34 958 läst ·
869 svar
35k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Du är gansla kass på aty läsa/förstå/tolka text...D djac skrev:Nja, jag kikade lite och fick ganska tidigt upp detta i en liknande situation
"I ditt fall hade ni inte avtalat om något pris vilket betyder att näringsidkaren inte översteg någon budget när det använde materialet i fråga, dock om det stämmer som du säger att materialet är väldigt mycket dyrare än vad andra leverantörer tar för samma saker kan priset inte anses som skäligt. Vad som är ett skäligt pris bedöms från fall till fall, bedömningen utgår från vad liknande material och tjänster från andra leverantörer kostar. Är priset oskäligt högt kan du hävda att tjänsten inte utfördes fackmässigt samt att näringsidkaren inte har tagit tillvara på ditt intresse som kund. (Är du vidare intresserad se 4 § och 36 § konsumenttjänstlagen)"
[länk]
Så helt fritt är det kanske inte?
Dra det till domstol på det du hänvisar till och förmodligen torsk plus din och motpartens kostnader..
Finns möjligen en annan ingångsvinkel men om du är normalbegåvad listar du ut det..
"Men kolla på dem då, de fuskar ju ibland, då måste vi få gynna oss på kundens bekostnad, annars är det faktiskt o-rätt-vist!"T tomsk skrev:
Nej, det var säkert inte alls det du försökte säga. Det bara låter så.
Med all respekt, men eftersom själv du drog det ditåt, i läsförståelse och svenska språket kör jag cirklar runt dig, ledsen men det är tveklöst. Nu tycker jag inte att det ska dras upp i en sådan här diskussion och vi lämnar det.T tomsk skrev:
Hur jag skriver. Osv. Gör inte att du har rätt för det..D djac skrev:
Men testa gärna din tes och riskera dyra kostnader får du se
Dessutom så är jag inte så säker på det och för övrigt är avtalstext och lagtext ngt helt annat..T tomsk skrev:
Du har reda bevisat din nivå genom hänvisa till lawline och göra en ganska hmmm egendomlig tolkning
Bästa och tydligaste exemplet någonsin! just känslan av att man tänker "jag behöver ju inte fundera på snuspriset för det vet jag ju ungefär" . jag frågar om det jag inte vet vad det kostar!TotalControl skrev:
@tomsk
Tycker det är Hawaii hockey på dina argument och jämförelser.
Du anlitar en taxichaffis för att handla en stock snus för du är full på Lidl öl och inte kapabel att ta servicebilen till tjorren.
-500:- kronor! Säger Mehmet taxi-chaufför för att åka till affären. - "Då går jag in och handlar den och lämnar den till dig."
Perfekt tänker du och säger GO.
Mehmet kommer och levererar din snus och vill ha sina 500:- för körningen men även 1500:- för snuset.
Du slår backut på priset och säger att det är ju alldeles för dyrt. Kostar ju bara 300:- på Bengans livs!
Ja hos Bengans säger Mehmet. Men jag handla hos min kompis Mustafas Halal kött och snus. Där kostar det 2000:- per stock. Men du får lite rabatt så det blir 1500:- per stock. Här se Mustafas kvitto.
Skulle du känna dig lurad?
Ska rama in detta exempel!
Håller med och därför har jag inte gjort det tidigare men när du påstod att jag inte är läskunnig halkade det ur mig. Nä, jag sätter mig personligen inte i den situationen, rätt selektiv vad det gäller hantverkare och har stort ömsesidigt förtroende, mycket osannolikt att jag skulle råka ut för ockrare.T tomsk skrev:
Jag vet inte om du har rätt, ansvarig är Liv Sandberg Storm med 24 år inom juridiken, bla som legal på Bravida och därefter som advokat, personligen misstänker jag att hon är "mer seriös" inom juridik än vi i denna trådenT tomsk skrev:
Sen är jag inte intresserad av vad du tror att jag tycker och tänker, däremot så la jag in en text, komplett med länk för att alla ska kunna läsa själva, det hade varit mycket intressantare att veta vad du tycker är fel eller irrelevant i den texten, än att få höra att jag inte kan läsa, att jag tolkar fel (oklart på vilket sätt), eller att Lawline är dåliga och okunniga. Lite mer konstruktivt och lite mindre påhopp så blir tråden både kortare och mer intressant.T tomsk skrev:
Vad är det du inte förstår????????D djac skrev:
OM vi utgår från att det är rätt det som står där vilket jag ALDRIG ifrågasatt....
Så kan man väl anta att du hade lite otur när du tänkte och försökte dra dina egna slutsatser....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hantverkare Örebro/Närke
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips på hantverkare för att putsa hus i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är hantverkare dåliga på kundkontakter & kommunikation?
Hantverkare -
Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - åtalas
Artikelkommentarer -
Hantverkare gör sig okontaktbar
Juridik