110 792 läst ·
195 svar
111k läst
195 svar
Problem med fläkten
Nu fungerar fläkten igen och sitter på sin plats! Tack igen till de som hjälpt mig att fixa detta. Jag skrev tidigare att två lysdioder kunde lysa samtidigt. Där mindes jag fel då det aldrig är mer än en åt gången som lyser.
Jag provade därför om en kondensator på 330 nF eller 470 nF skulle räcka till. Det verkade de rent funktionsmässigt göra i den meningen att fläkten fungerade ihop med lampan. Dock sjönk spänningen på "sekundärsidan" rätt betänkligt ner mot kanske sex-sju volt och lysdioden mattades även klart märkbart då lampan var på. Med 680 nF höll sig spänningen mellan 11 och 15 volt och lysdioderna lyser som de ska. Så den fick det bli:
Jag passade även på att byta glättningskondensatorn när lödpennan ändå var varm.
Jag provade därför om en kondensator på 330 nF eller 470 nF skulle räcka till. Det verkade de rent funktionsmässigt göra i den meningen att fläkten fungerade ihop med lampan. Dock sjönk spänningen på "sekundärsidan" rätt betänkligt ner mot kanske sex-sju volt och lysdioden mattades även klart märkbart då lampan var på. Med 680 nF höll sig spänningen mellan 11 och 15 volt och lysdioderna lyser som de ska. Så den fick det bli:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag passade även på att byta glättningskondensatorn när lödpennan ändå var varm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Där sparade du ca 1500:- 
Det är ju grymt!
Har en likadan fläkt som blivit sämre och sämre och nu knappt går att starta alls. Hittade en på blocket som jag köpte och skruvade dit idag, men den fungerade bara "lite" bättre. Fläkten funkar, men inte samtidigt som belysningen...
Jobbar som elektriker, men elektronikkunskaperna är inte så stora...
Men nu kan jag få igång bägge fläktarna!
Tusen tack!
Har en likadan fläkt som blivit sämre och sämre och nu knappt går att starta alls. Hittade en på blocket som jag köpte och skruvade dit idag, men den fungerade bara "lite" bättre. Fläkten funkar, men inte samtidigt som belysningen...
Jobbar som elektriker, men elektronikkunskaperna är inte så stora...
Men nu kan jag få igång bägge fläktarna!
Tusen tack!
Hoppas att även ditt fläktproblem löser sig! Min fungerar fortfarande perfekt och inget har brunnit upp så jag antar att min lösning var någorlunda rätt.vafaan skrev:
Mina varmaste tack om ni fortfarande läser denna tråd någon gång.
Har en likadan fläkt och hade samma problem, gjorde precis som Alfredo och den funkar perfekt nu, det kostade mig 16:75 på ELFA för dom två kondingarna. Jag saknar kunskaper om elektronik men med era insikter och bilder kunde jag slippa köpa ny fläkt. Dessa fläktar är ju tysta och trevliga när dom fungerar som dom ska så det var inget jag vill byta ut.
Har en likadan fläkt och hade samma problem, gjorde precis som Alfredo och den funkar perfekt nu, det kostade mig 16:75 på ELFA för dom två kondingarna. Jag saknar kunskaper om elektronik men med era insikter och bilder kunde jag slippa köpa ny fläkt. Dessa fläktar är ju tysta och trevliga när dom fungerar som dom ska så det var inget jag vill byta ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Jag har missat den här tråden tidigare. Jag har också en sådan fläkt, men den fungerar hittills. Men det låter ju som detta är ett standardfel på dem, så jag kommer säkert att få nytta av tråden.
Hej!
Dettta var en intressant tråd som avslöjar två saker: ett standardfel på electrolux fläktar (jodå, det har drabbat även mig
) och att det finns en hel del jätteduktiga människor därute! 
Jag som inte har lödkolv eller nåt, är det vad som benämns "Elektronisk Modul" jag ska byta ut? Är det en smal sak att göra själv (någorlunda händig, har bytt hårddisk på dator och kretskort på nåt elställe för många många år sedan under min gymnasietid då jag läste elektronik och el...)?
Dettta var en intressant tråd som avslöjar två saker: ett standardfel på electrolux fläktar (jodå, det har drabbat även mig
Jag som inte har lödkolv eller nåt, är det vad som benämns "Elektronisk Modul" jag ska byta ut? Är det en smal sak att göra själv (någorlunda händig, har bytt hårddisk på dator och kretskort på nåt elställe för många många år sedan under min gymnasietid då jag läste elektronik och el...)?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du skaffar en lödkolv kan du göra som i inlägg #46. Det är ett par kondensatorer på kretskortet som behöver bytas.
Hej och välkommen till forumet!Snatan skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "Elektronisk Modul" men om du menar hela kretskortet så borde det naturligtvis lösa problemet. Nu misstänker jag att kortet som reservdel troligen inte är direkt billigt.
Antagligen räcker det med att byta den blå kondensatorn på bilden i #46. Att skruva sönder fläkten och få fram kortet är inte speciellt svårt. Det är heller inte svårt att byta kondensatorn om man har lite lödvana. Har man aldrig lött på ett kretskort tidigare kan det dock säkert kännas lite ovant.
Sen finns det nog en del fallgropar i och med att elektroniken jobbar med starkström. Vid eventuell felsökning med delarna lösa gäller det att tänka på var man stoppar fingrarna. Sen bör man vara noga att allt hamnar på rätt ställe när man monterar det hela så att man exempelvis inte av misstag råkar spänningssätta fläkthöljet. Jag har för mig att man var tvungen att lossa chassianslutningen för skyddsjord och det är lämpligt att kontrollera en extra gång att den inkopplas bra när man återmonterar fläkten.
Men speciellt svårt, nej det tycker jag inte. Jag skulle försöka byta kondensatorn, eventuellt med hjälp av en mer "lödvan" kompis. Går det mot förmodan åt skogen kan man i värsta fall alltid byta hela kortet, om det nu går att få tag i till en rimlig kostnad.
Troligen räcker det fint att byta "den blå", då det är antagligen den som har gett upp. Jag bytte även den svarta till vänster, men det var mest för att det knappt kostade något extra när allt ändå var sönderskruvat. Men det var säkert överkurs i strikt förebyggande syfte.Snatan skrev:
Och bara för att förebygga missförstånd. Den blå är den nya jag satt dit. Originalet var grå i min fläkt och ses i #37.