19 480 läst ·
91 svar
19k läst
91 svar
Problem med elektriker, är 1 dag 8h eller 8h för 2 personer?
Känner ett behov av att vara övertydlig i den här tråden, inget ont menat mot dej Thomas, utan för att förtydliga till övriga.ThomasLindgren skrev:
Om de skickar flera gubbar är KOSTNADEN 350kr * gubbar per timma
Om de skickar en gubbe är timpriset 350kr/timme
Om de skickar flera gubbar är timpriset 350kr/timme
Om de skickar tre gubbar som jobbar en timme samtidigt är KOSTNADEN den timmen 1050kr.
siffran 15% syftar till lagtext i konsumenttjänstlagen och det är helt olika om du jobbar privatperson, jämfört med mot företag. Det finns i princip inget rätt och fel när ett företag gör affärer med andra företag. Då gäller att skriftligt komma överens om villkoren. Där har branschen själv ofta ett standardleveransvillkor, som man kan hänvisa till för att slippa skriva om allt i varenda kontrakt. T.ex. ABT06 för totalentreprenader, ALEM som är allmänna leveransvillkor för elmateriel osv.jimih skrev:Siffran x kan alltid diskuteras, och t.ex har ni i er bransch tydligen en allmän regel om att x kan växa med max 15%, och det låter ju rätt rimligt (själv har jag varit med om överenskommelser där all tid utöver x debiteras med en viss rabatt, som ökar ju mer "övertid" det handlar om, för att till slut hamna på ett maxpris som kunden aldrig behöver betala mer än, oavsett timmar).
Som sagt, lagen ger ett tydligt skydd mot privatpersonen, och jag har svårt att förstå att hantverkare ska ha så svårt att faktiskt ta hjälp av och dra nytta av den. Vad är det som är så svårt med att t.ex. låta bli att ge ett pris om det är för osäkert? I TS fall kunde elektrikern varit smart och sagt att det här jobbet är svårbedömt, men vi gör vad vi kan med ett tak på 20 arbetstimmar.
Eller vad tycker ni?
Det låter bra det, håll dig till det så vi slipper dig.klartmankan skrev:
För övrigt; Brukar det gå bra att lura andra företag, genom att mer än dubbla debiteringen mot vad du har offererat först? I så fall förstår jag att du älskar andra företag som kunder.
Till exempel kommuner o Landsting dom brukar ha dålig koll påm sina kostnader utgifter som inkomster o medborgarnaMikael_L skrev:
Du ställde en fråga angående hur lång tid det tar.Han svarade att det tar ungefär en dag antar jag.
Du frågade inte om slutpriset.jag tycker han har besvarat din fråga och har du problem med slutpriset så borde du frågat om det istället.
Du har inget och gnälla över .Felet ligger helt och hållet hos dig själv.
Om han överskridigt någon slags lagd budget från din sida så borde du informerat honom om detta innan.
Vi hantverkare är inga tankeläsare.
Han kanske trodde att du skulle resa bort eller ha nån bjudning eller vad som helst och ville veta tiden det tog.
Nej,slutpriset skulle du frågat om.då hade denna diskussion aldrig uppstått.
Du frågade inte om slutpriset.jag tycker han har besvarat din fråga och har du problem med slutpriset så borde du frågat om det istället.
Om han överskridigt någon slags lagd budget från din sida så borde du informerat honom om detta innan.
Han kanske trodde att du skulle resa bort eller ha nån bjudning eller vad som helst och ville veta tiden det tog.
Redigerat:
Du har helt rätt i sak, dom har svarat korrekt på frågorna...ikeahantverkaren skrev:Du ställde en fråga angående hur lång tid det tar.Han svarade att det tar ungefär en dag antar jag.
MEN
Jag tror att detta missförstånd är väldigt vanligt. Jag vet att vid dom två senaste tillfällena jag har haft elektriker hemma har dom kommit med två man och båda gångerna har dom börjat predika om att det är två man och därmed dubbel timpenning. Det var två olika firmor och båda påstod att dom väldigt ofta får strul efteråt.
Detta fenomen visste definitivt elfirman om och det borde ha (eller kanske dom gjorde) förtydligats så hade aldrig den här tråden uppstått.
Hade kunden frågat om det han ville ha svar på så hade han nog fått det också.Nimajneb skrev:Du har helt rätt i sak, dom har svarat korrekt på frågorna...
MEN
Jag tror att detta missförstånd är väldigt vanligt. Jag vet att vid dom två senaste tillfällena jag har haft elektriker hemma har dom kommit med två man och båda gångerna har dom börjat predika om att det är två man och därmed dubbel timpenning. Det var två olika firmor och båda påstod att dom väldigt ofta får strul efteråt.
Detta fenomen visste definitivt elfirman om och det borde ha (eller kanske dom gjorde) förtydligats så hade aldrig den här tråden uppstått.
Ikeahantverkaren... du menar alltså att vi som privatpersoner måste fråga hur många hantverkare det kommer ?? Det borde väl räcka att att fråga hur lång tid det tar och vad det kostar i timmen , ev totalpris ??
Vill firman ha dit ett helt fotbollslag måste väl han kunna säga det då han berättar om pris o tid .
Vill firman ha dit ett helt fotbollslag måste väl han kunna säga det då han berättar om pris o tid .
ikeahantverkaren, jag upprepar igen.
Varför ska det vara så självklart att det ska komma två man?
Varför kan vi inte lika gärna tänka oss att firman skickar 3 man, 8 man, eller eller 11 man som Micro skrev.
Varför ska det krävas av oss kunder att vara tankeläsare och försöka att multiplicera den tid vi fått uppgiven med hur många gubbar han som beräknar jobbet verkar sett inför sin inre syn?
Hur ska jag som kund på något som helst vis kunna avgöra om den uppgivna tidsåtgången för jobbet ska multipliceras med 1x, 2x, 3x, 8x, 42x eller 1000x ?
Varför ska det vara så självklart att det ska komma två man?
Varför kan vi inte lika gärna tänka oss att firman skickar 3 man, 8 man, eller eller 11 man som Micro skrev.
Varför ska det krävas av oss kunder att vara tankeläsare och försöka att multiplicera den tid vi fått uppgiven med hur många gubbar han som beräknar jobbet verkar sett inför sin inre syn?
Hur ska jag som kund på något som helst vis kunna avgöra om den uppgivna tidsåtgången för jobbet ska multipliceras med 1x, 2x, 3x, 8x, 42x eller 1000x ?
Det man bör komma ihåg är att när en privatkund frågar på ett jobb så är det PRISET som efterfrågas, inte hur lång tid det tar att utföra, och precis som med moms så ska företaget vara tydliga när dom uppger PRISET till en konsument, (det är inte tillåtet att ange priser exl. moms ifall man riktar sig mot privatkunder)
Att då ange ett pris på det sätt som TS fått är helt fel eftersom privatkunder inte är experter och inte ska behöva ha någon som helst kunskap i varken arbetsuppgifterna som ska utföras, eller företagsekonomi.
Ifall man däremot skriver B2B avtal, då är det en helt annan sak, då är det lätt för det säljande företaget att kunna hävda att det köpande företaget "borde ha vetat", eftersom detta ska ha utbildade inköpare som vet vad det är dom handlar..
Det är därför konsumentköplagen finns.
Att då ange ett pris på det sätt som TS fått är helt fel eftersom privatkunder inte är experter och inte ska behöva ha någon som helst kunskap i varken arbetsuppgifterna som ska utföras, eller företagsekonomi.
Ifall man däremot skriver B2B avtal, då är det en helt annan sak, då är det lätt för det säljande företaget att kunna hävda att det köpande företaget "borde ha vetat", eftersom detta ska ha utbildade inköpare som vet vad det är dom handlar..
Det är därför konsumentköplagen finns.
Å andra sidan kan man invända att TS frågade vad det skulle kosta och fick svaret 400 kr/timme. Med din logik kan man då invända att TS (kanske) inte frågade vad det skulle kosta per man och då får hantverkaren skylla sig själv att han skickade dit två man när han bara gett priset för en man.ikeahantverkaren skrev:Du ställde en fråga angående hur lång tid det tar.Han svarade att det tar ungefär en dag antar jag.
Så, hantverkaren sa en dag och 400 kr/timme, kunden betalar 400 kr * 8 h = 3 200 kr. Alla nöjda och glada, eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är inte bara kommuner o landsting. När jag arbetade på Ericsson på 90- talet byggdes ett rum om till Lab, det var kanske 50 kvm. Elektrikerna drog iofs in en extra undercentral och ett tjugotal uttag i rummet. All ledningsdragning gjordes på stegar i taket (som också monterades i rummet). Även uttagen monterades högt på stegarna, Jag hade mitt rum mitt emot labbet, jag såg 2 elektriker i rummet under typ en förmiddag och ett par entimmes besök. De kan ha varit där ett par gånger till när jag var på möte. Observera att även matningen till undercentralen drogs från våningens huvudcentral ca 5m på stege. Den elekrikernotan hörde jag senare att den kostade 400 000.Elkludde skrev:
Nej, jag hade inte fått en prisuppgift, jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat vänta mig att det skulle bli så dyrt, speciellt som de redan var i huset (jag hade precis köpt en komplett uppsättning vitvaror av samma firma, och de var där och levererade/installerade dem...).
Jag tror att det tog längre tid än vad de räknat med att installera vitvarorna (dörrar behövde vändas, vatten behövde kopplas (vilket de gjorde fel och orsakade en vattenskada...) osv), så de försökte ta tillbaka sin felräkning på vitvarorna.
Jag är inte ledsen för att den firman verkar ha gjort konkurs...
Fattar inte varför det ska vara så svårt att vara tydlig med vad det kommer att kosta... det är väl inte upp till kunden att behöva lista ut allt som skulle kunna kosta? Jag jobbar som konsult och lämnar offerter med uppskattat antal timmar per moment (mantimmar), ingående personal med respektive timpenning, övriga kostnader (milkostnad, lab mm) samt en uppskattad totalkostnad. Om vi under arbetets gång märker att vi börjar närma oss totalkostnaden så kontaktar jag kunden och stämmer av.
350:- är per arbetad timma och inget annat, gubbar hit eller dit är ointressant för kunden då det blir det samma (visst, under normala former) slutsumma!ThomasLindgren skrev:
I det fallet vi diskuterar här (inte TS fråga) så har en person köpt en löpande tjänst för 350:- per (arbetad) timme men vill inte betala för det.