14 618 läst ·
83 svar
15k läst
83 svar
Primärkarta - nybyggnadskarta?
Gallianoman skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
..."bara och bara" ... men visst... ;-)
Men primärkartan är väl också baserad på sweref 99, så det borde väl egentligen bli skit samma? Sen om det finns koordinatpunkter för byggnader i sweref vet ju inte jag. Men tomtgränspunkter iallafall, borde va samma.rebel666 skrev:
nja det beror ju helt på i vilken kommun du bor. sweref99 är det inte alla som har gått över till. och gamla detaljplaner kan finnas bara på papper så då måste dom tolkas, oavsett koordinatsystem i databasen 
Precis exakt rätt uppfattat! Man köper en nybyggnadskarta, primärkarta, förenklad primärkarta eller vad det nu är som man behöver (och betalar sina tusenlappar för detta), och sedan sätter man sig tillsammans med sin arkitekt och skapar själv en situationsplan med hjälp av det kartmaterial man har köpt. Sedan lämnar man in situationsplanen för att söka bygglov.Martin_B skrev:
(Jag kunde visst inte hålla mig från att skriva mer i tråden...
b8q skrev:Precis exakt rätt uppfattat! Man köper en nybyggnadskarta, primärkarta, förenklad primärkarta eller vad det nu är som man behöver (och betalar sina tusenlappar för detta), och sedan sätter man sig tillsammans med sin arkitekt och skapar själv en situationsplan med hjälp av det kartmaterial man har köpt. Sedan lämnar man in situationsplanen för att söka bygglov.
(Jag kunde visst inte hålla mig från att skriva mer i tråden...)
Haha, vilken härlig extradiskussion vi har fört i onödan då
haavard skrev:
Det måste jag nog tyvärr...
Det är nybyggnadskartan som lämnas in. Med det som ska byggas inritad av byggherren. Det blir iofs en sit.plan som blir resultatet, men enligt min erfaring kallas det fortfarande en nybyggnadskarta.
Men som sagt kan det gott vara olika i olika kommuner, vad vet väl jag?
Enligt mig är citatet i nästa inlägg mitt i prick
Det är nybyggnadskartan som lämnas in. Med det som ska byggas inritad av byggherren. Det blir iofs en sit.plan som blir resultatet, men enligt min erfaring kallas det fortfarande en nybyggnadskarta.
Men som sagt kan det gott vara olika i olika kommuner, vad vet väl jag?
Enligt mig är citatet i nästa inlägg mitt i prick
Så alltså.b8q skrev:Nej, nybyggnadskartan utgör ett underlag för att någon (oftast byggherre eller arkitekt) ska kunna rita en situationsplan PÅ nybyggnadskartan. Som jag skrev ovan, nybyggnadskartan visar hur det ser ut idag, situationsplanen ska visa hur det ska se ut när bygget är klart. Om man inser det, inser man också att nybyggnadskartan aldrig kan vara en situationsplan, bara ett underlag till den.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Nja, lite slarvigt uttryckt... så kan nog folk säga så... men korrekt att säga skulle vara att det är krav på att lämna in en situationsplan som bygger på nybyggnadskartan. Jag kan nog till och med själv uttryckt mig lite slarvigt, som du beskriver...
Klicka här för att svara