19 480 läst ·
91 svar
19k läst
91 svar
Problem med elektriker, är 1 dag 8h eller 8h för 2 personer?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo men skillnaden mot TS fall är ju att här har man sagt att det kommer att ta ca 8 timmar. Inte bara ett timpris.
När det gäller löpande timpris så måste det alltid anses vara så att timtaxan utgår från en man i en timme. Två man i en timme är 2 timmar. Den uppfattningen är så vedertagen att den måste hålla juridiskt. Om man då säger att det tar en arbetsdag så är det 8 mantimmar, dvs 4x2 eller 8x1.
Nåt annat finns inte på kartan. Däremot när jag ser dina installationer ser jag att det är svårbedömt, framförallt med tanke på de installationer som är klamrade utomhus. Jag hade lämnat ett takpris som entreprenör.
Hade jag projekterat hade jag lagt kabeln i slang under plattorna och inte i kabelskydd tvärs över trappen, men det är väl försent att ändra nu.
Nåt annat finns inte på kartan. Däremot när jag ser dina installationer ser jag att det är svårbedömt, framförallt med tanke på de installationer som är klamrade utomhus. Jag hade lämnat ett takpris som entreprenör.
Hade jag projekterat hade jag lagt kabeln i slang under plattorna och inte i kabelskydd tvärs över trappen, men det är väl försent att ändra nu.
Inte så konstigt tycker jag!pickels skrev:Min bror har en firma och skulle göra i ordning en trädgård. Kom överens med kunden om ett timpris, 350:- eller nått.
Han tog dit några gubbar för att jobba och tog dit lastbil med jord m.m. När han lämnade slutnotan till kunden så vägrade kunden betala för ett antal gubbar * 350:- * 8 timmar och lastbil för några hundra till i timmen. Kunden menade att dom hade en överenskommelse på 350:-/timmen om brorsan tog dit 1, 2 eller 10 gubbar, det struntade han i, det var 350:- som gällde.
Han gick back på det jobbet.
Han (din bror) borde vara tydlig med att det var per man och räkna med ca. 3 man på 8 timmar. Det är ju tyvärr ofta som man missar det som hantverkare, ja att verkligen säga som det är och jag tackar för att det finns konsumentlagar etc.
Fortfarande mycket fult bland hantverkare idag!
Varför ska jag som kund "ha den uppfattningen"? Och om jag nu inte vet det så är det ju hantverkarens skyldighet att informera hur det ligger till med debiteringen för man kan inte bara utgå i från att "alla" vet hur det ligger till... men jag är säker på att det är ett hantverkar knep, att på så enkelt sätt få så stor del från den som inte vet hur det ligger till.sm4vzk skrev:När det gäller löpande timpris så måste det alltid anses vara så att timtaxan utgår från en man i en timme. Två man i en timme är 2 timmar. Den uppfattningen är så vedertagen att den måste hålla juridiskt. Om man då säger att det tar en arbetsdag så är det 8 mantimmar, dvs 4x2 eller 8x1.
Redigerat:
Varför skulle du inte ha den uppfattningen? Du får ett timpris och en uppskattad tidsåtgång. Hur menar du då att man annars skulle resonera gentemot vad sm4vzk skriver?
Antingen så skickar firman en gubbe som jobbar i 8 timmar, du betalar då timprisx8. Eller så skickar de två gubbar som jobbar 4 timmar vardera, du betalar då timprisx8. Slutsumman du ska betala blir ju lika stor oavsett om en gubbe jobbar i 8 timmar eller om 8 gubbar jobbar i en timme.
Timpris är vad en gubbe kostar i en timme, inget annat! Eller jobbar du gratis om din kollega också är på kontoret under samma tid?
Antingen så skickar firman en gubbe som jobbar i 8 timmar, du betalar då timprisx8. Eller så skickar de två gubbar som jobbar 4 timmar vardera, du betalar då timprisx8. Slutsumman du ska betala blir ju lika stor oavsett om en gubbe jobbar i 8 timmar eller om 8 gubbar jobbar i en timme.
Timpris är vad en gubbe kostar i en timme, inget annat! Eller jobbar du gratis om din kollega också är på kontoret under samma tid?
Ja, jag håller med dig om man skickar 2 gubbar *4 timmar så är det OK för då är man inom den ramen av det man avtalat dvs. 8 timmar till priset av 400:-/tim = 3200:-. Jag skulle skita i om det var 4 gubbar i 2 timmar men man skickar inte 2 gubbar i 8 timmar och säger att 400:-/tim gäller PER GUBBE för om säger att det kostar 400:-/tim och kommer ta 8 timmar så är det som gäller... skulle man märka att det kommer ta längre tid så får man ta diskussionen vidare men det är något annat.Korvgubbe skrev:Varför skulle du inte ha den uppfattningen? Du får ett timpris och en uppskattad tidsåtgång. Hur menar du då att man annars skulle resonera gentemot vad sm4vzk skriver?
När jag läser detta är jag oerhört glad att jag inte har privatkunder längre : D.andersmc skrev:TS har fått en ungefärlig prisuppgift på 8 timmar á 400 kr = 3200. Denna får överskridas med upp till 15%, dvs 3680 kronor sammanlagt. Om det inte tillkommit något arbete utöver det som de avtalat om, så är det vad han maximalt behöver betala.
Det finns ingen som helst anledning för TS att förutsätta att det gällde två man. Arbetsledaren (eller vad han nu var) som TS pratade med måste varit fullt medveten om att hans kund skulle uppfatta det som om det gällde en man, men att de i verkligheten skulle skicka två. Om han sedan uttryckte sig som ha gjorde på grund av slarv eller att han medvetet försökte bluffa, det kan vi inte veta.
Givetvis ska TS inte betala några "lärpengar". Vad skulle hans lärdom vara? Hur det känns att bli lurad av en elfirma?
Om någon ska betala lärpengar är det elfirman, oavsett om de nu räknat fel, inte klarar att kommunicera eller försöker luras.
Utgår ni alltid från att alla hantverkare luras?
När man säger ett pris är det väldigt svårt att säga en exakt tid.
Skulle vara kul om ni berättade vad ni jobbar med själva och hur felfria ni är.
Suck!
Men vad är det du inte fattar??klartmankan skrev:
Kunden har fått ett timpris och en uppgift på hur lång tid det tar, EN DAG. En arbetsdag=8 timmar. Punkt.
Om det nu är ett tvåmansjobb en dag så är det TVÅ DAGAR. Fel med faktor två alltså.
Vad är det som är så svårt att fatta med det??
/Fotografen, f.d. elektriker
Falkens skrev:Ja, jag håller med dig om man skickar 2 gubbar *4 timmar så är det OK för då är man inom den ramen av det man avtalat dvs. 8 timmar till priset av 400:-/tim = 3200:-. Jag skulle skita i om det var 4 gubbar i 2 timmar men man skickar inte 2 gubbar i 8 timmar och säger att 400:-/tim gäller PER GUBBE för om säger att det kostar 400:-/tim och kommer ta 8 timmar så är det som gäller... skulle man märka att det kommer ta längre tid så får man ta diskussionen vidare men det är något annat.
men dom hade ju inte avtalat någon tid bara att timpriset var 350:-.
Läs inlägget igen!
Klistrar in delar av TS första inlägg.klartmankan skrev:
Om TS beskrivning stämmer ( vi har bara hört TS version här),Pratade med en elektriker på telefon och fick reda på att dom nu tog 400kr i timmen, tyckte detta lät bra och i onsdags kom han och tittade på jobbet. Jag frågade då om detta kommer att ta 5-6 timmar, "nej du får räkna med en dag" fick jag till svar. Bra sa jag, tyvärr så tog jag ingen exakt prisuppgift.
Eftersom jag redan såg att dom kommer att gå över en dag så ringer jag till den som jag träffade först och påtalar min oro att detta går över tiden. Jag får då till svar att det kommer nog att ta en dag totalt som vi sa och "självklart så är det två man för man jobbar alltid två när man drar kablar genom rör, självklart så tar ett sånt här jobb mer än 8 timmar det borde du förstå
Menar du då att hantverkaren i detta fallet har agerat korrekt och varit klar och tydlig med hur lång tid arbetet kommer att ta?
Eller anser du att en hantverkare kan bete sig hur han vill och slira på sanningen hur mycket som helst för att lura kunden, för det är väl det han gör när han säger att det tar en dag, för att senare säga att det självklart är två man detta gäller.
Precis.Zixten skrev:Klistrar in delar av TS första inlägg.
Om TS beskrivning stämmer ( vi har bara hört TS version här),
Menar du då att hantverkaren i detta fallet har agerat korrekt och varit klar och tydlig med hur lång tid arbetet kommer att ta?
Eller anser du att en hantverkare kan bete sig hur han vill och slira på sanningen hur mycket som helst för att lura kunden, för det är väl det han gör när han säger att det tar en dag, för att senare säga att det självklart är två man detta gäller.
Nu har jag visserligen inte varit delaktig i tråden hittills, men ändå... Jag är systemutvecklare, och mycket av det arbete jag gör ska jag tidsuppskattas och det ska sen godkännas av kund, så jag kan absolut känna igen mig i hantverkares situation när de ska ge en prisoffert. Och givetvis kan man göra dåliga estimat ibland, och ibland fungerar det bra och kunden accepterar den högre kostnaden (t.ex om arbetet visade sig vara mer komplext). Men vissa kostnader pga missbedömningar har företaget jag jobbat fått stå för (som good-will, eller pga att det är ett fastprisprojekt).klartmankan skrev:
Vad som däremot *aldrig* är OK är att man är medvetet otydlig när man berättar vad det ska kosta (i tid eller kronor). Om man säger att ett projekt tar x timmar så är det givetvis mantimmar det handlar om (annars använder man begrepp som kalenderdagar, kalendermånader osv, åtminstone i min bransch). Siffran x kan alltid diskuteras, och t.ex har ni i er bransch tydligen en allmän regel om att x kan växa med max 15%, och det låter ju rätt rimligt (själv har jag varit med om överenskommelser där all tid utöver x debiteras med en viss rabatt, som ökar ju mer "övertid" det handlar om, för att till slut hamna på ett maxpris som kunden aldrig behöver betala mer än, oavsett timmar).
Vad är det egentligen du försöker få sagt? Ingen här har väl påstått att alla hantverkare är lurendrejare? Men om nu situationen var exakt så som TS beskrev den så menar jag att just den hantverkaren var antingen slarvig eller försökte luras lite. Försvarar du det beteendet?