Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Helt normalt i elbranschen. De blåser kunder genom att sälja grejer till hutlösa överpriser. Fullt rimligt menar vissa här men ett sjukt dåligt sätt att sälja tjänster. Jämför med tex en takläggare, inte tusan säljer han takpannor till dig som är 3ggr priset som du själv kan köpa dem för. Men precis så är det med många elfirmor (inte alla) ... Ta det som en lärdomspeng, beklagar!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nädu, du har heeeeeelt fel.
Man behöver inget påslag alls. Och så funkar det finfint med 450:- + moms i timpenning, och inga bilavgifter (förutom vid ROT då, iom skatteverkets trista regler) och det fungerar faktiskt också med stor transparens.

Ty precis så driver jag mitt bolag, och njuter av en bättre inkomst än vad jag hade som civilingenjör.

Hemligheten ...?
Det talar jag inte om för dig, utan väntar bara på att du ska bli utmanövrerad från marknaden utav lite arbetsvilliga polacker som förstår att sätta kundnytta främst.
450 kr i timmen .
Då blir vi alla tvungna att göra som du troligtvis har gjort .
Företaget är registrerad i ett lågskatteland .
Personalen från samma ställe .
40 -50 personer som hyr svart i industri/ kontors fastigheter där inga regler gäller eller fungerar . ( vart på jourjobb på 3 såna fastigheter förra året bara )
Inte en skattekrona går till AB Sverige .
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Nibe skriver på sin sida att F1255 12 kw ska kosta 99325 kr det är då deras rekommenderade pris.

Jag skall hos min grossist betala 74340

Cdon säljer den för 73405

Är jag då en lurendrejare om jag säljer den för det pris som Nibe skriver är deras rek pris ?
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Är det någon som vet hur Cdon osv kan sälja så billigt ? Tjänar dem något alls på en sådan produkt eller kan alla dessa näthandlare köpa direkt av Nibe ?
 
C Calore skrev:
Nibe skriver på sin sida att F1255 12 kw ska kosta 99325 kr det är då deras rekommenderade pris.

Jag skall hos min grossist betala 74340

Cdon säljer den för 73405

Är jag då en lurendrejare om jag säljer den för det pris som Nibe skriver är deras rek pris ?
Om alla priser är inkl eller exkl moms dvs jämförbara, förklara gärna varför du tycker det är rimligt att gå 25000 i vinst på varan som du inte säljer men som du ska installera.
 
C Calore skrev:
Är det någon som vet hur Cdon osv kan sälja så billigt ? Tjänar dem något alls på en sådan produkt eller kan alla dessa näthandlare köpa direkt av Nibe ?
Cdon gör rimligen affär med tillverkaren, precis som din grossist. De tjänar troligen lika mycket på den pumpen som din grossist gör när han säljer till dig... Att Ahlsell ger 90% rabatt på "listpris" gör inte att de går med förlust, det är bara en grund för att kunna blåsa slutkunder.
 
Allt är ink moms
 
Jag tjänar inget, jag ska ju betala 74 drygt för den.

Jag skulle inte lägga på 25, jag tänkte vi kunde diskutera lite rent filosofiskt
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Men då säljer alltså Nibe direkt till minst 20 olika näthandlare
 
P PeeWee skrev:
Cdon gör rimligen affär med tillverkaren, precis som din grossist. De tjänar troligen lika mycket på den pumpen som din grossist gör när han säljer till dig... Att Ahlsell ger 90% rabatt på "listpris" gör inte att de går med förlust, det är bara en grund för att kunna blåsa slutkunder.
I inlägg 142 finns en förklaring på varför dom olika grossisterna har olika pris bilder på vvs material . Vi hade gula listan . Den togs bort
För att få bort kartellbildning.
Min åsikt är att Lundagrossisten är den ärligaste .
När vi jobbar efter den får en vvs firma 5-10 %
I nettovinst marginal per år.
Lite dyrare en vvs butikerna på nätet som försöker plocka russin ur kakan .

I inlägget står även min åsikt varför vi behöver
Grossisten.
 
Jag blir ledsen av en sak .
Ni tror att alla hänger på grossisten och käkar frukost och drar alla över en kam.

Så alla vi som är på jobbet 06:00-0615
Drar igång 06:30 och jobbar som fan får skit !
Känns ruskigt otacksamt.

Min åsikt på service bil .
En del är dyra absolut . Och en del kostar lite mindre . Min Spargris som jag kallar den för
Kosta 224 tkr ny . Plus lite hyllsystem .
Det är långt ifrån 500 tkr som nämndes i något inlägg .
Åker tyvärr mellan 12-15 mil om dagen tur och retur . Så min arbetsdag börjar i Sthlms trafiken
Ca 05-15 för att hinna till 06:00
Och ta morgon fikat i undercentralerna.

Då vi jobbar i många med firman ( 59 år )
Finns det några gamla bilar som va riktgt dyra när vi köpte dom . ( på leasingavtal )
Det lyckades endast med dom jouravtal/ ersättning vi fick för att vara tillgängliga 24/7 365. Hade inte gått att skaffa den utrustningen
Annars .
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P PeeWee skrev:
Ta det som en lärdomspeng, beklagar!
Jag säger snarare att man inte ska ta det som en lärdomspeng. Man ska betala vad som är rimligt och så får företaget ta det som en lärdomspeng.
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag säger snarare att man inte ska ta det som en lärdomspeng. Man ska betala vad som är rimligt och så får företaget ta det som en lärdomspeng.
jag håller med om att rekommenderat pris
På produkter i Ahlsells prislista är ett skämt

En fråga bara fairlane.
Hur avgör du utan ett tyckande vad som är ett rimligt påslag för den tilltänkta hantverkare
Som ska utföra ett jobb ?
Vilka fakta och kriterier räknar du med ?
 
A Andy78 skrev:
Och ditt utpris till kund är hur mycket?
Rent generellt brukar vi lägga på 30% på våra inköpspriser, beroende på vad hur avtalet ser ut. Vi jobbar uteslutande mot företag med full transparens och redovisar oftast vårat inköpspris.
 
Fairlane
V vvs facit skrev:
Jag blir ledsen av en sak .
Ni tror att alla hänger på grossisten och käkar frukost och drar alla över en kam.
Ja,den delen är inte schysst, det håller jag helt med dig om.
De hantverkare som käkar sin frukost åp Ahlsell får gärna göra det för min del så länge de inte skickar en faktura på tiden till mig. De ska inte ha skit och inte hller de som inte käkar alls. Hittills har jag haft tur (?) och fått riktigt bra folk som gjort jobb till mig. jag har inte känt mig lurad en enda gång, men kommer det en sådan faktura som TS fått så ska företaget ha skit.

Jo, jag har blivit lurad en gång. Jag blev lurad på en faktura av elektrikern. Jag fick ligga på honom flera gånger om att skicka en faktura. Tills slut sprang jag på honom av en slump på krogen och frågade om han inte ville ha betalt någon gång. "Äh, det var så länge sen, så bjuder du på en öl så är vi kvitt." :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.