17 066 läst ·
118 svar
17k läst
118 svar
privat väg, utbruten tråd
Sällanman ser sådana vägar här, det är de mer tydliga förbjuden fordonstraifk eller förbjuden motorfordonstrafik.R Räknenisse skrev:
Jag tolkar skylten "privat väg" som en informationstavla, precis som "Här slutar allmän väg". Man kan tex sätta en skylt "privat väg" även om vägen uppbär kommunalt eller statligt bidrag och måste hållas öppen för trafik.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Här ställer folk ut alla möjliga markeringar i tjällossningstider. Träbockar, plastkoner, slanor eller vad som helst som signalerar att "här ska du inte köra". Inga skyltar och inga problem för folk att fatta - eller att respektera för den delen.M -MH- skrev:Sällanman ser sådana vägar här, det är de mer tydliga förbjuden fordonstraifk eller förbjuden motorfordonstrafik.
Jag tolkar skylten "privat väg" som en informationstavla, precis som "Här slutar allmän väg". Man kan tex sätta en skylt "privat väg" även om vägen uppbär kommunalt eller statligt bidrag och måste hållas öppen för trafik.
Men det hänger väl lite ihop med hur vägen ser ut också, i fall den är så stor att den som inte vet skulle gissa att offentlig finansiering finns. En plastkon i mitten på en stor väg betyder ju bara att där är en grop, men i mitten på en liten där du dessutom ser att det inte är en grop något annat. En viss tolkning i relation till kontexten kan man förvänta sig av folk.
Precis som skylten privat på dörrar bara betyder att någon inte har offentlig verksamhet där, men inte alls säger något om att man ska låta bli att gå in där?
Va med om en otäck olycka på en MC tur på småvägar. Va ett helt gäng som åkt en längre sträcka på små fina grusvägar med varierande kvalitet som på nått ställe kanske inte skulle varit framkomlig med bil men som fanns med på kartan. I slutet på denna rutt nerför en ganska brant backe hade någon spänt upp en kraftig vajer över vägen utan varnings band eller liknande så vajern skulle synas tydligt, Den första föraren såg inte denna vajer i tid och körde rakt igenom den då det inte gick att stanna i nedförslutet. Som tur va så va vajern dåligt förankrad i den ena änden vilket gjorde att den lossnade och detta resulterade i "bara" en stukad växelförare på MC och bortriven vajer.
Inga skyltar som vi åkte förbi om varken privat väg eller liknande men från andra håller en liten handskriven lapp med något liknande budskap.
Ibland skulle det behövas regler typ med att finns vägen på x karta så får den inte vara avspärrad och finns den inte på denna karta så är den privat och motortrafik är förbjuden.
Inga skyltar som vi åkte förbi om varken privat väg eller liknande men från andra håller en liten handskriven lapp med något liknande budskap.
Ibland skulle det behövas regler typ med att finns vägen på x karta så får den inte vara avspärrad och finns den inte på denna karta så är den privat och motortrafik är förbjuden.
Synd att dessa bara fanns i den ena riktningen in på denna vägsträcka då. Kan inte själv klassa mig som någon offroadåkare på min stora BMW R1150GS så det va inte så att vi körde över diken eller skog för att komma till denna plats bakvägen.M -MH- skrev:
Jag har inte funderat på det där med skyltar så mycket men nu när jag läser lite så inser jag att vi har auktoritär lagstiftning som begränsar vilka skyltar som får sättas upp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/privat-vaeg-utbruten-trad.392096/page-2
(Mer skrämmande är att t o m en anslagstavla är tillståndspliktig enligt 7 §. Jag tror vi har inte mindre än två olagliga anslagstavlor i byn. Frihetens småort i Sörmland! Gubben som senast reparerade dem är dock död nu.)
https://www.byggahus.se/forum/threads/privat-vaeg-utbruten-trad.392096/page-2
(Mer skrämmande är att t o m en anslagstavla är tillståndspliktig enligt 7 §. Jag tror vi har inte mindre än två olagliga anslagstavlor i byn. Frihetens småort i Sörmland! Gubben som senast reparerade dem är dock död nu.)
På exempelvis "min karta" baserad på lantmäteriet kartor, finns alla vägar med vare sig de är privata eller inte. Det finns teckenförklaring så det går att se vad som är vad.
Då du får gå eller cykla på privata vägar är det ju bra att de finns med. Att lära sig läsa karta är inte helt lätt men det krävs nog att vi ska kunna. Vore bra konstigt om privata vägar togs bort från kartan därför att vissa har svårigheter att läsa den.
Då du får gå eller cykla på privata vägar är det ju bra att de finns med. Att lära sig läsa karta är inte helt lätt men det krävs nog att vi ska kunna. Vore bra konstigt om privata vägar togs bort från kartan därför att vissa har svårigheter att läsa den.
Nu var det väl inte avvisande av människor som diskuterades utan deras fordon...Claes Sörmland skrev:
Jag har inte funderat på det där med skyltar så mycket men nu när jag läser lite så inser jag att vi har auktoritär lagstiftning som begränsar vilka skyltar som får sättas upp.
[bild]
[länk]
(Mer skrämmande är att t o m en anslagstavla är tillståndspliktig enligt 7 §. Jag tror vi har inte mindre än två olagliga anslagstavlor i byn. Frihetens småort i Sörmland! Gubben som senast reparerade dem är dock död nu.)
En vajer är dock vamsinnigt farligt och fel väg att gå om man vill hindra fordonstrafik.
/ATW
Det kan väl stämma... men jag tror inte det dräller av fängelse/bötesstraff för de som satt upp en "privatväg" skylt så hur "olagligt" det är är tvetydigt.Claes Sörmland skrev:
Om man vill hålla bort bilar/fordon specifikt finns det ju bättre skyltar.
Men om man vill vara i gränslandet och hålla bort gående/cyklande också kanske "privat väg" fungerar bättre?
Jag tror anledningarna till skyltarna är olika beroende på landsända.
/ATW