27 770 läst ·
122 svar
28k läst
122 svar
Prisvärt digitalt skjutmått?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Nej knappast. Dom dyraste modellerna (finns betydligt dyrare än 4500kr) är antingen stora, av hårdmetall eller har andra specialfunktioner som t ex data utgångar eller annan loggning.
Jag gillar friktionsrulle och skulle om jag får för mig att köpa Mitutoyo vara beredd att betala lite extra för den men inte mer. Jag vet inte om den sortens finlir är aktuellt för snickerier men kanske.
Jag gillar friktionsrulle och skulle om jag får för mig att köpa Mitutoyo vara beredd att betala lite extra för den men inte mer. Jag vet inte om den sortens finlir är aktuellt för snickerier men kanske.
1375:- inkl moms. https://shop.otdtools.se/product/digitalt-skjutmatt-0-150-mm-mitutoyo-utan-datautgang-platt-djupmattHep skrev:
Googling säger att Mitutoyo finns i spannet 1600-4500 på ”riktiga” ställen och från 300 på fyndik, fruugo och valfri kinabutik. Eftersom det finns kopior där ute, räknar jag med att de billiga ska undvikas.
Finns det någon anledning att köpa något av de dyrare modellerna för att använda till schatullmakeri och uppåt i storlek?
136 kr för att skicka 143 gram till ombud är nog rekord, men nu får jag snart ett skjutmått med 18000 timmars batteri enligt specen. Det borde betyda två år även om det inte stänger av sig som det ska, och det räcker för mig.
Daniel_N skrev:
Mina tankar baserar sig på:
Varje euro eller tiokrona som man betalar för någonting saknas någon annanstansifrån. När jag avfärdar verktyg som onödiga är det oftast för att jag ser andra penninghål som viktigare att fylla.
Det är samma sak som när jag avfärdar många snickerimaskiner som onödiga så länge man inte har rikthyvel och planhyvel. Eller när jag avfärdar ATV om man inte har en traktor. För att man måste fylla de mest hindersamma hålen först.
Får man problem med synen och inte ser nonieskalan då blir digitalskjutmått ett hindersamt penningshål som flyttas fram i prioriteringarna.
Alternativet till att lämna penninghål på annat håll är att köpa billigskräp och då blir det som det blir.
Fast det känns helt ärligt som att du många gånger sågar ”nymodigheter” mest för att de inte passar in i den bild av dig själv som du vill ha.
Ibland är det spiralkuttrar med oklara argument om att de skulle vara sämre än raka stål för rediga nordiska träslag. En annan gång var det bandsåg som du menar går att ersätta med yxa i 90% av användandet. Nu är det digitala skjutmått med argumenten att de dels är för oprecisa och dels för att de är handikapphjälpmedel.
Jag vet att du har massor med erfarenheter och kunskap och att du gärna delar med dig. Det är både jag och andra tacksamma för. Fast ibland känns det som att attityden ”kan man inte strypa en egenodlad gran med bara händerna ock yxa fram det man behöver så är man en lurad youtubetönt” blir lite självuppfyllande.
Ibland är det spiralkuttrar med oklara argument om att de skulle vara sämre än raka stål för rediga nordiska träslag. En annan gång var det bandsåg som du menar går att ersätta med yxa i 90% av användandet. Nu är det digitala skjutmått med argumenten att de dels är för oprecisa och dels för att de är handikapphjälpmedel.
Jag vet att du har massor med erfarenheter och kunskap och att du gärna delar med dig. Det är både jag och andra tacksamma för. Fast ibland känns det som att attityden ”kan man inte strypa en egenodlad gran med bara händerna ock yxa fram det man behöver så är man en lurad youtubetönt” blir lite självuppfyllande.
Nä...... det där skall jag berätta i byn så vi får ett gott skratt. "bilden av mig sälv"Hep skrev:
Fast det känns helt ärligt som att du många gånger sågar ”nymodigheter” mest för att de inte passar in i den bild av dig själv som du vill ha.
Någon bild av mig själv har jag aldrig haft.
Däremot så har jag blivit litet för van att prioritera.
Det har faktiskt hänt ett antal gånger på senare tid att jag rutinmässigt har avfärdat bra saker bara för att jag har vant mig vid att klara mig utan.
Enligt grannar och bybor lär det också hända ett par gånger i året att jag lägger ut 50 euro för att spara 10.
Jag räknade väl med att du skulle tåla det påhoppet.
Prioritering är svårt. Ibland för svårt. Något billigt kan bli dyrt i längden och tvärtom. Jag har flera gånger fyndat billigt, bara gör att senare få köpa dyrt. Under tiden har jag varit mindre effektiv och tappat mer inkomst än jag sparat.
Prioritering är svårt. Ibland för svårt. Något billigt kan bli dyrt i längden och tvärtom. Jag har flera gånger fyndat billigt, bara gör att senare få köpa dyrt. Under tiden har jag varit mindre effektiv och tappat mer inkomst än jag sparat.
Låter bekant. För att inte tala om timmarna som man slösar på reparationer som inte lyckas.Hep skrev:
Hep har helt rätt. Om och om igen så kommer du med uttalande om tex ovan nämnda bandsåg, eller att rikthyvlar inte har utvecklats på 40 år, eller om spiralkuttrar osv. När du blir motbevisad hänvisar du till någon billighetsvariant som är dålig, mindre stabil etc än en äldre proffsmaskin. När man berättar att det inte var någon som gjorde jämförelse med en maskin från biltema så blir ditt nästa steg att istället berätta om hur små medel du har och att man antingen måste fortsätta med sitt skjutmått med nonieskala eller så är det olika versioner av personlig konkurs och evigt bidragsberoende.H heimlaga skrev:Nä...... det där skall jag berätta i byn så vi får ett gott skratt. "bilden av mig sälv"
Någon bild av mig själv har jag aldrig haft.
Däremot så har jag blivit litet för van att prioritera.
Det har faktiskt hänt ett antal gånger på senare tid att jag rutinmässigt har avfärdat bra saker bara för att jag har vant mig vid att klara mig utan.
Enligt grannar och bybor lär det också hända ett par gånger i året att jag lägger ut 50 euro för att spara 10.
Jag menar dels att:
1) det måste finnas något mellanting. Allting kan inte vara så svartvitt att antingen så är allt gammalt bäst eller så köper man något nyare och går i konkurs.
2) Jag har full förståelse för att man inte har råd att köpa allting man vill ha. Det har nog väldigt få av oss. Jag önskar dock att du, när du ger råd av typen i denna tråd (där du jämför, helt utan koll, digitalt skjumått med stomipåse) också hade förståelse för att andra människor kan ha andra förutsättningar än dig. Bättre och sämre möjligheter att tex köpa verktyg. Om du då försöker tuta i dem att ett digitalt skjumått inte är något att ha så hjälper du ingen. Ok att du inte känner att du har råd att investera i ett digital skjutmått. Jag har också varit i den sitsen. De jag har köpt har varit begagnade på auktioner från mekaniska verkstäder. Men var då snäll och skriv om dina förutsättningar och dina utgångspunkter när du ger råden, som i övrigt skulle vinna en hel del på lite mer nyans och förståelse för att människor kan ha olika förutsättningar.
3) Det är tröttsamt att du hänvisar till att vara proffs, jobba effektivt, måste ha sladdverktyg för för att jobba effektivt osv samtidigt som du tycker att en sak som digitalt skjutmått eller spiralkutter, som båda sparar mycket tid för den som arbetar på beting är värdelöst. Innan du ger råd som effektivt proffs - fundera på hur effektivt du lägger din egen tid.
Jag lyssnar....... ja jag tror jag har litet för bestämda åsikter....... det blir bara en vana att undvika kostnader.
Det jag reagerar på är när en sak som jag klarar mig bra utan omtalas som absolut nödvändig. Då tänker jag på alla timmar av mitt liv jag ägnade åt att fundera hur jag skulle ha råd med vissa saker som jag sedan märkte att det går bra utan..... och så sätter jag mig på bakhasorna.
Det jag reagerar på är när en sak som jag klarar mig bra utan omtalas som absolut nödvändig. Då tänker jag på alla timmar av mitt liv jag ägnade åt att fundera hur jag skulle ha råd med vissa saker som jag sedan märkte att det går bra utan..... och så sätter jag mig på bakhasorna.
Det är ju inte direkt 20 ggr mer exakt...Dan1891 skrev:
Skillnaderna i allmänhet störst för den som använder dem mycket, varje dag. Allting är ett steg eller flera steg upp. Precision, garanti, dammtålighet, repeterbarher, hur mjukt de öppnar/stänger, tillgång reservdelar osv. Det är för hemma-användaren sannolikt aldrig ett problem.
Däremot har många av de billiga problem med att batterierna tar slut väldigt fort, även när den inte används. Det är ett problem som kanske nästan är större för hemmabrukaren. Otroligt irriterande. Om man hittar ett för 100 eller 200kr som inte äter batteri så är min uppfattning att de brukar vara ett bra köp, mycket mätande för pengarna. Men jag skulle aldrig köpa ett och använda i mitt arbete.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Daniel_N skrev:
Det är ju inte direkt 20 ggr mer exakt...
Skillnaderna i allmänhet störst för den som använder dem mycket, varje dag. Allting är ett steg eller flera steg upp. Precision, garanti, dammtålighet, repeterbarher, hur mjukt de öppnar/stänger, tillgång reservdelar osv. Det är för hemma-användaren sannolikt aldrig ett problem.
Däremot har många av de billiga problem med att batterierna tar slut väldigt fort, även när den inte används. Det är ett problem som kanske nästan är större för hemmabrukaren. Otroligt irriterande. Om man hittar ett för 100 eller 200kr som inte äter batteri så är min uppfattning att de brukar vara ett bra köp, mycket mätande för pengarna. Men jag skulle aldrig köpa ett och använda i mitt arbete.
Ang batteritiden verkar det vara olika mellan olika batchar. Jag har nog 5st från Lidl, samtliga 2-3år gammla och batteriet har inte tagit slut i ngn av dem. Och är inte urplockat när jag inte använder dem..Dan1891 skrev: