19 317 läst ·
91 svar
19k läst
91 svar
Problem med elektriker, är 1 dag 8h eller 8h för 2 personer?
Jag blir rätt förvånad över hur många hantverkare som inte är medvetna om eller tror att man kan lämna en ungefärlig prisuppgift till en kund och sen inte behöver stå för den i slutänden. Säljer man någon typ av tjänst så bör man i alla fall ha skummat igenom konsumentjänstlagen är där framgår det väldigt tydligt vad som gäller. Så antingen låter man bli att lämna någon ungefärlig prisuppgift om man inte kan eller vill eller så ser man till att ta höjd för för sånt som är osäkert. Sen finns det utrymme i lagen för oförutsedda kostnadsökningar som hantverkaren inte kunnat förutse men då ska de tas med kunden direkt och inte efter arbetet utförts om det inte gäller särskilda omständigheter.daniellindholm skrev:Har man en tight budget som verkligen måste hållas så är man ju ett klantarsel om man inte: 1. Begär totalpris, 2. Får det skriftligt.
Jag kan tänka mig att det är ganska typiskt privatpersoner som slänger ur sig en luddig fråga ang. priset som sedan får ett svar som tolkas, inte så sällan, helt fel. Jag är själv jäkligt noga med att ange totalpris, för jag vet ju att det är det som de är intresserad av så fort de börjar prata om pris.
Så jag ser inte att man på något sätt är ett klantarsel som kund om man inte begär ett totalpris utan väljer att köra rörligt efter att ha fått en ungefärlig prisuppgift innan. Sen håller jag med om att det uppenbart kan vara bra att ha den dokumenterad på något sätt.
Och precis som du skriver så är det väl ganska uppenbart att kunden alltid är ute efter att få en uppskattning av totalpriset och lämnar man luddiga uppgifter som i TS fall så får man räkna med problem. Sen kan man diskutera om anledningen är att hantverkaren helt enkelt är dålig på att uppskatta tiden, omedvetet är otydlig eller medvetet lämnar en optimistisk prisuppgift bara för att få jobbet. Men oavsett så har jag svårt för att kunden ska ta den extra kostnaden som en "läropeng" som allt för ofta framförs. Om man funderar ett steg längre så kanske kunden inte alls varit intresserad av jobbet om han/hon visste den verkliga kostnaden eller kanske hade valt någon annan som lämnat en ungefärlig uppgift som var något dyrare men som kunnat leverera som utlovat.
Visst kan jag köpa att det finns kunder som ibland medvetet utnyttjar en situation, men lämnar man en ungefärlig prisuppskattning så är det inte mer än rimligt att man också måste stå för den och är man medvetet eller omedvetet otydlig mot kunden så får man ta den risken att kunden kommer att bråka om uppskattningen inte håller.
Ja även hantverkare måste väl någon gång få betala lite läropengar.mr_bygg skrev:
Så du menar att det är alltid hantverkarens fel,trots att han besvarat frågorna korrekt.
Det finns ingen som helst rättsäkerhet om man kan döma en hantverkare för ett fel som aldrig begåtts ..
Ge dig!
Det finns ingen som helst rättsäkerhet om man kan döma en hantverkare för ett fel som aldrig begåtts ..
Ge dig!
Hur kan du få "Ja även hantverkare måste väl någon gång få betala lite läropengar." till "det är alltid hantverkarens fel"?ikeahantverkaren skrev:
I detta fallet har hantverkaren inte besvarat frågorna korrekt. Han har svarat på ett sätt som vilselett kunden. Om han gjort det för att medvetet vilseföra eller av slarv kan vi inte veta. Men korrekt är det inte.
Ingen är dömd, någon rättssäkerhet är inte prövad. Om det skulle gå så långt som till domstol så är det värsta som kan hända hantverkaren att han få stå för sitt ord.
Nej, vi kommer inte att ge oss.
Nej det är inte alltid hantverkarens fel, men skrivningarna i konsumenttjänstlagen gäller och är ett skydd för konsumenten och som jag ser det är det minst lika viktigt för hantverkaren att se till att det man kommit överens om finns dokumenterat annars så kan man räkna med problem om man inte är överens. Blir det en tvist så gäller det för bägge parter att kunna visa på vad som avtalats och utifrån gällande lagstiftning så dömer en domstol eller om det går till ARN så tas ett beslut utifrån de regler som gäller.ikeahantverkaren skrev:
Vid småhusentreprenader så är det dessutom så att det som gäller är vad kosumenten påstår om priset, arbetets omfattning, betalning och tiden för arbetets avslutning och inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller omständigheterna i övrigt så i det fallet är det väldigt viktigt för hantverkaren att ha allt på papper.
I TS fall så har han frågat om timpriset och även fått en uppgift på ungefär hur länge arbetet kommer att ta. Sen menar elektrikern att även om han inte sagt någon så borde TS fattat att det alltid kommer två man vid den typen av arbete så underförstått var det den uppgivna tiden gånger två. Jag skulle gissa att om det skulle gå långt som till en tvist så har TS stora chanser att få rätt men det skulle vara intressant om någon har koll på liknande fall som avgjorts i domstol eller i ARN.
Den här tråden liknar mer en häxjakt på hantverkaren.andersmc skrev:Hur kan du få "Ja även hantverkare måste väl någon gång få betala lite läropengar." till "det är alltid hantverkarens fel"?
I detta fallet har hantverkaren inte besvarat frågorna korrekt. Han har svarat på ett sätt som vilselett kunden. Om han gjort det för att medvetet vilseföra eller av slarv kan vi inte veta. Men korrekt är det inte.
Ingen är dömd, någon rättssäkerhet är inte prövad. Om det skulle gå så långt som till domstol så är det värsta som kan hända hantverkaren att han få stå för sitt ord.
Nej, vi kommer inte att ge oss.
Tills kund uttrycker att han vill ha ett fast slutpris så är allt flytande enligt mig.
Ett fast pris sker skriftligt ,det borde ni veta.
Visst kan du ha den åsikten men säljer du tjänster så får du nog leva med att anpassa dig till vad som gäller enligt konsumenttjänstlagen. Lämnar du ett ungefärligt pris så får du räkna med att kunden med all rätt kan räkna med att det inte överskrids med mer än 15%.ikeahantverkaren skrev:
Sen när det gäller ett fast pris, som är en helt annan fråga, så finnst det inget som helst krav att det ska ske skriftligt, men för alla inblandade så är det att rekommendera att man har det dokumenterat för att undvika problem, men det finns andra sätt att dokumentera och verifiera ett avtal.
Jag kan uppriktigt inte förstå din uppfattning att tråden är en häxjakt på hantverkaren utan snarare att TS har all anledning att ifrågasätta de uppgifter som han fått från hantverkaren innan jobbet påbörjades. TS frågade om timpenningen och sen hur lång tid arbetet skulle ta. Om man nu vill försöka tolka TS fråga om hur lång tid arbetet skulle ta. Hur många skulle på allvar försöka argumentera för att hantverkaren gjort rätt när han uppfattat att TS frågade efter antalet kalendertimmar för arbetet och inte det verkliga antal timmar som arbetet skulle ta? Vad är mest sannolikt? Och skulle det råda någon som helst oklarhet så finns det något argument att hantverkaren inte informerat om att det inte gäller mantimmar utan kalendertid vilket med lite eftertanke kan innebära vad som helst beroende på hur många hantverkare firman vill ta in på jobbet.
Om han har ställt dom rätta frågorna såsom var kommer slutpriset hamna på?eller hur många mantimmar kommer det att ta? eller Kan du ge mig en skriftlig offert på jobbet?så är jag beredd att hålla med er.Så är tyvärr inte fallet vad jag kan läsa så finns inga av dessa frågor ställda.Det är just därför han inte har rätt i sak.Och det är just därför han söker sympati av er i ett forum.För det är bara här han kan få tröst för sina egna felsteg.
Därför tycker jag att tydlighet är lika viktigt hos kund som hos hantverkare.Om kund är otydlig med vad han vill ha svar på så får han ju ett otydligt svar.han får svar på de otydligt ställda frågor han ställt.
Vissa kunder vill veta hur lång tid det tar kanske av andra anledningar än ekonomiska.det kan vara så att just denna kväll är dom bortbjudna och vill inte lämna kvar okända hantverkare utan uppsyn eller av andra anledningar.Hur skall vi hantverkare veta vem som tänker vad och av vilka orsaker dom frågar.Därför.STÄLL RÄTT FRÅGOR!
Det finns kunder som är beredda betala för den faktiska kostnaden utan att bry sig så mycket om slutpriset om det inte är uppenbart att man har saltat räkningen.
Det finns kunder som vet att saker och ting tar en viss tid och som kanske kräver 2 personer för att det skall gå smidigare för arbetsgången.
Som jag skrivit tidigare.Trådskaparen har enbart sig själv att skylla.
Därför tycker jag att tydlighet är lika viktigt hos kund som hos hantverkare.Om kund är otydlig med vad han vill ha svar på så får han ju ett otydligt svar.han får svar på de otydligt ställda frågor han ställt.
Vissa kunder vill veta hur lång tid det tar kanske av andra anledningar än ekonomiska.det kan vara så att just denna kväll är dom bortbjudna och vill inte lämna kvar okända hantverkare utan uppsyn eller av andra anledningar.Hur skall vi hantverkare veta vem som tänker vad och av vilka orsaker dom frågar.Därför.STÄLL RÄTT FRÅGOR!
Det finns kunder som är beredda betala för den faktiska kostnaden utan att bry sig så mycket om slutpriset om det inte är uppenbart att man har saltat räkningen.
Det finns kunder som vet att saker och ting tar en viss tid och som kanske kräver 2 personer för att det skall gå smidigare för arbetsgången.
Som jag skrivit tidigare.Trådskaparen har enbart sig själv att skylla.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ja om elektrikern hade gett de korrekta svaren så hade han kunnat räkna med att få betalt utan strul-
Så som TS beskriver omständigheterna runt frågeställningen så är det uppenbart för det flesta att det skall ses som en kostnadsfråga, eller åtminstonde så klart att hantverkaren borde misstänka att frågan handlar om kostnad.
OM vi dessutom blandar in att titta på det som utförts så ser man att omfattningen är visserligen så stor att det är tveksamt om en elektriker skulle hinna klart på 8 timmar, men det är definitivt inte 16 eller tom 24 arbetstimmars jobb (eller vad timmarna till slut landade på).
Så som TS beskriver omständigheterna runt frågeställningen så är det uppenbart för det flesta att det skall ses som en kostnadsfråga, eller åtminstonde så klart att hantverkaren borde misstänka att frågan handlar om kostnad.
OM vi dessutom blandar in att titta på det som utförts så ser man att omfattningen är visserligen så stor att det är tveksamt om en elektriker skulle hinna klart på 8 timmar, men det är definitivt inte 16 eller tom 24 arbetstimmars jobb (eller vad timmarna till slut landade på).
Håller med övriga om att "en dag" är = 8 timmar om man inte förklarar vidare.
Däremot skulle jag bli misstänksam mot en elektriker som bara tar 400 kr / timme inkl. moms? Kan en seriös elfirma, år 2012, verkligen klara sig på 320 kr / timme? Så lågt är inte ens de värst pressade kommunavtalen.
Däremot skulle jag bli misstänksam mot en elektriker som bara tar 400 kr / timme inkl. moms? Kan en seriös elfirma, år 2012, verkligen klara sig på 320 kr / timme? Så lågt är inte ens de värst pressade kommunavtalen.
Men jag fattat inte hur man kan tycka kunden gör fel när han/ hon inte ställer "de rätta frågorna"?
Yees, han frågade inte vad totalsumman skulle bli, så nu skickar vi ut tre elektriker + en lärling så vi får in massor med pengar till firman...är det så det ska fungera?
Om jag skulle fråga på ett jobb, vilket hantverksjobb som helst, och personen svarar att det skulle ta 8 timmar = en dag, skulle jag förutsätta att han menar EN person EN dag.
Jag tycker att det är hantverkarnas ansvar att informera om de har för avsikt att skicka ut två personer / dvs att det kostar x antal kronor x2.
Yees, han frågade inte vad totalsumman skulle bli, så nu skickar vi ut tre elektriker + en lärling så vi får in massor med pengar till firman...är det så det ska fungera?
Om jag skulle fråga på ett jobb, vilket hantverksjobb som helst, och personen svarar att det skulle ta 8 timmar = en dag, skulle jag förutsätta att han menar EN person EN dag.
Jag tycker att det är hantverkarnas ansvar att informera om de har för avsikt att skicka ut två personer / dvs att det kostar x antal kronor x2.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast en privatperson som kanske inte anlitat någon hantverkare överhuvudtaget på länge, eller någonsin, kan ju inte veta att det är konstigt lågt pris.Rrrrr skrev:
Och vi vt ju inte, priset kanske angivits ex. moms.