65 771 läst ·
271 svar
66k läst
271 svar
Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Alla seriösa hantverkare har påslag i någon form…V Lannelanne skrev:
Men visst är det många som debiterar högt på andra sätt för att gå runt. Vissa tjuvar på timmar också..
För att inte tala om skillnader i kvalitet och arbetstid mellan hantverkare. Om jag ser på den byggfirma jag har bäst insyn i så skulle jag säga att den bäste där ofta får mer än dubbelt så mycket gjort på en halvdag än någon på den nedersta Halvan.
Många gånger får folk betala dyrt I slutändan, när man väljer den billigaste.. Tror många är överrens om att det är egentligen inte timmarna man vill betala för, utan resultatet.
Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.
Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Är priserna ink eller ex moms???Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.
Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Är offerten jag fått ocker eller helt normal nivå våren 2025? 1067 kr/h för elektriker i södra Sverige.
Jag vet inte om material ingår, men det får man hoppas. (Oavsett, max 1000 kr på Hornback el dyl)
Ny husägare här, otroligt glad för en sån här tabell!
Jag vet inte om material ingår, men det får man hoppas. (Oavsett, max 1000 kr på Hornback el dyl)
Ny husägare här, otroligt glad för en sån här tabell!
Material kan ju knappast ingå då du fått 50% avdrag på hela beloppet. Avdraget gäller ju bara arbete och inte material.J joall skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I min värld ser hela ekvationen otroligt tokig och rörig ut och han har ju dragit ROT på hela totalbeloppet och det betyder att det inte ingår något material och det står heller inte specificerat att det ingår material utan bara arbetsmomenten som ska göras.
Med den summan på 23980kr så landar det på en timdebitering av 1998kr/h då det står 1,5 dagar och det i normalfallet är 8+4h = 12h
23980/12 = 1998kr
Han är dessutom skyldig att specificera både arbetstid, material och körersättningar om det är ett rotjobb.
Du håller på att bli grundligt blåst i min värld.
Min elektriker debiterar jag 632kr/h för exkl. moms och det ger 790kr/h... alltså en bra bit under halva priset.
Med den summan på 23980kr så landar det på en timdebitering av 1998kr/h då det står 1,5 dagar och det i normalfallet är 8+4h = 12h
23980/12 = 1998kr
Han är dessutom skyldig att specificera både arbetstid, material och körersättningar om det är ett rotjobb.
Min elektriker debiterar jag 632kr/h för exkl. moms och det ger 790kr/h... alltså en bra bit under halva priset.
Redigerat:
Ja, det är nog den otydligaste offert jag sett. Antingen blir kunden blåst eller så blir staten blåst 😊Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld ser hela ekvationen otroligt tokig och rörig ut och han har ju dragit ROT på hela totalbeloppet och det betyder att det inte ingår något material och det står heller inte specificerat att det ingår material utan bara arbetsmomenten som ska göras.
Med den summan på 23980kr så landar det på en timdebitering av 1998kr/h och då det står 1,5 dagar och det i normalfallet är 8+4h = 12h
23980/12 = 1998kr
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Bara som lite info kan jag säga att det där materialet får du inte för en tusenlapp någonstans.J joall skrev:
En jordfelsbrytare med kapsling brukar min elektriker ta ca. 1000kr +m för och det får du nog ge på Hornbach med om du ska ha kvalitetsgrejer... dessutom ska du ha några stycken brytare.
Är också lite nyfiken på vad du menar med att du blir "otroligt glad för en sån här tabell" ?
Syftar du på offerten du fått och som är allt annat än glädjande i min värld ? 😱
13664 efter 50 % rot .? Och utan momsJ joall skrev:Är offerten jag fått ocker eller helt normal nivå våren 2025? 1067 kr/h för elektriker i södra Sverige.
Ny husägare här, otroligt glad för en sån här tabell
J joall skrev:
Antar man 8 h =heldag, så blir det galet hög timdebitering…
Hur fick du fram 1067:-/h ?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg