Larvigt att en hantverkare kostar lika mycket i timmen som jag får i pension per dag!

L lat skrev:
Larvigt att en hantverkare kostar lika mycket i timmen som jag får i pension per dag!
ja en arbetande person borde såklart tjäna mer.

A
S Snubben123 skrev:
Självklart påverkas debiteringen om man skatteplanerar.
Självklart inte. Varför skulle den göra det?

A
L lat skrev:
Det larviga är snarare din pension än hantverkarens debitering, och den stora delen av kostnaden är inte hantverkaren utan skatterna. Skatter som bland annat betalas ut till dig.

ACME skrev:
Det larviga är snarare din pension än hantverkarens debitering, och den stora delen av kostnaden är inte hantverkaren utan skatterna. Skatter som bland annat betalas ut till dig.
Du har uppenbarligen inte fattat hur nuvarande pensionssystem funkar!
Jag har sparat/betalat in (via arbetsgivaravgift och kollektivavtal) varenda krona jag får i pension själv!

Du vet, det där som hantverkare som tar ut för låg lön & lever på svarta pengar inte gör.

Och sen gnäller på sin låga pension.

Redigerat:
A
L lat skrev:
Du har uppenbarligen inte fattat hur nuvarande pensionssystem funkar!
Jag har sparat/betalat in (via arbetsgivaravgift och kollektivavtal) varenda krona jag får i pension själv!
Du tror alltså på allvar att dina inbetalade pengar ligger i en liten hög och väntar på att du ska ta ut dem i pension..😂
L lat skrev:
Du vet, det där som hantverkare som tar ut för låg lön & lever på svarta pengar inte gör.
..och du tror på allvar att svartarbete fortfarande är vägen vi hantverkare väljer? Jag har inte gjort ett enda svartjobb sedan rotavdraget gjorde intåg. Varför skulle jag? Innan dess kunde det stå mellan att ta jobbet svart eller inte få det alls. Det är inte alltid hantverkaren som vill smita undan skatter..🤦🏻

• Gilla
Kokarn och 2 till
  • Laddar…
ACME skrev:
..och du tror på allvar att svartarbete fortfarande är vägen vi hantverkare väljer? Jag har inte gjort ett enda svartjobb sedan rotavdraget gjorde intåg. Varför skulle jag? Innan dess kunde det stå mellan att ta jobbet svart eller inte få det alls. Det är inte alltid hantverkaren som vill smita undan skatter..🤦🏻
Vi lever i så olika världar.

A
S Snubben123 skrev:
Vi lever i så olika världar.
Prova att utveckla dina svar lite så kanske vi kan få större förståelse för varandra

ACME skrev:
Prova att utveckla dina svar lite så kanske vi kan få större förståelse för varandra
Senaste 6 månaderna har jag fått flera erbjudande av svartjobb,. Det tog slut nu med nya roten på 50%.

A
S Snubben123 skrev:
Senaste 6 månaderna har jag fått flera erbjudande av svartjobb,. Det tog slut nu med nya roten på 50%.
Som beställare eller hantverkare?
Och hur menar du att debiteringen mot kund ska påverkas om hantverkaren väljer utdelning istället för lön?

Kokarn Kokarn skrev:
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren

Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
30-40% lägre lön , ps jag jobbar inte inom byggbranschen så jag är inte jävig

[länk]
Den reela kostnaden är ju högre än 320 kr/ tim för en hantverkare.

• Gilla
Kokarn
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Den reela kostnaden är ju högre än 320 kr/ tim för en hantverkare.
Såklart detta är bara medianlön från tidningen som jag räknade på

Kokarn Kokarn skrev:
Såklart detta är bara medianlön från tidningen som jag räknade på
jag hade i åtanke att man bara kan fakturera ut ca 1600 timmar på en anställd per år . Men dom skall ha betalt för 2000

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jag hade i åtanke att man bara kan fakturera ut ca 1600 timmar på en anställd per år . Men dom skall ha betalt för 2000
Skrev det i mitt första inlägg , semester, helg lön sjukskrivning mm , angående allt gnäll på hur dyra hantverkare är i detta land, tror verkligen ingen skulle vilja leja mig med min lön faktiskt

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
A
Kokarn Kokarn skrev:
Skrev det i mitt första inlägg , semester, helg lön sjukskrivning mm , angående allt gnäll på hur dyra hantverkare är i detta land, tror verkligen ingen skulle vilja leja mig med min lön faktiskt
Majoriteten på det här forumet skulle inte vilja betala vad de själva kostar för tjänsten de utför. Och det är nog merparten av dem som inte har en aning om vad det är per timme heller.

• Gilla
Kokarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.