36 341 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ok bit i detta då som tror du vet så mycket.D Daniel 109 skrev:
I en koncern som jag känner till så har filialen ett ganska högt pris från grossist som belastar jobbet. Sen går pengar till koncernens huvudkontor på det riktiga priset............
Som sagt det är i princip alltid billigare för mig att inte handla hos grossist som privatperson fast jag har filialen inköpspris...
Så är det bara....
Tycker du att finalerna ska betala för att sälja material.
Du kan dra liknelser till Biltema eller märkesverkstäder om du blir gladare av det
bit i detta då som tror du vet så mycket.Fairlane skrev:
Välkommen till yrkeslivet. Återigen något som finns väldigt många branscher. Det är inget unikt för hantverkare. Det är ingen anledning till att ta 500 kr för ett sketet 2-vägsuttag.
Det finns massor med folk som har delat av sitt jobb som inte betalar sig, men som ändå är en förutsättning för att göra affärer. De flesta hantverkare blåser inte sina kunder och det gör inte heller de flesta i andra yrkesgrupper. Den här firman har försökt blåsa sin uppdragsgivare. Att transa på om att Biltema minsann lägger på många hundra procent är löjligt. Jag kan acceptera jämförelsen den dag Biltema slänger på en timkostnad när jag är på väg ut ur butiken.
I en koncern som jag känner till så har filialen ett ganska högt pris från grossist som belastar jobbet. Sen går pengar till koncernens huvudkontor på det riktiga priset............
Som sagt det är i princip alltid billigare för mig att inte handla hos grossist som privatperson fast jag har filialen inköpspris...
Så är det bara....
Tycker du att finalerna ska betala för att sälja material.
Du kan dra liknelser till Biltema eller märkesverkstäder om du blir gladare av det
Eller se hur det bra det går för dom fysiska bokhandlarnaFairlane skrev:
Välkommen till yrkeslivet. Återigen något som finns väldigt många branscher. Det är inget unikt för hantverkare. Det är ingen anledning till att ta 500 kr för ett sketet 2-vägsuttag.
Det finns massor med folk som har delat av sitt jobb som inte betalar sig, men som ändå är en förutsättning för att göra affärer. De flesta hantverkare blåser inte sina kunder och det gör inte heller de flesta i andra yrkesgrupper. Den här firman har försökt blåsa sin uppdragsgivare. Att transa på om att Biltema minsann lägger på många hundra procent är löjligt. Jag kan acceptera jämförelsen den dag Biltema slänger på en timkostnad när jag är på väg ut ur butiken.
Nädu, du har heeeeeelt fel.connywesth skrev:
Håller med om att 20% påslag är befängt lågt. för att verksamheten ska gå runt behöver man ha minst 40-50 procent påslag. Vissa små produkter ännu mer för det för stor hanteringskostnad i relation till priset. Många stora leverantörer behöver ha mellan 35-50 procent TG för att verksamheten ska gå runt.
Vad kunderna inte tänker på är att det är höga omkostnader för transporter, lager, kassationer, kapitalbindning, kontorsytor, lagerlokalernas hyror. Men det kostar även pengar att leta upp produkter på marknaden, göra markndsundersökningar för att ta reda på vad kunderna vill ha för produkter. Marknadsföringskostnader, försäljningskostnader, krediter till kunder, kreditförluster, hantering av reklamationer, kundtjänst m.m.
Det är inte gratis och rent vinst att driva ett företag.
Man behöver inget påslag alls. Och så funkar det finfint med 450:- + moms i timpenning, och inga bilavgifter (förutom vid ROT då, iom skatteverkets trista regler) och det fungerar faktiskt också med stor transparens.
Ty precis så driver jag mitt bolag, och njuter av en bättre inkomst än vad jag hade som civilingenjör.
Hemligheten ...?
Det talar jag inte om för dig, utan väntar bara på att du ska bli utmanövrerad från marknaden utav lite arbetsvilliga polacker som förstår att sätta kundnytta främst.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Om koncernen vill ha den modellen och har gjort det avtalet med grossisten så är det inte mitt problem som kund. Jag vill inte betala 500 kr för ett uttag för det.T tomsk skrev:bit i detta då som tror du vet så mycket.
I en koncern som jag känner till så har filialen ett ganska högt pris från grossist som belastar jobbet. Sen går pengar till koncernens huvudkontor på det riktiga priset............
Som sagt det är i princip alltid billigare för mig att inte handla hos grossist som privatperson fast jag har filialen inköpspris...
Så är det bara....
Tycker du att finalerna ska betala för att sälja material.
Du kan dra liknelser till Biltema eller märkesverkstäder om du blir gladare av det
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Inte samma påslag men 15% tycker jag är rimligt. Annars har kunden möjlighet att själv köpa materialet på Biltema till bristande kvalitetTomtom79 skrev:
Sen har de visserligen en aning större lagerkostnader än valfri hantverkare som lagerhåller varor timmarna/minutrarna mellan Ahlsell och kunden. Samt alla andra kostnader som följer av att vara en återförsäljare/grossist, denna kostnad betalar kunden för i slutändan. Liksom att kunden betalar för denna service när man köper via Ahlsell, elbutik.se eller Solar. Däremot är det väl inte rimligt att kunden betalar hantverkaren en gång till för samma kostnader/service när det enda han gör är att på fakturerad tid beställa och hämta precis det som behövs (förhoppningsvis) till kunden?
Rent generellt håller jag med dig att 15% låter vettigt men tror också att det fins varianter där 30% är acceptabelt eller 100%. Det beror ju på hur personen får jobba med att få fram materialet.P Putte 9497 skrev:
Jag skulle föredra en kr/h för materialanskaffning/hantering och inget MO men återigen det är inte lätt att generalisera
Vilka andra branscher åker 5 mil hem till någon, går igenom ett arbete i deras hus under 30-45 minuter Och sedan åker hem för att göra en energibetäkning ( eller liknande) på huset och sedan göra en offert ?Fairlane skrev:
Välkommen till yrkeslivet. Återigen något som finns väldigt många branscher. Det är inget unikt för hantverkare. Det är ingen anledning till att ta 500 kr för ett sketet 2-vägsuttag.
Det finns massor med folk som har delat av sitt jobb som inte betalar sig, men som ändå är en förutsättning för att göra affärer. De flesta hantverkare blåser inte sina kunder och det gör inte heller de flesta i andra yrkesgrupper. Den här firman har försökt blåsa sin uppdragsgivare. Att transa på om att Biltema minsann lägger på många hundra procent är löjligt. Jag kan acceptera jämförelsen den dag Biltema slänger på en timkostnad när jag är på väg ut ur butiken.
Jag har aldrig tagit hem någon som gjort så som inte varit i byggbranschen .
De som jobbar med affärer på tiotusentals kronor. Ett vanligt exempel är mäklare.C Calore skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Måste man åka hem till någon för att tiden och pengarna man lägger på att ta fram offerter ska vara förlorad om man inte får affären?
Det är en del av yrket, att dra in affärer och alla affärer man försöker få, lyckas man inte ta.
En telefonförsäljare kan ringa en hel dag utan att få napp. Har en kompis som sålde annonsplats i olika tidningar. Han tyckte jobbet var riktigt kul, men han ringde potentiella köpare hela dagarna och hade 1-2 träff i veckan. Snacka om bortkastad tid med alla andra försök.
I IT-branchen kan vi sitta dagar-veckor-mpnadet på att ta fram offerter och sen väljer kunden en annan leverantör eller struntar i jobbet helt. Så är det, men ibland vinner man och då ska man tjäna tillräckligt för att hantera förlusterna.
I klädesbutiker har man personal som hänger tillbaks kläder som folk provat och inte köpt. Man har personal som hjälper kunderna, utan att för den skull lyckas sälja varje gång. Hade alla försäljningar gått hem hade man tjänat mer. Hade folk inte flyttat runt varor så kunde man haft mindre personal
Listan kan göras hur lång som helst.
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Det vi säger är att vi vill ha tydlighet eller rimlighet. Är man tydlig med att man tar 1000 kronor för ett vägguttag, så är det ok (jag kommer inte köpa,.men det är en annan fråga). Låtsas man istället att kunden ska få ett bra pris "vi har fina rabatter så du får 20%" och sen tar 1000 kronor för uttaget så är det inte ok enligt mig och de flesta andra köpare.
Jag har haft fantastiska elektriker hemma som har kommit med fina lösningsförslag och sagt exempelvis "Vore det inte bra med ett uttag här också? Jag kan fixa det om du vill " Perfekt! Det hade jag inte tänkt på men inser att det är bra. Självklart ska han ha betalt för tiden det tar att montera detta samt betalt för uttaget, men intr enligt Ahlsells hittepåprislista.
Jag har haft elektriker hemma från olika bolag under åren som har jobbat precis så och de är underbara att ha att göra med och jag rekommenderar de till andra. Bevisligen går det att jobba så. Enda anledningen till att jag inte använt samma varje gång är för att de varit för upptagna eller för att jag har behövt tjänster på en annan ort.
Det är en del av yrket, att dra in affärer och alla affärer man försöker få, lyckas man inte ta.
En telefonförsäljare kan ringa en hel dag utan att få napp. Har en kompis som sålde annonsplats i olika tidningar. Han tyckte jobbet var riktigt kul, men han ringde potentiella köpare hela dagarna och hade 1-2 träff i veckan. Snacka om bortkastad tid med alla andra försök.
I IT-branchen kan vi sitta dagar-veckor-mpnadet på att ta fram offerter och sen väljer kunden en annan leverantör eller struntar i jobbet helt. Så är det, men ibland vinner man och då ska man tjäna tillräckligt för att hantera förlusterna.
I klädesbutiker har man personal som hänger tillbaks kläder som folk provat och inte köpt. Man har personal som hjälper kunderna, utan att för den skull lyckas sälja varje gång. Hade alla försäljningar gått hem hade man tjänat mer. Hade folk inte flyttat runt varor så kunde man haft mindre personal
Listan kan göras hur lång som helst.
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Det vi säger är att vi vill ha tydlighet eller rimlighet. Är man tydlig med att man tar 1000 kronor för ett vägguttag, så är det ok (jag kommer inte köpa,.men det är en annan fråga). Låtsas man istället att kunden ska få ett bra pris "vi har fina rabatter så du får 20%" och sen tar 1000 kronor för uttaget så är det inte ok enligt mig och de flesta andra köpare.
Jag har haft fantastiska elektriker hemma som har kommit med fina lösningsförslag och sagt exempelvis "Vore det inte bra med ett uttag här också? Jag kan fixa det om du vill " Perfekt! Det hade jag inte tänkt på men inser att det är bra. Självklart ska han ha betalt för tiden det tar att montera detta samt betalt för uttaget, men intr enligt Ahlsells hittepåprislista.
Jag har haft elektriker hemma från olika bolag under åren som har jobbat precis så och de är underbara att ha att göra med och jag rekommenderar de till andra. Bevisligen går det att jobba så. Enda anledningen till att jag inte använt samma varje gång är för att de varit för upptagna eller för att jag har behövt tjänster på en annan ort.
Var jobbar du så man vet när man behöver hantverkare?Mikael_L skrev:
Nädu, du har heeeeeelt fel.
Man behöver inget påslag alls. Och så funkar det finfint med 450:- + moms i timpenning, och inga bilavgifter (förutom vid ROT då, iom skatteverkets trista regler) och det fungerar faktiskt också med stor transparens.
Ty precis så driver jag mitt bolag, och njuter av en bättre inkomst än vad jag hade som civilingenjör.
Hemligheten ...?
Det talar jag inte om för dig, utan väntar bara på att du ska bli utmanövrerad från marknaden utav lite arbetsvilliga polacker som förstår att sätta kundnytta främst.
M MartinP666 skrev:
Tar du in offferter från 10 mäklare innan du väljer? Jag ringde en mäklare när jag sålde mitt hus o sen tig vi den direkt. Dessutom är det mäklaren själv som får 10000 tals kronor . När jag lämnar en offert på 150000 för bergvärme så skall borrarn ha 60, VP tillverkarn, 60 , Dahl 15 och jag får de bara de resterande 15 men jag måste ligga ute med alla pengar .
Ni säger visst att hantverkare inte ska få tjäna pengar, ni hatar svenska hantverkare medans ni själva sitter med några låtsas jobb och trycker på lite knappar.Fairlane skrev:
Måste man åka hem till någon för att tiden och pengarna man lägger på att ta fram offerter ska vara förlorad om man inte får affären?
Det är en del av yrket, att dra in affärer och alla affärer man försöker få, lyckas man inte ta.
En telefonförsäljare kan ringa en hel dag utan att få napp. Har en kompis som sålde annonsplats i olika tidningar. Han tyckte jobbet var riktigt kul, men han ringde potentiella köpare hela dagarna och hade 1-2 träff i veckan. Snacka om bortkastad tid med alla andra försök.
I IT-branchen kan vi sitta dagar-veckor-mpnadet på att ta fram offerter och sen väljer kunden en annan leverantör eller struntar i jobbet helt. Så är det, men ibland vinner man och då ska man tjäna tillräckligt för att hantera förlusterna.
I klädesbutiker har man personal som hänger tillbaks kläder som folk provat och inte köpt. Man har personal som hjälper kunderna, utan att för den skull lyckas sälja varje gång. Hade alla försäljningar gått hem hade man tjänat mer. Hade folk inte flyttat runt varor så kunde man haft mindre personal
Listan kan göras hur lång som helst.
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Det vi säger är att vi vill ha tydlighet eller rimlighet. Är man tydlig med att man tar 1000 kronor för ett vägguttag, så är det ok (jag kommer inte köpa,.men det är en annan fråga). Låtsas man istället att kunden ska få ett bra pris "vi har fina rabatter så du får 20%" och sen tar 1000 kronor för uttaget så är det inte ok enligt mig och de flesta andra köpare.
Jag har haft fantastiska elektriker hemma som har kommit med fina lösningsförslag och sagt exempelvis "Vore det inte bra med ett uttag här också? Jag kan fixa det om du vill " Perfekt! Det hade jag inte tänkt på men inser att det är bra. Självklart ska han ha betalt för tiden det tar att montera detta samt betalt för uttaget, men intr enligt Ahlsells hittepåprislista.
Jag har haft elektriker hemma från olika bolag under åren som har jobbat precis så och de är underbara att ha att göra med och jag rekommenderar de till andra. Bevisligen går det att jobba så. Enda anledningen till att jag inte använt samma varje gång är för att de varit för upptagna eller för att jag har behövt tjänster på en annan ort.