14 616 läst ·
83 svar
15k läst
83 svar
Primärkarta - nybyggnadskarta?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Ett rätt korkat uttalande. Om det inte gnälldes över kostaderna så hade de garanterat varit högre för oss alla. Jag tycker det räcker gott och väl med att de överstiger 10% av materialvärdet på vårt kommande hus. Tycker kontrollansvarig t ex är MYCKET mer prisvärd.
För övrigt är jag ändå ansvarig för att fall på ledningar är tillräckligt, oavsett vad som står på kartan. Det finns ett gammalt talessätt; "När verkligheten och kartan avviker från varandra så gäller verkligheten"
För övrigt är jag ändå ansvarig för att fall på ledningar är tillräckligt, oavsett vad som står på kartan. Det finns ett gammalt talessätt; "När verkligheten och kartan avviker från varandra så gäller verkligheten"
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det är väl bra att folk ställer relevanta och kritiska frågor, men det är ännu bättre om de tar in och värderar argumenten.
Den här tråden började med ett ifrågasättande hur kartan kunde vara så dyr och nu är vi inne på om det är rätt och riktigt med bygglov över huvudtaget....
Sent from my ST18i using Byggahus
Den här tråden började med ett ifrågasättande hur kartan kunde vara så dyr och nu är vi inne på om det är rätt och riktigt med bygglov över huvudtaget....
Sent from my ST18i using Byggahus
Nej, en kommun går ju inte med vinst. Det handlar om att täcka sina kostnader.mariatherese skrev:
Nu visas ju inte fall på ledningar på en karta. Det visar man på en separat linjeprofil, på kartan har man vattengångens höjd över havet.mariatherese skrev:
Sen är det upp till dig att se till så att du inte bygger ledningen i bakfall.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det är inte kommunen som gör nybyggnadskartan. 
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det som ställer till det lite i skallen på folk är att en del kommuner inte har egen mätverksamhet utan har lagt ut det på entreprenad. Då är det ändå så att det är byggnadsnämnden som sätter taxan, oftast efter mallen som SKL (Sveriegs kommuner och landsting) har tagit fram.... Vilket innebär att det är ett fast pris beroende på tomtstorlek och att det följer lagkraven om att kommuner inte får ta ut mer i taxa än det kostar att utföra tjänsten.....
Redigerat:
kan tillägga att kräver bygglovshandläggaren nybyggnadskarta för en lekstuga så är det något fel. Det kan krävas en situationsplan om den står för närma gräns etc, men knappast en nybyggnadskarta... det är skillnad på äpplen och päron. En nybyggnadskarta innehåller bla inmätta höjder (som inte ens metria kan köpa från lantmäteriet eftersom dom inte sitter på sådana data, förutom väldigt grova höjdkurvor samt inscannat material från NNH). En situationsplan kostar INTE 5-8000 kr. snarare runt 1000 lappen och är oftast ett i fält kontrollerat utdrag ur primärkartan. (vissa småkommuner kanske struntar i fältkontrollen). Sen kan man fundera på om man har råd att bygga ett hus för x antal miljoner men 5-8000 kr för en handling som faktiskt fungerar som projekteringsunderlag (du har plushöjder, gränser, detaljplaner inkl prickmark, gator, va...) det är helt åt helvete
jag kan förstå att man vill slippa om man bygger åt sig själv mitt på sin egen åker 1 mil från närmaste granne.
Hur menar du nu? 8000 kronor är väl alltid 8000 kronor? Det blir inte mindre för att man har andra stora utgifter. Det är väl snarare tvärt om, om man har andra stora utgifter blir man ännu mer angelägen om att minska på onödiga utgifter.rebel666 skrev:kSen kan man fundera på om man har råd att bygga ett hus för x antal miljoner men 5-8000 kr för en handling som faktiskt fungerar som projekteringsunderlag (du har plushöjder, gränser, detaljplaner inkl prickmark, gator, va...) det är helt åt helvetejag kan förstå att man vill slippa om man bygger åt sig själv mitt på sin egen åker 1 mil från närmaste granne.
Men, visst kan nybyggnadskartan komma in som ett praktiskt hjälpmedel när man projekterar sitt hus. I alla fall för dem som inte har möjlighet att besöka tomten i verkligheten och inte har möjlighet att kontakta någon annan än kommunens lantmätare.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag tror att rebel666 menar att om man har en sak som är värd 100 kronor som man kan försäkra från grova fel så kanske det är värt 15 kronor, medan när man bygger ett hus för 2 000 000 så kanske det är värt 8000 att minimera risken för att lägga huset på fel höjd eller att få en dyrbar rättslig bygglovsprocess på halsen...
Jag förstår både andersmc och rebel666 och Gallianoman i detta fallet, då det ju beror på hur man räknar.
Man kan både räkna procentuellt mot sina utgifter i fråga men man kan även räkna procentuellt mot sina tillgångar/lön.
Personligen håller jag med andersmc mer, för det är faktiskt lite komiskt när människor köper hus för kanske 2.000.000 kr och vid budgivningen så slänger de på 100.000-tals kronor på befintligt bud, som om de stod och fyllde på godispåsen i affären med ytterligare en seg råtta, och ytterligare en. Sen när samma personer kommer till IKEA för att handla en stackars lampa, så står de där och tjafsar om de inte skall ta den som är 20kr billigare istället, för rummet som den skall vara till renoveras för 1000kr!
8.000kr är alltid 8.000kr, precis som andersmc säger. Helt riktigt. De som menar på att det är en droppe i havet när man ändå bygger hus för 3.000.000 har ju helt rätt i resonemanget i sig, vilket jag faktiskt själv håller med om (för det ÄR en droppe i havet i jämförelse), men i praktiken så är det ju faktiskt väldigt mycket pengar man förlorar, det är ju för många en halv månadslön, som de kanske får stå och slita för i en fabrik dag ut och dag in under en halv månad.
På samma sätt kan man egentligen fråga sig vad många här på forumet gör när de söker efter billiga verktyg, när de precis har köpt ett hus för 3 mille. Med det procentuella tänkandet så skulle ju egentligen ingen jagat priser på Hornbach och Toolstop.co.uk eller vad det nu är, för i jämförelse med huset så är en 1000-lapp hit eller dit ingenting!
Förstår man inte roliga i detta så är man förmodligen ganska dålig på att räkna och hantera ekonomi
skulle jag faktiskt vilja påstå - utan att anklaga någon här inne då förstås, för jag tror de flesta inser det roliga i det hela. 
Skall man vara helt korrekt, så skall man faktiskt räkna procentuellt mot sina tillgångar och inte mot sina utgifter. Det är ju faktiskt det mest vettiga. De som inte håller med om detta är oftast personer som hamnar i lyxfällan.
Man kan både räkna procentuellt mot sina utgifter i fråga men man kan även räkna procentuellt mot sina tillgångar/lön.
Personligen håller jag med andersmc mer, för det är faktiskt lite komiskt när människor köper hus för kanske 2.000.000 kr och vid budgivningen så slänger de på 100.000-tals kronor på befintligt bud, som om de stod och fyllde på godispåsen i affären med ytterligare en seg råtta, och ytterligare en. Sen när samma personer kommer till IKEA för att handla en stackars lampa, så står de där och tjafsar om de inte skall ta den som är 20kr billigare istället, för rummet som den skall vara till renoveras för 1000kr!
8.000kr är alltid 8.000kr, precis som andersmc säger. Helt riktigt. De som menar på att det är en droppe i havet när man ändå bygger hus för 3.000.000 har ju helt rätt i resonemanget i sig, vilket jag faktiskt själv håller med om (för det ÄR en droppe i havet i jämförelse), men i praktiken så är det ju faktiskt väldigt mycket pengar man förlorar, det är ju för många en halv månadslön, som de kanske får stå och slita för i en fabrik dag ut och dag in under en halv månad.
På samma sätt kan man egentligen fråga sig vad många här på forumet gör när de söker efter billiga verktyg, när de precis har köpt ett hus för 3 mille. Med det procentuella tänkandet så skulle ju egentligen ingen jagat priser på Hornbach och Toolstop.co.uk eller vad det nu är, för i jämförelse med huset så är en 1000-lapp hit eller dit ingenting!
Förstår man inte roliga i detta så är man förmodligen ganska dålig på att räkna och hantera ekonomi
Skall man vara helt korrekt, så skall man faktiskt räkna procentuellt mot sina tillgångar och inte mot sina utgifter. Det är ju faktiskt det mest vettiga. De som inte håller med om detta är oftast personer som hamnar i lyxfällan.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det skiljer tydligen mellan kommunerna, för jag har aldrig sett en nybyggnadskarta som någon annan än kommunen har gjort.b8q skrev:
Jag har heller aldrig sett att en situationsplan godkänns (om det finns en detaljplan), det är alltid nybyggnadskartan som ska lämnas in.
Nu blir det förvirrande här! Jag menar att en nybyggnadskarta är det som kommunen (eller vem som nu gör den) skapar, den visar dagsläget på tomten, inkl förutsättningar som prickad mark mm.; Kort sagt, "SÅ HÄR SER DET UT IDAG".haavard skrev:
På denna nybyggnadskarta ska sedan byggherren/arkitekten rita in placeringen av föreslagna nya byggnader, infarter, förändringar i marknivå etc som man önskar söka lov för; "SÅ HÄR VILL VI BYGGA". Detta brukar kallas för situationsplan. Den lämnar man in till bygglovshandläggaren så att denne kan avgöra om lov kan beviljas eller ej.
Nu är jag lite nyfiken, vad anser ni andra att en nybyggnadskarta respektive en situationsplan är? På vissa här låter det ju som att byggherren bara lämnar nybyggnadskartan vidare till bygglovshandläggaren utan att dra ett enda streck på den själv, så då förstår jag ju verkligen de som tycker att de betalar 8000 för något som de själva inte har behov av och att det bara är för kommunens bygglovshandläggare skull!
Redigerat:
en situationsplan är enklare. den innehåller inte va och markhöjder tex. i vissa kommuner kallas den för förenklad nybyggnadskarta. Den innebär alltså mindre jobb i fält samt mindre administration. man kan säga att nybyggnadskartan är en situationsplan när du ritat in ditt bygge på den, fast den innehåller som sagt mer information än den enkla (situationsplan, förenklad nybyggnadskarta..) som kommunen kräver när du tex ska bygga en större altan.
det är ofta andra mätfirmor som gör nybyggnadskartor! jag vet att vissa kommuner kräver att deras egen personal gör den. Problemet kan vara att få tag i digitala detaljplanegränser om man är fristående. Men på landet är det sällan problem.
det är ofta andra mätfirmor som gör nybyggnadskartor! jag vet att vissa kommuner kräver att deras egen personal gör den. Problemet kan vara att få tag i digitala detaljplanegränser om man är fristående. Men på landet är det sällan problem.
Redigerat: