31 555 läst ·
167 svar
32k läst
167 svar
Priser på elartiklar vid installationsjobb
Det konto jag har tillgång till är en elektriker som har drivit egen firma vid sidan av sitt vanliga jobb och nu har han gått i pension så han tar bara lite småjobb när han får tråkigt. Så jag misstänker att han helt enkelt har föredragit att kunna handla i butik eftersom det sällan rör sig om stora jobb och det knappast rör sig om flera miljoner per år som han handlar för. Handlar man för flera miljoner per år så går det säkert att få bättre rabatter även hos Ahlsell.sunnis skrev:
En fråga bara, hur kommer det sig att ni inte beställer direkt från t.ex elbutik.se och använder typ eget fraktavtal ,eller gör ni det? Vi på vår firma betalar t.ex 59kr frakt på allt, spelar ingen roll om det är en pall med två 82" Samsung skärmar som jag beställde förra veckan för ett jobb. Vi tjänar t.om bra på frakten ut till kund som normalt sett betalar mellan 95-195kr som vi beställer direkt ut på plats. Nu är elbutik.se inte den bästa butiken, där vi handlar är mer likt Ahsell webshop och ganska avancerade funktioner som offert/flera kundkorgar m.m, personalkonton. På årsbasis när man beställer för ett par miljoner så borde det handla om hundratusentals kr i bättre marginaler?
Själv använder jag bara det kontot för att se om de är billigare och i så fall får han köpa sakerna åt mig, men oftast är elbutik billigare och då beställer jag därifrån
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
det gynnar inte mig det minsta, 10% eller 200% påslag påverkar inte mig över huvud taget så du kan nog släppa den tråden tror jagPasjostrom skrev:
Och självmordsbenägen är jag inte heller.
Kan vara det mest smaklösa inlägget jag läst på byggahus någonsin.
Redigerat:
Det många hantverkare inte verkar greppa är förutsägbarheten för kunden och känslan av att inte bli lurad. Mycket mer ärligt att ha högre timpris och rimliga påslag.
Så slipper alla irritation för kulorna för jobbet behöver in på något sätt
Så slipper alla irritation för kulorna för jobbet behöver in på något sätt
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
S SueCia skrev:
Ber om ursäkt för autocorrect gällande ditt alias! SorryS SueCia skrev:
Är det någon här som testat reklamera en produkt hos elbutiken.se??? Jag brukar säga till kunderna vad materialet kommer kosta och sedan ge dom alla E:nummer och be dom köpa själva om dom tycker det är billigare så, men då brukar jag även förklara att jag inte kommer att komma och byta ut något ifall det är produktionsfel osv, iaf inte gratis vilket jag alltid gör om jag inhandlat matrialet själv + att dom får rådda i allt vad det innebär i att reklamera en produkt osv.
Brukar till 95% va gångerna sluta med att jag inhandlar materialet själv utan att det blir massa tjafs dessutom.
Brukar till 95% va gångerna sluta med att jag inhandlar materialet själv utan att det blir massa tjafs dessutom.
Ska dock tilläggas att jag väldigt sällan jobbar gentemot privatkunder och att det kanske blir jobbigt att göra på mitt sätt ifall man har flera olika privatkunder dagligenB Berrabus123 skrev:Är det någon här som testat reklamera en produkt hos elbutiken.se??? Jag brukar säga till kunderna vad materialet kommer kosta och sedan ge dom alla E:nummer och be dom köpa själva om dom tycker det är billigare så, men då brukar jag även förklara att jag inte kommer att komma och byta ut något ifall det är produktionsfel osv, iaf inte gratis vilket jag alltid gör om jag inhandlat matrialet själv + att dom får rådda i allt vad det innebär i att reklamera en produkt osv.
Våra elektriker har inget problem med att montera material som kunden köpt. Att de inte lämnar några garantier på detta material är för mig så självklart att det blir fånigt att ens nämna det, men det är klart, den sista idioten är inte född.
Men de har å andra sidan också helt OK materialpåslag. Handlar bara själv när det är dyrare saker eller om jag vill ha något specifikt som jag vet kan vara lite svårt att få tag på. Ett procentuellt påslag blir lite absurt när det handlar om dyrare prylar.
Men de har å andra sidan också helt OK materialpåslag. Handlar bara själv när det är dyrare saker eller om jag vill ha något specifikt som jag vet kan vara lite svårt att få tag på. Ett procentuellt påslag blir lite absurt när det handlar om dyrare prylar.
Denna jävla pajkastning på elektriker. Jag vill påstå att de flesta har sunda påslag, det vi hittar här är de värsta exemplen. Samtidigt så utförs 1000-tals servicejobb dagligen i vårt avlånga land. Det är däremot svårt att som elektriker veta vad som är ett bra utpris, de flesta jobbar med procentpåslag på sitt inköpspris. De flesta som skriver en massa skit här har ingen insyn i grossverksamheten eller i hur elinstallationsföretagens prismodell ser ut. Så snälla, bespara mig det gnäll.
TS exempel var ju långtifrån det värsta. Snarare ett exempel på ganska acceptabla påslag.J Johan456 skrev:
Men du vet ju lika väl som alla andra att det finns en hel del rövare i branschen (gäller även t.ex. VVS och plåt). De som har en reko prissättning borde ta avstånd från rötäggen istället för att ta åt sig själva av kritiken.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Kanske ett tecken på att många kunder inte tycker att det funkar så bra? Man ska givetvis inte generalisera men man kan nog ändå konstatera att det är ett ganska utbrett problem.
Så hur ligger det till med den då, ni som är i branschen?J Johan456 skrev:
1. Bjuds det frukost på grossen?
2. Hur många äter av den i så fall?
3. Åker ni till grossen och handlar eller budar ni ut materialet till arbetsstället?
4. Om ni åker, åker ni då på debiterad arbetstid?
Min frukost består av en kopp kaffe i bilen på väg till jobb
Sen blir det medhavda smörgåsar när tid finns.
Har jag tur och kunden är hemma när jag är där får jag en kopp kaffe.
Hur mycket ska jag förmånsbeskattas för detta?
Har varken tid eller lust att sitta på grossen och käka en lyxfrukost.
Alla ni icke elektriker (eller hantverkare) verkar tro att det är typ en lyxfrukost a la 5 stjärnigt hotell.
Dra på er arbetskläder utanpå er kostym och smyg ner på Ahlsell vid niotiden så får ni se med egna ögon.
Jag handlar bara på Ahlsell om mina andra leverantörer inte har varan på lager
Lägger jag en webb order hos grossen vet jag att jag har grejorna på morgonen dagen efter, och då menar jag hantverkarmorgon, dvs inte vid niotiden.
Skulle jag beställa från någon nätbutik så kan jag inte vara säker på när jag får prylarna.
Så en fråga till er som förordar att elektrikern ska surfa runt på nätet och leta priser som matchar det billigaste ni lyckats hitta.
Vill ni betala för den tiden denne lägger ner och då med en timdebitering på 600-800 kr/h
Och att om denna nätbutik inte lyckats leverera mtrl i tid, betala full timlön för den dag som elektrikern inte kan fylla.
Jag håller med andra skribenter om att påslaget ska vara transparent och klarlagt från början.
Men inse att mindre firmor inte har gigantiska rabatter som de firmor som handlar för mailjarder årligen.
Som tur är slipper jag oroa mig för sådana problem eftersom min firma drivs som bisyssla när jag har tid och lust vid sidan av mitt ordinarie arbete och det arbete jag har hemma med att underhålla och renovera ett hus.
Sen blir det medhavda smörgåsar när tid finns.
Har jag tur och kunden är hemma när jag är där får jag en kopp kaffe.
Hur mycket ska jag förmånsbeskattas för detta?
Har varken tid eller lust att sitta på grossen och käka en lyxfrukost.
Alla ni icke elektriker (eller hantverkare) verkar tro att det är typ en lyxfrukost a la 5 stjärnigt hotell.
Dra på er arbetskläder utanpå er kostym och smyg ner på Ahlsell vid niotiden så får ni se med egna ögon.
Jag handlar bara på Ahlsell om mina andra leverantörer inte har varan på lager
Lägger jag en webb order hos grossen vet jag att jag har grejorna på morgonen dagen efter, och då menar jag hantverkarmorgon, dvs inte vid niotiden.
Skulle jag beställa från någon nätbutik så kan jag inte vara säker på när jag får prylarna.
Så en fråga till er som förordar att elektrikern ska surfa runt på nätet och leta priser som matchar det billigaste ni lyckats hitta.
Vill ni betala för den tiden denne lägger ner och då med en timdebitering på 600-800 kr/h
Och att om denna nätbutik inte lyckats leverera mtrl i tid, betala full timlön för den dag som elektrikern inte kan fylla.
Jag håller med andra skribenter om att påslaget ska vara transparent och klarlagt från början.
Men inse att mindre firmor inte har gigantiska rabatter som de firmor som handlar för mailjarder årligen.
Som tur är slipper jag oroa mig för sådana problem eftersom min firma drivs som bisyssla när jag har tid och lust vid sidan av mitt ordinarie arbete och det arbete jag har hemma med att underhålla och renovera ett hus.
Svar:C cpalm skrev:
1. Ja
2.. Inte jag eftersom jag då är ute hos kund
3.Jag lägger en webborder dagen innan och hämtar den innan jag åker till kund
4. Nej, börjar debitering när jag är hos kund. Är tvungen att ta ut ersättning för körning eftersom SKV tror att det är fusk med ROT-avdrag om man inte debiterar för köravgift. ( de tror att den ligger inbakad i arbetstiden) och att man på så sätt försöker lura staten