27 718 läst ·
122 svar
28k läst
122 svar
Prisvärt digitalt skjutmått?
Internet är en fluga?H heimlaga skrev:Som jag ser det hör digitala skjutmått till samma kategori som glasögon, benprotes, stödstrumpor och stomipåse. Väldigt bra för den som på grund av olika krämpor har behov av det. Ingenting att skämmas för. Det löser ju ett problem så man kan leva och arbeta fast kroppen inte är 100%.
Fast ingenting jag vill ja innan ohälsa tvingar mig till det.
Förutom den uppenbara fördelen med enklare avläsning kan man mäta relativa mått genom nollställningen. Det låter sig inte göras med ett analogt.
Nu jämför du ju äpplen o päron. Du skrev att digitala var för dom halta o lytta o när du får mothugg skiftar du fokus o börjar istället klaga över noggrannheten på de billigaste digitala. Du är ett politikerämne må jag säga.H heimlaga skrev:
Redigerat:
Att digitala har tillräcklig noggrannhet och är smidig och snabba har jag koll på, men hur var det med de där eländiga batterierna som alltid tar slut. Tidigare i tråden nämndes om något från Mitutoyo som saknade auto on/off. Det låter ju kanon, eftersom jag gärna har ett i framfickan på förklädet och där startar det av sig själv rätt ofta och äter slut på batteriet. Någon som vet något som inte har auto on/off?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Analogt skjutmått alla dagar i veckan, ja faktiskt, jag använder det alla dagar i veckan, jag har några i huset några i garaget några i snickeriet och ALLA visar alltid rätt.
Snabba, precisa, man behöver inte joxa med ett påslag och behöva skjuta ihop för att kolla att det går rätt.......
Digitala skjutmått är för de som använder mikrometer som tving, dvs de tror att de mäter rätt...
Skämt åsido, digitala skjutmått har jag några, mycket bra när man mäter frekvent, typ i svarven eller i fräsen eller joxar med något där man behöver nolla ett precis mått och mäta avvikelser mm.
Mitutoyo har jag ett analogt skjutmått som är 40 år gammalt och det ser exakt likadant ut som ett nytt, så det måste handla om kvalite och tillit då det fortfarande tillverkas utan att ändrats på flera decennium!
/Workingclasshero
Snabba, precisa, man behöver inte joxa med ett påslag och behöva skjuta ihop för att kolla att det går rätt.......
Digitala skjutmått är för de som använder mikrometer som tving, dvs de tror att de mäter rätt...
Skämt åsido, digitala skjutmått har jag några, mycket bra när man mäter frekvent, typ i svarven eller i fräsen eller joxar med något där man behöver nolla ett precis mått och mäta avvikelser mm.
Mitutoyo har jag ett analogt skjutmått som är 40 år gammalt och det ser exakt likadant ut som ett nytt, så det måste handla om kvalite och tillit då det fortfarande tillverkas utan att ändrats på flera decennium!
/Workingclasshero
Mitutoyos "standard"skjutmått (det svart grön gula) finns både med auto on och utan. Har ett av varje på jobbet, ganska nyligen inköpta. Kommer inte vara där förrän 7e jan men du borde kunna googla dig till modellbeteckningarna.Hep skrev:
Att digitala har tillräcklig noggrannhet och är smidig och snabba har jag koll på, men hur var det med de där eländiga batterierna som alltid tar slut. Tidigare i tråden nämndes om något från Mitutoyo som saknade auto on/off. Det låter ju kanon, eftersom jag gärna har ett i framfickan på förklädet och där startar det av sig själv rätt ofta och äter slut på batteriet. Någon som vet något som inte har auto on/off?
Batteriproblem är det främst med sådana som drar batteri även när skärmen är avstängd. Hade ett från Lidl som alltid var slut när jag skulle ha det. Det Mitutoyo jag har har inte det problemet. Brukar visserligen inte ha det i fickan men har inte upplevt att det är känsligt för att slå på utan att det öppnas.Hep skrev:
Batteritiden verkar onekligen variera högst avsevärt mellan olika mått.Hep skrev:
Frågan är hur mycket displayen påverkar...? Måttet är ju ändå "i gång" hela tiden, såvida du inte har en "mekanisk" strömbrytare och kan acceptera att du måste nolla måttet varje gång du slår på det. Frågan är om auto off egentligen är ganska onödigt?
Jag har både nyare och äldre mitutoyo, med och utan auto-off. Inga har problem med att de äter batterier, håller flera år mellan bytena. Så det behöver du inte oroa dig för. Sen kastar jag sten på folk som springer runt med skjutmått i fickor men det är en annan sak.Hep skrev:
Jag har digitala som dels kommer ihåg siffran och dels ett som måste nollas varje gång. Spelar ingen roll för mig, dubbelkollar alltid att nollan är noll innan jag mäter. Lite har det nog att göra med att jag delar skjutmått med andra och man själv måste ansvara för att man mäter rätt även om någon lämnat en snurrig nolla. Oavsett så äter ingen av dem batteri.C cpalm skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Min erfarenhet är att skärmen knappt drar något alls utan det är elektroniken bakom som styr hur mycket det drar och det gör stor skillnad om dom använder dom där pytte batterierna som vissa billiga använder och inte 2032 eller vad dom nu heter som är bättre.nanowire skrev:
Batteriproblem är det främst med sådana som drar batteri även när skärmen är avstängd. Hade ett från Lidl som alltid var slut när jag skulle ha det. Det Mitutoyo jag har har inte det problemet. Brukar visserligen inte ha det i fickan men har inte upplevt att det är känsligt för att slå på utan att det öppnas.
Jag lämnar min på ungefär hälften av gångerna (inget auto off) och den håller i flera år ändå, min har varnat för lågt batteri i ett par månader nu
Mitt digitala mått är kanske inte av budgetmodell utan lite dyrare, knappt 1000kr för en absolute modell så inte värst heller och den har noggrannhet på +/-0.02mm. För "enkla" utvändiga mätningar så är den i princip lika noggrann som mina mikrometrar.
Redigerat:
Då är mina alternativ rätt klara. Ett Mitutoyo om jag vill ha batteri som räcker länge. Jag nollar alltid om det är något rimligt viktigt mått, eller om jag inte nyss använt det, så om det minns sitt tidigare liv eller vaknar nyfödd varje gång spelar ingen roll.
Eftersom jag tydligen inte får ha det i fickan utan skyddshjälm, får jag hitta en annan lösning. Kanske ett lite lågt hängande hölster som sladdrar på höften. Jag vill mest ha ett med mig ett för att kolla tjockleken om jag hyvlar. Det skulle räcka med ett som klarar 5 cm. Tyvärr hittar jag bara analoga av tveksam kvalitet i den längden.
Eftersom jag tydligen inte får ha det i fickan utan skyddshjälm, får jag hitta en annan lösning. Kanske ett lite lågt hängande hölster som sladdrar på höften. Jag vill mest ha ett med mig ett för att kolla tjockleken om jag hyvlar. Det skulle räcka med ett som klarar 5 cm. Tyvärr hittar jag bara analoga av tveksam kvalitet i den längden.
Produkter som diskuteras: "skyddshjälm"
Skyddshjälmar
Skyddshjälmar är en central del av varje bygg- eller renoveringsprojekt, och ger väsentligt skydd mot skador från fallande föremål, stötar och andra risker på arbetsplatsen.
Läs mer
Googling säger att Mitutoyo finns i spannet 1600-4500 på ”riktiga” ställen och från 300 på fyndik, fruugo och valfri kinabutik. Eftersom det finns kopior där ute, räknar jag med att de billiga ska undvikas.
Finns det någon anledning att köpa något av de dyrare modellerna för att använda till schatullmakeri och uppåt i storlek?
Finns det någon anledning att köpa något av de dyrare modellerna för att använda till schatullmakeri och uppåt i storlek?