14 616 läst ·
83 svar
15k läst
83 svar
Primärkarta - nybyggnadskarta?
Sida 1 av 6
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Primärkarta = kommunens STORA uppdaterade originalkarta som du möjligtvis får titta på om du frågar snällt. Går att köpa får löjligt mycket pengar.
http://www.metria.se/templates/M_Page.aspx?id=420
Nybyggnadskarta = Ett färskt utdrag ur primärkartan på din fastighet och noteringar av vad som gäller denna fastighet. (Detaljplan VA osv.)
Ett juridiskt dokument du använder vid nybyggnation.
http://www.metria.se/templates/M_Page.aspx?id=420
Nybyggnadskarta = Ett färskt utdrag ur primärkartan på din fastighet och noteringar av vad som gäller denna fastighet. (Detaljplan VA osv.)
Ett juridiskt dokument du använder vid nybyggnation.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Kan förklara skillnaden i "min" kommun:
En situationsplan inritad på ett primärkarteutdrag räcker ofta för bygglovshandläggaren när det gäller enklare lov som plank, murar, skyltar, fasadförändringar etc. Men gäller det nybyggnader av hela hus så krävs oftast en nybyggnadskarta. Vad är då skillnaden?
Jo, en primärkarta är bara ett utdrag ur kommunens kartdatabas. Den är inte kontrollerad i fält att den stämmer just nu, inte heller ingår någon detaljhöjdfix i priset, inte heller information om planbestämmelser eller någon VA-anslutningspunkt. Allt detta ingår dock i en nybyggnadskarta, så därför brukar den (nybyggnadskartan) vara dyrare, främst för att det krävs en del kontroller och inmätningar i fält.
Typiskt pris här (norrförort tillSthlm) är ca 8000 kr för en nybyggnadskarta och ca 1000-2000 kr för ett primärkarteutdrag över en normalstor villatomt.
En situationsplan inritad på ett primärkarteutdrag räcker ofta för bygglovshandläggaren när det gäller enklare lov som plank, murar, skyltar, fasadförändringar etc. Men gäller det nybyggnader av hela hus så krävs oftast en nybyggnadskarta. Vad är då skillnaden?
Jo, en primärkarta är bara ett utdrag ur kommunens kartdatabas. Den är inte kontrollerad i fält att den stämmer just nu, inte heller ingår någon detaljhöjdfix i priset, inte heller information om planbestämmelser eller någon VA-anslutningspunkt. Allt detta ingår dock i en nybyggnadskarta, så därför brukar den (nybyggnadskartan) vara dyrare, främst för att det krävs en del kontroller och inmätningar i fält.
Typiskt pris här (norrförort tillSthlm) är ca 8000 kr för en nybyggnadskarta och ca 1000-2000 kr för ett primärkarteutdrag över en normalstor villatomt.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Hos oss kostar primärkartan 1060 kronor per hektar i dwg- format, någon hundralapp i pdf.
Standard-nybyggnads karta, dryga 7000 för en normaltomt....
Sent from my ST18i using Byggahus
Standard-nybyggnads karta, dryga 7000 för en normaltomt....
Sent from my ST18i using Byggahus
Grattis!Mikael_L skrev:
Tycker faktiskt att det är för jävligt rent ut sagt att de tar så hutlösa priser för några stackars kartor som de bara kan skriva ut genom en knapptryckning. Det är ju inte så att de tillverkar kartan på beställning. All kartmaterial finns ju redan, de behöver bara skriva ut det.
Sedan har de ju naturligtvis sammanställt all material och arbetat med kartorna en gång, men va fan 8000kr för en karta?
Man kan ju bli ruinerad på sådana här administrativa avgifter som egentligen inte ger någonting mer än möjlighet för myndigheter att övervaka ens bygge.
500kr högst skulle det ha kostat för en sådan karta. Inte konstigt att många drar sig för att bygga nytt
Den kartan du snackar om KOSTAR typ 500. Eller iaf inte mycket mer. När det ställs så stora krav till kartan att nån gubbe måste ut och mäta/kontrollera kostar den däremot 5000 eller mer.Martin_B skrev:
Men det har dom faktiskt redan tagit betalt för en gång redan. I alla fall här.Martin_B skrev:
Ty när jag meddelade att kommunen inte behövde komma och sätta ut huset åt mig för 10.000:- eller vad det nu var, för jag hade redan kontaktat en privat firma med fullständig mätkompetens som skulle göra det för ca 2.000:- så muttrades det surt över att hela utsättningsavgiften kommer jag minsann inte undan med, ty dom ska ju sen sätta in alla uppgifter i sina kartdatabaser m.m. Så jag skulle kunna räkna med en räkning sen efteråt i alla fall. Men hur stor den kommer bli kunde jag inte få någon uppgift om.
Nåja, jag körde på med mitt upplägg i alla fall, så får vi se vad det blir sen.
Men slutsatsen kan dras, att får man betala för mer än vad knapptryckningen på datorn kostar och att gå till skrivaren, hämta och posta, i denna kommun så är det ett överpris.
Eller att man får betala för samma sak två ggr.
Nej den kostar inte typ 500. Den kostar cirka 15 gånger så mycket. Runt 7500kr är nog rätt normalpris för nybyggnadskarta idag. Vissa får betala cirka 8000kr liksom.haavard skrev:
Så är det tyvärr. Har du själv betalat 500kr bara så har du antingen köpt en annan, billigare, karta, eller så har du bara haft ren tur med att de har räknat fel eller att de har varit snälla eller något.
Klart de skall ta betalt för arbete de inte ens utför. De skäms ju inte för något... sen att de spränger budgetar hej vilt rör de inte i ryggenMikael_L skrev: