Om entreprenören vilken som helst kunde ange rätt antal mantimmar så är hela problemet löst nu och i all framtid! Själv lämnar jag uppskattad tidsåtgång när kunden frågar, ex 40 mantimmar är 40 timmar totalt vad jobbet tar oavsett hur många som utför det, sedan är det upp till mig om jag plockar med 20 st som jobbar 2 timmar var! Så jag utgår aldrig från att kunden vet något! Sedan kan det göras arbeten utöver vad som avtalats vilket det debiteras löpande timmar, men med kundens vetskap...

• Gilla
larja och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pagno skrev:
Om entreprenören vilken som helst kunde ange rätt antal mantimmar så är hela problemet löst nu och i all framtid! Själv lämnar jag uppskattad tidsåtgång när kunden frågar, ex 40 mantimmar är 40 timmar totalt vad jobbet tar oavsett hur många som utför det, sedan är det upp till mig om jag plockar med 20 st som jobbar 2 timmar var! Så jag utgår aldrig från att kunden vet något! Sedan kan det göras arbeten utöver vad som avtalats vilket det debiteras löpande timmar, men med kundens vetskap...
Precis så.
Det är ju inte svårare än så. :)

Den kloke hantverkaren ser dessutom till att det verkligen skrivs något enkelt papper på detta, som beställning. Där han även skriver in de (dolda!) saker som är omöjliga att tidsuppskatta bra, att det tillkommer timmar om "... det eller det problemet uppstår...".
Med tanke på hur konsumenttjänstlagen är så måste man "skydda sig" som hantverkare. Och slippa tidsödande "tjafs"* efteråt.

*är hantverkaren otydlig i sin kommunikation är det inte tjafs, utan bara egenförskyllda oklarheter.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
- Vad är timpriset?
- 400 kr
- Är det klart på 5-6 timmar?
- Nej, räkna med en dag.

Om TS:s dialog med hantverkaren såg ut som ovan så har hantverkaren gett helt korrekta svar, men inte tillräcklig information för att TS ska ha en hum om vad det kostar. Dock tror TS att han fått den information han ville ha. Om hantverkaren gjort som Pagno gör hade det sista svaret varit "16 timmar, dvs vi är klara på en dag om vi är två man".

Om man jobbar mot privatpersoner så ska man nästan vara som en mediatränad politiker. Oavsett vad frågan är skall man nå fram med sitt budskap.

Olsin ... det är inte ett korrekt svar om det inte är tillräckligt med information...:p

Och Olsin, jag kan lova dig att konsumenttjänstlagen inte är på din sida!

Dags o stänga tråden kanske, allt som kan sägas har nog upprepats 5-6 gånger redan.

Mikael_L
Olsin skrev:
Om man jobbar mot privatpersoner så ska man nästan vara som en mediatränad politiker. Oavsett vad frågan är skall man nå fram med sitt budskap.
Nu tycker jag att du överdriver. Lite vanligt sunt förnuft i kombination med vetskap om att motparten inte är någon van upphandlare av tjänster måste räcka långt.

Idioter finns förvisso att finna både bland hantverkare som kunder, men nu pratar jag om den stora merparten vanligt folk som antingen beställer eller utför tjänster.

Och även hantverkare är väl kunder själva ibland.
Om man lämnar in bilen på verkstan eller bilrecond, är hos tandläkaren eller låter sy upp ett segel till segelbåten t.ex. så borde väl även en hantverkare kunna inse vilken slags information man förväntar sig att få.

Hej!
I kontraktsförhandlingar brukar man likställa en dag = en man dags arbete, dvs 1 arbetare som arbetar 8 timmar...

Om man skickar in två arbetare enligt ovanstående avtal blir den överenskomna ekvationen:
2 arbetare som utför samma arbete under fyra timmar = 0,5 man dags arbete

Men det som har hänt här är:
2 man dagars arbete har utförts, dvs 16 timmar... Vilket inte var enligt det muntliga avtalet.

Micro skrev:
Olsin ... det är inte ett korrekt svar om det inte är tillräckligt med information...:p
Jag gjorde tydligen samma vurpa som hantverkaren, dvs var inte tydlig nog. :o "...korrekta svar på frågorna..."

En kollega till mig brukar dra ett självupplevt exempel när det gäller kravställande och uppdragsavtal:
Hon vände sig till den lokale bilmecken och ville ha motorvärmare installerad i bilen. Uppdraget utfördes och hon betalade glatt. När hon någon dag senare ska koppla in kupévärmare så sitter det inget uttag för den. Hon åker tillbaka till mecken och påtalar att han inte utfört uppdraget enligt överenskommelsen, varpå han svarar "Du beställde bara en motorvärmare.".
Han hade gjort enligt vad hon sa och inte det hon egentligen ville.

Mikael_L: Japp, visst f-n gör jag det, men det gamla ordspråket kommer väl till pass här "Tala till bönder på bönders vis och med lärde på latin."

Mikael_L
Olsin skrev:
En kollega till mig brukar dra ett självupplevt exempel när det gäller kravställande och uppdragsavtal:
Hon vände sig till den lokale bilmecken och ville ha motorvärmare installerad i bilen. Uppdraget utfördes och hon betalade glatt. När hon någon dag senare ska koppla in kupévärmare så sitter det inget uttag för den. Hon åker tillbaka till mecken och påtalar att han inte utfört uppdraget enligt överenskommelsen, varpå han svarar "Du beställde bara en motorvärmare.".
Han hade gjort enligt vad hon sa och inte det hon egentligen ville.
Vilken jäkla dålig säljare! :eek:
Naturligtvis ställer man direkt frågan: "Vill du inte ha ett kupevärmaruttag också?, när vi ändå håller på."
Dels för att tjäna mer pengar, dels för att om man jobbat med det där i några månader så borde man veta att en del kunder inte tänker längre än så.
Fast din kollega var kanske just väldigt grön, vid det tillfället.
Om han inte efter den händelsen alltid frågade om kupévärmaruttag så är han ju inte särskilt smart!

Skulle bara vilja säga att min elektriker som jag anlitar måste vara en superman för han klarar att dra kabel i rör alldeles själv! :D (Skulle aldrig låtit de börja med jobbet om de inte lovat att göra det på 4timmar eftersom de hade så lite att göra att de kunde komma 2st gubbar.)

Jag blir framförallt sur när en av de två handverkare är en lärling/praktikant men kostar ändå lika mycket som "chefen".

Alexej skrev:
Jag blir framförallt sur när en av de två handverkare är en lärling/praktikant men kostar ändå lika mycket som "chefen".
Och jobbet tog troligen längre tid med praktikant,som behövde hjälp stup i kvarten

Elkludde skrev:
Och jobbet tog troligen längre tid med praktikant,som behövde hjälp stup i kvarten
Ja, den där niten har man ju gått på. Det var även då tal om elektriker. Jag frågade ifall det tog typ tre timmar. "nja inte tre, men säger jag fem så har jag tagit i". Det visade sig ta 9,5h. Det bästa var ändå att det var tal om 9,5h på två gubbar varav en var praktikant och som bara stod och tittade över axeln då jag var hemma. Totalt 19h dvs. Nog för att jag har dålig koll på hur lång tid saker tar, men detta kändes bara fel. I efterhand så har jag förstått (mycket tack vare en tråd jag skapade om det, här på forumet) att just denna elektrikers största fel var att säga att det skulle ta 5h (ja och självklart glömma att det var *2 då). Jag är inte en sån där jobbig människa att jag står och håller fast vid vad de ordagrant sagt och bara försöker få ned kostnaden utan att inse det rimliga. Jag ville bara dubbelkolla så de inte saltat på som tusan. Det tyckte inte forumets medlemmar så jag betalade. Tar jobbet jag fått utfört 19h så betalar jag så klart för 19h. Alternativet är ju att börja bråka och sedan låta någon annan göra resten av dessa 19h eller låta honom jobba gratis bara för att hålla sitt ord. De som kör med sistnämda taktiken har jag inte mycket över för *grr*

Gubben som nämns här i tråden som fick pris på 350kr/h är nog alla hantverkares skräck. En del söker saker att mjölka småföretagare torra med utan att tänka 'ja, jag trodde det bara behövdes en gubbe men nu när jag ser hur mycket jobb det var så känner jag mig dum som tänkte att det skulle gå att göra på en dag av en person'. Har man en tight budget som verkligen måste hållas så är man ju ett klantarsel om man inte: 1. Begär totalpris, 2. Får det skriftligt.

Jag kan tänka mig att det är ganska typiskt privatpersoner som slänger ur sig en luddig fråga ang. priset som sedan får ett svar som tolkas, inte så sällan, helt fel. Jag är själv jäkligt noga med att ange totalpris, för jag vet ju att det är det som de är intresserad av så fort de börjar prata om pris. Om jag ger ett jättelågt pris för jobbet som jag talar om för kunden och sedan lägger på 600kr för varje påbörjad timma resa, när det skall faktureras, så är jag ju en skojare. Det är inte så sällan man hör talas om hantverkare som helt plötsligt kapar timmarna till hälften. I vissa fall kan det mycket väl vara otrevliga (hotfulla?) kunder som lyckas göra att den stackars enmansföretagaren viker sig eftersom han är rädd om sitt rykte, men många gånger tror jag nog att det handlar om att de vet med sig att de sölat på onödigt mycket och att vid en koll så skulle det bli tydligt att man debiterat orimligt många timmar för faktiskt utfört arbete.

Redigerat:
Hmm först: 16h(2x8) för det ,2 gubbar. Min elektriker drog om hela mitt hus på 40h 5x8h. Samt han var trevlig nog att lämna en beräknad totalkostnad och maxpris på papper och deadline :) såna gillar man

skickat från dumluren

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.