Den här tråden är en allmän diskussion om hantverkarnas prismodell med timdebitering, prispåslag på materal, milersättning med mera. Den började som en sidodiskussion till den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/oskaelig-priset.369386/

/Moderator

------------------------------------------------------------------------

D Daniel 109 skrev:
Edit: Samma lista från elbutik.se eller motsvarande är inte heller fel. Det visar att det är gängse priser i handeln.
Gängse pris är inte var du kan köpa det billigast utan vad som anses vara allmänt förekommande i branschen, jag tror de flesta elektriker har priser som är högre än elbutik.se.
Jag är rätt säker på att gängse pris vore elbutiks priser plus ett rimligt påslag.
Vad ett rimligt påslag är i den branschen vet jag inte men jag tror att det finns utrymme för ett hyfsat påslag mot de priser vi finner hos elbutiks.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Fyrstad El. Omsättning på 55milj. Verkar gå bra att omsätta med ockerpriser.
Inga konstigheter. Med de priserna behöver man ju inte sätta upp så snuskigt många uttag innan man kommer upp i de nivåerna ;)

• Gilla
  • Haha
rillethedude och 4 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Gängse pris är inte var du kan köpa det billigast utan vad som anses vara allmänt förekommande i branschen, jag tror de flesta elektriker har priser som är högre än elbutik.se.
Jag är rätt säker på att gängse pris vore elbutiks priser plus ett rimligt påslag.
Vad ett rimligt påslag är i den branschen vet jag inte men jag tror att det finns utrymme för ett hyfsat påslag mot de priser vi finner hos elbutiks.
Som jag skrev förut. Dubbla priset. 100% påslag. Är nog inte konstigt i sig självt. I detaljhandel är det inte konstigt med 100% påslag, eller 50% i marginal. Men fyra gånger så dyrt är nog uppförsbacke att försöka motivera som dyrt. Dessutom är det vilseledande att försöka beskriva det som en substantiell rabatt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Som jag skrev förut. Dubbla priset. 100% påslag. Är nog inte konstigt i sig självt. I detaljhandel är det inte konstigt med 100% påslag, eller 50% i marginal. Men fyra gånger så dyrt är nog uppförsbacke att försöka motivera som dyrt. Dessutom är det vilseledande att försöka beskriva det som en substantiell rabatt.
Skillnaden här är att det knappast är detaljhandel som elektrikern bedriver. Det finns en anledning till att man har 100% påslag på t-shirtar i en butik, lagerkostnader, säljpersonal, lokaler, snatterier, inkuranta varor, allt skit som aldrig säljs utan släpas fram vid rean varje år... Elektrikern beställer exakt det material som behövs och tar kanske även betalt för tiden han lägger på att beställa och hämta varorna (samt en timmes frukost på Ahlsell när han ändå är i farten)...

• Gilla
attefall och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och för att kiosken tar inte betalt för varan plus timpeng för kasörskan, och extra hyra för att du får gå in i deras kiosk. En hantverkare är inte detaljist, utan säljer tjänster, materialet köper hantverkaren för kundens räkning. Det normala när någon handlar åt dig är att redovisa vad det kostar, och få ersättning för det. Sedan har hantverkaren dessutom en del kringkostnader för hantering av leveranser, beställningar osv. Det är därför normalt med ett påslag på 10 - 15% på det redovisade priset. Men det redovisdade priset skall självklart vara det som betalats.

Så fungerar det också med de flesta firmor i byggsammanhang. Men inte i just el o VVS branschen. Där finns ett historiskt ingrott system där man visar priser som kommer från deras grossisters prislistor. De berättar inte att de i många fall har 90 - 95% rabatt när de köper hos grosisten.

På senare år har jag en känsla av att flera elföretag har börjat sansa sig, och kör med priser som fortfarande är högre än olika nätbutiker, men det är inte riktigt samma sak att beställa till ågt pris från en nätbutik med kanske 70% av det sortiment som behövs, och få leverans nästa vecka (om postnord skulle råka lyckas leverera). Mot att hantverkaren får material kört till arbetsplatsen samma dag som det beställs, från en firma som faktikst har 100% av materialet i sortimentet. Så en lite annan prisbild än man ser hos nätbutiker får man nog acceptera. jag har uppfattat att det börjar bli ovanligt med påslag på 500 - 1000%.
Det är inte ok med hawaipriser på el

1 123abc skrev:
Jag syftade på gängse pris i handeln. Vilket är relevant input i ett sådant ärende.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Gör det själv då? Nä just det ingen får ju röra nåt som har med el att göra nej

S Simson17 skrev:
Helt oskäligt.
Vanligtvis brukar ordentliga elektriker ta sitt pris med ett påslag på ca 20%. Då är det ett rättvist pris.

I vissa fall är dom där listpriserna 80% dyrare än vad elektriker får betala. På kabel kan det vara ännu mer. Listpriserna kan man aldrig köra på.

Priset är 460 om du skulle köpt den själv på [länk]

Deras pris bör ligga i denna nivå, något dyrare är ok för att dom måste i sin tur lämna garanti
Det är ju så alla firmor tjänar pengar, shhhv, sitt still o båten!

• Gilla
Raffen44
  • Laddar…
När jag anlitar elektriker gör jag det klart för dem att jag betalar samma priser som jag själv kan handla för på elbutik.se . Så kan de själva välja om de vill att jag handlar eller om de köper själva. Ofta handlar de själva ändå, et finns marginal kvar plus att de jobbar upp bonus på sin volym, inte bara på enskilda varor. Andra gånger köper jag.

Vill de inte jobba så tar jag en annan elektriker.

• Gilla
roffer och 6 till
  • Laddar…
magge_
När jag själv jobbade som elektriker köpte jag el materialet för privat bruk via tex elbutik.se
det var ca 50% billigare än mitt anställningspris som jag fick betala på företaget.

Bravida Prenad AB btw.

man lägger på material påslag för att gå med vinst. (vp16 för 200kr!)
tim pengen ger ingen vinst till företaget. löner-arbetsgivareavgifter-osv

Men de priserna TS fått. är helt uppåt väggarna.
till ts. sök på artikelnumrena som står framför
på tex elonline elbutik mm
eller över disk hos grossit så du får rätt priser till ett bra underlag för att bestrida fakturan.

• Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
om jag gjort jobbet så skulle detta uttag kostat
260 spänn inkl moms
Då tillkommer box och ram !
Denna faktura är inget annat än skojeri
Kopiera den och skriv tydligt på den
Denna faktura bestrides i sin helhet.
Skicka sedan den tillbaka !

• Gilla
Mest_ohändig och 4 till
  • Laddar…
Nej, bestrid enbart den del som anses vara fel. Arbete och inköpspris är det ju inget snack om. Det är storleken på påslaget som kan diskuteras.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Som så många andra skriver fast omformulerat - elektrikerna leker elbutiker för att kunna hålla timpenning som är artificiellt låg, och liknar snickarnas tex. Jag säger inte att elektrikerna skor sig, och är rika, men de kanske skulle behöva sätta timpriset på 800:-, och sedan sätta inköpspris + 10% som hederliga byggare gör. Trots allt jobbar VVS och el ofta med korta timjobb och flänger runt mellan många platser samma dag. Det är också därför stora kunder, som tex kommun, kan ha 70-80% rabatt på ALLA hantverkarens materialpriser.

• Gilla
Ola Kvalsvik och 5 till
  • Laddar…
Driver själv elfirma, kan bara säga att du inte ska betala det där

• Gilla
mejeriet och 16 till
  • Laddar…
Hej. Grundfrågan här är vad som står i ert kontrakt.
Och om du som motpart till elfirman är privatperson eller inte (är fakturan ställd till dig privat?).

Om fakturan är ställd till dig privat så gäller konsumenttjänstlagen som säger att du skall betala skälig ersättning för beställt arbete (förutsatt att arbetet är korrekt utfört så är det en skälighetsbedömning som skall till för att svara på din fråga).

Har ni i avtal skrivit in att man fakturerar mot Ahlsells prislista så är den juridiskt tolkat skälig enl vad jag har för erfarenhet (jag är inte jurist utan driver byggföretag).

Om det inte står något i avtal om hur elektrikern tar betalt så ligger skälighets bevisning på elektrikern att bevisa.
I en domstol skulle jag säga att dom får svårt att klara det genom att köra bruttopriser (jag kan utveckla om någon önskar). Dock hamnar dessa fall sällan i domstol.
Detta är typexemplet av vad som förlikas.

Om om elektrikern och du inte skrivit kontrakt alls så gäller enl ovan att elektrikern skall bevisa skäligheten.

Så den viktigaste frågan för att kunna ge dig något råd: vad står i ert kontrakt?

Mvh Patrik

• Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.