Hej,
Min dosdimmer modell Classebudget har "brunnit upp" för andra gången. Första byttes på garantin men det var några år sedan. Har läst om diverse problem med dessa och de verkar inte längre finnas i sortimentet. Lika bra det antar jag...
Är det en sådan här (Eltako dosdimmer EUD61NPS-400W) jag ska ha? Lasten är 12 styck 10 W 12V halogen, drivna med två elektroniska transformatorer. Elbutik.se verkar ha den något billigare men då tillkommer ju frakten.
Finns det billigare modeller av bra kvalitet som någon kan rekommendera gör det naturligtvis inget.
Min dosdimmer modell Classebudget har "brunnit upp" för andra gången. Första byttes på garantin men det var några år sedan. Har läst om diverse problem med dessa och de verkar inte längre finnas i sortimentet. Lika bra det antar jag...
Är det en sådan här (Eltako dosdimmer EUD61NPS-400W) jag ska ha? Lasten är 12 styck 10 W 12V halogen, drivna med två elektroniska transformatorer. Elbutik.se verkar ha den något billigare men då tillkommer ju frakten.
Finns det billigare modeller av bra kvalitet som någon kan rekommendera gör det naturligtvis inget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jepp, men den såg ganska dyr ut på Classe.
Edit: Äh, efter att surfat runt lite så verkar det vara ungefär så där mycket den kostar. 460 kr på Elbutik.se, men då är det ju en internetbutik.
Man blir lite blind när man tänker på vad man själv får ge för en sån pryl.
Sen är Eltako bäst. Finns Vadsbo också, men det är väl ungefär samma prislapp skulle jag tro.
//Patrik
Edit: Äh, efter att surfat runt lite så verkar det vara ungefär så där mycket den kostar. 460 kr på Elbutik.se, men då är det ju en internetbutik.
Man blir lite blind när man tänker på vad man själv får ge för en sån pryl.
Sen är Eltako bäst. Finns Vadsbo också, men det är väl ungefär samma prislapp skulle jag tro.
//Patrik
Redigerat:
Jag vill nog inte veta...Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Äh, sån farlig skillnad är det väl inte, men 400 kr-sträcket passeras väl inte i alla fall. 
Ja, det lät inte alls!
//Patrik
Ja, det lät inte alls!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Både och! Väldigt smidig att installera bl.a. på grund av att det är skruvplintar istället för trådar som hänger ut som ska kopplas ihop med ubåt eller dyl, den är rund istället för rektangulär som är formen Vadsbo ofta kör med vilket gör att den passar bättre i en apparatdosa och den är driftsäker.
Jag har inte installerat så himla många dosdimrar från Vadsbo, men har ändå fått reklamera två stycken.
En som slutade fungera efter ca en månad och en med en EK-ledare som var av inuti.
Aldrig fått reklamera en dosdimmer från Eltako och då har man satt en hel del.
Nackdelen med Eltako är att maxeffekten på en dosdimmer är 400W, medans Vadsbo har en som ligger på åtminstone 550W.
Sen har ju även Vadsbo en doskonverter för LED som är väldigt bra!
//Patrik
Jag har inte installerat så himla många dosdimrar från Vadsbo, men har ändå fått reklamera två stycken.
En som slutade fungera efter ca en månad och en med en EK-ledare som var av inuti.
Aldrig fått reklamera en dosdimmer från Eltako och då har man satt en hel del.
Nackdelen med Eltako är att maxeffekten på en dosdimmer är 400W, medans Vadsbo har en som ligger på åtminstone 550W.
Sen har ju även Vadsbo en doskonverter för LED som är väldigt bra!
//Patrik
Redigerat:
Nu sitter eltakodimmern på plats. Kändes "seriös" och fungerar utmärkt. Enda "felet" är att man kan justera dimhastighet (och lägsta ljusstyrka), så nu lär det väl ta några veckor innan jag bestämt mig för rätt hastighet och kan få på doslocket...Alfredo skrev:
Den gamla "brunna" såg förövrigt inte så kul ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera "kvalitetskänslan" som infinner sig när man tittar på de ytmonterade komponenterna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag kan ge svaret direkt på vilken hastighets som är att föredra, det är den snabbaste. Så vrid upp vredet till högsta.
Det ska gå fort att dimra, man vill inte stå vid brytaren i all evighet.
//Patrik
Det ska gå fort att dimra, man vill inte stå vid brytaren i all evighet.
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Eltakodimrar får oftast plats i de gamla smådosorna om inte nån grov fästspik spärrar vägen (på den tiden var det ingen som hade något emot att man spikade rätt igenom dosan...).
Jag har faktiskt en Eltakodimmer i en trång dosa hemma som styr lågvoltshalogen på 100W. Den spökar ibland och lagas oftast med en omstart genom att jag slår av säkringen en stund. Värmeproblem? Måndagsexemplar?
Annars brukar de tuffa och gå!
Jag har faktiskt en Eltakodimmer i en trång dosa hemma som styr lågvoltshalogen på 100W. Den spökar ibland och lagas oftast med en omstart genom att jag slår av säkringen en stund. Värmeproblem? Måndagsexemplar?
Annars brukar de tuffa och gå!
Njae får jag nog säga på det påståendetPatrik_Hed skrev:
Angående formen så är Vadsbo 250 rund och inte rektangulär
Jag satte den ungefär i mitten. Tillräckligt snabbt för att inte ledsna. Tillräckligt långsamt för att kunna finjustera mysljuset optimalt.
Och nu är till och med doslocket på... :eek:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grundolja - kvalitetsskillnader
Färg, Måla & Tapetsera -
Bra och prisvärd elvärmare till oisolerad inglasad terass i BR
Bostadsrätt -
Hitta duktig och prisvärd konstruktör i Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Glädjande faktura. Prisvärd installation?
Laddboxar -
Vilket staket för inhängnad skydd än snyggast / prisvärdast?
Trädgård allmänt