25 197 läst ·
64 svar
25k läst
64 svar
Priset ökat 300 procent under pågående arbete
Vill du ha hjälp måste du nog läggs ut prisuppskattningen där man kan läsa vad som egentligen är uppskattat.S SoCe skrev:Vi har pratat med entreprenören som påstår att priset de lämnat bara var på en del av arbetet. Vi har dock en skriftlig konversation där det mycket tydligt bekräftas att prisuppskattningen gäller hela arbetet. Utifrån de timmar de arbetat hittills (baserat på att vi varit hemma när arbetet utförts och att allt arbete dokumenterats) är dessutom prisuppskattningen mycket rimlig. Jag har även mycket svårt att förstå varför vi skulle bett att få en prisuppskattning på endast en del av arbetet, och lämna den andra delen helt utan någon som helst prisuppskattning. Det kan naturligtvis vara så att snickaren uppfattat det som att vi endast efterfrågat pris på del av arbetet, men den uppfattningen framgår inte i den skriftliga konversationen.
Arbetet sker löpande men med en prisuppskattning. Dvs inte fast pris.
Sen skulle det vara till hjälp att veta vad det är för arbete som utförs. En liten arbetsbeskrivning helt enkelt.
Det låter på dig som att du endast beställt det arbete som ingår i prisuppskattningen. Då ska entreprenören utföra det arbetet och redovisa dagböcker etc så du kan följa kostnaderna. Som du själv redan visste så kan man överstiga med 15 %. Sen kostar resten av arbetet gratis.
Därför lägger man normalt budgeten lite i överkant som entreprenör.
Att börja utföra arbeten som inte ingår i budgeten utan beställning känns korkat. Sen behöver inte beställningen vara skriftlig.
Så här står det i konsumenttjänstlagen:
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.Jag tycker verkligen att det verkar vara något som är lite märkligt i det du skriver. Det verkar vara 2 delar? Du tycker det är konstigt om entreprenören bara lämnat uppskattning på en del.
Det tycker jag också låter märkligt.
Men det är minst lika märkligt att entreprenören bara börjar jobba med nästa del helt utan beställning från dig.
Så snurrigt verkar det vara just nu.
Ett råd är att ta det lite piano med besluten. Se till att ha på fötterna innan beslut. Allt är inte alltid så enkelt som det verkar från början.S SoCe skrev:
Det verkar ju vara ett rätt stort arbete så kanske har ni missuppfattat varandra. 30000 kr räcker knappt till tre dagars arbete idag så ni borde kanske insett att den prisuppskattningen bara var för den första delen?
Som krille skrev behöver vi nog lite mer information innan vi kan ge fler råd
Som krille skrev behöver vi nog lite mer information innan vi kan ge fler råd
K Kallebo skrev:
Hej,
Jag undrade inte över om 300 procents påslag var rimligt eller om det finns något missförstånd i kommunikationen med hantverkaren, då allt detta finns skriftligt och utan otydlighet. Där känner jag mig trygg.
Det jag undrat över är huruvida hantverkaren har rätt att avsluta avtalet utan att slutföra arbetet, och det har jag fått ett bra svar på.
Arbetet är för övrigt en ÄTA till ett större arbete, och motsvarar material + 40 timmar arbete. Jag kan inte svara för materialet, då materialåtgång ligger utanför mitt kompetensområde, men däremot har jag sett att de hittills lagt cirka 15-20 timmar på arbetet (inklusive tid för att inhandla material). Jag har därför inte haft någon anledning att tro att det rör sig om ett missförstånd i prisuppskattningen.
Vi har naturligtvis även talat med hantverkarna och försäkrat oss om att det inte handlar om en förhandsfaktura.
Svårt o definiera det i dagar arbete, framgår inte om det är 1 eller 10 hantverkare , 30000 lite grovt är ca 60 timmar , snickare får du ju från 350 kr/h hela vägen upp till 700 kr/hK Kallebo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Låter lite som att jag vill gå på löpande eller fast pris beroende på vad som är billigast.
man brukar väl välja en av dom eller?
då jag haft folk inne så brukar jag fråga om ca pris.
Sen har de fått jobba på.
Det brukar stämma bra med priset de lämnar.
man brukar väl välja en av dom eller?
då jag haft folk inne så brukar jag fråga om ca pris.
Sen har de fått jobba på.
Det brukar stämma bra med priset de lämnar.
Ja, det är ju precis så vi också gjort. Vi har frågat om ett ungefärligt pris, men priset blev ungefär 300 procent högre. Även om man har löpande så brukar man väl be om en uppskattning tänker jag?H Hallerudsbo skrev:
Efter att ha jobbat i den här branschen i många herrans år skulle jag hävda att alla arbeten över typ 10 000 kr så är ett fast pris bäst för båda parter. Men samtidigt ser jag att många trådar här på forumet handlar om konflikter som uppstår efter betydligt lägre summor. Så jag kanske måste jag ändra mig och skriva att båda parter alltid mår bäst av ett fast pris.H Hallerudsbo skrev:
Men även då verkar det bli konflikter...
Just den här tråden handlar om en prisuppskattning. Den får överstigas med Max 15 %. Det gäller att vara helt överens om vad som ska göras. Annars blir det lätt fel. Entreprenören arbetar efter oftast efter principen löpande räkning och ska kunna redovisa dagboksblad etc.
Man ska helt enkelt kunna följa entreprenörens kostnader.
Det blir alltså väldigt viktigt att lusläsa vad som ingår i en prisuppskattning. Lika viktigt blir det för entreprenören att förstå vad som ingår i prisuppskattningen.
Står det inte sockling när det ska bytas golv så ingår inte sockling enkelt uttryckt.
Det är därför vanligt att det tillkommer arbeten vid den här typen av avtal. Dessa brukar kallas ÄTA och står för Ändringar, tillägg, avgående.
För att krångla till det ytterligare så har vi § 36 Ktjl. Den är flitigt använd vi många tvister där det finns avtal eller inte finns avtal.
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §Tittar vi sen vidare på 38§ står följande.
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
- om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
- om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.Sen går det inte att läsa dessa § en gång och tro att man vet hur dessa ska tolkas. Som vanligt när det kommer till juridik så är det få som verkligen vet. Eller kanske ska man säga ingen. En advokat jag känner mycket väl pratar alltid i termer om % sannolikhet i ett mål. Tyvärr pysslar han inte med den här typen av tvister.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
jo men det jag tänkte var att de ville ha ett fast pris och fick det.Krille-72 skrev:
Efter att ha jobbat i den här branschen i många herrans år skulle jag hävda att alla arbeten över typ 10 000 kr så är ett fast pris bäst för båda parter. Men samtidigt ser jag att många trådar här på forumet handlar om konflikter som uppstår efter betydligt lägre summor. Så jag kanske måste jag ändra mig och skriva att båda parter alltid mår bäst av ett fast pris.
Men även då verkar det bli konflikter...
Just den här tråden handlar om en prisuppskattning. Den får överstigas med Max 15 %. Det gäller att vara helt överens om vad som ska göras. Annars blir det lätt fel. Entreprenören arbetar efter oftast efter principen löpande räkning och ska kunna redovisa dagboksblad etc.
Man ska helt enkelt kunna följa entreprenörens kostnader.
Det blir alltså väldigt viktigt att lusläsa vad som ingår i en prisuppskattning. Lika viktigt blir det för entreprenören att förstå vad som ingår i prisuppskattningen.
Står det inte sockling när det ska bytas golv så ingår inte sockling enkelt uttryckt.
Det är därför vanligt att det tillkommer arbeten vid den här typen av avtal. Dessa brukar kallas ÄTA och står för Ändringar, tillägg, avgående.
För att krångla till det ytterligare så har vi § 36 Ktjl. Den är flitigt använd vi många tvister där det finns avtal eller inte finns avtal.
[bild]Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §
Tittar vi sen vidare på 38§ står följande.
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
- om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
- om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
[bild]I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.
Sen går det inte att läsa dessa § en gång och tro att man vet hur dessa ska tolkas. Som vanligt när det kommer till juridik så är det få som verkligen vet. Eller kanske ska man säga ingen. En advokat jag känner mycket väl pratar alltid i termer om % sannolikhet i ett mål. Tyvärr pysslar han inte med den här typen av tvister.
Men valde löpande sen efter vad gäller där?
Hur är avtalet skrivet?
även om dom gav pris fast på en summa sen ingår dom avtal att jobba på löpande kan det ställa till något för TS?