Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Att vara homosexuell eller transperson i ett kommunistiskt land är nog lika svårt, eller svårare än att vara det i ett religöst fundamentalistiskt land. Extrema åsikter är tyvärr väldigt lika varandra oavsett vilken kant de befinner sig på.

Jag kommer ihåg hur Sovjetunionen stolt proklamerade under 80-talet att de inte hade HIV i landet. Detta då det inte fanns några homosexuella i deras stolta imperium.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är Sverige, men jag tycker det blir förstört av alla som hatar oliktänkande.
För mig står Sverige för öppenhet mot omvärlden, beredd att ta emot impulser från andra länder, oavsett om det gäller Tyskland under medeltiden, Frankrike på 1700-talet, England och Tyskland på 1800-talet och början av 1900-talet osv.

Det kanske hänger ihop med att jag växte upp i Göteborg, en stad där det är närmare till Danmark och Norge än till Stockholm. Där det var vanligare att resa till de två länderna än norrut och österut i Sverige. En stad präglad av många olika sjöfartsnationer, holländare som byggde staden från början, alla ostindiska resor, invandrare och kulturpåverkan från många länder under århundraden.
Spot on, Birgit!😀 Stockholmarna på Sveriges baksida kan inte förväntas ha samma världsvana som "vi" Göteborgare, som i generationer världsvant frotterat oss med medborgare från alla väderstreck.
Vad det rätt uppfattat, BirgitS?

• Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Spot on, Birgit!😀 Stockholmarna på Sveriges baksida kan inte förväntas ha samma världsvana som "vi" Göteborgare, som i generationer världsvant frotterat oss med medborgare från alla väderstreck.
Vad det rätt uppfattat, BirgitS?
Nu är jag ju stockholmare, född i Stockholm och med hela arbetslivet i Stockholm.

Jag vill inte göra detta till någon sorts bråk mellan olika delar av Sverige genom att på det sättet kategorisera boende i olika delar av Sverige. Lika lite som jag vill kategorisera folk utifrån var de har för rötter, religion, sexuell läggning, kön etc. Vad man har för inställning till omvärlden beror verkligen inte bara på var man har växt upp utan på erfarenheter, kunskap, inställning till livet och mycket annat.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är jag ju stockholmare, född i Stockholm och med hela arbetslivet i Stockholm.

Jag vill inte göra detta till någon sorts bråk mellan olika delar av Sverige genom att på det sättet kategorisera boende i olika delar av Sverige. Lika lite som jag vill kategorisera folk utifrån var de har för rötter, religion, sexuell läggning, kön etc. Vad man har för inställning till omvärlden beror verkligen inte bara på var man har växt upp utan på erfarenheter, kunskap, inställning till livet och mycket annat.
Jag skojade, Birgit. Att du är Stockholmare tvivlar jag inte på. Därav sitationstecknen runt "vi". Men att det kan ligga en viss sanning bakom dina tankar, är ju inte så konstigt då mer eller mindre all kontakt med omvärlden skedde via Göteborg. Ja, förutom den med Ryssar och finnar. Så om några "HillBillies" snackar om "patriotism" är det troligare att de levt ett skyddat liv från omvärlden i Stockholm, än i Göteborg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vill givetvis läsa på en neutral site, det borde väl vara givet?
Hur vet du det? Jag rekommenderar dig att utgå från att allt är färgat - därför tar man in olika perspektiv. Man kan t ex kolla med Wikipedia, Fokus, Access, Expo, DN, SR, UR, SwebbTV, Frihetsnytt, Bildnngspodden och Samnytt. Att tala med folk fungerar nog, men sisådär. (Ingen katolik skulle vilja prata om prästernas pedofili i Vatikanen eller dylikt. Jag spetsar till det en smula.)
Ex. För att förstå terrororganisationen Hamas kan du fråga dem själva hur de fungerar, men också lyssna till Mosab Hasan Yosef som är en dödsmotståndare till organisationen (eftersom han är son till en av dess grundare och känner den inifrån).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag skojade, Birgit. Att du är Stockholmare tvivlar jag inte på. Därav sitationstecknen runt "vi". Men att det kan ligga en viss sanning bakom dina tankar, är ju inte så konstigt då mer eller mindre all kontakt med omvärlden skedde via Göteborg. Ja, förutom den med Ryssar och finnar. Så om några "HillBillies" snackar om "patriotism" är det troligare att de levt ett skyddat liv från omvärlden i Stockholm, än i Göteborg.
När stockholmare är dryga och ser ner på lantisar tänker jag bara på rollfiguren Birger i Stefan och Krister.
Stockholmare är som spermier.
Det finns miljoner av dem men det är sällan nån det blir folk av.😆

• Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu har det exploderat med prideflaggor på mitt jobb, varenda en har en regnbågsflagga på sig, som pin eller nyckelband. Folk ser ner på mig som väljer att inte ha detta då jag tänker att sexualitet inte har någonting med mitt jobb att göra. Har jag rätt eller fel?
[Repris av min synpunkt #197 för att föra tråden på rätt spår igen]

Du gör uppenbart rätt som ignorerar regnbåget. Se bara hur denna tråd har utvecklats. Tur att debattörerna sitter utom räckhåll från varandra. Man kan väl prajda på, men allt färre förstår nog varför.
PS. Homosexualitet är en avvikelse i den sexuella präglingen hos fostret. Det är emellertid en av evolutionen användbar avvikelse eftersom den finns. (En sorts A Woldskt argument, men garanterat giltigt.) Att ha en homofil morbror - som alltså inte reproducerar, utan utgör en extrapappa - kan vara en mycket bra sak helt enkelt. Homofili är således genetiskt (avläsningen av DNA för vissa enzym i embryots hjärna) och möjligen ärftligt. Det senare vet kanske ingen och vi behöver knappast bry oss. Det är som det är.

Fairlane
H hovapettson skrev:
Hur vet du det? Jag rekommenderar dig att utgå från att allt är färgat - därför tar man in olika perspektiv. Man kan t ex kolla med Wikipedia, Fokus, Access, Expo, DN, SR, UR, SwebbTV, Frihetsnytt, Bildnngspodden och Samnytt. Att tala med folk fungerar nog, men sisådär. (Ingen katolik skulle vilja prata om prästernas pedofili i Vatikanen eller dylikt. Jag spetsar till det en smula.)
Ex. För att förstå terrororganisationen Hamas kan du fråga dem själva hur de fungerar, men också lyssna till Mosab Hasan Yosef som är en dödsmotståndare till organisationen (eftersom han är son till en av dess grundare och känner den inifrån).
Givetvis är de flesta källor mer eller mindre sanna, men man behöver ju inte gå till den mest extrema.

Vill jag veta hur många ryska soldater som dött i kriget mot Ukraina så frågar jag inte den ryska staten och sen basunerar ut det som sanning.

Vill jag veta hur många judar som dödades av nazisterna under andra världskriget så frågar jag inte en förintelseförnekare.

Vill jag veta hur en viss text i Koranen ska tolkas så frågar jag inte en som hatar islam mest av allt i världen.

Etc.

• Gilla
Danne824 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis är de flesta källor mer eller mindre sanna, men man behöver ju inte gå till den mest extrema.

Vill jag veta hur många ryska soldater som dött i kriget mot Ukraina så frågar jag inte den ryska staten och sen basunerar ut det som sanning.
Och inte heller Ukraina eller stater/organisationer/nyhetsbyråer som sympatiserar med Ukraina eller har vinning av kriget.
Fairlane Fairlane skrev:
Vill jag veta hur många judar som dödades av nazisterna under andra världskriget så frågar jag inte en förintelseförnekare.
Som ovan, fast med Judar och Israel istället.
Fairlane Fairlane skrev:
Vill jag veta hur en viss text i Koranen ska tolkas så frågar jag inte en som hatar islam mest av allt i världen.

Etc.
Du fattar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Och inte heller Ukraina eller stater/organisationer/nyhetsbyråer som sympatiserar med Ukraina eller har vinning av kriget.

Som ovan, fast med Judar och Israel istället.

Du fattar.
Relativist.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Relativist.
Ja. Allt är relativt. Vad ville du förmedla med det?

När det gäller "fakta" har människor en febless för att anamma det påstående som de sympaterar med, som just sanning.

Intet Intet skrev:
Vad ville du förmedla med det?
Att du inte kunde hålla dig från din kålsuparteori att man inte kan lita på någon för att vissa är notoriskt opålitliga.

Vi litar exempelvis inte på Ryssland för att det är en fascistisk skitstat. Det finns inget rimligt skäl att bara för det ta upp att även Ukrainas tillhandahållna information kan vara vinklad.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du inte kunde hålla dig från din kålsuparteori att man inte kan lita på någon för att vissa är notoriskt opålitliga.

Vi litar exempelvis inte på Ryssland för att det är en fascistisk skitstat. Det finns inget rimligt skäl att bara för det ta upp att även Ukrainas tillhandahållna information kan vara vinklad.
Krigets första offer är sanningen, en nött floskel men inte desto mindre sann. Alla parter ljuger mer eller mindre i krig. Ukrainakonflikten startade inte med Rysslands angrepp utan det finns en lång och smutsig historia från båda parter.
Intet har stöd av Einstein, allting är relativt.😀

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ukrainakonflikten startade inte med Rysslands angrepp
Jo. Rysslands folkrättsliga och avtalsbrytande angrepp 2014 startade kriget.

Att du gör dig till nyttig idiot och försöker relativisera bort det förändrar inte fakta. Före det, inte krig. Efter det, krig.

Jag hoppas du får betalt.

Edit: Sorry, jag fick för mig att jag svarade @Intet. Jag har inget skäl att misstänka att du har samma typ av bias för Ryssland i din relativism, @Bitterhetsakademin.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
R
B Bitterhetsakademin skrev:
Krigets första offer är sanningen, en nött floskel men inte desto mindre sann. Alla parter ljuger mer eller mindre i krig. Ukrainakonflikten startade inte med Rysslands angrepp utan det finns en lång och smutsig historia från båda parter.
Intet har stöd av Einstein, allting är relativt.😀
Lägg av, kriget i Ukraina är 100% Rysslands fel.

Men detta visar väl tydligt vad som händer när man hämtar sina nyheter från samnytt. Rysk chefredaktör *host* *host*.

• Gilla
  • Haha
Danne824 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.