19 480 läst ·
91 svar
19k läst
91 svar
Problem med elektriker, är 1 dag 8h eller 8h för 2 personer?
Det är ju helt befängt att mena att det naturligtvis skulle gälla två personer under en dag om man anger jobbet som ett endagsjobb.
Varför stanna vid två elektriker?
Det gäller ju givetvis en dag och 8 st elektriker, dvs 8x8x400:-
Det måååste väl ändå vem som helst förstå.
Nä avbryt jobbet nu direkt och säg att detta måste redas ut nu, annars måste du avbryta entreprenaden och dom får inga pengar alls. Vill dom bryta överenskomna tider och debiteringar så får dom givetvis inget betalt.
Varför stanna vid två elektriker?
Det gäller ju givetvis en dag och 8 st elektriker, dvs 8x8x400:-
Det måååste väl ändå vem som helst förstå.
Nä avbryt jobbet nu direkt och säg att detta måste redas ut nu, annars måste du avbryta entreprenaden och dom får inga pengar alls. Vill dom bryta överenskomna tider och debiteringar så får dom givetvis inget betalt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Givetvis är det 8 timmar för en elektriker man menar om man säger en dag.
Annars säger man en dag för två man.
För övrigt måste jag säga att du har en väldigt snygg fasad på kåken!
Sent from my HTC One X using Byggahus
Annars säger man en dag för två man.
För övrigt måste jag säga att du har en väldigt snygg fasad på kåken!
Sent from my HTC One X using Byggahus
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
(...och snyggt runt omkring också).
Jag tycker att det låter snävt att klara allt det där på 8 timmar. 1,5 dag (för en man) skulle jag tro. ALLT tar ALLTID längre tid än var man tror.
//Patrik
Jag tycker att det låter snävt att klara allt det där på 8 timmar. 1,5 dag (för en man) skulle jag tro. ALLT tar ALLTID längre tid än var man tror.
//Patrik
Hej,
Tack för positiva utlåtanden om hus och trädgård. Har tängt att det även ska bli mysigt på kvällen.
Tack för lite input om tiden det är bra att veta inför morgonens diskussioner. Dock som jag ser inte det som en "issue", det är elfirman som har kunskapen och har "räknat" på jobbet. Jag har köpt deras tjänst baserat på de uppgifter som de har gett mig, om dom under jobbets gång upptäcker saker som inte kan förutses så skall dom direkt ta en diskussion med mig som kund angående detta för att jag skall kunna ta beslut efter mina förutsättningar (ekonomiska).
Det kommer nog bli intressanta diskussioner imorgon. Jag hatar att premiera sådant här beteende hos hantverkare så jag har god lust att inte låta dom göra klart men vi får se var det landar.
Roger,
Tack för positiva utlåtanden om hus och trädgård. Har tängt att det även ska bli mysigt på kvällen.
Tack för lite input om tiden det är bra att veta inför morgonens diskussioner. Dock som jag ser inte det som en "issue", det är elfirman som har kunskapen och har "räknat" på jobbet. Jag har köpt deras tjänst baserat på de uppgifter som de har gett mig, om dom under jobbets gång upptäcker saker som inte kan förutses så skall dom direkt ta en diskussion med mig som kund angående detta för att jag skall kunna ta beslut efter mina förutsättningar (ekonomiska).
Det kommer nog bli intressanta diskussioner imorgon. Jag hatar att premiera sådant här beteende hos hantverkare så jag har god lust att inte låta dom göra klart men vi får se var det landar.
Roger,
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Inför diskussionen så kan det vara bra att veta att en hantverkare i vissa lägen har rätt att göra tillägsarbeten utan att först invänta godkännande från kunden. I konsumenttjänstlagen så finns det en skrivning ungefär, att om hantverkaren på goda grunder kan anta att kunden vill ha ett tilläggsarbete utfört, och det inte går att komma i kontakt med kunden så får hantverklaren utföra tilläggsarbetet om det är brådskande. Något i den stilen.
Dvs om elektrikerna ser på plats att det fanns svårigheter man inte räknat med när man uppskattade tiden, och då inser att tiden kommer att spricka, då skall de kontakta dig, och lyckas inte det så kan de med fog anta att du vill ha jobbet utfört, det är ju osannolikt att du väljer att låta dem avsluta med att en ledning någonstans på mitten inte är dragen.
Det kan vara bra att fundera på om de ex. har försökt kontakta dig.
Dvs om elektrikerna ser på plats att det fanns svårigheter man inte räknat med när man uppskattade tiden, och då inser att tiden kommer att spricka, då skall de kontakta dig, och lyckas inte det så kan de med fog anta att du vill ha jobbet utfört, det är ju osannolikt att du väljer att låta dem avsluta med att en ledning någonstans på mitten inte är dragen.
Det kan vara bra att fundera på om de ex. har försökt kontakta dig.
hempularen: Det är sant - men knappast i det här fallet.
Att dra kablar i ett rör får vi väl hoppas att elektrikerna i fråga gjort innan och att de vet vad det innebär i form av resurser. Dessutom så var ju elektrikern faktiskt på plats i förväg och kontrollerade omständigheterna och så dök det upp två elektriker direkt när jobbet skulle inledas. Det kan alltså knappast vara frågan om ett tilläggsarbete.
Hantverkaren kan utföra tilläggsarbeten för obetydlig kostnad(100 kr) eller om den är liten i förhållande till priset. Här stiger priset med minst 100% kanske upp till 250%...
Att dra kablar i ett rör får vi väl hoppas att elektrikerna i fråga gjort innan och att de vet vad det innebär i form av resurser. Dessutom så var ju elektrikern faktiskt på plats i förväg och kontrollerade omständigheterna och så dök det upp två elektriker direkt när jobbet skulle inledas. Det kan alltså knappast vara frågan om ett tilläggsarbete.
Hantverkaren kan utföra tilläggsarbeten för obetydlig kostnad(100 kr) eller om den är liten i förhållande till priset. Här stiger priset med minst 100% kanske upp till 250%...
Jag har råkat ut för samma scam. De säger en tid, sedan skickar de dit två gubbar och dubblar tiden. Dessutom, gubbarna hade inte med sig allt de behövde (vilket till råga på allt var standardgrejor som ska finnas i varje elektrikers bil...), och de försökte sätta kostnaden för att två gubbar skulle åka och köpa mer grejor (vilket tog cirka 2 timmar (x2!)) på mig.
Slutnota, för att ta bort två ojordade uttag, installera två jordade och cirka 3 m okomplicerad kabeldragning: 11500 kr...
Efter lite bråk fick vi ned det till hälften, men det är ändå ett överpris.
Slutnota, för att ta bort två ojordade uttag, installera två jordade och cirka 3 m okomplicerad kabeldragning: 11500 kr...
Efter lite bråk fick vi ned det till hälften, men det är ändå ett överpris.
Hehe, 20 - 30 timmar arbete för att byta två uttag.Troberg skrev:
Du skulle inte betalt mer än 2-3 tusen, max. Men nu hade du förvisso accepterat ett uppskattat pris som låg betydligt högre, som jag fattade det.
De hade väl ett annat jobb, med fastpris, som de behövde köpa grejer till...Troberg skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ahlsells frukost är allt av de snålare varianterna, åtminstone i Gävle.andersmc skrev:
Begränsningar på max 2 mackor/person och endast fram till kl.11
Solar har mackor, saft och kaffemaskin hela dagarna och Selga är bäst!
Mackor, saft, kaffemaskin och kaffebröd hela dagen.
MEN Solar brukar ha tekakor ofta och Selga kör fullt ut på rostat fullkornbröd, Solar är då bäst.
Men givetvis kan man bara fika på raster alt. ta med en kaffe (och ibland macka) i bilen.
//Patrik
Redigerat:
Min bror har en firma och skulle göra i ordning en trädgård. Kom överens med kunden om ett timpris, 350:- eller nått.
Han tog dit några gubbar för att jobba och tog dit lastbil med jord m.m. När han lämnade slutnotan till kunden så vägrade kunden betala för ett antal gubbar * 350:- * 8 timmar och lastbil för några hundra till i timmen. Kunden menade att dom hade en överenskommelse på 350:-/timmen om brorsan tog dit 1, 2 eller 10 gubbar, det struntade han i, det var 350:- som gällde.
Han gick back på det jobbet.
Han tog dit några gubbar för att jobba och tog dit lastbil med jord m.m. När han lämnade slutnotan till kunden så vägrade kunden betala för ett antal gubbar * 350:- * 8 timmar och lastbil för några hundra till i timmen. Kunden menade att dom hade en överenskommelse på 350:-/timmen om brorsan tog dit 1, 2 eller 10 gubbar, det struntade han i, det var 350:- som gällde.
Han gick back på det jobbet.