P Psan skrev:
Det verkar ju dock inte vara lera utan snarare sand i det här fallet, så förstår inte hur det är relevant till den här tråden?
Det var i så fall en väldigt konstig sand. Sand är 0,2 - 2 mm i kornstorlek.
Snarare någon form av morän i slänterna enligt den enda bilden.
Men du vet inget om materialet under källarens väggar.
 
GoC GoC skrev:
Det var i så fall en väldigt konstig sand. Sand är 0,2 - 2 mm i kornstorlek.
Snarare någon form av morän i slänterna enligt den enda bilden.
Men du vet inget om materialet under källarens väggar.
Du verkar hugga mot allt och alla. Mitt var inte elakt menat. Borde varit tydligare. Jag har sand under mitt hus med nyligen gjord dränering med början på 10cm under sula och mot slutet säkert 15-20cm. Så det var mer för att se om du faktiskt menade just lera eller att all dränering under sula är av ondo.
 
Nissens
GoC GoC skrev:
Ja inte var dom helt inkompetenta. En gammal källare byggdes tät på utsidan.
Allt var inte bättre förr, inte alls. Men man måste onekligen anpassa åtgärden baserat på byggnadens förutsättning. Hade det varit hälften så gammalt med en modern grundläggning så vore jobbet undermåligt.
Som jag skrev tidigare så håller jag på och hjälper sonen med en sänkning av golvet i källarn på hans 20-tals hus. Det är grundlagt direkt på lös lera. Skulle dräneringen anläggas på det som nu anses korrekt så skulle det orsaka rejäla sättningar i grunden.
Men du svarade inte på min uträkning om dräneringsdjupet som du påstod var halvvägs upp på källarväggen.
Om de inte har fönstret 1 meter från golvnivå så är dräneringen lagd för högt upp. Dessutom verkar platonmattan sluta väldigt högt, även om det är svårt att se.
Oavsett ålder på huset så är det svårt att förstå att någon tycker att dräneringsslangen skall ligga en bit upp på källarväggen, och även att platonmattan skall sluta så högt upp. I min värld är det självklart att man får fuktproblem då. Och det stämmer ju med TS erfarenhet också. Trist att TS verkar ha övergett tråden...
 
P Psan skrev:
Du verkar hugga mot allt och alla. Mitt var inte elakt menat. Borde varit tydligare. Jag har sand under mitt hus med nyligen gjord dränering med början på 10cm under sula och mot slutet säkert 15-20cm. Så det var mer för att se om du faktiskt menade just lera eller att all dränering under sula är av ondo.
Inte alls tänkt att ”hugga” men det låter så enkelt att döma ut en åtgärd baserat på en bild. Som du dränerat är ju enligt skolboken och helt korrekt då vatten i sand/grus inte påverka stabiliteten i materialet.
Kan väl viss till raset i Norge som du säkert hört om, där är det visserligen är en kvicklera, men lera är ett speciellt material som man inte ”leker med”. Hur kvicklera beter sig kan jag beskriva för den som så önskar, men den blir som flytande lervälling bara man rubbar den, överbelastar den eller lakar ut saltet i den.
Därav mina kommentarer om att allt inte är så enkelt som att se på en standardlösning för en modern dränering.
 
Nissens Nissens skrev:
Om de inte har fönstret 1 meter från golvnivå så är dräneringen lagd för högt upp. Dessutom verkar platonmattan sluta väldigt högt, även om det är svårt att se.
Oavsett ålder på huset så är det svårt att förstå att någon tycker att dräneringsslangen skall ligga en bit upp på källarväggen, och även att platonmattan skall sluta så högt upp. I min värld är det självklart att man får fuktproblem då. Och det stämmer ju med TS erfarenhet också. Trist att TS verkar ha övergett tråden...
Så kan det vara, men endast en undersökning ger svar på frågan. Vi lämnar det här och nu, men blött är det nere i gropen och allmänt rörigt. Skall jag gissa hade huset ingen dränering tidigare, jag gissar på att det som ses är grundvattennivån och i den morän som huset verkar vara bygg på lör oavsett inte kunna dräneras om inte ett utlopp finns på lägre nivå. Så därav min kommentar att det skulle varit bättre att tätat hela källarväggen med ett par lager kallasfalt. Då är det bara golvet som grundvattnet kan tränga genom och rinna ut genom avloppet. Men har man vatten i källaren så måste även ett fungerande avlopp saknas.
 
Nissens
GoC GoC skrev:
Så kan det vara, men endast en undersökning ger svar på frågan. Vi lämnar det här och nu, men blött är det nere i gropen och allmänt rörigt. Skall jag gissa hade huset ingen dränering tidigare, jag gissar på att det som ses är grundvattennivån och i den morän som huset verkar vara bygg på lör oavsett inte kunna dräneras om inte ett utlopp finns på lägre nivå. Så därav min kommentar att det skulle varit bättre att tätat hela källarväggen med ett par lager kallasfalt. Då är det bara golvet som grundvattnet kan tränga genom och rinna ut genom avloppet. Men har man vatten i källaren så måste även ett fungerande avlopp saknas.
Tjära på grunden är en förlegad teknik. Bättre använda pordrän eller liknande. Då får man dessutom ut daggpunkten utanför källarväggen.
Oavsett, så skall dräneringen inte ligga en bit upp på garageväggen. Och avloppet har inget med dräneringen att göra. Man kan ha fukt i källaren även när avloppet fungerar som det skall...
 
Nissens Nissens skrev:
Tjära på grunden är en förlegad teknik. Bättre använda pordrän eller liknande. Då får man dessutom ut daggpunkten utanför källarväggen.
Oavsett, så skall dräneringen inte ligga en bit upp på garageväggen. Och avloppet har inget med dräneringen att göra. Man kan ha fukt i källaren även när avloppet fungerar som det skall...
Där är vi helt eniga. Men ett 100 år gammalt hus kräver en annan anpassning än ett modernt hus där Pordrän och en djupt liggande dränering är en mycket bra lösning, speciellt om man vill ha en uppvärmd bostadsyta i källaren. 100 år gammalt hus, där jag sällan står rak i källaren, och som kanske hade ett jordgolv är annorlunda och behöver ges en annan betraktning än hur man gör på moderna konstruktioner,
Nu verkar dock TS ha problem med högt stående grundvatten och den nya dräneringen och platonmattan kan i stället ha förvärrat problemet gent emot att källarväggen vore vattentät med ett par lager kallasfalt. för hundra år sedan fanns varken Platon eller Pordrän, då tätade man på utsidan så som en en båt skall vara tät mot vatten på utsidan.
 
Ber om ursäkt för att jag varit dålig på att svara, har helt enkelt varit lite för mkt att göra, och trodde även ni slutat kommentera. Är oerhört tacksam för allt engagemang!
Det är låg takhöjd i källaren, absolut max två meter. Fönstret börjar ca en meter från golvet. Kanske är bilden missvisande, men jag är ganska säker på att de som utförde jobbet, såg till att platonmattan gick under bottennivå (ledsen, men kan inte alls korrekta termer??), då jag var där och kontrollerade med jämna mellanrum. Däremot har jag ingen aning om hur rören ligger eller ska ligga. Vårt hus ligger i en sluttning, på ”fel” sida vägen, och har ingen möjlighet att dra vattnet dit till kommunens avlopp. Blev därför tvungna att gräva ner stenkistan. Leverantören har gjort beräkningar på att storleken skulle räcka. Uppenbarligen har den dock inte gjort det.
Vi har nu fått rådet att gräva ner en pump framför huset, mot vägen. Det skulle ta hand om vattnet ”uppifrån”, och det skulle kunna kopplas till kommunens avlopp. Vi skulle även kunna koppla stuprören på den sidan av huset dit. Vet inte hur pålitlig en sådan pump är?
 
De höll för övrigt med om att en pump inne i källaren antagligen är en dålig idé, då det istället kan dra tillbaka mer vatten från en överfull stenkista mot husgrunden, så väldigt tacksam för det rådet!
 
  • Gilla
LilliesPecka
  • Laddar…
R
GoC GoC skrev:
Ja inte var dom helt inkompetenta. En gammal källare byggdes tät på utsidan.
Allt var inte bättre förr, inte alls. Men man måste onekligen anpassa åtgärden baserat på byggnadens förutsättning. Hade det varit hälften så gammalt med en modern grundläggning så vore jobbet undermåligt.
Som jag skrev tidigare så håller jag på och hjälper sonen med en sänkning av golvet i källarn på hans 20-tals hus. Det är grundlagt direkt på lös lera. Skulle dräneringen anläggas på det som nu anses korrekt så skulle det orsaka rejäla sättningar i grunden.
Men du svarade inte på min uträkning om dräneringsdjupet som du påstod var halvvägs upp på källarväggen.
Exakt dränering är så mycket mer än bara lägga rör...viket inga tänker på!
Men att i ditt läge fnysa åt hur man löste problemet förut med kall fuktig källare är inte bra...

Att på lera gå till 100% modern oprövad lösning
Och sänka källaren är en mycket riskabel övning

Rekommenderas pålning vattenglas eps och stålförstärkt duk som man använder vid vägbyggen på lera

Dränering måste utföras så att leran inte torkar under huset så att man bör ha inspektionsbrunnar inne i huset och hålla vattennivån konstant

Ev tillbyggnader bör anläggas med justerbar dilatationsfog
 
R
GoC GoC skrev:
Inte alls tänkt att ”hugga” men det låter så enkelt att döma ut en åtgärd baserat på en bild. Som du dränerat är ju enligt skolboken och helt korrekt då vatten i sand/grus inte påverka stabiliteten i materialet.
Kan väl viss till raset i Norge som du säkert hört om, där är det visserligen är en kvicklera, men lera är ett speciellt material som man inte ”leker med”. Hur kvicklera beter sig kan jag beskriva för den som så önskar, men den blir som flytande lervälling bara man rubbar den, överbelastar den eller lakar ut saltet i den.
Därav mina kommentarer om att allt inte är så enkelt som att se på en standardlösning för en modern dränering.
Med kvicklera så hjälper det inte ens om huset flyter
Och ras knäcker pålning ner till berg
Enda sätt i kvicklera är 100% fäste i berg och säkring mot skred... mycket farligt
 
När dom gjorde stenkistan kontrollerade dom förhoppningsvis djupet till grundvattnet och om det vara högt eller lågt mot normalfallet, men en lösning bör ju kunna vara att sätta en pump i stenkistan som inte står i botten utan några DM under eran källargrund, då tar ni bara det vattnet som riskerar att trycka baklänges och inte det som kistan klarar av själv :)
 
R
K Kaboff skrev:
När dom gjorde stenkistan kontrollerade dom förhoppningsvis djupet till grundvattnet och om det vara högt eller lågt mot normalfallet, men en lösning bör ju kunna vara att sätta en pump i stenkistan som inte står i botten utan några DM under eran källargrund, då tar ni bara det vattnet som riskerar att trycka baklänges och inte det som kistan klarar av själv :)
Om det är grundvatten lycka till att ha högre kapacitet på pumpen än grundvattnet och se till att huset har samma egenskaper som en båt vid elavbrott
 
R Renoverajämt skrev:
Om det är grundvatten lycka till att ha högre kapacitet på pumpen än grundvattnet och se till att huset har samma egenskaper som en båt vid elavbrott
Ja asså att pumpen klarar det, sen att det inte blir någon billig sak från jula... sen finns det lösningar för att driva saker när det blir strömavbrott
 
R
K Kaboff skrev:
Ja asså att pumpen klarar det, sen att det inte blir någon billig sak från jula... sen finns det lösningar för att driva saker när det blir strömavbrott
Ska du hålla grundvatten undan med pump krävs det eget kärnkraftverk:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.