på 16A och kolla färg på botten där. Får du dit en 20A säkring så har någon petat i en 16A av misstag eller det man hade hemma och sedan har det fortsatt på det viset.
Kolla sedan på elräkningen om ni betalar för 16A eller 20A.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
16A är grå i botten. De andra 2 kan jag inte kolla nu mitt i matlagning och annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.