Kan någon förklara skillnaden?

Primärkarta = kommunens STORA uppdaterade originalkarta som du möjligtvis får titta på om du frågar snällt. Går att köpa får löjligt mycket pengar.
http://www.metria.se/templates/M_Page.aspx?id=420

Nybyggnadskarta = Ett färskt utdrag ur primärkartan på din fastighet och noteringar av vad som gäller denna fastighet. (Detaljplan VA osv.)
Ett juridiskt dokument du använder vid nybyggnation.

Jag försökte kolla lite via kommunens hemsida...på primärkartan fanns inget pris men nybyggnadskarta skulle gå på 5 000 kr...kändes dyrt. Menar du att en primärkarta är ännu dyrare?!

Hej, vi betalade 6000 + Moms för vår nybyggnadskarta(Sundbyberg Maj 2008) så priset verkar rimligt

NyAnna skrev:
Jag försökte kolla lite via kommunens hemsida...på primärkartan fanns inget pris men nybyggnadskarta skulle gå på 5 000 kr...kändes dyrt. Menar du att en primärkarta är ännu dyrare?!
Kan nog tänka att primärkartan (om den går att köpa) kostar ett sexsiffrigt belopp.

Mikael_L
Vi fick nybyggnadskartan gratis. :)

Martin_B
Mikael_L skrev:
Vi fick nybyggnadskartan gratis. :)
Hur kommer det sig då? :) ...lite fjäsk eller? hehe

Kan förklara skillnaden i "min" kommun:
En situationsplan inritad på ett primärkarteutdrag räcker ofta för bygglovshandläggaren när det gäller enklare lov som plank, murar, skyltar, fasadförändringar etc. Men gäller det nybyggnader av hela hus så krävs oftast en nybyggnadskarta. Vad är då skillnaden?

Jo, en primärkarta är bara ett utdrag ur kommunens kartdatabas. Den är inte kontrollerad i fält att den stämmer just nu, inte heller ingår någon detaljhöjdfix i priset, inte heller information om planbestämmelser eller någon VA-anslutningspunkt. Allt detta ingår dock i en nybyggnadskarta, så därför brukar den (nybyggnadskartan) vara dyrare, främst för att det krävs en del kontroller och inmätningar i fält.

Typiskt pris här (norrförort tillSthlm) är ca 8000 kr för en nybyggnadskarta och ca 1000-2000 kr för ett primärkarteutdrag över en normalstor villatomt.

Mikael_L
Martin_B skrev:
Hur kommer det sig då? :) ...lite fjäsk eller? hehe
Nä. Jag frågade bara efter något underlag att ha för bygglovsansökan.
Och då sa hon att hon skulle skicka en kartkopia.
Och jag väntade lite oroligt på en faktura, men ingen kom. :thumbup:

Hos oss kostar primärkartan 1060 kronor per hektar i dwg- format, någon hundralapp i pdf.
Standard-nybyggnads karta, dryga 7000 för en normaltomt....

Sent from my ST18i using Byggahus

Martin_B
Mikael_L skrev:
Nä. Jag frågade bara efter något underlag att ha för bygglovsansökan.
Och då sa hon att hon skulle skicka en kartkopia.
Och jag väntade lite oroligt på en faktura, men ingen kom. :thumbup:
Grattis! :) tänk om det alltid kunde vara så smidigt.

Tycker faktiskt att det är för jävligt rent ut sagt att de tar så hutlösa priser för några stackars kartor som de bara kan skriva ut genom en knapptryckning. Det är ju inte så att de tillverkar kartan på beställning. All kartmaterial finns ju redan, de behöver bara skriva ut det.

Sedan har de ju naturligtvis sammanställt all material och arbetat med kartorna en gång, men va fan 8000kr för en karta?

Man kan ju bli ruinerad på sådana här administrativa avgifter som egentligen inte ger någonting mer än möjlighet för myndigheter att övervaka ens bygge.

500kr högst skulle det ha kostat för en sådan karta. Inte konstigt att många drar sig för att bygga nytt :D

Martin_B skrev:
500kr högst skulle det ha kostat för en sådan karta. Inte konstigt att många drar sig för att bygga nytt :D
Den kartan du snackar om KOSTAR typ 500. Eller iaf inte mycket mer. När det ställs så stora krav till kartan att nån gubbe måste ut och mäta/kontrollera kostar den däremot 5000 eller mer.

Mikael_L
Martin_B skrev:
Sedan har de ju naturligtvis sammanställt all material och arbetat med kartorna en gång, men va fan 8000kr för en karta?
Men det har dom faktiskt redan tagit betalt för en gång redan. I alla fall här.

Ty när jag meddelade att kommunen inte behövde komma och sätta ut huset åt mig för 10.000:- eller vad det nu var, för jag hade redan kontaktat en privat firma med fullständig mätkompetens som skulle göra det för ca 2.000:- så muttrades det surt över att hela utsättningsavgiften kommer jag minsann inte undan med, ty dom ska ju sen sätta in alla uppgifter i sina kartdatabaser m.m. Så jag skulle kunna räkna med en räkning sen efteråt i alla fall. Men hur stor den kommer bli kunde jag inte få någon uppgift om.
Nåja, jag körde på med mitt upplägg i alla fall, så får vi se vad det blir sen.

Men slutsatsen kan dras, att får man betala för mer än vad knapptryckningen på datorn kostar och att gå till skrivaren, hämta och posta, i denna kommun så är det ett överpris.
Eller att man får betala för samma sak två ggr.

Martin_B
haavard skrev:
Den kartan du snackar om KOSTAR typ 500. Eller iaf inte mycket mer.
Nej den kostar inte typ 500. Den kostar cirka 15 gånger så mycket. Runt 7500kr är nog rätt normalpris för nybyggnadskarta idag. Vissa får betala cirka 8000kr liksom.

Så är det tyvärr. Har du själv betalat 500kr bara så har du antingen köpt en annan, billigare, karta, eller så har du bara haft ren tur med att de har räknat fel eller att de har varit snälla eller något.

Martin_B
Mikael_L skrev:
hade redan kontaktat en privat firma med fullständig mätkompetens som skulle göra det för ca 2.000:- så muttrades det surt över att hela utsättningsavgiften kommer jag minsann inte undan med
Klart de skall ta betalt för arbete de inte ens utför. De skäms ju inte för något... sen att de spränger budgetar hej vilt rör de inte i ryggen :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.