63 105 läst ·
271 svar
63k läst
271 svar
Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
VAR står det att materialet ingår menar du... 😱🤔Rejäl skrev:
I den offerten jag läser ovan så står det bara...
Demontering av...
Montering av...
Installation av...
Åtgärd av...
Komplettering av...
Alla dessa uttrycken är i min värld bara arbetsmoment och jag kan inte läsa någonstans att det står att materialet ingår.
Det är så konsumenttjänstlagen är reglerad att om man inte skriver annat så ingår materialet..Paul-Staffanstorp skrev:
VAR står det att materialet ingår menar du... 😱🤔
I den offerten jag läser ovan så står det bara...
Demontering av...
Montering av...
Installation av...
Åtgärd av...
Komplettering av...
Alla dessa uttrycken är i min värld bara arbetsmoment och jag kan inte läsa någonstans att det står att materialet ingår.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.https://lagen.nu/1985:716
Och han har tydligt beskrivit vad som ska demonteras och monteras och därmed vad som ingår!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag köper din förklaring till viss del men tycker inte det är tillräckligt för att man som kund kan vara säker på att det ingår när det inte specificeras tydligare och eftersom han har dragit rotavdrag på hela totalsumman så tolkar jag offerten som att de bara "avtalat om arbetsmomenten" i likhet med det jag markerade ovan i ditt inlägg under §4. 😉Rejäl skrev:Det är så konsumenttjänstlagen är reglerad att om man inte skriver annat så ingår materialet..
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
[bild]Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
[länk]
Och han har tydligt beskrivit vad som ska demonteras och monteras och därmed vad som ingår!
Ja hur du tolkar vet bara du😉Paul-Staffanstorp skrev:
Jag köper din förklaring till viss del men tycker inte det är tillräckligt för att man som kund kan vara säker på att det ingår när det inte specificeras tydligare och eftersom han har dragit rotavdrag på hela totalsumman så tolkar jag offerten som att de bara "avtalat om arbetsmomenten" i likhet med det jag markerade ovan i ditt inlägg under §4. 😉
Men skriver du inte att material inte är med så ingår materialet KtjL..
Det är solklart i lagen och det har vi aldrig haft några problem med mot konsument..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
I din värld är det solklart men inte i denna offerten då det är draget rot på hela summan vilket ger skäl och anta att "annat får anses avtalat" och att offerten alltså bara gäller arbetet som sagt.😉Rejäl skrev:
Nej då följer du inte KtjL för enligt den så är det solklart men återigen så har denne företagare förmodligen inte koll på ROT som många andra så därav så blir offerten fel..Paul-Staffanstorp skrev:
Men ingett i ovanstående offert som hittills har visats säger att materialet till dom specade åtgärderna inte ingår utan det är med stöd av KtjL så att materialet ingår (det är solklart enligt lagen)
Det står inget om material någonstans i offerten. Men oavsett så får jag nog leta upp en annan elektriker.J joall skrev:
Tips på bra elektriker i Malmö-trakten?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag lägger ner för jag vet att du gillat att älta saker och ofta har en nagel i ögat på mig men jag vidhåller också precis vad där står i lagen och som du själv länkade bild på att...Rejäl skrev:Nej då följer du inte KtjL för enligt den så är det solklart men återigen så har denne företagare förmodligen inte koll på ROT som många andra så därav så blir offerten fel..
Men ingett i ovanstående offert som hittills har visats säger att materialet till dom specade åtgärderna inte ingår utan det är med stöd av KtjL så att materialet ingår (det är solklart enligt lagen)
"Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material"
Eftersom det är redovisat rotavdrag på hela den offererade summan så kan alltså den formuleringen mycket väl användas då detta tyder på att "annat anses avtalat" och offerten bara avser arbete utan material.
Hade rotavdraget varit gjort på en lägre summa än totalsumman så hade jag helt varit med dig men absolut inte nu. 😉 😅
Önskar dig en fin kväll 🙏
Om det inte står så ingår material enligt KtJL:J joall skrev:
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.https://lagen.nu/1985:716
Du är rolig du, nej det kan inte anses som annat avtalat..Paul-Staffanstorp skrev:
Jag lägger ner för jag vet att du gillat att älta saker och ofta har en nagel i ögat på mig men jag vidhåller också precis vad där står i lagen och som du själv länkade bild på att...
"Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material"
Eftersom det är redovisat rotavdrag på hela den offererade summan så kan alltså den formuleringen mycket väl användas då detta tyder på att "annat anses avtalat" och offerten bara avser arbete utan material.
Hade rotavdraget varit gjort på en lägre summa än totalsumman så hade jag helt varit med dig men absolut inte nu. 😉 😅
Önskar dig en fin kväll 🙏
Enda chansen att slippa är att friskriva sig att material inte igår eller att bara arbete ingår det förvånar mig att du är så dåligt insatt i KtjL som du verkar vara!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
NEJ.... läs nu hela raden vad där står i lagen innan du lägger dig ikväll.Rejäl skrev:
Det står "OM INTE ANNAT FÅR ANSES AVTALAT".
Om då det t.ex som i detta fallet dras rotavdrag på hela totalsumman så får man anse det avtalat att offerten avser endast arbete och således enligt lagtexten ingår det inte material.
Men vi kan älta detta till leda. 😂
Står det om material så ingår det material.
Står det INTE om material så ingår det material.
Du måste ju själv förstå hur dumt det låter och just därför är texten " om inte annat får anses avtalat" med i lagtexten.
Nej du tolkar helt fel!Paul-Staffanstorp skrev:
NEJ.... läs nu hela raden vad där står i lagen innan du lägger dig ikväll.
Det står "OM INTE ANNAT FÅR ANSES AVTALAT".
Om då det t.ex som i detta fallet dras rotavdrag på hela totalsumman så får man anse det avtalat att offerten avser endast arbete och således enligt lagtexten ingår det inte material.
Men vi kan älta detta till leda. 😂
Står det om material så ingår det material.
Står det INTE om material så ingår det material.
Du måste ju själv förstå hur dumt det låter och just därför är texten " om inte annat får anses avtalat" med i lagtexten.![]()
ROT har ingett med KtjL att göra det är en skattereduktion som har noll betydelse i en rättslig tvist om avtal om materialet ingår eller ej du får skilja på detta annars blir det bara fel!
Nu har jag nyktrat till här.
Tror att elektrikern skriver fakturan som han gjort för att finta bort sina materialpåslag/ alt. få ROT på sina materialkostnader. Riktigt amatörmässig ROT-faktura.
Angående den fortsatta diskussionen:
Tycker inte heller det framgår klart att materialet är med.
Löpande arbete ger löpande fakturering. Entreprenören kanske behöver fakturera snabbt för att bli likvid och inte ha tid att invänta leverantörsfakturorna. Känns helt orimligt och oärligt att vägra betala en kommande materialfaktura som kund om entreprenören glömt skriva "material faktureras separat el dyl".
I detta fall=ja, men absolut inte generellt
Joall: Be elektrikern skriva en riktig ROT-faktura som tål en stickkontroll från SKV, där bilresa, material och arbetstid framgår tydligt
Tror att elektrikern skriver fakturan som han gjort för att finta bort sina materialpåslag/ alt. få ROT på sina materialkostnader. Riktigt amatörmässig ROT-faktura.
Angående den fortsatta diskussionen:
Tycker inte heller det framgår klart att materialet är med.
Löpande arbete ger löpande fakturering. Entreprenören kanske behöver fakturera snabbt för att bli likvid och inte ha tid att invänta leverantörsfakturorna. Känns helt orimligt och oärligt att vägra betala en kommande materialfaktura som kund om entreprenören glömt skriva "material faktureras separat el dyl".
I detta fall=ja, men absolut inte generellt
Joall: Be elektrikern skriva en riktig ROT-faktura som tål en stickkontroll från SKV, där bilresa, material och arbetstid framgår tydligt
Du får nog läsa lagen några gånger till. Att tillhandahålla materialet är inte samma sak som att baka in priset på det i arbetskostnaden. Det är snarare så att det är olagligt att göra så och dra ROT på hela beloppet.Rejäl skrev:
Ja mot skattemyndigheten är det olagligt men inte avtalsmässigt mellan företag och konsument det görs alltid vid fastprisavtal!useless skrev:
Om ingett annat anges så ingår materialet till det avsedda arbetet är det som gäller enligt KtjL!
Så det är någ du som behöver läsa på om KtjL..
ROT är en skattereduktion som gäller arbetet..
Det är här som elektrikern har missat och gett ROt på hela summan som gör offerten vilseledande..
Redigerat av moderator: