P
För att förklara mig har jag tre exempel på kundbemötande under sista året för mig.


VVS firma
Bemötande 1: Byte av vattenstammar i huset, så inget småjobb
- Kontaktade 10 firmor
- 3 kom för att kolla
- 1 lämnade offert och de två andra ville inte ens göra jobbet..

Redan detta visar på vilket ointresse det finns
Priset: 650kr/h men materialet hade personen lagt på cirka 10000 kronor mer än vad jag kunde köpa in det för. Jag svarade att dina offererade timmar och timdebitering är Ok men när det gäller materialet tycker jag att du är 5000 kronor för dyr. Kan du specificera upp det?

Jag fick ett svar: Det är detta priset som gäller om du ska ha jobbet.

Det slutade med att jag gjorde jobbet själv. Min kostnad i material blev 20 000 kronor, dvs om jag inte räknar min tid så sparade jag 20 000 kronor på att göra det själv. Självklart är min tid värt något men jag behöver arbeta några dagar för att tjäna in 5000 kronor också OCH jag lärde mig mycket nytt. Det har fungerat utan läckor nu i 4 månader.


Murare
Omputsning av grund och byte av källarfönster (70 - 130 000kr)
- Många kontaktade firmor
- 3 firmor lämnade offert och jag fick seriöst intryck av dem alla MEN
:: Firma 1: Snabb men dålig offert utan några detaljer på vad som skulle göras, bad om förtydligande men fick inget skriftligt. Var cirka 20 000 billigare än firma 2.
:: Firma 2: Snabbt, bra och tydlig offert.
:: Firma 3: Fick ringa 3 ggr under 3 veckor för att få svar. Kunde göra jobbet vecka 34 och 40 000 dyrare än firma 2. Jag frågade även efter mitt första samtal om de var intresserade av jobbet. Jag sa att det var bättre de inte svarade om de inte hade tid/intresse.

Jag valde Firma 2, deras bemötande och kommunikation har hållt i sig hela vägen. Jag vet att jag inte är lätt men jag har sagt till dem att jag är jättenöjd med arbetet de utfört!


Elektriker
Byte av Elcentraler
- 3 firmor skulle komma och kolla för offertunderlag.
:: Firma 1: Dök inte upp den tid vi kom överrens om och hörde inte av sig.
:: Firma 2: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.
:: Firma 3: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.

Jag informerade firma 2 och 3 att jag ville ha Häger Quickconnect system, att jag ville ha antingen ett fastpris eller en timdebitering + pris på material.

Firma 2: Kom tillbaka med ett Takpris på 32 000 kronor där materialet var 21 000 kronor. Jag informerade att jag kunde köpa de prylarna för 11 000 på elbutiken (och bifogade inköpslistan) bad de att specificera om jag glömt något och vilken timdebitering de hade. De kom tillbaka en vecka senare med annat märke och 8000 kronor billigare.

Firma 3: Fastpris med exakt det jag ville ha för 19 500 kronor samt att de erbjöd mig mervärde på ett sätt som de andra inte lyckades med. DVS ett fantastiskt kundbemötande.

Självklart valde jag Firma 3 som också är det största företaget!



Så nu är jag säker på att företagen jag valt kommer att tjäna pengar på mig. Jag valde inte något av dem pga det låga priset utan på grund av tydlighet. Det får gärna kosta lite mer eller samma pris då det skapar förtroende. Jag prutade inte heller på något av jobben!



@Calore så det finns inget i detta som inte ger företagen en chans att ha sina 10% i vinst eller få ut sina 40 000 kronor i månaden i lön. De får bara arbeta för att få ut lönen, inte dra in % extra genom fiktiva materialpåslag.


Ps. Jag har fått jobba jävligt många timmar för att kunna spara ihop pengarna som jag nu vill att hantverkarna ska göra förbättringar i mitt hus för.
 
  • Gilla
Lajnus och 8 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Klart jag vet vad det kostar innen jag beställer. Annars får .an skylla sig själv.
Var på ett ställe dom ville ha 120 kr för 33 cl. Så jag avstod då.annars hade jag fått skylla mig själv.är det skäligt 120 kr för 33cl.
Vad kostar den restaurangen 10-15Kr??
Du verkar ha missat att restaurangen har personal som ska ha lön, och en hyresvärd som ska ha hyra varje månad. Om du är så dum att du tror att restaurangens kostnad för en ökl ä 10-15 kr så är det ju så korkat så klockorna stannar.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
P
connywesth connywesth skrev:
Du verkar ha missat att restaurangen har personal som ska ha lön, och en hyresvärd som ska ha hyra varje månad. Om du är så dum att du tror att restaurangens kostnad för en ökl ä 10-15 kr så är det ju så korkat så klockorna stannar.
Nej, du har missat att det är ett tydligt pris och kunden kan VÅLJA om denna vill köpa. Det har inget med om priset är rätt eller fel. Det är tydligheten innan.

Jämförelsen är sen om en stor stark 50 cl kostar 70 kr så är det ju tydligt att 120kr är dyrare. Om det är dyrare pga bättre kvalitet/smak ligger i köparens bedömning. Om alla vill ha en ”stor stark” och företaget bara har 120kr öl går ju kunderna snabbt tilll något annat ställe.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Håller med helt, dessutom är resonemanget att man ska ha 20% påslag oavsett inköpspris helt befängd.

Firma 1 - nystartad firma med dåliga rabatter köper in en pryl för 10 000kr, sen ska dom ha 15% påslag så de säljer den för 11500kr med 1500 vinst.

firma 2 - etablerad firma med bättre rabatter köper in samma pryl för 8000kr. Med 15% påslag gör dom 1200 vinst, märkligt att man ska tjäna mindre för att man har bättre rabatter ??

Firma två skulle istället kunna sälja den prylen med 24% påslag och ändå vara billigast med 10500kr

för att göra det än mer extremt kan firma 2 få ett ännu bättre pris o köper in 20st prylar o betalar 5000kr styck, då skulle dom med 100% påslag ändå vara billigast.

Så man kan ju glömma det där med att 15-20% är rimligt, jämför istället med vad du kan få för pris på annat håll
Håller med om att 20% påslag är befängt lågt. för att verksamheten ska gå runt behöver man ha minst 40-50 procent påslag. Vissa små produkter ännu mer för det för stor hanteringskostnad i relation till priset. Många stora leverantörer behöver ha mellan 35-50 procent TG för att verksamheten ska gå runt.

Vad kunderna inte tänker på är att det är höga omkostnader för transporter, lager, kassationer, kapitalbindning, kontorsytor, lagerlokalernas hyror. Men det kostar även pengar att leta upp produkter på marknaden, göra markndsundersökningar för att ta reda på vad kunderna vill ha för produkter. Marknadsföringskostnader, försäljningskostnader, krediter till kunder, kreditförluster, hantering av reklamationer, kundtjänst m.m.

Det är inte gratis och rent vinst att driva ett företag.
 
P
connywesth connywesth skrev:
Håller med om att 20% påslag är befängt lågt. för att verksamheten ska gå runt behöver man ha minst 40-50 procent påslag. Vissa små produkter ännu mer för det för stor hanteringskostnad i relation till priset. Många stora leverantörer behöver ha mellan 35-50 procent TG för att verksamheten ska gå runt.

Vad kunderna inte tänker på är att det är höga omkostnader för transporter, lager, kassationer, kapitalbindning, kontorsytor, lagerlokalernas hyror. Men det kostar även pengar att leta upp produkter på marknaden, göra markndsundersökningar för att ta reda på vad kunderna vill ha för produkter. Marknadsföringskostnader, försäljningskostnader, krediter till kunder, kreditförluster, hantering av reklamationer, kundtjänst m.m.

Det är inte gratis och rent vinst att driva ett företag.
Men då pratar vi inte om VVS och Vanligt hemel.... EDIT: Sen är det stor skillnad mellan en grossist som kränger prylar och ett tjänsteföretag!



Då är man ju en dagdrömmare eller har andra ambitioner!

Gör din affärsplan innan du ger dig in i något istället för att lura kunderna när du inser att det inte går ihop.
 
mathiash77 skrev:
Men då pratar vi inte om VVS och Vanligt hemel.... EDIT: Sen är det stor skillnad mellan en grossist som kränger prylar och ett tjänsteföretag!



Då är man ju en dagdrömmare eller har andra ambitioner!

Gör din affärsplan innan du ger dig in i något istället för att lura kunderna när du inser att det inte går ihop.
Din text är heltt obegriplig, vad vill du säga?
 
Att du pratar nonsens.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
För att förklara mig har jag tre exempel på kundbemötande under sista året för mig.


VVS firma
Bemötande 1: Byte av vattenstammar i huset, så inget småjobb
- Kontaktade 10 firmor
- 3 kom för att kolla
- 1 lämnade offert och de två andra ville inte ens göra jobbet..

Redan detta visar på vilket ointresse det finns
Priset: 650kr/h men materialet hade personen lagt på cirka 10000 kronor mer än vad jag kunde köpa in det för. Jag svarade att dina offererade timmar och timdebitering är Ok men när det gäller materialet tycker jag att du är 5000 kronor för dyr. Kan du specificera upp det?

Jag fick ett svar: Det är detta priset som gäller om du ska ha jobbet.

Det slutade med att jag gjorde jobbet själv. Min kostnad i material blev 20 000 kronor, dvs om jag inte räknar min tid så sparade jag 20 000 kronor på att göra det själv. Självklart är min tid värt något men jag behöver arbeta några dagar för att tjäna in 5000 kronor också OCH jag lärde mig mycket nytt. Det har fungerat utan läckor nu i 4 månader.


Murare
Omputsning av grund och byte av källarfönster (70 - 130 000kr)
- Många kontaktade firmor
- 3 firmor lämnade offert och jag fick seriöst intryck av dem alla MEN
:: Firma 1: Snabb men dålig offert utan några detaljer på vad som skulle göras, bad om förtydligande men fick inget skriftligt. Var cirka 20 000 billigare än firma 2.
:: Firma 2: Snabbt, bra och tydlig offert.
:: Firma 3: Fick ringa 3 ggr under 3 veckor för att få svar. Kunde göra jobbet vecka 34 och 40 000 dyrare än firma 2. Jag frågade även efter mitt första samtal om de var intresserade av jobbet. Jag sa att det var bättre de inte svarade om de inte hade tid/intresse.

Jag valde Firma 2, deras bemötande och kommunikation har hållt i sig hela vägen. Jag vet att jag inte är lätt men jag har sagt till dem att jag är jättenöjd med arbetet de utfört!


Elektriker
Byte av Elcentraler
- 3 firmor skulle komma och kolla för offertunderlag.
:: Firma 1: Dök inte upp den tid vi kom överrens om och hörde inte av sig.
:: Firma 2: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.
:: Firma 3: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.

Jag informerade firma 2 och 3 att jag ville ha Häger Quickconnect system, att jag ville ha antingen ett fastpris eller en timdebitering + pris på material.

Firma 2: Kom tillbaka med ett Takpris på 32 000 kronor där materialet var 21 000 kronor. Jag informerade att jag kunde köpa de prylarna för 11 000 på elbutiken (och bifogade inköpslistan) bad de att specificera om jag glömt något och vilken timdebitering de hade. De kom tillbaka en vecka senare med annat märke och 8000 kronor billigare.

Firma 3: Fastpris med exakt det jag ville ha för 19 500 kronor samt att de erbjöd mig mervärde på ett sätt som de andra inte lyckades med. DVS ett fantastiskt kundbemötande.

Självklart valde jag Firma 3 som också är det största företaget!



Så nu är jag säker på att företagen jag valt kommer att tjäna pengar på mig. Jag valde inte något av dem pga det låga priset utan på grund av tydlighet. Det får gärna kosta lite mer eller samma pris då det skapar förtroende. Jag prutade inte heller på något av jobben!



@Calore så det finns inget i detta som inte ger företagen en chans att ha sina 10% i vinst eller få ut sina 40 000 kronor i månaden i lön. De får bara arbeta för att få ut lönen, inte dra in % extra genom fiktiva materialpåslag.


Ps. Jag har fått jobba jävligt många timmar för att kunna spara ihop pengarna som jag nu vill att hantverkarna ska göra förbättringar i mitt hus för.
För mig vore det rena drömmen om jag slapp köpa materialet, jag har ingen nytta av att ligga ute med hundratusentals kronor. Jag hoppas det går åt det hållet.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
P
@connywesth - Ursäkta jag bryter upp din text men det är enklare att svara då.


Håller med om att 20% påslag är befängt lågt. för att verksamheten ska gå runt behöver man ha minst 40-50 procent påslag. Vissa små produkter ännu mer för det för stor hanteringskostnad i relation till priset. Många stora leverantörer behöver ha mellan 35-50 procent TG för att verksamheten ska gå runt.

Men då pratar vi inte om tjänsteföretag som säljer VVS och vanlig hemel till konsumenter utan om LEVERANTÖRER/Tillverkare/Grossist som du själv skriver.


Vad kunderna inte tänker på är att det är höga omkostnader för transporter, lager, kassationer, kapitalbindning, kontorsytor, lagerlokalernas hyror.

Återigen det är inte ett mindre företag som levererar tjänster till konsumenter.

  • Transporter: Det är inga konstigheter att ta betalt för transporter. Men då kanske man ska anpassa sin timlön så man INTE både tar betalt för bilen i timlönen och som en extra post i fakturan.
  • Lager: Diskussionerna här handlar ju om att köpa in prylarna på Ahlsells, det finns ingen vettig anledning att köpa in en massa prylar om Ahlsells har det på lager. Om du köper in för mycket är det sedan DITT ansvar att fundera på hur du minskar din kapitalbinding.
  • Kassaktioner: Japp, ju mindre fel du gör desto mindre kassaktioner. Så är det i ALLA företag. Om kassaktionerna beror på att dina leverantörer leverar kassa prylar får du se till att få Garanti och ersättning för dina kostnader. Detta har också diskuterats i otaliga trådar.

Men det kostar även pengar att leta upp produkter på marknaden, göra markndsundersökningar för att ta reda på vad kunderna vill ha för produkter. Marknadsföringskostnader, försäljningskostnader, krediter till kunder, kreditförluster, hantering av reklamationer, kundtjänst m.m.


Om man sitter och letar upp produkter på marknaden för att sälja, göra marknadsundersökningar m.m. då borde man inte vara en hemel eller VVS firma om man inte har andra/större ambitioner! För den typ av arbete ska man alltid göra sin affärsplan INNAN man ger sig in i istället för att lura kunderna när du inser att det inte går ihop. Om detta är exempelvis för VVX eller Bergvärme eller Luft-Vatten system så kanske man då får inse att det finns för många aktörer på marknaden och för låg efterfrågan.

Jämför med en Mobiltelefon eller en Bil. Det finns olika prisklasser för att konsumenter har olika behov eller olika plånböcker. Att försöka sälja lyxprodukterna till ett marknadssegment som inte har råd med mer än budget betyder att man har misslyckats med sin marknadsundersökning.



 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det går. När bolaget debiterar tid för hanteringen så måste man inte ha ett materialpåslag.
Varför inte?
Varför ska Ahlsell, Elektroskandia etc ha den rättigheten att lägga på flera 100%?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill massan få en sådan har faktura då?

Vinstmarginal i restaurangbranschen ligger runt 2-3%, men visst finns det säkert någon som har det bättre
Ligger nog högre
 
P Putte 9497 skrev:
Varför inte?
Varför ska Ahlsell, Elektroskandia etc ha den rättigheten att lägga på flera 100%?
man får gärna men problemet är att kunden inte gärna vill betala påslaget om och om igen. På Ahlsell betalar man påslaget för att de ska hålla lager, ha kontakt med tillverkare, mm mm mm. Rörmokarens påslag ska på sin höjd täcka tiden det tar att skriva ner det på fakturan, resten av tiden har rörmokaren redan fakturerat i form av arbetstid.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ligger nog högre
Hehe, skulle vilja se den rörmokare eller elektriker som godtar nån tia i OB tillägg för jobb lördag 23-24 på kvällen ;-)

Just resturangbranschen är nog den bransch, näst efter hemtjänsten man ska låta bli att jämföra sig med.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
För att förklara mig har jag tre exempel på kundbemötande under sista året för mig.


VVS firma
Bemötande 1: Byte av vattenstammar i huset, så inget småjobb
- Kontaktade 10 firmor
- 3 kom för att kolla
- 1 lämnade offert och de två andra ville inte ens göra jobbet..

Redan detta visar på vilket ointresse det finns
Priset: 650kr/h men materialet hade personen lagt på cirka 10000 kronor mer än vad jag kunde köpa in det för. Jag svarade att dina offererade timmar och timdebitering är Ok men när det gäller materialet tycker jag att du är 5000 kronor för dyr. Kan du specificera upp det?

Jag fick ett svar: Det är detta priset som gäller om du ska ha jobbet.

Det slutade med att jag gjorde jobbet själv. Min kostnad i material blev 20 000 kronor, dvs om jag inte räknar min tid så sparade jag 20 000 kronor på att göra det själv. Självklart är min tid värt något men jag behöver arbeta några dagar för att tjäna in 5000 kronor också OCH jag lärde mig mycket nytt. Det har fungerat utan läckor nu i 4 månader.


Murare
Omputsning av grund och byte av källarfönster (70 - 130 000kr)
- Många kontaktade firmor
- 3 firmor lämnade offert och jag fick seriöst intryck av dem alla MEN
:: Firma 1: Snabb men dålig offert utan några detaljer på vad som skulle göras, bad om förtydligande men fick inget skriftligt. Var cirka 20 000 billigare än firma 2.
:: Firma 2: Snabbt, bra och tydlig offert.
:: Firma 3: Fick ringa 3 ggr under 3 veckor för att få svar. Kunde göra jobbet vecka 34 och 40 000 dyrare än firma 2. Jag frågade även efter mitt första samtal om de var intresserade av jobbet. Jag sa att det var bättre de inte svarade om de inte hade tid/intresse.

Jag valde Firma 2, deras bemötande och kommunikation har hållt i sig hela vägen. Jag vet att jag inte är lätt men jag har sagt till dem att jag är jättenöjd med arbetet de utfört!


Elektriker
Byte av Elcentraler
- 3 firmor skulle komma och kolla för offertunderlag.
:: Firma 1: Dök inte upp den tid vi kom överrens om och hörde inte av sig.
:: Firma 2: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.
:: Firma 3: Dök upp i tid, var tydliga och kom med tips och förslag på vad som skulle göras.

Jag informerade firma 2 och 3 att jag ville ha Häger Quickconnect system, att jag ville ha antingen ett fastpris eller en timdebitering + pris på material.

Firma 2: Kom tillbaka med ett Takpris på 32 000 kronor där materialet var 21 000 kronor. Jag informerade att jag kunde köpa de prylarna för 11 000 på elbutiken (och bifogade inköpslistan) bad de att specificera om jag glömt något och vilken timdebitering de hade. De kom tillbaka en vecka senare med annat märke och 8000 kronor billigare.

Firma 3: Fastpris med exakt det jag ville ha för 19 500 kronor samt att de erbjöd mig mervärde på ett sätt som de andra inte lyckades med. DVS ett fantastiskt kundbemötande.

Självklart valde jag Firma 3 som också är det största företaget!



Så nu är jag säker på att företagen jag valt kommer att tjäna pengar på mig. Jag valde inte något av dem pga det låga priset utan på grund av tydlighet. Det får gärna kosta lite mer eller samma pris då det skapar förtroende. Jag prutade inte heller på något av jobben!



@Calore så det finns inget i detta som inte ger företagen en chans att ha sina 10% i vinst eller få ut sina 40 000 kronor i månaden i lön. De får bara arbeta för att få ut lönen, inte dra in % extra genom fiktiva materialpåslag.


Ps. Jag har fått jobba jävligt många timmar för att kunna spara ihop pengarna som jag nu vill att hantverkarna ska göra förbättringar i mitt hus för.
Nu kanske det är så att alla hantverkare kanske inte har 20 öststatare anställda. De flesta hantverkare är en till tre pers.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför inte?
Varför ska Ahlsell, Elektroskandia etc ha den rättigheten att lägga på flera 100%?
Det känns inte som att du förstod mitt inlägg.

Jag tror inte att de lägger på flera 100%.

Vet du vad en biltema butik har i marginal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.