36 344 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ja, men jag pratar inte om just radiatorsystem utan typ alla hantverkstjänster. Jag har haft elektriker som velat "komma och kolla" för att sätta upp ett utanpåliggande vägguttag två meter från ett infällt, på samma vägg när jag bara velat ha en enkel prisuppskattning.useless skrev:
Det är en avesvärd skillnad på att konstruera/dimensionera ett nytt system från grunden jämfört med att felsöka/åtgärda ett gammalt system som blivit påbyggt och ändrat i omgångar i flera generationer där dokumentation saknas och ägaren inte har någon aning om hur det fungerar...
visst, ett alternativ skulle vara att alltid säga att enda lösningen är att riva ut alla rör och radiatorer och börja om från början, men då skulle man nog inte få så många jobb...
Ja, enkla jobb av den typen ska inte kräva något hembesök. Sen finns det nog elektriker som har lärt sig av tidigare misstag att något som kunden uppfattar som jätteenkelt kanske inte är så enkelt i verkligheten.
Men med några bra bilder borde man iallafall kunna leverera en offert med tydlig avgränsning av vad som ska ingå och att allt utöver kostar X kronor per timme plus material.
Men med några bra bilder borde man iallafall kunna leverera en offert med tydlig avgränsning av vad som ska ingå och att allt utöver kostar X kronor per timme plus material.
För mig är det inget jätteproblem att de kommer och tittar och mäter lite, men när man har stannat hemma från jobbet (knapptryckandet) och ingen dyker upp är det lite trist. Nu händer inte det alls lika ofta som att man inte får någon offert ens efter påstötning, det är nog det som irriterar mest. Det händer ju aldrig att någon säger på plats att "hörru du, det här jobbet kommer jag inte offerera".useless skrev:
Ja, enkla jobb av den typen ska inte kräva något hembesök. Sen finns det nog elektriker som har lärt sig av tidigare misstag att något som kunden uppfattar som jätteenkelt kanske inte är så enkelt i verkligheten.
Men med några bra bilder borde man iallafall kunna leverera en offert med tydlig avgränsning av vad som ska ingå och att allt utöver kostar X kronor per timme plus material.
T tanaris skrev:Jag köper att vissa jobb kräver att man åker och tittar, men samtidigt kan man konstruera stora kontorskomplex i minsta detalj innan man ens satt spaden i marken så helt nödvändigt kan det ju inte alltid vara. Men ok, då kanske du kan svara på varför man så många gånger inte ens får en offert efter besöket?
Det kan jag inte svara på, jag lämnar alltid en offert.
Men du kanske kan svara på varför man efter att man lagt all denna tid, inte ens kan få höra ett - tack men nej tack ?
Som beställare och även ägande av ett vilande el-och vvs företag har jag väntat på den här stunden. Jag och flera fastighetsägare har kollat på Ahlsells parkering och noterat att flera nystartade installationsföretag flockas framför grötkastrullen med leasing bilar i halvmiljonsklassen. Och tro att kunderna är intresserade av att snorungar med miserabla yrkeskunskaper skall tro att vi är intresserade av att betala ocker priser. Nu är det dags att väcka mitt bolag som är etablerat -79. Konkurserna kommer att stå som spö i backen och drösvis med verktyg och leasing bilar hamnar hos kronofogden. Dags att göra klipp? Att bara tro att man är värd 800 - 1000:-/timmen är skrattretande för en med enbart gymnasiekompetens. När det gäller bristande kompetens gäller det även ett större rikstäckande installationsföretag som jag anlitade som jag trodde bättre om. Tyvärr samma skojare. Har en egen svart lista på företag som jag delar med mig till andra fastighetsägare, allt från målare, elektriker , ventföretag
Jäklar vilket intresse! Ja flera hantverksfirmor måste nog skärpa till sig. Skrev tidigare om att jag fått 80.5% rabatt mot grossistens prislista på elgrejer med ett lånat "kort" från en elfirma. Har även nyss fått 79% rabatt på vvsgrejer. Ändå ligger "mitt" betalda pris ungefär på samma nivå som hos byggmarknaderna. Har även konstaterat följande genom egna erfarenheter som beställare i jobbet.
- Träffat en kille som klarade sig utan studielån genom att måla. Tog fullt listpris på färgen och bjöd på timmarna. Levde på studiebidraget och marginalen på färgen.
- Konstaterat att man oftast får betala för hantverkares "lager" typ. en förpackning med 500 skruv (gått åt 150), 25 meter kabel (gått åt 8), dosor 5-pack (gått åt 2). Märkligt att man aldrig får 100 skruv gratis av de som annan kund betalat. Vissa har även försökt att få betalt för verktyg på samma räkning (t.ex. hade inte rätt tång).
- Hantverkare måste få ihop 8 timmar eller helst mer i sin tidrapport till företaget och det lyckas alltid även om de jobbat 5. En hyresgäst fick betala arbete för + 35 000:- för utbyte och omdragning av ett trasigt värmerör på ca 15 meter i en lagerhall. Iofs med några specialkoppingar. Borde motsvara ca 60 timmar total arbetstid för att montera produkter för under 10 000:-.
- I fackhandeln står inga priser utsatta på hyllorna så det finns ingen motivation för hantverkarna att välja billigare alternativ. Snarare blir marginalen bättre ju dyrare produkt de hämtar.
... och hantverkare, sluta argumentera om vilka höga priser andra branscher ligger på vilka kan innehålla värderade upplevelser, värdeskapande, unika kunskaper mm. Ni är i alla fall inga hjärnkirurger utan levererar tjänster som era beställare oftast kan överblicka värdet av och kanske tom. skulle kunna utföra själva.
- Träffat en kille som klarade sig utan studielån genom att måla. Tog fullt listpris på färgen och bjöd på timmarna. Levde på studiebidraget och marginalen på färgen.
- Konstaterat att man oftast får betala för hantverkares "lager" typ. en förpackning med 500 skruv (gått åt 150), 25 meter kabel (gått åt 8), dosor 5-pack (gått åt 2). Märkligt att man aldrig får 100 skruv gratis av de som annan kund betalat. Vissa har även försökt att få betalt för verktyg på samma räkning (t.ex. hade inte rätt tång).
- Hantverkare måste få ihop 8 timmar eller helst mer i sin tidrapport till företaget och det lyckas alltid även om de jobbat 5. En hyresgäst fick betala arbete för + 35 000:- för utbyte och omdragning av ett trasigt värmerör på ca 15 meter i en lagerhall. Iofs med några specialkoppingar. Borde motsvara ca 60 timmar total arbetstid för att montera produkter för under 10 000:-.
- I fackhandeln står inga priser utsatta på hyllorna så det finns ingen motivation för hantverkarna att välja billigare alternativ. Snarare blir marginalen bättre ju dyrare produkt de hämtar.
... och hantverkare, sluta argumentera om vilka höga priser andra branscher ligger på vilka kan innehålla värderade upplevelser, värdeskapande, unika kunskaper mm. Ni är i alla fall inga hjärnkirurger utan levererar tjänster som era beställare oftast kan överblicka värdet av och kanske tom. skulle kunna utföra själva.
Håller med dig fullständigt. Kanske vi skall bli kompanjoner? Måste bara vänta tills faran är över eftersom jag är isolerad i hemmet. Men tänk på att annonsera att företaget är över 31 år gammalt utan konkurs och överlevt flera ekonomiska kriser och detta tack vare seriös prissättning och små Mazda pickups med tvåhjulsdrift. Men nu kan man börja vraka och välja bland leasing bilarna och käka gröt på Ahlsells. Men då lär man inte få några kunder.K Kjllek skrev:Jäklar vilket intresse! Ja flera hantverksfirmor måste nog skärpa till sig. Skrev tidigare om att jag fått 80.5% rabatt mot grossistens prislista på elgrejer med ett lånat "kort" från en elfirma. Har även nyss fått 79% rabatt på vvsgrejer. Ändå ligger "mitt" betalda pris ungefär på samma nivå som hos byggmarknaderna. Har även konstaterat följande genom egna erfarenheter som beställare i jobbet.
- Träffat en kille som klarade sig utan studielån genom att måla. Tog fullt listpris på färgen och bjöd på timmarna. Levde på studiebidraget och marginalen på färgen.
- Konstaterat att man oftast får betala för hantverkares "lager" typ. en förpackning med 500 skruv (gått åt 150), 25 meter kabel (gått åt 8), dosor 5-pack (gått åt 2). Märkligt att man aldrig får 100 skruv gratis av de som annan kund betalat. Vissa har även försökt att få betalt för verktyg på samma räkning (t.ex. hade inte rätt tång).
- Hantverkare måste få ihop 8 timmar eller helst mer i sin tidrapport till företaget och det lyckas alltid även om de jobbat 5. En hyresgäst fick betala arbete för + 35 000:- för utbyte och omdragning av ett trasigt värmerör på ca 15 meter i en lagerhall. Iofs med några specialkoppingar. Borde motsvara ca 60 timmar total arbetstid för att montera produkter för under 10 000:-.
- I fackhandeln står inga priser utsatta på hyllorna så det finns ingen motivation för hantverkarna att välja billigare alternativ. Snarare blir marginalen bättre ju dyrare produkt de hämtar.
... och hantverkare, sluta argumentera om vilka höga priser andra branscher ligger på vilka kan innehålla värderade upplevelser, värdeskapande, unika kunskaper mm. Ni är i alla fall inga hjärnkirurger utan levererar tjänster som era beställare oftast kan överblicka värdet av och kanske tom. skulle kunna utföra själva.
K Kjllek skrev:Jäklar vilket intresse! Ja flera hantverksfirmor måste nog skärpa till sig. Skrev tidigare om att jag fått 80.5% rabatt mot grossistens prislista på elgrejer med ett lånat "kort" från en elfirma. Har även nyss fått 79% rabatt på vvsgrejer. Ändå ligger "mitt" betalda pris ungefär på samma nivå som hos byggmarknaderna. Har även konstaterat följande genom egna erfarenheter som beställare i jobbet.
- Träffat en kille som klarade sig utan studielån genom att måla. Tog fullt listpris på färgen och bjöd på timmarna. Levde på studiebidraget och marginalen på färgen.
- Konstaterat att man oftast får betala för hantverkares "lager" typ. en förpackning med 500 skruv (gått åt 150), 25 meter kabel (gått åt 8), dosor 5-pack (gått åt 2). Märkligt att man aldrig får 100 skruv gratis av de som annan kund betalat. Vissa har även försökt att få betalt för verktyg på samma räkning (t.ex. hade inte rätt tång).
- Hantverkare måste få ihop 8 timmar eller helst mer i sin tidrapport till företaget och det lyckas alltid även om de jobbat 5. En hyresgäst fick betala arbete för + 35 000:- för utbyte och omdragning av ett trasigt värmerör på ca 15 meter i en lagerhall. Iofs med några specialkoppingar. Borde motsvara ca 60 timmar total arbetstid för att montera produkter för under 10 000:-.
- I fackhandeln står inga priser utsatta på hyllorna så det finns ingen motivation för hantverkarna att välja billigare alternativ. Snarare blir marginalen bättre ju dyrare produkt de hämtar.
... och hantverkare, sluta argumentera om vilka höga priser andra branscher ligger på vilka kan innehålla värderade upplevelser, värdeskapande, unika kunskaper mm. Ni är i alla fall inga hjärnkirurger utan levererar tjänster som era beställare oftast kan överblicka värdet av och kanske tom. skulle kunna utföra själva.
Du jämför montörer,,,den som endast monterar upp saker, med en som vet vad som skall monteras och varför. Jag är VVS och Kyltekniker samt licenssvetsare. Så himla enkelt är det inte att veta varför hetgasen sticker iväg, eller varför förångningen är lägre än den borde vara.
Vi små företag måste vara konsulter och montörer.
Borde vara enkelt med den kompetensenC Calore skrev:Du jämför montörer,,,den som endast monterar upp saker, med en som vet vad som skall monteras och varför. Jag är VVS och Kyltekniker samt licenssvetsare. Så himla enkelt är det inte att veta varför hetgasen sticker iväg, eller varför förångningen är lägre än den borde vara.
Vi små företag måste vara konsulter och montörer.
Ja, där ser man ett bra exempel. Montagejobb som rimligtvis ska ersättas med ett visst timpris och ett rimligt materialpåslag och på andra sidan värdeskapande kunskaper som bör vara värt ett högre pris.C Calore skrev:Du jämför montörer,,,den som endast monterar upp saker, med en som vet vad som skall monteras och varför. Jag är VVS och Kyltekniker samt licenssvetsare. Så himla enkelt är det inte att veta varför hetgasen sticker iväg, eller varför förångningen är lägre än den borde vara.
Vi små företag måste vara konsulter och montörer.
Det finns flera anledningar till varför en offert förfrågan ej besvaras eller kommer fram .
En av dom heter postnord.
(Jag skickar numera på Mail.)
Emmelanåt har det hänt att brevet ”försvunnit ”
Så när jag träffat några av dom man besökt och skickat offerten på post har jag fått frågan .
Varför fick jag ingen offert?
Hämtade datorn så dom fick se själva när dokumentet sparats i datorn .
En del vill man inte ha som kund efter man vart på ett besök . Nu är jag en så pass ärlig människa att jag säger ifrån på en gång om jag är intresserad av jobbet eller ej, Men,
Precis som i alla branscher finns folk som är konflikt rädda och väljer att släppa projektet.
Sen har vi Arbetsbelastningen. Ingen är ofelbar , Det kan hända att ett besök Hamnar i mellan stolarna .
En av dom heter postnord.
(Jag skickar numera på Mail.)
Emmelanåt har det hänt att brevet ”försvunnit ”
Så när jag träffat några av dom man besökt och skickat offerten på post har jag fått frågan .
Varför fick jag ingen offert?
Hämtade datorn så dom fick se själva när dokumentet sparats i datorn .
En del vill man inte ha som kund efter man vart på ett besök . Nu är jag en så pass ärlig människa att jag säger ifrån på en gång om jag är intresserad av jobbet eller ej, Men,
Precis som i alla branscher finns folk som är konflikt rädda och väljer att släppa projektet.
Sen har vi Arbetsbelastningen. Ingen är ofelbar , Det kan hända att ett besök Hamnar i mellan stolarna .
Gäller det tex en värmepumps konvertering avT tanaris skrev:Du får gärna förklara alla dessa hembesök. Jag fattar att det är enklare att kolla i verkligheten än på exv mobilfoton, men det måste ju ta enormt mycket tid. Det tar tid för mig som kund också, vilket gör det ännu märkligare när man påfallande ofta inte ens får någon offert efter ett besök.
Går det inte att göra en offert utifrån en beskrivning och bilder, eller vad är grejen?
En fastighet är det min åsikt att ett besök på plats av en tekniker borde vara ett skall krav
Ett gammalt system ska anpassas med en energi källa som är en process istället för en elpatron tex som går av och på.
Här måste man kunna grundreglerna
För hur ett värmesystem fungerar .
Intags mått för dom nya enheterna.
Kunna jämföra uppgiven förbrukning
Mot enklare schabloner på u värden
På befintligt hus
Välja rätt tillbehör för att få vp att fungera
Mm
Så ett besök på plats är nödvändigt