27 718 läst ·
122 svar
28k läst
122 svar
Prisvärt digitalt skjutmått?
Ingen i tråden har skrivit att digitalt skjumått är absolut nödvändigt.H heimlaga skrev:Jag lyssnar....... ja jag tror jag har litet för bestämda åsikter....... det blir bara en vana att undvika kostnader.
Det jag reagerar på är när en sak som jag klarar mig bra utan omtalas som absolut nödvändig. Då tänker jag på alla timmar av mitt liv jag ägnade åt att fundera hur jag skulle ha råd med vissa saker som jag sedan märkte att det går bra utan..... och så sätter jag mig på bakhasorna.
Flera av oss som använder det skriver dock att det sparar mycket tid.
Du skriver om att du inte vill använda det förrän du måste (för halta o lytta liksom). Det är mycket det där med "vill" som är problemet. Hep har helt rätt i att det handlar om en syn på sig själv.
Tid, arbetstid, är också en kostnad.
Så är det. Tid är en kostnad. Det kan jag glömma ibland. Eller rättare sagt så glömmer jag regelmässigt den sammanlagda tidsförlusten av många små tidsförluster. Medan jag desperat försöker skrapa loss pengar för att komma från ett mindre antal stora tidsförluster.Daniel_N skrev:
Ingen i tråden har skrivit att digitalt skjumått är absolut nödvändigt.
Flera av oss som använder det skriver dock att det sparar mycket tid.
Du skriver om att du inte vill använda det förrän du måste (för halta o lytta liksom). Det är mycket det där med "vill" som är problemet. Hep har helt rätt i att det handlar om en syn på sig själv.
Tid, arbetstid, är också en kostnad.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Digitala mått är väldigt bekväma och snabba att mäta med men förutom det så öppnar nollställningen också nya sätt att mäta på som med ett analogt skulle kräva penna, papper och i mitt fall en miniräknare.
Att nollställa på det mått man ska till och sen direkt få fram hur mycket som ska hyvlas,sågas,borras eller svarvas är kanske det enklaste exemplet men ett lite mer avancerat är hur man kan få reda på cc måttet av två lika stora hål (eller spår) genom att nollställa på ena hålets diameter och sen mäta från ena hålets ytterkant (invändigt) till det andra och då direkt få fram cc-måttet på displayen.
Denna tråd väckte min nyfikenhet angående min batteritid och jag inser att jag aldrig bytt i min och det medskickade reservbatteriet är kvar i lådan. 2020 är första bilden på den jag kan hitta så det är sannolikt det året den är köpt vilket låter osannolikt för mig men det är två identiska batterier med japansk text som jag inte skulle köpt i butik här...
Att nollställa på det mått man ska till och sen direkt få fram hur mycket som ska hyvlas,sågas,borras eller svarvas är kanske det enklaste exemplet men ett lite mer avancerat är hur man kan få reda på cc måttet av två lika stora hål (eller spår) genom att nollställa på ena hålets diameter och sen mäta från ena hålets ytterkant (invändigt) till det andra och då direkt få fram cc-måttet på displayen.
Denna tråd väckte min nyfikenhet angående min batteritid och jag inser att jag aldrig bytt i min och det medskickade reservbatteriet är kvar i lådan. 2020 är första bilden på den jag kan hitta så det är sannolikt det året den är köpt vilket låter osannolikt för mig men det är två identiska batterier med japansk text som jag inte skulle köpt i butik här...
Ja, det verkar ju bekräftas av tidigare inlägg i tråden. Mitt håller ca. 2 år. Om man skall vara petig är det nog inte så att det skiljer sig mellan olika batcher av exakt samma mått. Däremot har Lidl sålt ett antal olika versioner av skjutmåttet, med till synes helt olika produkter/tillverkare i botten.Frustrator skrev:
Så det är ju också en avgörande skillnad mellan att köpa en märkesprodukt och en store-brand kinaprodukt - man vet vad man får.
Köpte för ett par veckor sedan ett analogt skjutmått för att ha som ett skräpinstrument istället för ögonmått. Ville inte ha ett i garaget där jag skulle oroa mig för att batteriet skulle vara slut när jag behöver det.
Ångrar redan att jag inte köpte ett digitalt för jag har flera gånger slarvat och sett fel på en mm (eller t.o.m. två).
Lite som när digitalklockor tog över så kommer vissa att tycka att det är "nymodig skit" medans vi andra (ja, efter detta inköp är jag 100% på sida digital) inser hur mycket smidigare de är.
Ångrar redan att jag inte köpte ett digitalt för jag har flera gånger slarvat och sett fel på en mm (eller t.o.m. två).
Lite som när digitalklockor tog över så kommer vissa att tycka att det är "nymodig skit" medans vi andra (ja, efter detta inköp är jag 100% på sida digital) inser hur mycket smidigare de är.
Haha....nej, han bor för långt bort. Men använder man det hela tiden så kan det inte ligga på en bänk eller i den medföljande lådan. Det var den tiden då jag jobbade på en tillverkande industri. Nu för tiden när jag endast använder det hemma så ligger det mer som en relik i sitt fodral som får hämtas varje gång jag ska använda det.Hep skrev:
Ska sägas att jag nu för tiden använder ett analogt Mitutoyo hemma. Lär man sig använda det korrekt räcker det långt.
Är det någon större prisskillnad på analogt eller digitalt skjutmått idag?
Mitt senaste digitala kostade 176kr och ännu har jag inte funnit något fel på det.
Mäter man en drös med borrar får man rimliga värden varje gång. Svarvar jag så passar bitarna som förväntat. Visar exakt samma mått som mina andra skjutmått vid jämförelse. De gånger skjutmåttet inte återgår till 0.00mm när det skjuts ihop så räcker det att torka rent med fingret mellan skänklarna för att återgå till 0.00.
Precis som mina övriga skjutmått.
Slarvar man och istället nollar måttet så är det klart man får ett mått som visar fel på allt man mäter.
Mitt senaste digitala kostade 176kr och ännu har jag inte funnit något fel på det.
Mäter man en drös med borrar får man rimliga värden varje gång. Svarvar jag så passar bitarna som förväntat. Visar exakt samma mått som mina andra skjutmått vid jämförelse. De gånger skjutmåttet inte återgår till 0.00mm när det skjuts ihop så räcker det att torka rent med fingret mellan skänklarna för att återgå till 0.00.
Precis som mina övriga skjutmått.
Slarvar man och istället nollar måttet så är det klart man får ett mått som visar fel på allt man mäter.
Så vad har vi då lärt oss?
Det finns ett nytt uttryck som borde ersätta det där med äpplen och päron. Kan vi inte enas om ett gemensamt nyårslöfte. Nästa år använder vi alla ”nu jämför du skjutmått med stomipåse” och inget annat.
Man får inte ha skjutmått i förklädesfickan. Då får man sten på sig. Tyvärr har vi inte fått veta varför, men det kanske kommer.
Det finns ett nytt uttryck som borde ersätta det där med äpplen och päron. Kan vi inte enas om ett gemensamt nyårslöfte. Nästa år använder vi alla ”nu jämför du skjutmått med stomipåse” och inget annat.
Man får inte ha skjutmått i förklädesfickan. Då får man sten på sig. Tyvärr har vi inte fått veta varför, men det kanske kommer.