Ska måla om ett par fönster och inser att jag glömde grundoljan hemma.
Har Byggmax i närheten som har sin egen grundolja.

Är det någon större kvalitetsskillnad mellan att köpa t ex Beckers grundolja (målar med Beckers) eller Byggmax egen Midun?

Claes Sörmland
Jag gissar nej.

Man köper det billigaste oljan som är omättad (sojabönsolja?) på världsmarknaden slaskar ihop det med alkydkemi och får det hela i en vattensuspension med hjälp av detergenter (tvålämnen). Sen i med lite antimögelmedel så att produkten inte ruttnar bort.

Det är nog inte mer komplicerat än så. Det är väl etablerad kunskap inom kemiska industrin sen typ 50-talet.

EDIT: Jag kollade säkerhetsdatabladen och Beckers innehåller endast ett antimögelmedel medan Midunprodukten också innehåller en isotiazol. Jag antar att Beckers har strukit denna för att målarna ska slippa allergi.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar nej.

Man köper det billigaste oljan som är omättad (sojabönsolja?) på världsmarknaden slaskar ihop det med alkydkemi och får det hela i en vattensuspension med hjälp av detergenter (tvålämnen). Sen i med lite antimögelmedel så att produkten inte ruttnar bort.

Det är nog inte mer komplicerat än så. Det är väl etablerad kunskap inom kemiska industrin sen typ 50-talet.

EDIT: Jag kollade säkerhetsdatabladen och Beckers innehåller endast ett antimögelmedel medan Midunprodukten också innehåller en isotiazol. Jag antar att Beckers har strukit denna för att målarna ska slippa allergi.
Tack för svar, det var min hypotes också!

Torrhalten kan variera dvs hur mycket olja man faktiskt får och inte hur många liter det är av den färdiga produkten.

Jag föredrar att grunda med linolja eller linoljefärg, linoljefärg har den fördelen att det räcker med att köpa en färgburk, grundning, mellan strykning och slutstrykning med samma produkt gör underhållet lättare och billigare och linoljan gör att trät håller längre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.