Har inte läst alla inlägg men såg ett nyckelord som triggade mej, ”Prisuppskattning” som inte är samma sak som en offert i juridisk mening såvitt jag förstår, en prisuppskattning är ofta väldigt osäker. En offert ska hålla sig inom maximalt 15% påslag...

J Jako61 skrev:
Har inte läst alla inlägg men såg ett nyckelord som triggade mej, ”Prisuppskattning” som inte är samma sak som en offert i juridisk mening såvitt jag förstår, en prisuppskattning är ofta väldigt osäker. En offert ska hålla sig inom maximalt 15% påslag...
Nej. En prisuppskattning ska hålla sig inom 15%, en fastprisoffert får inte överskridas alls. Undantag givetvis ifall kunden väljer att lägga till ytterligare arbete.

• Gilla
senap och 4 till
  • Laddar…
Hej igen,

Nu har jag inte läst igenom de senaste kommentarena, men ville bara skicka en uppdatering då intresset verkade vara stort.

Vi har nu varit i kontakt med en konsumentvägledare, och fått bekräftat att den prisuppskattning vi fått gäller. Vi har även varit i kontakt med hantverkaren som medger att det inte tillkommit något tilläggsarbete och att vi inte har försvårat omständigheterna. De har helt enkelt gjort en felberäkning och av någon anledning inte meddelat oss det under arbetets gång, utan valt att bara fakturera. I samtalet framkom det att han antingen inte själv hade koll på konsumenttjänstlagens paragraf kring prisuppskattningar, eller att han helt enkelt inte trodde att vi hade koll.

Med anledning av att vi fått en prisuppskattning, samt att de inte fört någon projektdagbok, så kommer de nu slutföra arbetet enligt den tidigare prisuppskattningen.

Tack för ert engagemang!

• Gilla
Yderfält och 17 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
hantverkarna

swedjeep skrev:
Hade nog tagit ett snack back6theoch hantverkarna innan jag betalat ett öre, lämnar d3om det ofärdig så hamnar du i en situa3tion där du måste Aina55aaaaa n9y upphandling till kanske det dubbla a,2sq samtidigt kan det om dom lämnar utgöra avtalsrättioch Be ta snack med8 dom först o förklara vad ni förväntar er , avtal + 15% kommer ni betala, säger snickarna att nej då lämnar vi då bryter dom avtalet oc7h då juridisk kan dom bli skadeståndsskyldig så innan du betalar ska du deklarera att du vidhåller avtalat pris och dom bör bekräfta skriftlig.... då är du säkrad i en rätts tvist

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.