Hej nu åkte jag på att kolla på morsans fläkt.

Den går som den skall om man inte har tänt lampan men med lampan tänd snurrar fläkten knappt på lägsta hastighet och inte alls på resterande hastigheter.

Fläkten är av märke Electrolux modell EFT 6466/S
Har följande funktioner:
Knapp för Start och Stop.
Knapp för hastighetsreglering.
Knapp för intensivhastighet
Knapp för lampa

Är det bara att skrota fläkten eller finns det någon annan förklaring?

Bifogar kopplingsschema.

Tack på förhand
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt värre, lampan borde väl bara ha en 230V av/på-strömbrytare och inte ha nåt med resten att göra förutom matningen till fläkten?

Lyser lampan som den ska (och oberoende av vad du försöker köra för fläkthastighet)?
 
Plockade isär fläkten igår...

Fick ingen ordning på den.
Fattar inte att en fläkt kan vara så avancerad. Det ser ju ut som att det går att använda den som mp3-spelare eller nått…
Det blev en ny istället…
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
All den elektroniken för en fläkt och en lampa??!!
 
Japp 4 fläkthastigheter och på/av lampa...!
 
Gammal tråd, jag vet, men...

Jag har exakt samma problem som TS med en identisk fläkt! Är lampan släkt funkar den perfekt men tänder jag lampan varvar fläkten ner och går knappt. "Lampan" är ett 11W kompaktlysrör som jag provat att byta utan förändring. Det man även märker är att lysdioderna lyser mycket svagare när man tänder lampan och motorn börjar "hacka".

Fick du lillePer ordning på din fläkt?

Är det någon som har några idéer?

Till saken hör att jag inte hade fattat sambandet med fläktproblemen och lampan utan plockade ner fläkten i bitar och rengjorde allt ordentligt, vilket verkligen behövdes. Nöjd och belåten skruvade jag ihop eländet och tände lampan. Då slutade den naturligtvis att fungera... :mad::confused::x:eek:
 
Nettoparts har kretskortet för 1732:- :)
Annars kanske det går att laga. Om lysröret tänder så är det nog inte kortslutning i drosseln, men kanske något annat fel i strömförsörjningen som inte längre orkar med all last. Ser inte värre ut än att en elektronikkunnig skulle kunna fixa den.
 
Mina föräldrar en Electrolux-fläkt med exakt det felet hos dem. Borde kika lite på den nästa gång jag är förbi... Byta kondingarna på chans kanske?!
 
Det finns ju tecken på åldersproblem, så elektrolytkondensatorer är helt klart en kandidat. Det beror på hur strömförsörjningen är gjord och vad den matar. ÄR den vita burken längst till vänster på kortet en transformator?
 
Bo.Siltberg skrev:
Nettoparts har kretskortet för 1732:- :)
Aha, som hittat :x Har för mig att beloppet är i samma storleksordning som det jag en gång betalade för fläkten... :confused: Men tack ändå!
 
Bo.Siltberg skrev:
ÄR den vita burken längst till vänster på kortet en transformator?
Jag vet faktiskt inte. Jag har ännu inte öppnat upp "elektronikdelen". "Fettsaneringen" gjorde jag med fläkten monterad på plats. Jag tror att jag måste montera ner fläkten för att komma åt "elektronikmodulen" på vettigt sätt. Återkommer när jag haft möjlighet att titta närmare på det hela.
 
Byt elektrolytkondensatorer så fungerar den säkert igen. Jag ser tre stycken på bilden. Kanske finns det fler? Kontrollera även om det finns dåliga lödningar. Det ser du genom att lödningarna är grå och matta, speciellt vid grova komponentben som inte blev ordentligt lödda vid tillverkningen. Hoppas du får igång den!
 
Nu har jag bänt loss kortet. Inkommande 230 är längst ner, nästan ur bild.

kortet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallellt över inkommande sitter en (avstörnings?) kondensator.

inkommande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora vita burken är ingen transformator utan ansluten med två "trådar. Jag gissar på en startkondensator till fläktmotorn.

startkondensator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora grå har precis lika suddig text som bilderna visar. Kanske en kondensator, kanske något annat...

komponent1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

komponent2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska det vara så krångligt att få en motor att snurra med fyra olika hastigheter? Motorn är ansluten med sju tåtar. På kortet sitter tre IC-kretsar, elva "transistorer/tyristorer/whatever" av okänd typ, en hel elektroniklåda med diskreta komponenter och diverse annat. Jag blir så trött...

Jag provade att mäta spänningen över två godtyckligt valda tåtar till motorn. Den sjönk märkbart när lampan tändes men det var väl iofs nästan givet på förhand med tanke på hur den uppför sig.

Drosseln till lysröret ser ut så här:

drossel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle den kunna ha "halvkortis" så att belysningen drar mer än matningen förmår?

De tre "vanliga" elyterna kan man ju testa att byta på chans men hur stor är sannolikheten att det är fel på just någon av dessa? Jag ser inga uppenbara kallödningar utan lödsidan på kortet ser helt OK ut.

Är det någon som har förslag på hur man kan mäta för att ringa in problemet?

Tacksam för all input!
 
Mät spänningen över den blåa elektrolyten (likspänningsläge, om du inte har auto-områdesval på mätaren så välj det lägsta område som minst klarar den spänning kondensatorn är märkt med).

Troligtvis kommer du ha en spänning då allt är avstängt, då lampan är på men fläkten av, då fläkten är av men lampan är på, men om du slår på lampan och fläkten samtidigt så sjunker spänningen.

Om så är fallet så har du en bra utgångspunkt att felsöka.

För att få mer hjälp så vore det bra om du kan ta en bild även på lödsidan på kretskortet, och eventuellt även bilder som visar märkningen på komponenterna bättre (fast det är steg två).
 
  • Gilla
goreng och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Mät spänningen över den blåa elektrolyten (likspänningsläge, om du inte har auto-områdesval på mätaren så välj det lägsta område som minst klarar den spänning kondensatorn är märkt med).

Troligtvis kommer du ha en spänning då allt är avstängt, då lampan är på men fläkten av, då fläkten är av men lampan är på, men om du slår på lampan och fläkten samtidigt så sjunker spänningen.

Om så är fallet så har du en bra utgångspunkt att felsöka.

För att få mer hjälp så vore det bra om du kan ta en bild även på lödsidan på kretskortet, och eventuellt även bilder som visar märkningen på komponenterna bättre (fast det är steg två).
Tack för hjälpen yxis!

Följande värden får jag:

[table="width: 400"]
[tr]
[td]Allt avslaget[/td]
[td]14,8 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lampa på, fläkt av[/td]
[td]6.1 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Fläkt på halvfart, går normalt[/td]
[td]7,8 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lampa på, fläkt halvfart, går knappt.[/td]
[td]4.2 V DC[/td]
[/tr]
[/table]

Lödsidan kan jag fota eller eventuellt bättre skanna. Märkning är det värre med. Har försökt att urskilja märkningen på den mest "lättlästa" IC:n men inte lyckats möjligen är det en 4010. Kan försöka med lupp/fickmikroskop möjligen. Fota blir nog svårt då den någorlunda anständiga kameran är på rymmen och bilderna jag visat är från mobilen.

Jag kan tillägga att den enda intelligens som finns är en timerfunktion. Fläkten har tre normala hastigheter och ett "turboläge". Turboläget stängs automatiskt efter ca 5 min. Borde inte behövas all denna elektronik för att fixa detta kan jag tycka.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.