A
N Niklas Carlson skrev:
Haha! du tror det är gubbarnas timpris som är det dyra i ett bygge…
Ja det är en betydande del i en byggnation av en villa tex.

• Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
N Niklas Carlson skrev:
Ksn var mer än halva kostnaden. Beror mycket på hur man bygger och hur dyra material man väljer.

N Niklas Carlson skrev:
Det är aktieägarna och entreprenören samt material leverantörer som blir rika även om gubbarna tjänar bra och det ska dom för det de inte får får de andra.
Byggnads och elektrikerna är Sveriges bästa fackföreningar 💪

K kortis skrev:
Det är aktieägarna och entreprenören samt material leverantörer som blir rika även om gubbarna tjänar bra och det ska dom för det de inte får får de andra.
Byggnads och elektrikerna är Sveriges bästa fackföreningar 💪
Bästa är att bygga själv. Ta tjänstledig är ett bra tipps. Ochv många snickare vill bara byggs på ett sätt som är van vid och kan inte tänka sig bygga på nå annat sätt. Finns undantag men dom är få. Så bygg själv å spar pengar

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Mycket snack om timpriserna har det blivit… det hade varit intressant och se vad tex de “gamla” murmästarna hade fakturerat per timme idag om det inte vore på grund av prisdumpningen som skett i och med arbetsimporten…..

A
P pette skrev:
Mycket snack om timpriserna har det blivit… det hade varit intressant och se vad tex de “gamla” murmästarna hade fakturerat per timme idag om det inte vore på grund av prisdumpningen som skett i och med arbetsimporten…..
Vad tror du?

Högre, mycket högre. Jag tycker att hantverk är extremt nedvärderat I Dagens sverige. Det Finn’s en nidbild av byggarbetaren idag ( som kanske många gånger blivit en sanning på grund av prisdumpning).
Det är mycket mer kunskap/matematik/planering/fingertoppskänsla än vad gemene svensson tror.

• Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
1500 ink moms /h

A
P pette skrev:
1500 ink moms /h
Räcker det😉
Vad tar man för grovisen som går bredvid och langar?

Rejäl skrev:
Räcker det😉
Vad tar man för grovisen som går bredvid och langar?
Ja, den e svårare…:) lite ot, men Har haft “systerprojekt” med konsulterande “mästerarkitekt” som fakturerar 20 000:- per arbetad timme. Då värderas verkligen kunskapen kan man ju säga…

Hantlangare är ju ett tungt, dammigt, bullrigt jobb som sliter och nöter på kroppen. Kräver ju dock ringa kompetens. Det Finns många män som gått I pension med trasig kropp och knappa medel efter att ha byggt upp detta samhälle, som dessvärre gått lite under radarn för den stora massan.. passar på den för tillfället..

• Gilla
JK87 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ganska intressant det här med vad folk bör/ska tjäna på sina respektive arbete.
Hantverkarna får alltid höra att de överdebiterar och tjänar svinmycket pengar.

Men man diskuterar aldrig hur den som har ett fysiskt tungt arbete ska klara av att arbeta med detta till de är 67år jämfört med IT-snubbe som sitter på sitt kontor som också ska arbeta till den är 67år.
Ändå debiterar IT-snubben bra mycket mer per timme än vad en fysiskt arbetande hantverkare någonsin kommer att kunna göra.
I min värld borde det vara tvärtom så hantverkaren haft möjlighet att sätta undan pengar för att kanske kunna sluta arbeta tidigare då dennas kropp oftast är slut långt före IT-snubbens. ;)

Ja jag vet att jag är lite JÄV i detta ämne men det ligger ganska mycket i detta trots allt. :)
Har nu vi hantverkare det så jäkla bra som alla här inne vill göra gällande så förstår jag inte varför alla jobbar med IT och liknande istället för att starta firma och sadla om. ;) 😂

• Gilla
egge80 och 5 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Bästa är att bygga själv. Ta tjänstledig är ett bra tipps. Ochv många snickare vill bara byggs på ett sätt som är van vid och kan inte tänka sig bygga på nå annat sätt. Finns undantag men dom är få. Så bygg själv å spar pengar
Plus att det är ganska skoj att bygga till sig själv. Man lär sig nåt på kuppen också.

P pette skrev:
Högre, mycket högre. Jag tycker att hantverk är extremt nedvärderat I Dagens sverige. Det Finn’s en nidbild av byggarbetaren idag ( som kanske många gånger blivit en sanning på grund av prisdumpning).
Det är mycket mer kunskap/matematik/planering/fingertoppskänsla än vad gemene svensson tror.
M Mach77777 skrev:
Plus att det är ganska skoj att bygga till sig själv. Man lär sig nåt på kuppen också.
Stämmer. Det ät inte bara pengar som har betydelse. Friheten att bygga som man själv vill. Kan ta lite tid i början, men roligt att se att man klarar av det. Har fått snickare att bli intresserat av annorlunda byggmaterial som var mer vanligt för länge sen.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det har aldrig kommit en hantvärkare över min tröskel. Ja just det en låssmed.
Gjort allt med hus o lägenheter. Attans el o VVS oxå.

• Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Det ingen tänker på är totalen. Är hantverkaren billig i timmen tar den kanske igen det på materialet. Är hantverkaren dyr i timmen kanske den inte har något påslag på materialet…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.