H Hallerudsbo skrev:
jo men det jag tänkte var att de ville ha ett fast pris och fick det.
Men valde löpande sen efter vad gäller där?
Hur är avtalet skrivet?
även om dom gav pris fast på en summa sen ingår dom avtal att jobba på löpande kan det ställa till något för TS?
Ett fast pris på en entreprenad kan aldrig vara löpande. Däremot kan man tänka sig att man ändrar det fasta priset till ett budget pris eller takpris.
Budet= Max 15 % över
Tak= 0 % över.

Hur det är i Ts fall med allt har jag försökt fråga i #31, lite mer detaljerat helt enkelt.
Tyvärr har jag inte fått något svar.

Men det finns alltid 2 sidor av myntet. Att öka på en prisuppskattning med 300 % tror jag inte hör till vanligheten om man inte är oseriös och chansar förstås.:rofl:

H
Ja nej det var det som verkade skumt då de hade fått fast pris den gått på löpande.
Därför hade det vart intressant att sett avtalet.
För det fasta priset kan ju inte gälla när man väljer löpande helt plötsligt.
Men om jag hade gett fastprisavtal på 30000 och de hellre vill ha löpande så har jag hamnat runt det priset, i många fall kanske lägre då man tar lite höjd för problem i fastpris.

Så ts vilken typ av avtal har ni skrivit under på?
Vad är avtalat?

• Gilla
sills
  • Laddar…
Undrar lite vad det är för typ av jobb man utför? Sticker priset med 300% Kanske man ska ta en funderare på om man är effektiv på arbetet eller om man ska uppdatera räknesnurran.

S
S SoCe skrev:
Vi har just nu snickare hemma som har gett en prisuppskattning på sitt arbete på 30 tkr (skriftligt). Nu har de gjort drygt en tredjedel av arbetet, och vi fick då en delfaktura på utfört arbete.

Delfakturan är på 115 procent av prisuppskattningen. Eftersom två tredjedelar av arbetet återstår kommer priset totalt landa på över 300 procent av prisuppskattningen. Detta har vi helt enkelt inte råd med.

Det finns inga yttre omständigheter som påverkat arbetet. Det verkar helt enkelt handla om en kombination mellan att de räknat fel, och att de nu vill debitera för fler timmar än de faktiskt jobbat (vi har fotograferat resultatet varje kväll, samt varit hemma under arbetet, så vi ser tydligt att de fakturerat för betydligt fler timmar än de lagt ner)

Vad händer nu? Vi har som sagt var inte möjlighet att betala så mycket som de nu vill debitera. Kan de avsluta arbetet utan att slutföra det då? Eller kan vi kräva att de slutför arbetet för det priset som de tidigare uppskattat (plus en accepterad felräkning på 15 procent)?
Betaka inte fakturan. Be hantverkaren redogöra vad det är som fördyrat så mycket. Det är åt hlvt av hantverkaren att inte ha löpande info om vad som händer. Han kan inte bara göra grejor som inte är överenskomna. Det är jävvligt dålig sed. Här verkar det helt klart som en blåsning av mått.
Jag har sagt det förr, hantverkarskrået har blivit vilda västern. Få bra, många oärliga.

Skumpe
B Boende45 skrev:
Svar ja.

Om man är väldigt nöjd med utförandet och de kanske stött på oväntade problem under arbetets gång kanske man ska ha lite fingertoppskänsla.

Speciellt om man vill använda deras tjänster igen.
Det vill vi ju inte eftersom att de säger en sak men sedan debiterar tre gånger mer.

• Gilla
SoCe
  • Laddar…
Skumpe
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ett fast pris på en entreprenad kan aldrig vara löpande. Däremot kan man tänka sig att man ändrar det fasta priset till ett budget pris eller takpris.
Budet= Max 15 % över
Tak= 0 % över.

Hur det är i Ts fall med allt har jag försökt fråga i #31, lite mer detaljerat helt enkelt.
Tyvärr har jag inte fått något svar.

Men det finns alltid 2 sidor av myntet. Att öka på en prisuppskattning med 300 % tror jag inte hör till vanligheten om man inte är oseriös och chansar förstås.:rofl:
Det är inte att "chansa". Säg "lura", "bedra" eller motsvarande. Det är en person som mår dåligt på andra sidan och som lider ekonomisk skada. Det är inte att "chansa".

• Gilla
SoCe och 3 till
  • Laddar…
E
Nu finns här inga missförstånd enligt Tråd skapare.
Hantverkare vill ta tre gånger så mycket betalt som de tagit i hand om.

Problem kan givetvis uppstå då arbetet inte är utfört, det kan till och med bli sura miner och grimascher.

En dålig situation för Tråd skaparen helt enkelt. Men givetvis ska denne inte betala trippel. Men tid kan det komma att ta, tyvärr.

H
E El-Löken66 skrev:
Nu finns här inga missförstånd enligt Tråd skapare.
Hantverkare vill ta tre gånger så mycket betalt som de tagit i hand om.

Problem kan givetvis uppstå då arbetet inte är utfört, det kan till och med bli sura miner och grimascher.

En dålig situation för Tråd skaparen helt enkelt. Men givetvis ska denne inte betala trippel. Men tid kan det komma att ta, tyvärr.
hej nej inga missförstånd.
Men det som man kan fundera över är varför de har avtal om fast pris men sen går på löpande då gäller inte avtalet.
Ts bör komma med vilken typ av avtal dom har skrivit under på och blivit eniga om.
Ska de betala 30000 kr, men gå på löpande och betala mindre om det blir mindre men om det blir dyrare så vill dom gå på fastpriset?
Bästa av två världar eller?

men sen det ger inte rätt att ta 3 gånger betalt.

De bör prata med entreprenören om vad som gick fel.

• Arg
senap
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Men det som man kan fundera över är varför de har avtal om fast pris men sen går på löpande då gäller inte avtalet.
Ts bör komma med vilken typ av avtal dom har skrivit under på och blivit eniga om.
Ska de betala 30000 kr, men gå på löpande och betala mindre om det blir mindre men om det blir dyrare så vill dom gå på fastpriset?

Men snälla nån. De har ett avtal om löpande kostnad, och en uppskattning från hantverkaren på 30000 kr. Då får de inte överskrida uppskattningen med mer än 15%. Det har inget med fast pris att göra.

• Gilla
  • Haha
senap och 6 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:

Läs inlägg 43 igen.

• Gilla
senap
  • Laddar…
H
A ahlbjo skrev:
Läs inlägg 43 igen.
och inlägg 43 säger inget.

ts skrev i första inlägget att dom har en prisuppskattning på 30000 skriftligt sedan skriver ts att dom går på löpande räkning.
Vad gäller?
Vilken typ av avtal har dom?
Men det kanske du vet vad ts skrivit under på?

• Arg
senap
  • Laddar…
H
M MartinP666 skrev:
Men snälla nån. De har ett avtal om löpande kostnad, och en uppskattning från hantverkaren på 30000 kr. Då får de inte överskrida uppskattningen med mer än 15%. Det har inget med fast pris att göra.
eller som dom sa en prisuppskattning på 30000 sen valde dom att gå på löpande.
Vad gäller?
Kan va därför jag fråga ts vad dom blev eniga i skriftligt?

det är alltid 3 sidor av en sak.
Ts, entreprenören och sanningen.

men ts bör ta samtal med entreprenören och fråga varför dom inte följer det som blev eniga i.
Enklast så, dom har ju ett avtal om 30000 på löpande tydligen.

• Arg
senap
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vad gäller?

men ts bör ta samtal med entreprenören och fråga varför dom inte följer det som blev eniga i.
Prisuppskattning och löpande räkning är inget motsatsförhållande utan något som normalt sett hör ihop. Man vill betala för arbetad tid, men ändå ha en uppfattning om vad priset kommer att landa på. TS har besvarat det du frågar om i tråden.

• Gilla
senap och 6 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vad gäller?
Alla andra i tråden har förstått men inte du. Jag tänker att jag istället för att jag ska kalla dig saker låter min pedagogiska sida försöka förklara. Tänk dig följande situation ....

Du har mailkontakt med en coach/terapeut etc. i syfte att utveckla din kognitiva förmåga. Du har i samråd med behandlaren fastställt det önskade slutresultatet och för att nå det även kommit fram till lämplig väg dit med specificerade delmål och specificerade moment. Din fråga till behandlaren om ungefärlig tidsåtgång och ungefärlig kostnad för det ni kommit överens om besvaras av behandlaren med

- Det beror på, jag debiterar per timme. Ett svar du förstås inte nöjer dig med eftersom du förstås inte har hur mycket pengar som helst. Nätporren, underhållet och inte minst det skenande missbruket av cognacsmedwurst är ju inte direkt gratis. Således omformulerar du dig och frågar i stället behandlaren:
- Jag förstår att du debiterar per timme och jag förstår att du inte kan svara exakt. Men ungefär hur många timmar tror du det tar och vad skulle du uppskatta totalkostnaden för planerad behandling till?
Till slut svarar behandlaren:
- Ok, under förutsättning att du inte har inlärningssvårigheter eller annat som kan försvåra behandlingen uppskattar jag tidsåtgången till 32 h. Kostnaden är 1200 kr/h och sen tillkommer kostnad för elchocksbehandlingen om 3 tillfällen a 4000 kr/tillfälle. Om vi avrundar lite uppåt så ca. 55.000 kr.

Detta är du ok med och avslutar den aktuella mailkonversationen. I ett senare skede återkommer du till behandlaren och säger att vi kör enligt tidigare diskussion. Nätporren och charkberoendet kan du ju faktiskt ta tag i vid ett senare tillfälle. Behandlaren svarar med att skicka dig en första kallelse.

Andra och tredje stycket ovan är det uppskattade priset för den överenskomna behandlingen medans det fjärde stycket är avtalet.

Och ibland även en fjärde sida i egenskap av någon som missuppfattar den presenterade faktan. Skämt åsido så just när det gäller det som jag försöker förklara så är inte ens dom tre sidorna du nämner intressanta. Vi på forumet kan ju bara svara baserat på vad vi vet d.v.s. vad TS berättat, eller hur?

Korrekt

Med risk för att bli tjatig så näää. Ett avtal finns rimligen ja, men avtalet är av TS uppgifter att döma på löpande räkning utan ett fast totalpris. Sannolikt är uppgiven kostnad i avtalet i stället specificerat per timme. Ett avtal som TS ingick delvis baserat på tidigare uppskattad tidsåtgång och pris.

Tjipp!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
senap och 4 till
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Intressant. Du ber Ts att inte betala fakturan med har inte ens läst #1. :crysmile::crysmile::crysmile:
Se goddag då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.