A
P pette skrev:
Nu har jag nyktrat till här.:)
Tydligen inte😉
P pette skrev:
Tror att elektrikern skriver fakturan som han gjort för att finta bort sina materialpåslag/ alt. få ROT på sina materialkostnader. Riktigt amatörmässig ROT-faktura.
Ingen faktura har utställts då kunden fått en offert som är felaktig med ROT delen!
P pette skrev:
Angående den fortsatta diskussionen:
Tycker inte heller det framgår klart att materialet är med.
Ok vart står det?
P pette skrev:
Löpande arbete ger löpande fakturering.
Jag ser en fastprisoffert, kan du visa vart löpande arbete erbjuds?
P pette skrev:
Entreprenören kanske behöver fakturera snabbt för att bli likvid och inte ha tid att invänta leverantörsfakturorna. Känns helt orimligt och oärligt att vägra betala en kommande materialfaktura som kund om entreprenören glömt skriva "material faktureras separat el dyl".
I detta fall=ja, men absolut inte generellt
Detta är någ en vild gissning!
P pette skrev:
Joall: Be elektrikern skriva en riktig ROT-faktura som tål en stickkontroll från SKV, där bilresa, material och arbetstid framgår tydligt
Återigen är det en offert kunden önskar!

Inte många rätt efter din tillnyktring så ta ett dygns rehab till 😉

• Gilla
Grävarn1
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tydligen inte😉

Ingen faktura har utställts då kunden fått en offert som är felaktig med ROT delen!

Ok vart står det?

Jag ser en fastprisoffert, kan du visa vart löpande arbete erbjuds?

Detta är någ en vild gissning!

Återigen är det en offert kunden önskar!

Inte många rätt efter din tillnyktring så ta ett dygns rehab till 😉
aj då. 😑inte riktigt min dag idag. Har trott att det är en faktura efter utfört arbete. Går o lägger mig nu. Hoppas det blir bättre imorrn.! Återkommer 🍻

• Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
A
P pette skrev:
aj då. 😑inte riktigt min dag idag. Har trott att det är en faktura efter utfört arbete. Går o lägger mig nu. Hoppas det blir bättre imorrn.! Återkommer 🍻
Det är ok ta det lungt man kan göra fel det händer oss alla!
Det roliga är att en viss företagare som säger sig ha koll på detta har likat ditt inlägg det är skrämmande om något!

• Lista över medlemmar som har gillat inlägg nr 223, inkluderar användare "joall" och "Paul-Staffanstorp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det är ok ta det lungt man kan göra fel det händer oss alla!
Det roliga är att en viss företagare som säger sig ha koll på detta har likat ditt inlägg det är skrämmande om något!
Jag har också koll på det och är egenföretagare, men missade ordet offert i trådstarten. Kanske Paul också gjorde.Jag lurades av att ”offerten” gjorts i faktureringsprogrammet.

Iallafall kan jag ju med facit i hand konstatera att det säkert ligger lite ”luft” för oförutsatt arbete i det beräknade timpriset…

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
A
P pette skrev:
Jag har också koll på det och är egenföretagare, men missade ordet offert i trådstarten. Kanske Paul också gjorde.Jag lurades av att ”offerten” gjorts i faktureringsprogrammet.

Iallafall kan jag ju med facit i hand konstatera att det säkert ligger lite ”luft” för oförutsatt att arbete i det beräknade timpriset…
Ja så kan det vara och all heder att du insåg det🙏
Ja det är en rejäl timpenning som har tagits med efter vad man kan utläsa ur offerten!

roligt är att folk älskar att klaga på ett hantverkare tar för mycket i timmen när en IT konsult tar mellan 1000 kronor till 1500 kronor i timmen

många yrkesgrupper som tar mer en det

M maria01 skrev:
roligt är att folk älskar att klaga på ett hantverkare tar för mycket i timmen när en IT konsult tar mellan 1000 kronor till 1500 kronor i timmen

många yrkesgrupper som tar mer en det
Ja, en IT konsults kundklientel är inte direkt privatpersoner så går inte riktigt att jämföra.

LÄGG NER NU!
GÅ OCH LÄGG ER!

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
L Lelleirra skrev:
Ja, en IT konsults kundklientel är inte direkt privatpersoner så går inte riktigt att jämföra.
ja alla hantverkare jobbar bara för privat personer haha

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren

Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
30-40% lägre lön , ps jag jobbar inte inom byggbranschen så jag är inte jävig

https://www.byggnadsarbetaren.se/vad-tjanar-en-snickare-2024-sa-hog-lon-ska-du-ha/

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
Medianlönen för snickare 2024 var 36200kr
Tidlönen ligger alltid en bit under ackordslönen. Under första kvartalet 2024 låg tidlönen på 221 kronor i timmen medan ackordslönen snittade 244 kronor i timmen, enligt Byggnads siffror. saxat ur byggnadsarbetaren

Oavsett så är det väl rimliga löner, det folk inte tänker på är det oerhört höga skattetrycket som vi har , Arbetgivaravgift ska plussas på ovanpå lönen och den är 31,42% vilket innebär snittlönen är 47574kr före skatt och de får 29076kr i lön efter skatt om de bor i stockholm dvs ,snitt timlön Ackord 244kr blir 320kr i timmen med Arbetsgivaravgiften,sen varierar lönerna en hel del såklart , Men för dessa 320kr som arbetsgivaren betalar så innebär det semester, lön på helgdagar, sjuklön första 2 veckorna osv , Så då måste timdebiteringen såklart ligga där den ligger , eller tycker ni att alla hantverkare borde få
30-40% lägre lön , ps jag jobbar inte inom byggbranschen så jag är inte jävig

[länk]
Får inte glömma att företagarna gärna vill ha ut en större utdelning varje år med, på 500 tsek och uppåt. Så ser det ut runt Göteborg iallafall.

Konkurrensen känns som den är rätt ineffektiv om jag ska vara ärlig..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
S Snubben123 skrev:
Får inte glömma att företagarna gärna vill ha ut en större utdelning varje år med, på 500 tsek och uppåt.
Vilka företagare pratar du då om?

ACME skrev:
Vilka företagare pratar du då om?
Flera stycken, men jag kommer inte sitta o droppa namn. Räcker med att få in på allabolag.se och kolla upp bolagen.

Jag brukar generellt undvika om det är återkommande vinster. För då vet man att de planerar priserna därefter. Det får man göra bäst man vill men jag diggar det inte.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
S Snubben123 skrev:
Flera stycken, men jag kommer inte sitta o droppa namn. Räcker med att få in på allabolag.se och kolla upp bolagen.

Jag brukar generellt undvika om det är återkommande vinster. För då vet man att de planerar priserna därefter. Det får man göra bäst man vill men jag diggar det inte.
Planerar priserna? Snarare skatteplanering. Tittar du på mina kollegors bolag så skulle du se återkommande utdelningar, men de har skett på bekostnad av löneuttag och de gossarna tjänar inte storkovan. Det behöver med andra ord inte säga ett skit om hur ett företag debiterar.

ACME skrev:
Planerar priserna? Snarare skatteplanering. Tittar du på mina kollegors bolag så skulle du se återkommande utdelningar, men de har skett på bekostnad av löneuttag och de gossarna tjänar inte storkovan. Det behöver med andra ord inte säga ett skit om hur ett företag debiterar.
Självklart påverkas debiteringen om man skatteplanerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.