Gallianoman skrev:
Jag gör ett försök:
1. Primärkarta: Karta som bara visar hur det ser ut idag.
2. Nybyggnadskarta: Karta som visar hur det ser ut idag plus intolkade detaljplaner, höjder etc.
3. Situationsplan: Karta som visar hur tanken är att det ska se ut i morgon...

:thumbup: fast primärkartan utgör bara ett underlag till 2 och 3.

..."bara och bara" ... men visst... ;-)

Martin_B
rebel666 skrev:
Det är rätt sällan primärkartan stämmer till 100% vad gäller byggnader och vägar (och andra ev hinder). Ibland finns inte ens detaljplanerna lagrade så då måste dom fiskas fram och stoppas in i kartan med.
Men primärkartan är väl också baserad på sweref 99, så det borde väl egentligen bli skit samma? Sen om det finns koordinatpunkter för byggnader i sweref vet ju inte jag. Men tomtgränspunkter iallafall, borde va samma.

nja det beror ju helt på i vilken kommun du bor. sweref99 är det inte alla som har gått över till. och gamla detaljplaner kan finnas bara på papper så då måste dom tolkas, oavsett koordinatsystem i databasen :)

Martin_B skrev:
Ja precis! Men inte fan köper man väl en situationsplan?!?!?!?!?!! Den SKAPAR MAN JU med hjälp av antingen en primärkarta, en förenklad nybyggnadskarta, eller en nybyggnadskarta. Eller en annan karta som bygglovshandläggarna må godkänna.
Precis exakt rätt uppfattat! Man köper en nybyggnadskarta, primärkarta, förenklad primärkarta eller vad det nu är som man behöver (och betalar sina tusenlappar för detta), och sedan sätter man sig tillsammans med sin arkitekt och skapar själv en situationsplan med hjälp av det kartmaterial man har köpt. Sedan lämnar man in situationsplanen för att söka bygglov.

(Jag kunde visst inte hålla mig från att skriva mer i tråden...:rolleyes:)

Martin_B
b8q skrev:
Precis exakt rätt uppfattat! Man köper en nybyggnadskarta, primärkarta, förenklad primärkarta eller vad det nu är som man behöver (och betalar sina tusenlappar för detta), och sedan sätter man sig tillsammans med sin arkitekt och skapar själv en situationsplan med hjälp av det kartmaterial man har köpt. Sedan lämnar man in situationsplanen för att söka bygglov.

(Jag kunde visst inte hålla mig från att skriva mer i tråden...:rolleyes:)

Haha, vilken härlig extradiskussion vi har fört i onödan då :). ..vi får skylla på haavard-ponken som utlöste diskussionen :D
haavard skrev:
Jag har heller aldrig sett att en situationsplan godkänns (om det finns en detaljplan), det är alltid nybyggnadskartan som ska lämnas in.
:D nu får du inte röra till det mer i huvudet på oss haavard! ;) :thumbup:

Det måste jag nog tyvärr...
Det är nybyggnadskartan som lämnas in. Med det som ska byggas inritad av byggherren. Det blir iofs en sit.plan som blir resultatet, men enligt min erfaring kallas det fortfarande en nybyggnadskarta.
Men som sagt kan det gott vara olika i olika kommuner, vad vet väl jag?
Enligt mig är citatet i nästa inlägg mitt i prick

b8q skrev:
Nej, nybyggnadskartan utgör ett underlag för att någon (oftast byggherre eller arkitekt) ska kunna rita en situationsplan PÅ nybyggnadskartan. Som jag skrev ovan, nybyggnadskartan visar hur det ser ut idag, situationsplanen ska visa hur det ska se ut när bygget är klart. Om man inser det, inser man också att nybyggnadskartan aldrig kan vara en situationsplan, bara ett underlag till den.
Så alltså.

Nja, lite slarvigt uttryckt... så kan nog folk säga så... men korrekt att säga skulle vara att det är krav på att lämna in en situationsplan som bygger på nybyggnadskartan. Jag kan nog till och med själv uttryckt mig lite slarvigt, som du beskriver...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.