P Puhnallen skrev:
Ett exempel på ett familjeägt byggföretag som hittat egna lösningar på inköpsvägar.

En gammal artikel från 2004.
[länk]

Och på den här länken kan ni kolla lite hur det går för dem.
[länk]
Vad är det för ny väg då ? Köpa direkt av skojarna Nibe ?
 
mathiash77 skrev:
Så vad är syftet med att hänvisa till att ”Polacker monterar det”?

Att de är smarta som vill ta hand om jobb som Du inte vill ta hand om?
Polacker är från Polen, svenskar från Sverige och fransmän från Frankrike. Vad är det som är nedvärderande med detta?
 
P Putte 9497 skrev:
Polacker är från Polen, svenskar från Sverige och fransmän från Frankrike. Vad är det som är nedvärderande med detta?
Läs hela inläggen
 
Orkar inte läsa all skit
 
P
P Putte 9497 skrev:
Orkar inte läsa all skit
Är alla som bor i Polen VVS eller Elektriker?

Passar ni er inte så kommer polacker att ta alla våra jobb?
Polacker tar alla skitjobb?


Min fråga ligger i syftet att framställa en nationalitet, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning eller ögon eller hårfärg i frågan.

- Så går det när man anlitar polacker!
- Det är ett kvinnogöra! Eller N-jobb!

För det första generaliserar man och säger att självklart är alla kvinnor eller människor från Polen samma.

För det andra är det väldigt tydligt att det inte görs i något positivt ändamål. Det är stor skillnad mot att säga de 4 Polacker jag arbetat med var riktigt usla på bbbbbbbbbb . Du hänvisar till din referensram och en specifik uppgift, inte till alla från Polen för jag är säker på att ingen har träffat alla...

Thailändare är fantastiskt trevliga och har en bra människosyn. Det är en generalisering över alla Thailändare, visst det är en positiv sådan men det är fortfarande en generalisering.


Så gällande skit så slipper jag gärna läsa sådana tydliga påhopp på etnicitet eller vad det nu är för orsak..
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Nu kanske det är så att alla hantverkare kanske inte har 20 öststatare anställda. De flesta hantverkare är en till tre pers.
Nu är det så att alla företagen jag anlitar ser jag till att göra en utförligare kreditkontroll på och ta in referenser. Märker jag sedan att det inte är de hantverkare/det företag jag anlitar som kommer ringer jag och frågar hur de lovar/säkerställer kvaliteten på arbetet och att jag begär en genomgång innan betalning.

Sen väljer jag att anlita lokala firmor när det finns sådana som inte börjar med att försöka lura mig med 50-100% i materialpåslag när de har 3-4 veckor på sig att planera jobbet.

De företag som försöker fuska eller som inte har koll backar väldigt fort.
 
mathiash77 skrev:
Nu är det så att alla företagen jag anlitar ser jag till att göra en utförligare kreditkontroll på och ta in referenser. Märker jag sedan att det inte är de hantverkare/det företag jag anlitar som kommer ringer jag och frågar hur de lovar/säkerställer kvaliteten på arbetet och att jag begär en genomgång innan betalning.

Sen väljer jag att anlita lokala firmor när det finns sådana som inte börjar med att försöka lura mig med 50-100% i materialpåslag när de har 3-4 veckor på sig att planera jobbet.

De företag som försöker fuska eller som inte har koll backar väldigt fort.
Så är det
 
mathiash77 skrev:
Är alla som bor i Polen VVS eller Elektriker?

Passar ni er inte så kommer polacker att ta alla våra jobb?
Polacker tar alla skitjobb?


Min fråga ligger i syftet att framställa en nationalitet, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning eller ögon eller hårfärg i frågan.

- Så går det när man anlitar polacker!
- Det är ett kvinnogöra! Eller N-jobb!

För det första generaliserar man och säger att självklart är alla kvinnor eller människor från Polen samma.

För det andra är det väldigt tydligt att det inte görs i något positivt ändamål. Det är stor skillnad mot att säga de 4 Polacker jag arbetat med var riktigt usla på bbbbbbbbbb . Du hänvisar till din referensram och en specifik uppgift, inte till alla från Polen för jag är säker på att ingen har träffat alla...

Thailändare är fantastiskt trevliga och har en bra människosyn. Det är en generalisering över alla Thailändare, visst det är en positiv sådan men det är fortfarande en generalisering.


Så gällande skit så slipper jag gärna läsa sådana tydliga påhopp på etnicitet eller vad det nu är för orsak..
Polacker brukar erbjuda eltjänster i mitt område på blocket och då brukar jag svara och fråga om de har behörighet och då blir det knäpptyst
 
P
P Putte 9497 skrev:
Polacker brukar erbjuda eltjänster i mitt område på blocket och då brukar jag svara och fråga om de har behörighet och då blir det knäpptyst
Ja, men kan du säga att av alla från Polen Finns det INTE ens EN som har behörighet?

Det är ju jättebra att gå ut med en varning - Det är just nu en grupp från Zzzzzzz som besökte mig och försökte erbjuda följande tjänster. Jag frågade efter behörighet och det kunde de inte uppvisa. Så varning till er övriga att tänk på att fråga efter behörigheter!


Det är ju enormt stor skillnad mot att varna för alla polacker...
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Finns inga polacker som har svensk behörighet vad gäller el
 
P
P Putte 9497 skrev:
Finns inga polacker som har svensk behörighet vad gäller el
Så du vet med 100% säkerhet att det inte finns någon med dubbla medborgarskap som har behörighet?
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Myrstacken
L lars80 skrev:
Du tycker inte att det är grossisterna som gör fel till att börja med genom att ha olika och hemliga priser till sina kunder?

Vem har koll då? Eftersom alla företag får olika priser så blir det svårt att jämföra även för företagen.
Grossisterna har skapat systemet och dom är ovilliga att visa sina olika utpriser.
Jag har inlogg på storel solar och elektroskandia och ser de priserna jag får betala med mitt företags rabatt.
Och jag är bara en vanlig elektriker anställd på en större firma.
 
Borde det inte rimligtvis finnas olika nivåer på jobb som har olika ersättning? Exempelvis så är det väl fortfarande så att tex elektriker kan jobba på annans behörighet? Kan knappast vara det mest avancerade jobben och frågan är om utbildningen motsvarar en hög timpenning. Finns yrken med många års utbildning som idag sliter mycket för låga löner. Sen skall de ha något gjort i hemmet så har de egentligen inte råd. Men för att jobbet känns enkelt så ber de inte om offert, eftersom de vet att hantverkaren då får mer att göra och borde kosta mer. Men i slutändan får de betala tiden och ett hutlöst överpris. Tur de finns en del som sköter sig, övriga borde lösa sig själv när nu lågkonjunktur kommer och mängden jobb minskar.
 
  • Gilla
J P
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Finns inga polacker som har svensk behörighet vad gäller el
Hur vet du det?

Jag tycker det låter märkligt, det finns något tusental andra européer som har svensk elinstallatörsauktorisation, varför finns det inga polska?


edit:
Här har vi t.ex en berättelse om en polack med behörighet, nu var ju iofs inte han någon stjärna, och/eller de andra som han hade omkring sig.
https://www.elinstallatoren.se/inne.../hanna-och-ronnys-dromvilla-vimlade-av-elfel/

Men du Putte verkar ju ha koll, var det den enda polacken med behörighet, och han fick behörigheten indragen?
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Du verkar ha missat att restaurangen har personal som ska ha lön, och en hyresvärd som ska ha hyra varje månad. Om du är så dum att du tror att restaurangens kostnad för en ökl ä 10-15 kr så är det ju så korkat så klockorna stannar.
Eller hur jag kan köpa likvärdig öl på systemet för 10 till 15 kr.
Likvärdig jämförelse.
Så jag undrar vem som får klockorna att stanna..... kanske tänkte du inte varvet ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.