36 308 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
nu förstår jag inte? Om man inte kan lägga på oskäliga priser på material då ska man göra det på timpriset. Räcker det inte med en skälig lön vad nu det ärV vvs facit skrev:@Fairlane
Ok jag höjer priset till 1250 kr eller vad det kan bli .
Resultatet blir en invadering av utländska så kallade rörmokare med bakgrund som bagare eller dylikt och tar vvs jobb för dagens timdebitering . Jag har gjort om ett par nu förstår industrihus och något hotell samt ett par villor
Efter dessa ” billigare ” lösningar
Spiralen jag beskrev i tidigare inlägg kommer
Fortare en någon anat.
Resultatet är konkurs för AB Sverige
Fast de flesta småskuffar i värmepumpsbranchen kan ju inte ett skit om kylteknikC Calore skrev:Installatörerna som handlar hos grossisten lägger INTE på några 80 % ni har fel där.
Jag hoppas det blir så att kunden köper materialet själv, och jag kopplar in det. Tyvärr för min del så kommer den extra kunskap jag skaffat inte lämna sig alls, för INGEN förstår skillnader i vvs/ kylteknisk kunskap. Alla kunder tror att en värmepump är en värmepump och den fungerar alltid perfekt. Det är inte lönt att utbilda sig innan sitt gebit och ha en högre förståelse för tekniken.
du ska se om något år så tar ni nog de jobb som erbjudsT tomsk skrev:Dessutom om ni vill ja offert borde det vara rimligt att den som efterfrågar det får betala för nerlagd tid på offert.
Eller måste man ta igen all tid som är nerlagt men inte får beställning på mtrl.
Skämt åsido vi jobbar inte åt privatpersoner längre pga av personer som kostar mer än man vinner på det.
Risken finns att det är mera oseriösa kvar och man lurar kunden istället.
Som sagt ibland biter man sig själv i svansen.
Vi har även en ackordsprislista likt den som bilverkstan har.tyvärr få som använder den.Betala efter den istället
då kan man ju undra varför du håller på om det är så dåligtC Calore skrev:Årlig kickback ? Du menar det lilla som jag får handla för i club Dahl? Jo det brukar räcka till 2 par hörlurar i julklapp till mina grabbar. Från min leverantör av värmepumpar så brukar det bli, att jag får betala 3500 för att få åka till deras fabrik och titta i 2 dagar. Sjukt bra och definitivt värt att kämpa med gnälliga kunder för.
Jag monterar runt 30-40 värmepumpar om året och för det så åker jag på 150 besök och gör 300 offerter och beräkningar, de flesta vill ju ha på både LVVP, BVVP och ibland JVVP. Mkt oavlönat arbete och resor och diesel blir det.
Det är fri prissättningen men vi gillar inte ockerT tomsk skrev:Nej men man anlitar inte nasa om man ska laga cykeln.
Men det är reglerat enligt lag vad man får göra.sen har branschen certifikat samt behörighet som ska betalas.el och kontrollansvar osv osv.
Är väl inte sååååååå komplicerat att göra kaffe heller där är det tydligen ok med flera 1000% i påslag.
Snacka inte om listor det är marginalerna ni hakar upp er på.
Dessutom trodde jag det var fri prissättning i Sverige?
Är det ett så stort problem att det är något som behövs?
men kortis
Fråga dig själv . Vad är det som kostar på din arbetsplats förutom din lön som du ska dra in till .
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara
Kostnaderna .
att Ahlsells prislista är skev absolut
Men har du löst hur den kom till ?
Finns i tidigare inlägg[/QUOTE]
Fråga dig själv . Vad är det som kostar på din arbetsplats förutom din lön som du ska dra in till .
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara
Kostnaderna .
att Ahlsells prislista är skev absolut
Men har du löst hur den kom till ?
Finns i tidigare inlägg[/QUOTE]
Redigerat:
Nja nu är det ser men snarare i fördelningstiden. Tror inte du är tillräckligt insatt har med kollektivavtalet att göraS sunqan skrev:Har du?
Svaret är enkelt.
Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.
Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.
Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"