T TomasTyr136 skrev:
Tack för all info i denna tråd
Tack för att du tar dig besväret att göra ett inlägg om det och välkommen till forumet!

Edit: Ser att du varit med ett tag så kanske välkommen med ditt första inlägg passar bättre.

• Gilla
TomasTyr136
  • Laddar…
Jag köpte komponenterna från Electrokit som nämns ovan (41003934 & 41012469).
Jag har egentligen ingen koll på vad jag gör, så blev glatt överraskad när allt funkade efter bytet :D

Dock höll det bara ett par veckor, sedan blev det samma problem igen. Provade då att byta ut X2-kondensatorn igen (jag köpte två av varje eftersom de ändå var så billiga), eftersom jag tolkade de ursprungliga inläggen som att det var den som var huvudproblemet.

Det blev samma sak igen. Funkar fint några veckor. Sedan slutar "turbo" fungera. Och efter ytterligare ett tag så kan man bara köra fläkten på 1:an (om man har lampan på, släcker man lampan så funkar den upp till 3, dock ej turbo).

Någon annan som varit med om samma sak?
Är någon komponent för "klen"? Eller kan det vara min lödning som inte håller måttet?

d98_ama d98_ama skrev:
Jag köpte komponenterna från Electrokit som nämns ovan (41003934 & 41012469).
Jag har egentligen ingen koll på vad jag gör, så blev glatt överraskad när allt funkade efter bytet :D

Dock höll det bara ett par veckor, sedan blev det samma problem igen. Provade då att byta ut X2-kondensatorn igen (jag köpte två av varje eftersom de ändå var så billiga), eftersom jag tolkade de ursprungliga inläggen som att det var den som var huvudproblemet.

Det blev samma sak igen. Funkar fint några veckor. Sedan slutar "turbo" fungera. Och efter ytterligare ett tag så kan man bara köra fläkten på 1:an (om man har lampan på, släcker man lampan så funkar den upp till 3, dock ej turbo).

Är någon komponent för "klen"? Eller kan det vara min lödning som inte håller måttet?
Skulle tro att det är en sådan fläkt jag har! Initialt var jag tvungen att starta fläkten då lampan var släkt sedan kunde lampan tändas. Jag bytte nämnda komponenter men vill minnas jag bytte alla elektrolytkondensatorer. Bytte alla till de som klara 105 grader C. Ville dock minnas att det var två X2 or? Efter det har min fläkt fungerat klanderfritt, vet inte hur många år sedan men några år är det. På bild kan man tydligt se en ”jäst” elektrolytkondensator. Det är ju just inte mycket annat på kortet som åldras. Jag hade undersökt resterande kondensatorer. Köpt och bytt sedan är nog din fläkt igång igen!? Mvh Magnus

M _Magnus L skrev:
Skulle tro att det är en sådan fläkt jag har! Initialt var jag tvungen att starta fläkten då lampan var släkt sedan kunde lampan tändas. Jag bytte nämnda komponenter men vill minnas jag bytte alla elektrolytkondensatorer. Bytte alla till de som klara 105 grader C. Ville dock minnas att det var två X2 or? Efter det har min fläkt fungerat klanderfritt, vet inte hur många år sedan men några år är det. På bild kan man tydligt se en ”jäst” elektrolytkondensator. Det är ju just inte mycket annat på kortet som åldras. Jag hade undersökt resterande kondensatorer. Köpt och bytt sedan är nog din fläkt igång igen!? Mvh Magnus
Det är väl kondensatorn längst till höger du skall byta? Den märkt 2008?? !

M _Magnus L skrev:
Det är väl kondensatorn längst till höger du skall byta? Den märkt 2008?? !
Det ser ut att vara ett relä.
d98_ama d98_ama skrev:
Det kan finnas fler fel. Har du samma kort som visas i inlägg 195?
Du bör kontrollera dioderna.
Det ser ut att sitta en zenerdiod uppe i högra hörnet på röda ringen på bilden.
Sedan ska det finnas minst en likriktardiod, kanske de som är till vänster.
Mät DC-spänningen som du har där, 12 V DC eller nåt. Det är zenerdioden som styr spänningen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Mät DC-spänningen som du har där, 12 V DC eller nåt. Det är zenerdioden som styr spänningen.
Jag kan givetvis minnas fel MEN är nästan säker på att jag bytte 2st X2 (MKP eller MMP) kondensatorer och där den ena satt där jag skrev. Men vänder man på kortet eller bara har möjlighet att titta ser man ju om den sitter lödad på två punkter( troligen då en kondensator i detta fallet ) om fler lödpunkter som krävs för ett relä! Ja då troligen ett relä! Men mitt minne vill tro det är en X2 på 0,047 microFarad 400V ?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Jag får skruva isär den igen och kolla någon dag. Kommer inte ihåg om det var exakt samma.

Men, som sagt, jag har ingen koll på elektronik. Så detta låter som lite överkurs för mig :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.