21 204 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
Prisvärt digitalt skjutmått?
Mitutoyo kan fan inte göra bra digitala skjutmått. Deras övriga mätverktyg inklusive analoga skjutmått håller dock hög klass.
Tidigare var Mahr Reference 16EWR kungen bland digitala skjutmått. Efter att Mahr flyttade tillverkningen till nån ny fabrik i Kina för 5-6 år sedan har "kassaskåp-känslan" helt förvunnit och 16EWR känns numer som vilket Kina-skjutmått som helst. Man kan (nästan) lika gärna köpa ett på Biltema.
Vi har köpt ett par Absolute och de är väl helt okej nya men håller inte precisionen särskilt länge.
De senaste åren har vi köpt Sylvac (deras dyraste vad det nu heter), dessa tillverkas fortfarande i Schweiz och ger en förtroende ingivande känsla vid användning.
Digitala skjutmått är vanligtvis specifierade till +- 0.02 eller 0.03 mm över hela mätområdet men mäter i praktiken +- 0.01 mm som nya, i alla fall i den nedre delen av mätområdet. Skillnaden mellan billiga och dyrare skjutmått är IP-klass, "känsla" samt hur bra de mäter 3 år och tiotusentals mätningar senare.
Jag använder själv i jobbet ett 10 år gammalt guldexemplar av Mahr Reference 16EWR. Skjutmåttet har absolut inget glapp och mäter på hundradelen över hela skalan trots att det troligtvis gjort en miljon mätningar.
Ett bra sätt att få en känsla för ett skjutmåtts kvalitet är att slå ihop skjutmåttet och nolla, sen snabbt dra isär så långt det går (gärna lite lagom våldsamt) för att sedan slå ihop skjumåttet igen. Upprepa några gånger. Visar skjutmåttet 0.00mm varje gång du slår ihop så var rädd om det.
Tidigare var Mahr Reference 16EWR kungen bland digitala skjutmått. Efter att Mahr flyttade tillverkningen till nån ny fabrik i Kina för 5-6 år sedan har "kassaskåp-känslan" helt förvunnit och 16EWR känns numer som vilket Kina-skjutmått som helst. Man kan (nästan) lika gärna köpa ett på Biltema.
Vi har köpt ett par Absolute och de är väl helt okej nya men håller inte precisionen särskilt länge.
De senaste åren har vi köpt Sylvac (deras dyraste vad det nu heter), dessa tillverkas fortfarande i Schweiz och ger en förtroende ingivande känsla vid användning.
Digitala skjutmått är vanligtvis specifierade till +- 0.02 eller 0.03 mm över hela mätområdet men mäter i praktiken +- 0.01 mm som nya, i alla fall i den nedre delen av mätområdet. Skillnaden mellan billiga och dyrare skjutmått är IP-klass, "känsla" samt hur bra de mäter 3 år och tiotusentals mätningar senare.
Jag använder själv i jobbet ett 10 år gammalt guldexemplar av Mahr Reference 16EWR. Skjutmåttet har absolut inget glapp och mäter på hundradelen över hela skalan trots att det troligtvis gjort en miljon mätningar.
Ett bra sätt att få en känsla för ett skjutmåtts kvalitet är att slå ihop skjutmåttet och nolla, sen snabbt dra isär så långt det går (gärna lite lagom våldsamt) för att sedan slå ihop skjumåttet igen. Upprepa några gånger. Visar skjutmåttet 0.00mm varje gång du slår ihop så var rädd om det.
Ja behöver man mäta på hundradelen är en micrometer mera lämpligt. Andra felkällor är dock ofta så stora att det är fullt möjligt att mäta en hundradel fel även med en nyligen kalibrerad tvåpunkts micrometer. Riktiga män använder så klart en mätmaskin placerad i ett mätrum som håller 20.0 grader.Alfredo skrev:
Skjutmätt är bra för att få ett hum. Micrometer är bra för att se förändringar. Mätmaskinen är bra på att visa hur det verkligen mäter.
Så är det, därför har jag själv lärt mig att bara handla prylar där som inte går att misslyckas med, eller där man åtminstone kan bilda sig en god uppfattning om kvaliteten direkt i butiken.Gimp skrev:
Tyvärr hör ju inte mätverktyg till den kategorin. Faktum är att jag, liksom de flesta, överhuvudtaget inte har utrustningen hemma som behövs för att kalibrera ett skjutmått. Så där är man ju helt utelämnad.
Kanske inte behövs om man inser/accepterar att noggrannheten är 0,1 mm i st för 0,01 mm som upplösningen är på den digitala skalan?C cpalm skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
På ett tidigare jobb gick vi över till 3D-scanning istället för kontrollmått mot ritning med skjutmått/tolk, såg trevligt ut det lilla jag sågS Skyscraper skrev:Ja behöver man mäta på hundradelen är en micrometer mera lämpligt. Andra felkällor är dock ofta så stora att det är fullt möjligt att mäta en hundradel fel även med en nyligen kalibrerad tvåpunkts micrometer. Riktiga män använder så klart en mätmaskin placerad i ett mätrum som håller 20.0 grader.
Skjutmätt är bra för att få ett hum. Micrometer är bra för att se förändringar. Mätmaskinen är bra på att visa hur det verkligen mäter.