Hej,
För 5 år sedan dränerade vi huset, som har källare.
Inte för att vi hade fuktproblem tidigare utan för att det aldrig var gjort sedan huset byggdes 1966.
Man gjorde allt enligt konstens regler med isodrän osv.
När jag igår kom ner till källaren upptäckte jag dessa fläckar (på bilderna) på ena väggen, dvs ca 5 år efter utfört arbete och ca 300k i investerade pengar.
Känner man på fläckarna är det tydligt att det är fuktigt, kallt och blött.
Innerväggarna är putsade och målade med källaranpassad målarfärg som andas.
Inga liknande tendenser har setts till på övriga väggar.
Någon som har en idé på vad grundorsaken kan vara till dessa fläckar, om det rör sig om dåligt utfört arbete eller om det mer lutar åt igensatt dräneringsrör eller något annat?
Vilken väg är bäst att gå för att få detta åtgärdat enligt konstens regler så man vet att det dessutom blir bra denna gång?
Ska jag gå direkt till entreprenören eller någon annan väg?
Tack på förhand!
Inte för att vi hade fuktproblem tidigare utan för att det aldrig var gjort sedan huset byggdes 1966.
När jag igår kom ner till källaren upptäckte jag dessa fläckar (på bilderna) på ena väggen, dvs ca 5 år efter utfört arbete och ca 300k i investerade pengar.
Någon som har en idé på vad grundorsaken kan vara till dessa fläckar, om det rör sig om dåligt utfört arbete eller om det mer lutar åt igensatt dräneringsrör eller något annat?
Vilken väg är bäst att gå för att få detta åtgärdat enligt konstens regler så man vet att det dessutom blir bra denna gång?
Tack på förhand!
Vet du var du har spik/rens/inspektionsbrunn så du kan se vattennivån?M m1nken skrev:Hej,
Tack på förhand!
I går natt var här på gatan en större spolbil och öppnade kommunens dagvatten på två ställen, kan vara något liknande hos dig.
Edit: och vart ska ditt dagvatten ta vägen när det funkar, kommunen eller på din egen fastighet?
Vet inte om det är orsaken till dina problem, men det ser ut att saknas tätningsmassa mellan väggen och den gula listen ovan isodränen på din andra bild. Det ska vara så mycket att det pressas fram mellan vägg och list så det blir tätt. Det är isåfall inte utfört korrekt.
Saknas tätmassa kan ytvatten kan tränga ner mellan vägg isodrän och ge en fuktig vägg.
Saknas tätmassa kan ytvatten kan tränga ner mellan vägg isodrän och ge en fuktig vägg.
har du någon korrekt bild på utsidan vid fönstret?
Är det en sänkning av marken/lågpunkt utvändigt med L-stöd/plattor pâ högkant vid fönster ?då har du săkert svaret där om snö ansamlats och tinar mot väggen. Kanske i kombo med mexitegels antagande…/
Är det en sänkning av marken/lågpunkt utvändigt med L-stöd/plattor pâ högkant vid fönster ?då har du săkert svaret där om snö ansamlats och tinar mot väggen. Kanske i kombo med mexitegels antagande…/
Ja, på garageuppfarten. Den bytte de ut från gjutjärnsbrunn till en i plast.redarn skrev:
Ska se om jag kan lyfta på det locket imorgon o kika.
Dagvattnet är kommunalt.
Det kan absolut ligga något i det du säger. Dock bör det väl i så fall blivit liknande problem på fler ställen om det saknas överallt tänker jag? Syns det väl när man har lagt tätningsmassa? Tittar på andra bilder också från andra vinklar och kan inte visualisera någon tätningsmassa.mexitegel skrev:
Vet inte om det är orsaken till dina problem, men det ser ut att saknas tätningsmassa mellan väggen och den gula listen ovan isodränen på din andra bild. Det ska vara så mycket att det pressas fram mellan vägg och list så det blir tätt. Det är isåfall inte utfört korrekt.
Bilderna på urgrävningen där pilen och ringen är utsidan av där fukten tränger igenom.P pette skrev:
Idag ligger det plattor på garageuppfarten, men det ska vara fall ut mot gatan hela vägen.
Låt mig se hur mycket snö som har töat bort imorgon så jag kan ta bild på hur utsidan ser ut idag med plattor och dylikt. Oavsett tycker jag det är märkligt om inte dräneringen motverkar vattnet om nu allt är i sin ordning.
Det syns inga nitar heller vid listan. Jag tror nästan att fotot är innan fastsättnig av isodränliat.M m1nken skrev:Ja, på garageuppfarten. Den bytte de ut från gjutjärnsbrunn till en i plast.
Ska se om jag kan lyfta på det locket imorgon o kika.
Dagvattnet är kommunalt.
Det kan absolut ligga något i det du säger. Dock bör det väl i så fall blivit liknande problem på fler ställen om det saknas överallt tänker jag? Syns det väl när man har lagt tätningsmassa? Tittar på andra bilder också från andra vinklar och kan inte visualisera någon tätningsmassa.
Problemen med fuktfläckarna som syns pâ bilden ligger på tok fǒr högt för att ha något med själva dräneringen att göra skulle jag säga.
Adderar lite bilder från utsidan nu när det mesta av snön har smält bort.
Även en bild från insidan där jag har kört med avfuktare och nu börjar det krypa fram gula fläckar i takt med att det börjar bli torrt där fukten har varit.
Även en bild från insidan där jag har kört med avfuktare och nu börjar det krypa fram gula fläckar i takt med att det börjar bli torrt där fukten har varit.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Fukten kommer alltså in vid det galvade kabelskyddet om inte bara en av bilderna är spegelvända? Är den ny? Har upplaget av marksten orsakat mindre skada på tätningen under?
Jag skulle avlägsna stenarna mellan fönster och kabelskydd och inspektera isoleringen och dess vattenavledning just där.
Jag skulle avlägsna stenarna mellan fönster och kabelskydd och inspektera isoleringen och dess vattenavledning just där.
Ja, där någonstans iallafall. Den installerades i samband med markarbetet utfördes då vi passade på att dra ut nya kablar till garaget.redarn skrev:
Identifiera felet måste väl ändå ligga i entreprenörens intresse och ansvar?