V Lannelanne skrev:
Det ingen tänker på är totalen. Är hantverkaren billig i timmen tar den kanske igen det på materialet. Är hantverkaren dyr i timmen kanske den inte har något påslag på materialet…
Alla seriösa hantverkare har påslag i någon form…
Men visst är det många som debiterar högt på andra sätt för att gå runt. Vissa tjuvar på timmar också..

För att inte tala om skillnader i kvalitet och arbetstid mellan hantverkare. Om jag ser på den byggfirma jag har bäst insyn i så skulle jag säga att den bäste där ofta får mer än dubbelt så mycket gjort på en halvdag än någon på den nedersta Halvan.

Många gånger får folk betala dyrt I slutändan, när man väljer den billigaste.. Tror många är överrens om att det är egentligen inte timmarna man vill betala för, utan resultatet.

K kortis skrev:
Det har aldrig kommit en hantvärkare över min tröskel. Ja just det en låssmed.
Gjort allt med hus o lägenheter. Attans el o VVS oxå.
Ja el och vatten göt jag också själv, fast det sägs att man inte får göra elen själv.

Bjor Bjor skrev:
Ja el och vatten göt jag också själv, fast det sägs att man inte får göra elen själv.
Va får man inte dra en själv? Attans och jag som gjort det i fyrtio år😱

Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Är priserna ink eller ex moms???

• Gilla
joall
  • Laddar…
J
Är offerten jag fått ocker eller helt normal nivå våren 2025? 1067 kr/h för elektriker i södra Sverige.

Jag vet inte om material ingår, men det får man hoppas. (Oavsett, max 1000 kr på Hornback el dyl)

Ny husägare här, otroligt glad för en sån här tabell!

• Offertbild för elektrikerarbete med posterna pannrum och åtgärdsöversyn samt ROT-avdrag, total summa att betala är 11 990 kr inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det är lite saftigt ja material ingår till som beskrivna sakerna på offerten, dom elektriker vi anlitat tar ca 570-650kr/tim+moms så det ser lite dyrt ut!

J joall skrev:
Är offerten jag fått ocker eller helt normal nivå våren 2025? 1067 kr/h för elektriker i södra Sverige.

Jag vet inte om material ingår, men det får man hoppas. (Oavsett, max 1000 kr på Hornback el dyl)

Material kan ju knappast ingå då du fått 50% avdrag på hela beloppet. Avdraget gäller ju bara arbete och inte material.

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
I min värld ser hela ekvationen otroligt tokig och rörig ut och han har ju dragit ROT på hela totalbeloppet och det betyder att det inte ingår något material och det står heller inte specificerat att det ingår material utan bara arbetsmomenten som ska göras.

Med den summan på 23980kr så landar det på en timdebitering av 1998kr/h då det står 1,5 dagar och det i normalfallet är 8+4h = 12h

23980/12 = 1998kr

Han är dessutom skyldig att specificera både arbetstid, material och körersättningar om det är ett rotjobb.
Du håller på att bli grundligt blåst i min värld.

Min elektriker debiterar jag 632kr/h för exkl. moms och det ger 790kr/h... alltså en bra bit under halva priset.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld ser hela ekvationen otroligt tokig och rörig ut och han har ju dragit ROT på hela totalbeloppet och det betyder att det inte ingår något material och det står heller inte specificerat att det ingår material utan bara arbetsmomenten som ska göras.

Med den summan på 23980kr så landar det på en timdebitering av 1998kr/h och då det står 1,5 dagar och det i normalfallet är 8+4h = 12h

23980/12 = 1998kr

Han är dessutom skyldig att specificera både arbetstid, material och körersättningar om det är ett rotjobb.
Du håller på att bli grundligt blåst i min värld.

Min elektriker debiterar jag 632kr/h för exkl. moms och det ger 790kr/h... alltså en bra bit under halva priset.
Ja, det är nog den otydligaste offert jag sett. Antingen blir kunden blåst eller så blir staten blåst 😊

• Gilla
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
L Lelleirra skrev:
Ja, det är nog den otydligaste offert jag sett. Antingen blir kunden blåst eller så blir staten blåst 😊
Så utformar de offerterna när de är ute efter att blåsa folk... Så otydligt och luddigt det bara går. 🤬

Paul-Staffanstorp
J joall skrev:

Bara som lite info kan jag säga att det där materialet får du inte för en tusenlapp någonstans. ;)

En jordfelsbrytare med kapsling brukar min elektriker ta ca. 1000kr +m för och det får du nog ge på Hornbach med om du ska ha kvalitetsgrejer... dessutom ska du ha några stycken brytare. ;)

Är också lite nyfiken på vad du menar med att du blir "otroligt glad för en sån här tabell" ?
Syftar du på offerten du fått och som är allt annat än glädjande i min värld ? 😱

• Haha
Lelleirra
  • Laddar…
J joall skrev:

Ny husägare här, otroligt glad för en sån här tabell
J joall skrev:

13664 efter 50 % rot .? Och utan moms
Antar man 8 h =heldag, så blir det galet hög timdebitering…
Hur fick du fram 1067:-/h ?

P
P pette skrev:
Antar man 8 h =heldag, så blir det galen timdebitering…
50% avdrag stämmer om du lägger till momsen..
Företagaren har material med så tolkar jag offerten, men han har inte koll på att ROT endast gäller arbetet!

Paul-Staffanstorp
P pette skrev:
Antar man 8 h =heldag, så blir det galet hög timdebitering…
...och hur fick du fram 13664 efter 50% rot ? 😉😂

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
...och hur fick du fram 13664 efter 50% rot ? 😉😂
Läste lite snabbt ser jag👍🙃…

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.