36 301 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Vårt påslag är ca 30% på inköpsprisetmathiash77 skrev:Tyvärr har vi förstört tråden för TS men frågeställningen är och var VARFÖR lägger en del hantverkare på oskäligt högt MO (materialomkostnad) på produkterna istället för att höja sin timdebitering.
Personligen tror jag att VISSA hantverkare inte får ihop sina inkomster/utgifter och att de skulle behövt fakturera ut dubbelt så många dagar för att gå runt. Kan de istället jobba 8 timmar men dra in lön för ytterligare 6 timmar i MO så gör de detta.
Däremot får kund betala för allt utom handverktyg.bil
Stegar.dyrare instrument.kärra.avfall. osv osv
Självklart, om du har unika kunskaper, tex hitta en kabel på en dag som tar andra 2 dagar till en månad att hitta, då kan du debitera premium, mot resultat såklart men DÄR har du något som har ett mervärde!T tomsk skrev:Eftersom vi äger dom och priset blir billigare för kund om vi hyr ska ni inte gnälla att det är för billigt då om ni ska vara konsekventa.
Bara att få tag på spetsen över dagen vid tex avgrävd kabel... borde bara det var värt en del. Du kan annars få vänta mellan 3 dagar och en månad beroende på hur mycket ithyran har i lager för tillfället
Det är principen av att inte ta reda på saker i förväg utan gnälla efter jag retar mig på.
Tycker personligen att det var för mycket påslag.... men kunskap är makt.ta reda på innan.....då kan båda parter förhandla på lika villkor om totalpriset
Sen går det inte jämföra med tröstpris och bara välja en produkt..
Resten då klämmer skruv kabel m.m då får kunden ta fram det med...
Grossarna har mycket högre kostnader än att bara annonsera på nätet
Elbutiken gör förmodligen bara avrop mot deras leverantör så det passerar förmodligen inte ens dom.ingen hanterimgskostmad.inga lager ingen personal.bara ett faktura system
Se det lite större.
Det innebär att en enskild produkt kan bli billigare på andra ställen att köpa från olika ställen tar tid.
Vi har till och med prisopptimeringsprogram som jämför alla grossister.
Det är inte bara svart och vitt
Tycker personligen att det var för mycket påslag.... men kunskap är makt.ta reda på innan.....då kan båda parter förhandla på lika villkor om totalpriset
Sen går det inte jämföra med tröstpris och bara välja en produkt..
Resten då klämmer skruv kabel m.m då får kunden ta fram det med...
Grossarna har mycket högre kostnader än att bara annonsera på nätet
Elbutiken gör förmodligen bara avrop mot deras leverantör så det passerar förmodligen inte ens dom.ingen hanterimgskostmad.inga lager ingen personal.bara ett faktura system
Se det lite större.
Det innebär att en enskild produkt kan bli billigare på andra ställen att köpa från olika ställen tar tid.
Vi har till och med prisopptimeringsprogram som jämför alla grossister.
Det är inte bara svart och vitt
Såhär i däckbyte tider kolla vad 4 nya däck kostar på Internet kolla vad exakt 4 likadana däck kostar på gummiverkstaden.petsonligen skulle dom ha 2500 mera per däck än jag köpte för. Alltså köpte jag själv.anlitade firma för uppsättning och balansering.vissa vägrade ta emot.
Sparade ca 8000 pga jag frågade INNAN
Sparade ca 8000 pga jag frågade INNAN
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Fast det är kanske inte så lätt när det gäller en elinstallation. Specifika eluttag, som kanske även är en designfråga, kan jag hålla med m att man kanske bör fråga om. Men sedan råkar man ut för att uttaget kanske är acceptabelt, men så har det använts 20 kabelklamrar för 25kr/st, eller 100m FK för 15 kr/m (exempel från andra trådar i samma ämne). Som vanlig privatkund så kanske jag inte har en aning om att wago finns, och ännu mindre att de kan kosta 50kr/st.T tomsk skrev:
Jag kan tillägga att om en firma lägger på 30% på det riktiga inköpspriset, så har jag inga jätteproblem med det. Tycker iofs. fortfarande att det inte finns ngn anledning att materialpåslaget skall vara högre än från snickare (10 -15%), men det kan finnas fler kostnader runt materialhantering som jag inte har full koll på. Problemet är när priserna baseras på gross priserna, som är konstruerade som bedrägeriunderlag. Jag tror att alla är överens om att materialhantering ger kostnader som till sin natur behöver hanteras som ett påslag, istället för som specifika poster.
Redigerat:
Om du ska kunna få göra rut/rot avdrag lär du väl få veta vad som är arbetskostnad och vad som är materialkostnad?S Stadsfiskalen skrev:
Har då inte varit några problem på mina inkommande offerter hittills att avgöra.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men om vi pratar fastprisjobb, så är det solklart rätt lätt att jämföra ett par erbjudanden, det finns ingen anledning att klaga på priset i efterhand.
Men fastpris är ett dåligt alternativ för mindre arbeten, både för beställare och företag. Gäller det att sätta upp ett uttag i köket, så går det troligen åt mer tid på att ta reda på förutsättningarna och skriva offerten, än själva arbetet. Och skall då 3 företag skriva offert... Resultatet blir en offert med marginal för i princip allt som kan gå fel om man inte tittar i förväg.
Om jag vore elektriker, och någon vill att jag sätter upp ett uttag under väggskåpet i köket, det finns el framdraget. Så skulle jag anta att jag kan klara uppgiften på 1h (max) plus lite restid osv. Men skulle jag osett skriva en fastprisoffert, så skulle jag vara tvungen att ifrågasätta "el framdraget", går det att skruva upp uttaget i skåpet (inte sådana där äldre luftfyllda stommar). Plus en massa annat. Gissningsvis skulle en fastprisoffert hamna på 5 - 10 000.
Och skulle man minska osäkerheten genom att åka ditt och kolla före offereten, så blir det ett rätt dyrt offertarbete för en timmes jobb.
Men fastpris är ett dåligt alternativ för mindre arbeten, både för beställare och företag. Gäller det att sätta upp ett uttag i köket, så går det troligen åt mer tid på att ta reda på förutsättningarna och skriva offerten, än själva arbetet. Och skall då 3 företag skriva offert... Resultatet blir en offert med marginal för i princip allt som kan gå fel om man inte tittar i förväg.
Om jag vore elektriker, och någon vill att jag sätter upp ett uttag under väggskåpet i köket, det finns el framdraget. Så skulle jag anta att jag kan klara uppgiften på 1h (max) plus lite restid osv. Men skulle jag osett skriva en fastprisoffert, så skulle jag vara tvungen att ifrågasätta "el framdraget", går det att skruva upp uttaget i skåpet (inte sådana där äldre luftfyllda stommar). Plus en massa annat. Gissningsvis skulle en fastprisoffert hamna på 5 - 10 000.
Och skulle man minska osäkerheten genom att åka ditt och kolla före offereten, så blir det ett rätt dyrt offertarbete för en timmes jobb.
De flesta andra här i tråden irriterar sig på de ganska få oseriösa hantverkare som väljer att utnyttja informationsövertaget genom att hävda "stor och fin rabatt" på fantasipriser.T tomsk skrev:
Ditt exempel med däcken: hade det varit ok om verkstaden tog betalt enligt överenskommelse för byte och balansering, men lade på 6700 kr för hyra av billyft, tvätt av fälgar och teyckluftstillägg?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Och 2000 kr per balansvikt?kashieda skrev:
De flesta andra här i tråden irriterar sig på de ganska få oseriösa hantverkare som väljer att utnyttja informationsövertaget genom att hävda "stor och fin rabatt" på fantasipriser.
Ditt exempel med däcken: hade det varit ok om verkstaden tog betalt enligt överenskommelse för byte och balansering, men lade på 6700 kr för hyra av billyft, tvätt av fälgar och teyckluftstillägg?
Nu snackar vi elektriker i denna tråden, inte fiberinstallatörer, återkom med elektrikerverktyg.T tomsk skrev:
