27 718 läst ·
122 svar
28k läst
122 svar
Prisvärt digitalt skjutmått?
Ja, det gamla bra (tillverkat 10/2017) har inte det ihoptryckta typsnittet. Jag köpte 3 st av det senaste nu, och alla har den där osköna känslan som sand i badtofflorna. I övrigt ser de ut som det gamla tycker jag.C cpalm skrev:Vi är väl tillbaka till det jag skrev tidigare om Biltemas prylar. Det går inte att rekommendera de flesta av dessa "butiksvarumärken" utifån historiska erfarenheter då kvaliteten varierar så förbannat med tiden. Ibland under ett och samma artikelnummer.
Lite nyfiken - hur ser den bra versionen ut?
Det jag köpte är identiskt med annonsbilden tidigare i tråden och alltså även nästan identiskt med @Bo arnold:s "Powerfix Profi"-mått. De skillnader som går att uttolka från bilden är att själva mätarkroppen är svart istället för grå och att typsnittet på texten runt displayen är lite "hoptryckt" på höjden på det nya måttet. Förutom att det står Parkside istället för Powerfix Profi då.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Klart prisvärt. Märker ingen skillnad i noggrannhet mot mitt Mitutoyo. Lite större toleranser så det är inte riktigt lika lätt att ”smyga sig på” så att säga med tumvredet.Dan1891 skrev:
Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Fast ingenting jag vill ja innan ohälsa tvingar mig till det.
Många har så pass med åldersförändringar redan vid 40 att de inte kan läsa ett skjutmåttH heimlaga skrev:Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Jag tycker inte att du riktigt lever efter dina egna principer. När stänger du av elen i verkstan?H heimlaga skrev:Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Jag köpte det här för ett drygt år sedan. Fungera toppen.
https://www.amazon.se/Proster-Verni...ter+vernier+caliper+kit+150+mm,aps,107&sr=8-1
https://www.amazon.se/Proster-Verni...ter+vernier+caliper+kit+150+mm,aps,107&sr=8-1
Man jobbar ju 5 gånger så snabbt med ett digitalt oavsett syn.H heimlaga skrev:Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Men jag antar att du inte har något? För då hade du märkt hur mycket snabbare det är, helt oavsett hur bra du ser eller hur dåligt ljus det är i rummet. Utanpå det kan det ibland vara smidigt att nolla på valfritt ställe för att snabbt kolla tex avvikelser på delar.H heimlaga skrev:Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Man klarar sig absolut med ett analogt skjutmått. Av rent ekonomiska skäl föredrar jag det också på stora varianter som jag använder sällan (men hade jag använt dem ofta hade jag velat ha digitalt där med). Men att tro att ett digitalt skjutmått bara är bra för den som ser illa betyder att man inte har koll.