36 308 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ny tänker jag kanske mer på lite större företag som normalt har annan verksamhet än privatpersoner, men visst känns det överdrivet och att kostnaden inte ska tas ut på privatkundermathiash77 skrev:Självklart måste verktygen betalas OM man köper dem.
Men om jag jobbar med bokföringen åt småföretag kanske jag INTE ska köpa en Stordator/Superdator för 20 miljoner när en i 20000kr klassen räcker?
Får jag förfrågan får EN kund borde tankeverksamheten starta och fundera på:
- Hur många fler kunder behöver denna utrustningen?
- Finns det en marknad för mig där jag kan tjäna mer pengar?
- Kommer verktyget att ligga på lagret i 3 år tills nästa användning?
- Vill alla mina kunder betala för att jag köper in utrustningen?
- Kan mina få kunder där jag använder den tänkas betala EXTRA för utrustningen?
Om dessa frågor inte går ihop så borde svaret vara att tacka nej till jobbet som kräver den dyra utrustningen.
P Putte 9497 skrev:
Jo men då borde även de lite större företagen fundera kring vilka utrustningar som köps in. Det finns ett fantastiskt fint Svepelektronmikroskop som skulle kunna hjälpt mig 1-2 ggr per år, men när dessa situationer uppkommer får jag köpa in tjänsten då det inte kan räknas hem....
Precis detta är symptom på en icke fungerande marknad. I en marknad med fungerande inköp är specialisering ett måste och de som investerar tid och pengar i smala specialiseringar kommer dominera totalt inom denna nisch, samtidigt som de som (lite tillspetsat) har allt materiel i bilen, bara har de handverktyg som behövs för sin nisch, blir oslagbart billiga på de enklare sorternas arbeten.mathiash77 skrev:Självklart måste verktygen betalas OM man köper dem.
Men om jag jobbar med bokföringen åt småföretag kanske jag INTE ska köpa en Stordator/Superdator för 20 miljoner när en i 20000kr klassen räcker?
Får jag förfrågan får EN kund borde tankeverksamheten starta och fundera på:
- Hur många fler kunder behöver denna utrustningen?
- Finns det en marknad för mig där jag kan tjäna mer pengar?
- Kommer verktyget att ligga på lagret i 3 år tills nästa användning?
- Vill alla mina kunder betala för att jag köper in utrustningen?
- Kan mina få kunder där jag använder den tänkas betala EXTRA för utrustningen?
Om dessa frågor inte går ihop så borde svaret vara att tacka nej till jobbet som kräver den dyra utrustningen.
Dagens modell där småkunder sponsrar de stora arbetena måste såklart transformeras.
Tror Mercedes hade haft det svårt om alla deras fordon skulle kosta samma, en A-klass och en lastbil.
Kan återigen enkelt beskriva hur det är in om IT med konsulter, de stora inköpande bolagen har egna kalkyler på vad specifika kompetenser ska kosta och i princip så meddelar de säljarna vad de betalar för ett visst jobb, take it or leave it. Skulle sen säljaren bara ha en mer kvalificerat konsult tillgänglig så är det säljarens problem, betalningen för jobbet blir ändå bara precis för den kompetens som egentligen behövdes.
Inträde menar du 150 kr för att ta en öl på 15 min???Fairlane skrev:
Skämt å sido.. vissa av er har sagt att det bara är en fråga om att frågan handlar om vilket %påslag som är skäligt andra tycker det är ok med ett totalpris .
Om det bara är påslaget så är det en relevant jämförelse.
Om vi ska lägga in andra parametrar kan vi göra det med tex omkostnader. Fasta kostnader.omsättningstakt osv
Vi är seriösamathiash77 skrev:Jag är superintresserade över dessa 100 000kr utrustningen. Hur ofta används denna till privatpersoner?
Vad är det för dyra verktyg för just privatpersoner?
Det låter lite som att man gärna vill ta på sig ALLA jobb och några jobb kräver dyr utrustning men inte något som används tillräckligt ofta för att betala av sig. Aldrig funderat på att begränsa vilka arbeten ni tar på er för att minska era kostnader?
Använder bra verktyg.
Tillräckligt ofta dessutom nödvändiga.
Om du har bredband tex hemma så är det högst sannolikt det är fibertsvetsat. Sen hoppas jag dit data nät är testat enligt standard en 15173 permanent link. Sen har vi energiloggning och termografik.för att se varm gång i skåp tex. Så det är nog oftare än du tror. Bara för man lämnar in bilen för att tex byt däck har mekaniker fästa kostnader för övrig utrustning. Kanske du om du vill kan tänka bredare än 1 uttag
Allt detta låter bra och härligt men det förändrar inte det faktum att privatkunden med ett eluttag inte ska sponsra fiberägarens svets. Den svetsen ska till fullo landa på beställaren av svetsen, som i sin tur tar ut det av de specifika kunderna som drar nytta av den svetsen.T tomsk skrev:Vi är seriösa
Använder bra verktyg.
Tillräckligt ofta dessutom nödvändiga.
Om du har bredband tex hemma så är det högst sannolikt det är fibertsvetsat. Sen hoppas jag dit data nät är testat enligt standard en 15173 permanent link. Sen har vi energiloggning och termografik.för att se varm gång i skåp tex. Så det är nog oftare än du tror. Bara för man lämnar in bilen för att tex byt däck har mekaniker fästa kostnader för övrig utrustning. Kanske du om du vill kan tänka bredare än 1 uttag
Fibersvets.datainstrument.logg. mfl och dessutom flera än 1 av varje..Mikael_L skrev:
Jag tycker vi låter tomsk återkomma med vad han menade.
Och märk väl vad han exakt skrev:
"Instrumenten kostar ofta över 100 000 kr st."
Det gäller alltså flera, minst två, instrument, då det stod i plural.
och över 100 000 st !
Så nu får du nämna 2 st instrument som är oundgängliga för en elektriker som båda kostar över 100 000, eller så börjar du med ett åtminstone ...
Eller så kan du också bara erkänna att du bara skrev ett totalt dravel-inlägg, som vi alla kan ignorera och du skämmas över ...
Eller ska vi svettats fiber med laserpekate........
Eller så inser vi du är inskränkt och okunnig och tror dig veta något som du inte vet
Ok Hur tror du en bilverkstad eller andra större företag räknar fram Tim den.D djac skrev:
Försök inte köpa en Ferrari och betala för en låda.
Vänd er så till rätt typ av företag en liten skutt tex.det lan vara en bättre lösning ibland för små jobb.även dom kan ha kostnader för olika saker
Nja inte alla vi väljer ofta bort privatkundermathiash77 skrev:Jag är superintresserade över dessa 100 000kr utrustningen. Hur ofta används denna till privatpersoner?
Vad är det för dyra verktyg för just privatpersoner?
Det låter lite som att man gärna vill ta på sig ALLA jobb och några jobb kräver dyr utrustning men inte något som används tillräckligt ofta för att betala av sig. Aldrig funderat på att begränsa vilka arbeten ni tar på er för att minska era kostnader?
Återigen irrelevant, en elektriker blir inte skickligare på att sätta upp ett uttag för att hen tar anställning i den största firman. Hens tjänst blir heller inte mer värd och den inköpare som accepterar detta gör ett grovt tjänstefel.T tomsk skrev:
Servar min enkla bil på en verkstad som också servar just Ferrari, de debiterar inte mer för min enkla bil än vad andra verkstäder gör som servar sådana, så nä så fungerar det inte. De är heller inte billigare men jag gillar det ordningssinne och noggranhet de har i sitt grundbeteende.
Vi som sagt jobbar sällan åt privatpersoner.mathiash77 skrev:Självklart måste verktygen betalas OM man köper dem.
Men om jag jobbar med bokföringen åt småföretag kanske jag INTE ska köpa en Stordator/Superdator för 20 miljoner när en i 20000kr klassen räcker?
Får jag förfrågan får EN kund borde tankeverksamheten starta och fundera på:
- Hur många fler kunder behöver denna utrustningen?
- Finns det en marknad för mig där jag kan tjäna mer pengar?
- Kommer verktyget att ligga på lagret i 3 år tills nästa användning?
- Vill alla mina kunder betala för att jag köper in utrustningen?
- Kan mina få kunder där jag använder den tänkas betala EXTRA för utrustningen?
Om dessa frågor inte går ihop så borde svaret vara att tacka nej till jobbet som kräver den dyra utrustningen.
Pga av det genererar inte tillräckligt med vinst.bata starta upp en ordet och göra kredit koll för 3 timmars faktureras tid lönat sig inte med det som kunden vill betala per timme.
För övrigt lägger vi på ca 30% på mtrl...men ni biter er själva i svansen när ni inte vill betala för vad en timme egentligen kostar. Och då anlitar ni avarter inom branschen sen blir ni förvånade när ni ska betala.
Svårt att både äta kakan och ha den kvar.eller att bara försöka plocka russin ur den