Hej,

För 5 år sedan dränerade vi huset, som har källare.
Inte för att vi hade fuktproblem tidigare utan för att det aldrig var gjort sedan huset byggdes 1966.

Man gjorde allt enligt konstens regler med isodrän osv.

När jag igår kom ner till källaren upptäckte jag dessa fläckar (på bilderna) på ena väggen, dvs ca 5 år efter utfört arbete och ca 300k i investerade pengar.
Känner man på fläckarna är det tydligt att det är fuktigt, kallt och blött.
Innerväggarna är putsade och målade med källaranpassad målarfärg som andas.
Inga liknande tendenser har setts till på övriga väggar.

Någon som har en idé på vad grundorsaken kan vara till dessa fläckar, om det rör sig om dåligt utfört arbete eller om det mer lutar åt igensatt dräneringsrör eller något annat?

Vilken väg är bäst att gå för att få detta åtgärdat enligt konstens regler så man vet att det dessutom blir bra denna gång?
Ska jag gå direkt till entreprenören eller någon annan väg?

Tack på förhand!

• Fuktfläckar på målad källarvägg under liten källarfönsterruta, fläckarna ser mörkare ut på den vita putsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på en källarvägg av putsad yta, möjligtvis orsakade av fukt, synliga efter tidigare dräneringsarbete.
    Skapa konto
  • Dräneringsjobb vid husgrund med murad vägg, snö på marken, gul och röd dräneringsslang synlig, isolering och skyddsplast uppsatt mot väggen.
    Skapa konto
M m1nken skrev:
Hej,

För 5 år sedan dränerade vi huset, som har källare.
Inte för att vi hade fuktproblem tidigare utan för att det aldrig var gjort sedan huset byggdes 1966.

Man gjorde allt enligt konstens regler med isodrän osv.

När jag igår kom ner till källaren upptäckte jag dessa fläckar (på bilderna) på ena väggen, dvs ca 5 år efter utfört arbete och ca 300k i investerade pengar.
Känner man på fläckarna är det tydligt att det är fuktigt, kallt och blött.
Innerväggarna är putsade och målade med källaranpassad målarfärg som andas.
Inga liknande tendenser har setts till på övriga väggar.

Någon som har en idé på vad grundorsaken kan vara till dessa fläckar, om det rör sig om dåligt utfört arbete eller om det mer lutar åt igensatt dräneringsrör eller något annat?

Vilken väg är bäst att gå för att få detta åtgärdat enligt konstens regler så man vet att det dessutom blir bra denna gång?
Ska jag gå direkt till entreprenören eller någon annan väg?

Tack på förhand!
Vet du var du har spik/rens/inspektionsbrunn så du kan se vattennivån?

I går natt var här på gatan en större spolbil och öppnade kommunens dagvatten på två ställen, kan vara något liknande hos dig.

Edit: och vart ska ditt dagvatten ta vägen när det funkar, kommunen eller på din egen fastighet?

Kolla om det är problem med fönstret

Vet inte om det är orsaken till dina problem, men det ser ut att saknas tätningsmassa mellan väggen och den gula listen ovan isodränen på din andra bild. Det ska vara så mycket att det pressas fram mellan vägg och list så det blir tätt. Det är isåfall inte utfört korrekt.

Saknas tätmassa kan ytvatten kan tränga ner mellan vägg isodrän och ge en fuktig vägg.

har du någon korrekt bild på utsidan vid fönstret?
Är det en sänkning av marken/lågpunkt utvändigt med L-stöd/plattor pâ högkant vid fönster ?då har du săkert svaret där om snö ansamlats och tinar mot väggen. Kanske i kombo med mexitegels antagande…/

redarn redarn skrev:
Vet du var du har spik/rens/inspektionsbrunn så du kan se vattennivån?

I går natt var här på gatan en större spolbil och öppnade kommunens dagvatten på två ställen, kan vara något liknande hos dig.

Edit: och vart ska ditt dagvatten ta vägen när det funkar, kommunen eller på din egen fastighet?
Ja, på garageuppfarten. Den bytte de ut från gjutjärnsbrunn till en i plast.
Ska se om jag kan lyfta på det locket imorgon o kika.
Dagvattnet är kommunalt.
mexitegel mexitegel skrev:
Vet inte om det är orsaken till dina problem, men det ser ut att saknas tätningsmassa mellan väggen och den gula listen ovan isodränen på din andra bild. Det ska vara så mycket att det pressas fram mellan vägg och list så det blir tätt. Det är isåfall inte utfört korrekt.

Saknas tätmassa kan ytvatten kan tränga ner mellan vägg isodrän och ge en fuktig vägg.
Det kan absolut ligga något i det du säger. Dock bör det väl i så fall blivit liknande problem på fler ställen om det saknas överallt tänker jag? Syns det väl när man har lagt tätningsmassa? Tittar på andra bilder också från andra vinklar och kan inte visualisera någon tätningsmassa.

P pette skrev:
har du någon korrekt bild på utsidan vid fönstret?
Är det en sänkning av marken/lågpunkt utvändigt med L-stöd/plattor pâ högkant vid fönster ?då har du săkert svaret där om snö ansamlats och tinar mot väggen. Kanske i kombo med mexitegels antagande…/
Bilderna på urgrävningen där pilen och ringen är utsidan av där fukten tränger igenom.
Idag ligger det plattor på garageuppfarten, men det ska vara fall ut mot gatan hela vägen.

Låt mig se hur mycket snö som har töat bort imorgon så jag kan ta bild på hur utsidan ser ut idag med plattor och dylikt. Oavsett tycker jag det är märkligt om inte dräneringen motverkar vattnet om nu allt är i sin ordning.

• Två bilar parkerade på en stenlagd garageuppfart framför ett rött tegelhus. Sopkärl står vid sidan av uppfarten.
    Skapa konto
  • Urgrävning vid husgrund med pil som markerar fuktskadad yta; snö på marken. Tegelhus syns ovanför grunden och dränering är påbörjad.
    Skapa konto
  • Urgrävning vid husets grund med markerad fuktgenomträngning; grus och jordhögar samt en synlig grävmaskin i bakgrunden.
    Skapa konto
M m1nken skrev:
Ja, på garageuppfarten. Den bytte de ut från gjutjärnsbrunn till en i plast.
Ska se om jag kan lyfta på det locket imorgon o kika.
Dagvattnet är kommunalt.

Det kan absolut ligga något i det du säger. Dock bör det väl i så fall blivit liknande problem på fler ställen om det saknas överallt tänker jag? Syns det väl när man har lagt tätningsmassa? Tittar på andra bilder också från andra vinklar och kan inte visualisera någon tätningsmassa.
Det syns inga nitar heller vid listan. Jag tror nästan att fotot är innan fastsättnig av isodränliat.

Problemen med fuktfläckarna som syns pâ bilden ligger på tok fǒr högt för att ha något med själva dräneringen att göra skulle jag säga.

• Gilla
RILAM och 1 till
  • Laddar…
Såg bilder nu… fick du någon relationsritning av entreprenören med utritade dagvattenrör/ spolbrunnar/ genomföringar etc ?

M m1nken skrev:
Syns det väl när man har lagt tätningsmassa?
Det beror helt på hur frikostiga de varit med den. Vatten kan ta de mest märkliga vägar så du behöver inte uppleva problem på fler ställen och kanske vara vid vissa väderlekar.

Adderar lite bilder från utsidan nu när det mesta av snön har smält bort.
Även en bild från insidan där jag har kört med avfuktare och nu börjar det krypa fram gula fläckar i takt med att det börjar bli torrt där fukten har varit.

• Staplade plattor vid en tegelvägg, delvis snötäckt mark och gång.
    Skapa konto
  • Staplade tegelstenar mot en röd tegelvägg, grus under, lite kvarvarande snö på marken.
    Skapa konto
  • Utvändigt bygge med staplade betongplattor mot tegelvägg, synlig mark med stenar och växtlighet, samt en smältande snöhög.
    Skapa konto
  • Vitmålad innervägg med ett litet fyrkantigt fönster högst upp och spotbelysning som lyser mot väggen.
    Skapa konto
Det ser ut som att du har motlut vilket gör att mer vatten belastar grunden.
Mark med motlut vid husgrund, täckt med stenar och pilar som visar vattenriktning mot grunden; staplade plattor syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Fukten kommer alltså in vid det galvade kabelskyddet om inte bara en av bilderna är spegelvända? Är den ny? Har upplaget av marksten orsakat mindre skada på tätningen under?

Jag skulle avlägsna stenarna mellan fönster och kabelskydd och inspektera isoleringen och dess vattenavledning just där.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Kan vara sā att de skippat listen helt/ alternativt tätat dāligt efter kanstensmontaget. IsodränListen ska alltså sitta strax under mark normalt.

redarn redarn skrev:
Fukten kommer alltså in vid det galvade kabelskyddet om inte bara en av bilderna är spegelvända? Är den ny? Har upplaget av marksten orsakat mindre skada på tätningen under?

Jag skulle avlägsna stenarna mellan fönster och kabelskydd och inspektera isoleringen och dess vattenavledning just där.
Ja, där någonstans iallafall. Den installerades i samband med markarbetet utfördes då vi passade på att dra ut nya kablar till garaget.

Identifiera felet måste väl ändå ligga i entreprenörens intresse och ansvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.