Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Lägg av, kriget i Ukraina är 100% Rysslands fel.

Men detta visar väl tydligt vad som händer när man hämtar sina nyheter från samnytt. Rysk chefredaktör *host* *host*.
Om man sätter sig in i turerna kring Tymoshenkno , Janukovich Euromajdan och Minskavtalet blir situationen något mer komplicerad än den gängse bilden av Rysslands fullskaliga invasion som den alltid benämns i media. Ingen tycker väl att Ryssland agerade riktigt men situationen är mer komplex med andra länders inblandning i frågan.
Jag hoppas att kriget ska ta slut snarast möjligt men som det ser ut är det nog att hoppas på ett mirakel. Möjligen slutar det med en frusen konflikt i stil med Korea.

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Lägg av, kriget i Ukraina är 100% Rysslands fel.

Men detta visar väl tydligt vad som händer när man hämtar sina nyheter från samnytt. Rysk chefredaktör *host* *host*.
Tänk om verkligheten ändå vore så enkel. Så mycket lättare allt skulle vara när man aldrig skulle behöva säga: -"Jomen, vänta lite ..."? Allt svart eller vitt. En snäll och en dum. Du, lyckans ost som lever i den rosaskimmrande drömvärlden, vad jag är avundsjuk på dig.😬

• Haha
Krille4
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om man sätter sig in i turerna kring Tymoshenkno , Janukovich Euromajdan och Minskavtalet blir situationen något mer komplicerad än den gängse bilden av Rysslands fullskaliga invasion som den alltid benämns i media.
Minskavtalen var efter att Ryssland inlett kriget mot Ukraina, så de har inget med upptakten att göra. Det är en rökridå.

Vidare är det inte Rysslands sak hur Ukraina väljer eller avsätter sina ledare och definitivt inte ett skäl för krig.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Danne824 och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En snäll och en dum.
En bristfällig, en helt jävla ute och cyklar är nog snarare synen på saken hos de flesta normala människor.

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En bristfällig, en helt jävla ute och cyklar är nog snarare synen på saken hos de flesta normala människor.
Låt mig gissa. "Normala"? Är det de som tycker som du?🤮

Som sagt. Med sådan fanatism är det inte konstigt att TS företag tar det säkra före det osäkra och uppmanar personalen att bära små diskreta nålar. För stöter de på en sådan våldsverkare är det nog klokt att vara för "Pride". Fast bara lite. På så vis klarar de sig förhoppningsvis från de största nötterna. Vilken sida de än raglat in på.
TS gör likväl rätt som står upp för sin åsikt istället för att fegt sälla sig till flocken av "Normala nötter".

Intet Intet skrev:
Låt mig gissa. "Normala"? Är det de som tycker som du?🤮
Inte bara, nej. Jag tror det finns en stor mängd människor som i stort tycker annorlunda än jag i det mesta men delar den uppfattningen.

Lite grann motsatt hur jag noterar att du och jag inte sällan tycker lika trots att du uppenbarligen kräks åt mig i stort och låstas skratta bort när jag drar fram dina principlösa ställningstaganden.

Så normal får i det här fallet inkludera en bred moralisk mittfåra.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Tänk om verkligheten ändå vore så enkel. Så mycket lättare allt skulle vara när man aldrig skulle behöva säga: -"Jomen, vänta lite ..."? Allt svart eller vitt. En snäll och en dum. Du, lyckans ost som lever i den rosaskimmrande drömvärlden, vad jag är avundsjuk på dig.😬
Jag har väl inte ens varit i närheten av att säga att ALLT är svart eller vitt. Rysslands infallskrig på Ukraina är dock det.

Men fortsätt för all del att bevisa mig rätt i att du har någon sorts agenda.

• Gilla
  • Haha
Danne824 och 7 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om man sätter sig in i turerna kring Tymoshenkno , Janukovich Euromajdan och Minskavtalet blir situationen något mer komplicerad än den gängse bilden av Rysslands fullskaliga invasion som den alltid benämns i media. Ingen tycker väl att Ryssland agerade riktigt men situationen är mer komplex med andra länders inblandning i frågan.
Jag hoppas att kriget ska ta slut snarast möjligt men som det ser ut är det nog att hoppas på ett mirakel. Möjligen slutar det med en frusen konflikt i stil med Korea.
Jag ska vara helt ärlig och erkänna att före 2014 var jag mer eller mindre helt ointresserad av situationen i Ukraina. Efter 2022 har jag läst så mycket jag kan om detta och pratat med Ukrainare och Ryssar om situationen. Jag kan ändå inte hitta någon legitim orsak för Ryssland att annektera Krimhalvön, eller göra en fullskalig invasion av landet.

Har du andra synvinklar eller sitter på information som kan ändra min mening här är jag mottaglig, men jag kommer vara ytterst kritisk med vilka källhänvisningar som används.

• Gilla
  • Älska
Danne824 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis är de flesta källor mer eller mindre sanna, men man behöver ju inte gå till den mest extrema.

Vill jag veta hur många ryska soldater som dött i kriget mot Ukraina så frågar jag inte den ryska staten och sen basunerar ut det som sanning.

Vill jag veta hur många judar som dödades av nazisterna under andra världskriget så frågar jag inte en förintelseförnekare.

Vill jag veta hur en viss text i Koranen ska tolkas så frågar jag inte en som hatar islam mest av allt i världen.

Etc.
Tror faktiskt du är ute och seglar. Behöver du tusenåriga skrifter för att leva moraliskt, och därtill uttolkare av dessa för att förstå vad som berörs och avses, så får du - på stockholmska - kamma're. Men läs du en bok som säger att islam är fredens religion - andra kallar det för satansverserna. Lite svenskt lagom ligger det väl mittemellan? 😁

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag har väl inte ens varit i närheten av att säga att ALLT är svart eller vitt. Rysslands infallskrig på Ukraina är dock det.

Men fortsätt för all del att bevisa mig rätt i att du har någon sorts agenda.
Min "agenda" är att de som säger att "Så är det bara", ofta har fel, då verkligheten sällan är så enkel. Det är det som skiljer goda diplomater ifrån den skränande pöbelhopen.

Bart Bart skrev:
Jag ska vara helt ärlig och erkänna att före 2014 var jag mer eller mindre helt ointresserad av situationen i Ukraina. Efter 2022 har jag läst så mycket jag kan om detta och pratat med Ukrainare och Ryssar om situationen. Jag kan ändå inte hitta någon legitim orsak för Ryssland att annektera Krimhalvön, eller göra en fullskalig invasion av landet.

Har du andra synvinklar eller sitter på information som kan ändra min mening här är jag mottaglig, men jag kommer vara ytterst kritisk med vilka källhänvisningar som används.
Här är en Tysk EU-parlamentariker som bland annat varit diplomat för FN i 35år.
Han intervjuas av en Norsk journalist.
De pratar om Alaskamötet och Europas nedgång, bland annat.
Inget av det har jag hört något om i SVT.

Sedan är internet fullt av prominenta debattörer som inte riktigt håller med Byggahus politiska expertis.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Här är en Tysk EU-parlamentariker som bland annat varit diplomat för FN i 35år.
Han intervjuas av en Norsk journalist.
De pratar om Alaskamötet och Europas nedgång, bland annat.
Inget av det har jag hört något om i SVT.

Sedan är internet fullt av prominenta debattörer som inte riktigt håller med Byggahus politiska expertis.
Har du en länk eller länkar? Det skulle underlätta.

Bart Bart skrev:
Har du en länk eller länkar? Det skulle underlätta.
Aj. Glömde Jag den lilla bagatellen😀?

Ursäkta. Här är den.😀

Då får du en bonuslänk för besväret.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Fairlane
H hovapettson skrev:
Tror faktiskt du är ute och seglar. Behöver du tusenåriga skrifter för att leva moraliskt, och därtill uttolkare av dessa för att förstå vad som berörs och avses, så får du - på stockholmska - kamma're.
Tyvärr är det du som är ute och cyklar. Jag behöver inga sådana skrifter, var har du fått det ifrån?

Ett ord skrivs som bevis på hur hemskt islam är. Enligt de källor som jag läser (googlade) var det helt harmlöst, man får ljuga om man är hotar ungefär, vilket jag är övertygad om att de flesta av oss är beredda att göra.

Jag får då "veta" att Nej, de betyder att muslimer har rätt att ljuga för icke-troende (även om de inte är hotade), i avsikt att lura dessa i onda syften, ungefär så.

Jag efterfrågade en källa på den tolkningen som jag inte ser någonstans, rätt rimligt tycker åtminstone jag. Beviset var då en länk till en sida där det var extremt tydligt att skribenterna var väldigt emot islam. Man får såklart vara emot islam om man vill, men källan blir ungefär lika trovärdig som att fråga Putin om hur Zelenskij är.
H hovapettson skrev:
Men läs du en bok som säger att islam är fredens religion - andra kallar det för satansverserna. Lite svenskt lagom ligger det väl mittemellan? 😁
Jag läser inte boken, men läser man första testamentet (det för jag inte heller) så kan man nog finna bevis för att judar och kristna är mördare och barbarer. Så läser ju många av de som hatar islam Koranen och säger att så lever samtliga muslimer. Det finns muslimer som är mer eller mindre bokstavstroende, exempelvis Talibanerna etc. De har med glädje ihjäl en massa andra muslimer som de inte tolkar som äkta, samtidigt som vissa anser att de är mer eller mindre samma sak.

• Gilla
Danne824 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Min "agenda" är att de som säger att "Så är det bara", ofta har fel, då verkligheten sällan är så enkel. Det är det som skiljer goda diplomater ifrån den skränande pöbelhopen.
En skicklig diplomat behöver knappast ha bäst koll på hur fakta ligger till och framförallt så säger en skicklig diplomat inte alltid sanningen, utan målet är att finna en acceptabel lösning. En skicklig diplomat kan tala om för Trump att han är en fantastisk golfare och att han hade den största publiken vid sina presidentinstallation, om diplomaten tror att detta falska smicker kan ge ett bra utfall.
Att det finns film bevis på att Trump fuskar i golf och att det var betydligt med människor på Obamas installation vet såklart den skickliga diplomaten.

Sanningen vad gäller Ryssland är att de invaderade Ukraina 2014 och återigen 2022. Att tramsa om att Ukraina inte följde Minskavtalet etc är bara trams. Ryssland uppfyllde inte sin del av avtalet heller och Ryssland har en lång historia av att bryta avtal. Ukrainas inrikespolitik är inget rimligt skäl att anfalla, så allt snack om att det finns en massa skäl är bara rent bullshit.

• Gilla
  • Älska
Danne824 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.