36 298 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Att man betalar för professionalism och erfarenhet är nog alla överens om (även om det inte alltid är det man får), men det betalar man för arbetet = timpruset. Materielet blir inte mer eller mindre professionellt beroende på om det köpt via elektrikern eller någon annanstans, så länge det är samma saker, så att lägga på 4 ggr för professionalism är löjligt, jag skulle till och med säga oproffesionellt.connywesth skrev:
Tycker man att det är ok så beror det nog åp att man är fostrad av liknande skojare. Som synes finns det flera andra elektriker i tråden som säger att priserna är åt helv...e. De är inte mindre professionella än den här firman, snarare tvärtom.
På min firma är det max 10-20 %på billigaste priserna som nämns i tråden. Sen är vi ärliga raka mot kunden med priser, tider och hur det ska göras för att vara regelrätt, exempelvis vid speciella installationer när kunden tror att något är enklare en vad det är! Min chef tror på att man är öppen och gör rätt för sig!
Det går alltid att resonera om priset ifall man har bra argument.
Priset på denna hörnboxen var lite i överkant kan jag tycka så hade jag personligen blivit drabbad hade jag valt att diskutera på vilket vis företaget finner priset rimligt i en jämförelse.
Nu vet jag dock av egen erfarenhet att elbutik.se inte går att jämföra med då deras omsättning påverkar deras inköpspriser och mina inköpspriser ligger över deras utpriser.
Har påpekat många ggr till grossisterna att Bauhaus och nätbutiker ligger långt under mina inköpspriser men grossisterna bryr sig inte om detta utan hänvisar till min omsättning som är blygsam i jämförelse med jättarna.
Varför inte köpa av nätbutikerna istället då?
Jo, det finns regler kring reklamationer som komplicerar. Hos grossisterna finns särskilda avtal som underlättar för företag när en produkt är felaktig och behöver reklameras.
För att inte tala om hur mycket det underlättar att kunna åka till grossisten istället för att behöva vänta flera dagar på en leverans.
Det är tidsbesparar oerhört att kunna handla lokalt.
Art nr: 3606480333422 kan jag köpa hos den "gula" grossisten för 465kr. Jag betalar alltså 5kr mer än om jag hade handlat produkten hos elbutik. Sen måste jag ha en förtjänst på den risk jag har när jag ligger ute med pengar åt kunder som kanske inte betalar i slutändan.
Allt handlar om risktagande och det suger när kunder har satt i system att inte betala för att dom vet hur jobbigt det är för småföretagare att processa om fakturor på kanske 3000kr.
Kunder kommer alltid tycka priser är oskäliga men i detta fallet tycker jag nog att det går att motivera en liten prisjustering på materialet.
Var timpriset och övriga kostnader marknadsmässiga?
Priset på denna hörnboxen var lite i överkant kan jag tycka så hade jag personligen blivit drabbad hade jag valt att diskutera på vilket vis företaget finner priset rimligt i en jämförelse.
Nu vet jag dock av egen erfarenhet att elbutik.se inte går att jämföra med då deras omsättning påverkar deras inköpspriser och mina inköpspriser ligger över deras utpriser.
Har påpekat många ggr till grossisterna att Bauhaus och nätbutiker ligger långt under mina inköpspriser men grossisterna bryr sig inte om detta utan hänvisar till min omsättning som är blygsam i jämförelse med jättarna.
Jo, det finns regler kring reklamationer som komplicerar. Hos grossisterna finns särskilda avtal som underlättar för företag när en produkt är felaktig och behöver reklameras.
För att inte tala om hur mycket det underlättar att kunna åka till grossisten istället för att behöva vänta flera dagar på en leverans.
Art nr: 3606480333422 kan jag köpa hos den "gula" grossisten för 465kr. Jag betalar alltså 5kr mer än om jag hade handlat produkten hos elbutik. Sen måste jag ha en förtjänst på den risk jag har när jag ligger ute med pengar åt kunder som kanske inte betalar i slutändan.
Allt handlar om risktagande och det suger när kunder har satt i system att inte betala för att dom vet hur jobbigt det är för småföretagare att processa om fakturor på kanske 3000kr.
Kunder kommer alltid tycka priser är oskäliga men i detta fallet tycker jag nog att det går att motivera en liten prisjustering på materialet.
Skämtar du, eller? Professionalismen och erfarenheten betalar man väl för i timkostnaden? Är det så att de gör påslag på flera 100% på materialet, då borde det väl inte vara ett argument att man fått det som en engångskostnad och inte en regelbunden kostnad som är återkommande varje månad? Är ju inköp av material det handlar om, inte ett abonnemang hos Netflix..connywesth skrev:
Det ser ut att vara helt rimliga priser. Inga konstigheter. Det är skillnad att köpa saker själv i en lågprisbutik jämfört med att få saker installerade av en professionell elektriker. Du betalar för professionalism och erfarenhet också. Detta är dessutom en engångskostnad, inte en regelbunden kostnad som du betalar varje månad. Så jag ser inga konstigheter i detta.
I det här fallet är priserna helt sjuka, när jag jämnför med mina priser på mina grossister
men att vissa tror att vi småföretagare kan konkurrera med en nätbutik är helt sjukt
Har sneglat lite på elbutik t.ex, ibland ligger jag lite under ut till kund, ibland lite över
Jag kommer aldrig matcha deras priser på en kunds önskemål
Jag har mina påslag, om det hamnar över deras priser spelar ingen roll
Bara en sån sak som materialgaranti som dom får från mig om jag införskaffar materialet väger upp dom kronorna dom spar om dom handlar materialet själva
Dessutom så vet jag inte om kunderna spar så mycket på att handla själva
Köper dom en ring kabel och det bara används 20m så behöver dom fortfarande betala för hela ringen, står vi för kabeln så debiteras 20m
men att vissa tror att vi småföretagare kan konkurrera med en nätbutik är helt sjukt
Har sneglat lite på elbutik t.ex, ibland ligger jag lite under ut till kund, ibland lite över
Jag kommer aldrig matcha deras priser på en kunds önskemål
Jag har mina påslag, om det hamnar över deras priser spelar ingen roll
Bara en sån sak som materialgaranti som dom får från mig om jag införskaffar materialet väger upp dom kronorna dom spar om dom handlar materialet själva
Dessutom så vet jag inte om kunderna spar så mycket på att handla själva
Köper dom en ring kabel och det bara används 20m så behöver dom fortfarande betala för hela ringen, står vi för kabeln så debiteras 20m
L lars80 skrev:Det går alltid att resonera om priset ifall man har bra argument.
Nja det är väldigt svepande sagt.L lars80 skrev:
Det räcker ju att en enda kund tycker att något jobb någon gång var okej i pris så faller din tes. Jag har haft flera hantverkare jag varit riktigt nöjd med angående pris kontra utförd tjänst. Men även motsatsen. Och det behöver ju inte alltid vara kunden som har fel.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag är inte företagare i elbranschen men jag känner till prisnivåerna och de varierar givetvis,men det är fullt rimliga priser för att anlita en hantverkare som kommer med eget material. Man kan inte jämföra med Clas Ohlsson, då måste man göra jobbet själv och man får billighetsgrejer för gör-det-själv-fixaren. Det går inte att jämföra.C callebergh skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
På kiosken har du mängdrabatt på red bull t.ex 2st för 42kr, alltså 21kr styck. På willys köper du samma burk för 12 kr alltså är macken 43% dyrareT tanaris skrev:
Detta appliceras om och om igen.
Vart går gränsen menar du? 43% dyrare än willys trots att det står rabatt är OK? 80% är det OK? 120% är det OK? är det just 150% som är gränsen?
Är det OK när elgiganten har rea på en TV och fortfarande ligger 30% högre än internethandeln?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Clasohlosson har också Exacct i sortimentet.
Det är definitivt relevant att jämföra.
Det är definitivt relevant att jämföra.
Y Yen Chiou skrev:Hi,
Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!
Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?
det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]
[bild]
Tack
hjälplös kvinna
Ja du rätt och just ser det inte ut men.Y Yen Chiou skrev:Hi,
Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!
Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?
det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]
[bild]
Tack
hjälplös kvinna
Som liten kund hos Ahlsell för ca 500k om året så har man ett netto på prylen på 245kr altså en prislista som stafflar 1085 × 77% = 245kr.
(och nej de 77% är ingen rabatt i egentlig affärsmening då någon med ospecificerad ny firma får 30% på priset 759.50kr som brutto.)
Värre här är att de som har utfört detta jobbet hos dig med att sätta jordade uttag i köket med mera troligen med all säkerhet inte är behöriga elektriker för då hade de aldrig haft det priset hos Ahlsell hur mycket el kunder de än är hos Solar och Storel de har också alltid ett konto hos Alsell.
Så helt förutfattat så resonerar jag att de icke behöriga elektrikerna som du gjort avtal med har dessutom lagt på 40% i täckningsbidrag på varan.
En elfirma som arbetar med parterning och i den upphandlingsformen presenterar sina inköpspriser har ett pålägg av ca 10-25% beroende på omfattning.
Så av elektrikern som sätter uttaget samt isolationsmäter och dokumenterar så betalar du
220kr + 25% =275+ moms/vat.
Och han tar säkert 15-20 minuters arbete så 600kr/timman ger 275kr uttag + 200kr arbete = 475kronor + moms/vat totalt.
Det känns som om du har slutit ett avtal med amatörer hoppas bara att de inte är klåpare också.
Har de svensk företagsförsäkring?