Måste man komma överens innan för att inte bli lurad? Då är det något fel på det företaget.

• Gilla
attefall och 15 till
  • Laddar…
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna

Den artikeln på Elektroskandia har prissättningen; 605kr GNP + moms. Fantasi... absolut.

Jag jobbar som elektriker och vi tar 20% påslag på material till alla kunder. Undantaget är större projekt där vi har ett påslag på mellan 10-15 %. Jag anser att vi säljer tjänster och levererar material som en service. Med 20% påslag Blir det i stort sett samma pris som på elbutik.se

• Gilla
Myrstacken och 18 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste man komma överens innan för att inte bli lurad? Då är det något fel på det företaget.
Nej men det ökar chanserna att tacka nej eller förhandla innan jobbet är gjort.
Samt man har ett facit att jämföra med om fakturan är åt helsike.

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Är det dessutom inte lite osmart av företag att blåsa upp Materialkostnaden när eventuellt ROT avdrag baseras på Arbetskostnaden? Man kunde ju trott att reglerna för Rotavdraget skulle minska viljan hos företagen att hålla på med sånt här ocker...

• Gilla
attefall och 5 till
  • Laddar…
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Det ser ut att vara helt rimliga priser. Inga konstigheter. Det är skillnad att köpa saker själv i en lågprisbutik jämfört med att få saker installerade av en professionell elektriker. Du betalar för professionalism och erfarenhet också. Detta är dessutom en engångskostnad, inte en regelbunden kostnad som du betalar varje månad. Så jag ser inga konstigheter i detta.

• Haha
  • Arg
  • Wow
Pasjostrom och 15 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på gängse pris i handeln. Vilket är relevant input i ett sådant ärende.
Jag kan inte elbranschen så jag vet inte hur de ser på att ena bolaget driver ren försäljning och det andra är ett installationsföretag som även säljer det material som installeras.
Jag kan som sagt inte branschen men det finns andra branscher som ofta har väldigt stora påslag mot handeln t.ex när man lämnar in bilen för reparation.
Jämför var du kan köpa reservdelarna för hos ett försäljningsföretag autodoc, trodo mm och vad du får betala för samma del hos en bilverkstad, här räknas inte endast märkesverkstäder utan även mekonomen och meca verkstäder.
Det är en bransch som kan komma undan med betydligt större produktpåslag än vad dessa elektriker har mot vad du kan köpa dom för i handeln.
Det jag menar är att frågan är mer komplicerad än så även fast jag inte tycker att TS bör betala de stora påslaget företaget har så kan jag inte branschen och vet inte vad som kan anses vara gängse pris, däremot har jag gissat att elbutik priser plus rimligt påslag bör vara en indikation på ett "normalt" pris.

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Conny: Gissar att du menar professionalism och erfarenhet i att blåsa folk?

• Gilla
mejeriet och 11 till
  • Laddar…
Nej Conny det är inte "rimliga" priser. Är du egenföretagare i hantverkarbranschen?

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Hej, ja schneider exxact antracit är dyra! Allt elmaterial är dyrt.. Det tänker man sällan på men så är det. Men tänk på hur fint det blir istället! Exxact serien är mycket bra kvalité också om man jämför med tex billigare Clas ohlsson varor.. /elrille

richardtenggren
Ja, för Exxact från ClasOhlson är Ju inte lika som på Ahlsell... ;)

• Gilla
  • Wow
attefall och 11 till
  • Laddar…
Ja jösses... Tänk om man fick så där bra betalt för elmaterialet så skulle man ju vara miljonär nu :crysmile:

Oskäliga påslag som du absolut inte ska betala.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Elrille, fast så dyrt är det ju egentligen inte, om man tittar på ahlsells inpris, (kolla tidigare i tråden så får du se) det är ju inte förens det hamnar på Ahlsells Fantasiprislista som det blir sådär skitdyrt.

Däremot skulle man kunna säga att några av billighetsvarianterna i köpladorna är dyra trots sitt låga pris då de i en del fall är av så dålig kvalitet att de egentligen inte borde få säljas...

• Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
R rickardivelid skrev:
Hej, ja schneider exxact antracit är dyra! Allt elmaterial är dyrt.. Det tänker man sällan på men så är det. Men tänk på hur fint det blir istället! Exxact serien är mycket bra kvalité också om man jämför med tex billigare Clas ohlsson varor.. /elrille

Tänker du själv så när du köper ny bil?
”Volvo är dyra, alla bilar är dyra, men vad fin en ny Volvo är”, så du betalar gärna 4 ggr så mycket som hos en annan handlare som också säljer samma Volvo.

• Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Be om en offert nästa gång så känner du dig mindre lurad. Här är väl någon som vill att du står för kostnaden för dennes fikaraster

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.