K klimt skrev:
Instämmer med inlägget ovan. Jag är inte expert, men om man läser branschreglerna så var det ok att välbehållna äldre golvbrunnar vid renovering fram till år 2004/2006. Det hade självfallet varit bättre om man bytt brunn 1994, men om det fungerar i 26 år är det knappast ett dåligt badrum. Då känns det märkligt att kräva prisreduktion tycker jag
Från 1993 års branschregler:

"I duschplats och under badkar får inga andra genomföringar än golvbrunn förekomma.
x Golvbrunnar ska vara fast förankrade. Minsta avstånd från vägg ska vara 200 mm.
x Golvbrunnar ska vara typgodkända enl. NKB's produktregler nr 17 - vilket bl a innebär att mattan ska kunna anslutas vattentätt.

Hur mattan anslutes tätt till golvbrunn ska framgå av resp. golvbrunnsleverantörs monteringsanvisningar."

Mer omfattande än så var inte reglerna då. Tycker det är förbannat slött att så många besiktningsmän inte gör en faktiskt bedömning; det är ju det man har de till. Rapa ur sig Säkert vatten-citat behövs ju inte yrkesmän för.
 
  • Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hochiha skrev:
Mer omfattande än så var inte reglerna då. Tycker det är förbannat slött att så många besiktningsmän inte gör en faktiskt bedömning; det är ju det man har de till. Rapa ur sig Säkert vatten-citat behövs ju inte yrkesmän för.
Ja kompetensen hos besiktningsmännen verkar vara riktigt låg utifrån de protokoll som dyker upp här på BH. Orkar de inte ens googla fram rätt version av reglerna när de besiktigar ett badrum? Har de inte Pdf:erna i mobilen?
 
  • Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kompetensen hos besiktningsmännen verkar vara riktigt låg utifrån de protokoll som dyker upp här på BH. Orkar de inte ens googla fram rätt version av reglerna när de besiktigar ett badrum? Har de inte Pdf:erna i mobilen?
Håller med, dessutom borde det inte vara så svårt att komma ihåg vilket årtal som det blev obligatoriskt att byta ut gamla golvbrunnar vid renovering, iaf om man är professionell besiktningsman och gör besiktningar frekvent. Lika viktigt som att upptäcka alla fel, är att kunna förklara vad felen innebär i praktiken, vilka risker som man måste agera snabbt på och vilka åtgärder som man kan ta lite längre fram.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
em72 em72 skrev:
Håller med, dessutom borde det inte vara så svårt att komma ihåg vilket årtal som det blev obligatoriskt att byta ut gamla golvbrunnar vid renovering, iaf om man är professionell besiktningsman och gör besiktningar frekvent. Lika viktigt som att upptäcka alla fel, är att kunna förklara vad felen innebär i praktiken, vilka risker som man måste agera snabbt på och vilka åtgärder som man kan ta lite längre fram.
Fast egentligen tycker jag besiktningsmannen som var inblandad i min senaste husaffär hade helt rätt attityd. Tittade 30 s på badrummet från 90-talets första år: "Äldre badrum, dags att renovera." Det är ju ungefär vad som är värt att säga i denna situation. Att man sen kan bo i ett hus med ett sådant badrum i många år är en annan sak, men badrummet är avskrivet och riskerar att läcka.
 
  • Gilla
Hochiha och 1 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Håller med, dessutom borde det inte vara så svårt att komma ihåg vilket årtal som det blev obligatoriskt att byta ut gamla golvbrunnar vid renovering, iaf om man är professionell besiktningsman och gör besiktningar frekvent. Lika viktigt som att upptäcka alla fel, är att kunna förklara vad felen innebär i praktiken, vilka risker som man måste agera snabbt på och vilka åtgärder som man kan ta lite längre fram.
I vårt fall hade vi tur. Jag tror det står i protokollet typ "Badrum uppfyller inte nu gällande branschstandard" men muntlig komplettering att det uppfyllde tidigare standard och att det inte fanns några tecken på vattenskada.

Samma sak med vartenda notering: han förklarade vad det innebar och om det var viktigt eller bara yta. Väl värda tre timmar och tiotusen kronor.
 
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar bara hur du hade tänkt gå till säljaren...

Du:"hej, jo jag vill ha lite pengar för badrummet i huset du sålde".
Sälj: "Ojda, var det något, fel, vattenskada eller ruttet som du sett i badrummet"
Du: "nej, men det är nu en risk att det blir en skada"
Sälj: "Risk...?"


Risker är det man måste hantera hela tiden som husägare.
 
L larka742 skrev:
Jag undrar bara hur du hade tänkt gå till säljaren...

Du:"hej, jo jag vill ha lite pengar för badrummet i huset du sålde".
Sälj: "Ojda, var det något, fel, vattenskada eller ruttet som du sett i badrummet"
Du: "nej, men det är nu en risk att det blir en skada"
Sälj: "Risk...?"


Risker är det man måste hantera hela tiden som husägare.
Absolut är risker något man får hantera. Samtidigt är ju frågan hur kritisk varje risk är utifrån kostnad för åtgärd, typ av risk (marginellt sämre ventilation eller vattenskada?) när risken bör åtgärdas i tid, eventuell påverkan på omkringliggande konstruktioner med mera. Hade badrummet inte varit gammalt nog att rösta,i riksdagsvalet och mer därtill så hade jag absolut bett om en prisjustering, alternativt låtit köpet gå tillbaka helt och hållet. Detta då den identifierade risken inte varit acceptabel i förhållande till vad man rimligtvis kan förväntas hitta för risker i ett nytt badrum.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
nära noll.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håller med , pruta inte. Badrummet klarar säkert minst 2-3 år ytterligare om ni är försiktiga och håller koll.
Sätter man in en fuktstyrd fläkt och iom att det är duschkabin så är risken väldigt låg.
Är man orolig så undviker man att bada.
 
  • Gilla
Morwen och 1 till
  • Laddar…
I ett badrum från - 94 så känns golvbrunnens årtal som de kvittar. Badrummet är lika slut ekonomiskt oavsett. Jag tycker inte du ska försöka kräva pengar för badrummet av säljaren. Det känns bara girigt. Du visste när du skrev under, årtalet och synbart skick av badrummet.

Två saker har ts gjort rätt. Gjort en besiktning! Och det här inlägget.

Grattis till husägandet! Du har nu fått en ny familjemedlem, huset.
Det är en busig och påhittig familjemedlem. Du kommer råka ut för hyss och bus med ojämna mellanrum. Men också värme och trygghet
Förutom när värmepanna fått sönder...
 
  • Gilla
Morwen och 1 till
  • Laddar…
M Morwen skrev:
Absolut är risker något man får hantera. Samtidigt är ju frågan hur kritisk varje risk är utifrån kostnad för åtgärd, typ av risk (marginellt sämre ventilation eller vattenskada?) när risken bör åtgärdas i tid, eventuell påverkan på omkringliggande konstruktioner med mera. Hade badrummet inte varit gammalt nog att rösta,i riksdagsvalet och mer därtill så hade jag absolut bett om en prisjustering, alternativt låtit köpet gå tillbaka helt och hållet. Detta då den identifierade risken inte varit acceptabel i förhållande till vad man rimligtvis kan förväntas hitta för risker i ett nytt badrum.
Jo, men min lilla story var ju i en kontext av att det var ett gammalt hus, med gammalt badrum och att att det inte var något fel överhuvudtaget ens. Vilket gör att hela frågeställningen blir lite komisk, kan jag tycka.

Så i mina ögon riskerar en fråga om ersättning verkligen att hela affären går i stöpet.
Du skulle kunna verka väldigt krånglig i säljarens ögon.
 
  • Gilla
Morwen
  • Laddar…
S
B Byggdjuret skrev:
I ett badrum från - 94 så känns golvbrunnens årtal som de kvittar. Badrummet är lika slut ekonomiskt oavsett. Jag tycker inte du ska försöka kräva pengar för badrummet av säljaren. Det känns bara girigt. Du visste när du skrev under, årtalet och synbart skick av badrummet.

Två saker har ts gjort rätt. Gjort en besiktning! Och det här inlägget.

Grattis till husägandet! Du har nu fått en ny familjemedlem, huset.
Det är en busig och påhittig familjemedlem. Du kommer råka ut för hyss och bus med ojämna mellanrum. Men också värme och trygghet
Förutom när värmepanna fått sönder...
Och kom ihåg, du kommer att hitta massvis med fel i huset, det kommer med största sannolikhet inte att vara frågan om något som kommer klassas som dolt fel.
 
  • Gilla
Morwen
  • Laddar…
Fast att badrummet inte håller dagens standard hade man ju kunnat säga själv utan besiktning.........Som sagt, att pruta i det här läget känns magstarkt. Vore ju skillnad om badrummet vore relativt nytt och man fick anmärkningar på en besiktning.
Men visst kan man pruta för det, risken är ju bara att säljaren backar och inte vill sälja alls. Eller säljer till nån annan som inte vill pruta......
 
  • Gilla
Morwen och 2 till
  • Laddar…
Ni kan vara lugna, jag kommer inte att vara den där jobbiga fem-i-tolv-prutande typen - åtminstone inte den här gången Ska ha en liten genomgång bara jag och besiktningsmannen på måndag utifrån protokollet för att höra hur han skulle prioritera olika åtgärder som behöver göras. Jag återkommer säkerligen med fler hisnande funderingar framöver, tack för hjälpen så här långt!

Min egentliga fundering är mer hur snart jag bör/måste åtgärda det hela, om det är på millimetern att det håller eller om en sån här gammal goding kan funka några år till bara man duschar med omsorg så att säga. Men det får jag som sagt ta med besiktningsmannen på måndag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns ingenting som säger att det överhuvudtaget kommer att bli en skada i framtiden bara för att de påpekat en del saker som inte är bra i förhållande till dagens regler. Kan lika gärna fungera i 30 år till utan problem. Det man får tänka på är ju bara att försäkrar man huset så är det ju troligen noll i ersättning om det sker nåt kopplat till badrummet. Man får även tänka på att det är noll i ersättning även om man enbart åtgärdar de brister som påpekats. Man måste helrenovera allting för att det ska anses hålla dagens standard.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Det som inte är enligt reglerna då det byggdes om är rörgenomföringen i golvet. Det kan väl ge problem med försäkringen om det skadar andra delar av huset? Det andra är väl typ som väntat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.