Hej nu åkte jag på att kolla på morsans fläkt.
Den går som den skall om man inte har tänt lampan men med lampan tänd snurrar fläkten knappt på lägsta hastighet och inte alls på resterande hastigheter.
Fläkten är av märke Electrolux modell EFT 6466/S
Har följande funktioner:
Knapp för Start och Stop.
Knapp för hastighetsreglering.
Knapp för intensivhastighet
Knapp för lampa
Är det bara att skrota fläkten eller finns det någon annan förklaring?
Bifogar kopplingsschema.
Tack på förhand
Den går som den skall om man inte har tänt lampan men med lampan tänd snurrar fläkten knappt på lägsta hastighet och inte alls på resterande hastigheter.
Fläkten är av märke Electrolux modell EFT 6466/S
Har följande funktioner:
Knapp för Start och Stop.
Knapp för hastighetsreglering.
Knapp för intensivhastighet
Knapp för lampa
Är det bara att skrota fläkten eller finns det någon annan förklaring?
Bifogar kopplingsschema.
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Märkligt värre, lampan borde väl bara ha en 230V av/på-strömbrytare och inte ha nåt med resten att göra förutom matningen till fläkten?
Lyser lampan som den ska (och oberoende av vad du försöker köra för fläkthastighet)?
Lyser lampan som den ska (och oberoende av vad du försöker köra för fläkthastighet)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
All den elektroniken för en fläkt och en lampa??!!
Gammal tråd, jag vet, men...
Jag har exakt samma problem som TS med en identisk fläkt! Är lampan släkt funkar den perfekt men tänder jag lampan varvar fläkten ner och går knappt. "Lampan" är ett 11W kompaktlysrör som jag provat att byta utan förändring. Det man även märker är att lysdioderna lyser mycket svagare när man tänder lampan och motorn börjar "hacka".
Fick du lillePer ordning på din fläkt?
Är det någon som har några idéer?
Till saken hör att jag inte hade fattat sambandet med fläktproblemen och lampan utan plockade ner fläkten i bitar och rengjorde allt ordentligt, vilket verkligen behövdes. Nöjd och belåten skruvade jag ihop eländet och tände lampan. Då slutade den naturligtvis att fungera...
:x:eek:
Jag har exakt samma problem som TS med en identisk fläkt! Är lampan släkt funkar den perfekt men tänder jag lampan varvar fläkten ner och går knappt. "Lampan" är ett 11W kompaktlysrör som jag provat att byta utan förändring. Det man även märker är att lysdioderna lyser mycket svagare när man tänder lampan och motorn börjar "hacka".
Fick du lillePer ordning på din fläkt?
Är det någon som har några idéer?
Till saken hör att jag inte hade fattat sambandet med fläktproblemen och lampan utan plockade ner fläkten i bitar och rengjorde allt ordentligt, vilket verkligen behövdes. Nöjd och belåten skruvade jag ihop eländet och tände lampan. Då slutade den naturligtvis att fungera...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Nettoparts har kretskortet för 1732:- 
Annars kanske det går att laga. Om lysröret tänder så är det nog inte kortslutning i drosseln, men kanske något annat fel i strömförsörjningen som inte längre orkar med all last. Ser inte värre ut än att en elektronikkunnig skulle kunna fixa den.
Annars kanske det går att laga. Om lysröret tänder så är det nog inte kortslutning i drosseln, men kanske något annat fel i strömförsörjningen som inte längre orkar med all last. Ser inte värre ut än att en elektronikkunnig skulle kunna fixa den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Det finns ju tecken på åldersproblem, så elektrolytkondensatorer är helt klart en kandidat. Det beror på hur strömförsörjningen är gjord och vad den matar. ÄR den vita burken längst till vänster på kortet en transformator?
Jag vet faktiskt inte. Jag har ännu inte öppnat upp "elektronikdelen". "Fettsaneringen" gjorde jag med fläkten monterad på plats. Jag tror att jag måste montera ner fläkten för att komma åt "elektronikmodulen" på vettigt sätt. Återkommer när jag haft möjlighet att titta närmare på det hela.Bo.Siltberg skrev:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Byt elektrolytkondensatorer så fungerar den säkert igen. Jag ser tre stycken på bilden. Kanske finns det fler? Kontrollera även om det finns dåliga lödningar. Det ser du genom att lödningarna är grå och matta, speciellt vid grova komponentben som inte blev ordentligt lödda vid tillverkningen. Hoppas du får igång den!
Nu har jag bänt loss kortet. Inkommande 230 är längst ner, nästan ur bild.
Parallellt över inkommande sitter en (avstörnings?) kondensator.
Den stora vita burken är ingen transformator utan ansluten med två "trådar. Jag gissar på en startkondensator till fläktmotorn.
Den stora grå har precis lika suddig text som bilderna visar. Kanske en kondensator, kanske något annat...
Ska det vara så krångligt att få en motor att snurra med fyra olika hastigheter? Motorn är ansluten med sju tåtar. På kortet sitter tre IC-kretsar, elva "transistorer/tyristorer/whatever" av okänd typ, en hel elektroniklåda med diskreta komponenter och diverse annat. Jag blir så trött...
Jag provade att mäta spänningen över två godtyckligt valda tåtar till motorn. Den sjönk märkbart när lampan tändes men det var väl iofs nästan givet på förhand med tanke på hur den uppför sig.
Drosseln till lysröret ser ut så här:
Skulle den kunna ha "halvkortis" så att belysningen drar mer än matningen förmår?
De tre "vanliga" elyterna kan man ju testa att byta på chans men hur stor är sannolikheten att det är fel på just någon av dessa? Jag ser inga uppenbara kallödningar utan lödsidan på kortet ser helt OK ut.
Är det någon som har förslag på hur man kan mäta för att ringa in problemet?
Tacksam för all input!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parallellt över inkommande sitter en (avstörnings?) kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora vita burken är ingen transformator utan ansluten med två "trådar. Jag gissar på en startkondensator till fläktmotorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora grå har precis lika suddig text som bilderna visar. Kanske en kondensator, kanske något annat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det vara så krångligt att få en motor att snurra med fyra olika hastigheter? Motorn är ansluten med sju tåtar. På kortet sitter tre IC-kretsar, elva "transistorer/tyristorer/whatever" av okänd typ, en hel elektroniklåda med diskreta komponenter och diverse annat. Jag blir så trött...
Jag provade att mäta spänningen över två godtyckligt valda tåtar till motorn. Den sjönk märkbart när lampan tändes men det var väl iofs nästan givet på förhand med tanke på hur den uppför sig.
Drosseln till lysröret ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle den kunna ha "halvkortis" så att belysningen drar mer än matningen förmår?
De tre "vanliga" elyterna kan man ju testa att byta på chans men hur stor är sannolikheten att det är fel på just någon av dessa? Jag ser inga uppenbara kallödningar utan lödsidan på kortet ser helt OK ut.
Är det någon som har förslag på hur man kan mäta för att ringa in problemet?
Tacksam för all input!
Mät spänningen över den blåa elektrolyten (likspänningsläge, om du inte har auto-områdesval på mätaren så välj det lägsta område som minst klarar den spänning kondensatorn är märkt med).
Troligtvis kommer du ha en spänning då allt är avstängt, då lampan är på men fläkten av, då fläkten är av men lampan är på, men om du slår på lampan och fläkten samtidigt så sjunker spänningen.
Om så är fallet så har du en bra utgångspunkt att felsöka.
För att få mer hjälp så vore det bra om du kan ta en bild även på lödsidan på kretskortet, och eventuellt även bilder som visar märkningen på komponenterna bättre (fast det är steg två).
Troligtvis kommer du ha en spänning då allt är avstängt, då lampan är på men fläkten av, då fläkten är av men lampan är på, men om du slår på lampan och fläkten samtidigt så sjunker spänningen.
Om så är fallet så har du en bra utgångspunkt att felsöka.
För att få mer hjälp så vore det bra om du kan ta en bild även på lödsidan på kretskortet, och eventuellt även bilder som visar märkningen på komponenterna bättre (fast det är steg två).
Tack för hjälpen yxis!yxis skrev:Mät spänningen över den blåa elektrolyten (likspänningsläge, om du inte har auto-områdesval på mätaren så välj det lägsta område som minst klarar den spänning kondensatorn är märkt med).
Troligtvis kommer du ha en spänning då allt är avstängt, då lampan är på men fläkten av, då fläkten är av men lampan är på, men om du slår på lampan och fläkten samtidigt så sjunker spänningen.
Om så är fallet så har du en bra utgångspunkt att felsöka.
För att få mer hjälp så vore det bra om du kan ta en bild även på lödsidan på kretskortet, och eventuellt även bilder som visar märkningen på komponenterna bättre (fast det är steg två).
Följande värden får jag:
[table="width: 400"]
[tr]
[td]Allt avslaget[/td]
[td]14,8 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lampa på, fläkt av[/td]
[td]6.1 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Fläkt på halvfart, går normalt[/td]
[td]7,8 V DC[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lampa på, fläkt halvfart, går knappt.[/td]
[td]4.2 V DC[/td]
[/tr]
[/table]
Lödsidan kan jag fota eller eventuellt bättre skanna. Märkning är det värre med. Har försökt att urskilja märkningen på den mest "lättlästa" IC:n men inte lyckats möjligen är det en 4010. Kan försöka med lupp/fickmikroskop möjligen. Fota blir nog svårt då den någorlunda anständiga kameran är på rymmen och bilderna jag visat är från mobilen.
Jag kan tillägga att den enda intelligens som finns är en timerfunktion. Fläkten har tre normala hastigheter och ett "turboläge". Turboläget stängs automatiskt efter ca 5 min. Borde inte behövas all denna elektronik för att fixa detta kan jag tycka.


