Tack Alfredo!
Men, TS fläkt var av modellen Electrolux EFT 6466/S
Min är av modellen Elextrolux EFT641X, finns det goda skäl att tro att nåt annat skulle vara fel på min?

Snatan skrev:
Tack Alfredo!
Men, TS fläkt var av modellen Electrolux EFT 6466/S
Min är av modellen Elextrolux EFT641X, finns det goda skäl att tro att nåt annat skulle vara fel på min?
Det är ju svårt att säga säkert men har du samma symptom som jag och TS skulle jag gissa att det är samma problem. Skruvar du loss kortet bör du kunna jämföra med bilderna i tråden. Mycket troligt har du samma eller snarlikt kort och då tippar jag på att det är samma fel.

Om du "söker info" om de två fläktmodellerna, verkar de snarlika eller mycket olika?

bild (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut på mina svärföräldrars kort, 1uF.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för inlägget och bilden! Nu vet vi alla vad det ska vara för konding. Min på 680 nF var ju då i alla fall inte för stor och den har fungerat bra nu i drygt ett år. Antagligen är värdet inte jättekritiskt men det är bra att veta vad det "ska" vara.

Alfredo skrev:
Nu vet vi alla vad det ska vara för konding.
...annars så skrev jag det i inlägg #50 för över ett år sedan. :rolleyes:

vafaan skrev:
...annars så skrev jag det i inlägg #50 för över ett år sedan. :rolleyes:
Okeydå... Jag missförstod nog det inlägget. Fattade det som om du hade köpt en konding på 1 uF. Däremot fattade jag aldrig att du lyckats att identifiera att det var originalstorleken.

Nu hade jag redan köpt en på 680nF och den verkar funka när jag mäter spänningen över elytkondingen.

JHL skrev:
Nu hade jag redan köpt en på 680nF och den verkar funka när jag mäter spänningen över elytkondingen.
Ja som sagt, min har funkat bra i drygt ett år nu med samma storlek på kondingen.

Hej allihopa!
Har köpt köksfläkten Electrolux EFT 6466/S på blocket för 300 sek. Den var trasig från början. Har läst den här forum, köpt X2-kondensator 1 uF 275 VAC, PHE840MY7100MD16R06L2 på Elfa för 25.60 sek (klicka här), lödpenna och lödtråd. Lagningen tog 10 min max. Fläkten fungerar jätte bra nu.
Ett stort tack! God Jul!:thumbup:
IMAG0764.jpg
Skapa konto
IMAG0765.jpg
Skapa konto
IMAG0768.jpg
Skapa konto
IMAG0770.jpg
Skapa konto
IMAG0793.jpg
Skapa konto

• Gilla
GStefan och 3 till
  • Laddar…
FSS skrev:
Mina föräldrar har en Electrolux-fläkt med exakt det felet. Borde kika lite på den nästa gång jag är förbi... Byta kondingarna på chans kanske?!
Sådär ja! Mer än ett år senare tog jag tag i saken och bytte X2-kondingen och inte helt oväntat fungerar nu fläkten ihop med lampan. Jag var lite orolig att jag skulle vara tvungen att plocka ned hela fläkten från väggen men det gick fint att få ut kortet ändå. :)
photo.JPG
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har liknande problem. Om lampan tänds kan inte fläkten startas. Om lampan är släckt går det att starta fläkten men bara på läge 1, inga andra lägen funkar. Lampan går att tända då fläkten startas först. Jag har bytt kondensatorn, men ingen skillnad. Någon som har några idéer vad det kan vara för fel?

Det finns ett motstånd i serie, det finns en zenerdiod, och det finns en glättningskondensator. Någonting här hänger inte med längre. Kan du mäta spänningen över den stora glättningskondensatorn, både tomgångsspänning och när du trycker på knapparna.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns ett motstånd i serie, det finns en zenerdiod, och det finns en glättningskondensator. Någonting här hänger inte med längre. Kan du mäta spänningen över den stora glättningskondensatorn, både tomgångsspänning och när du trycker på knapparna.
Jag ska göra ett försök i helgen, så jag återkommer.

Stellan_j skrev:
Jag ska göra ett försök i helgen, så jag återkommer.
Insett att jag fått en kondensator på 310V istället för 275V, har det någon betydelse?

Nej, ingen betydelse i detta fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.