45 390 läst ·
1 055 svar
45k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men "Gubben", nu gjorde du ju så där själv - smutsade ner avsändaren. Oxfam må vara stalinister eller maoister men siffrorna kan användas. Se vilka som toppar ligan och se vilka som är i botten. Mönstret. De vanligaste invandrargrupperna är syrier, irakier, afganer, östafrika... och var är de länderna i ligan? Det är en fråga och en farhåga.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ca 1,8 miljarder troende muslimer, där tolkningarna spänner från sekulära till extremt konservativa.H hovapettson skrev:
Precis likt kristendomen.
Om du nu är så rädd för de extremt konservativa, stöd då muslimer som själva kämpar för demokrati, jämställdhet och religionsfrihet än att beskriva hela religionen som en fiende.
Men ska man mäta jämställdhet så får man ju välja metriska data för det. Inte data som mäter graden av utbyggd välfärdsstat och skattetryck. Då ska man inte kalla det för ett mått på jämställdhet. Annars är det propaganda med syfte att missleda, inte seriös forskning.H hovapettson skrev:Men "Gubben", nu gjorde du ju så där själv - smutsade ner avsändaren. Oxfam må vara stalinister eller maoister men siffrorna kan användas. Se vilka som toppar ligan och se vilka som är i botten. Mönstret. De vanligaste invandrargrupperna är syrier, irakier, afganer, östafrika... och var är de länderna i ligan? Det är en fråga och en farhåga.
Den läran kan reformeras, men som sagt redan - inget tyder på det hittills. Ingenting.D Danne824 skrev:Det finns ca 1,8 miljarder troende muslimer, där tolkningarna spänner från sekulära till extremt konservativa.
Om du nu är så rädd för de extremt konservativa, stöd då muslimer som själva kämpar för demokrati, jämställdhet och religionsfrihet än att beskriva hela religionen som en fiende.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Jaså? Det visste jag inte. 90 % av alla kurder är ju muslimer, så det hade jag nog trott. Alavit verkar det som, det är ju en sorts muslim om man frågar dem själva.Fairlane skrev:
Men min poäng var ju inte att kass människosyn är hårdkodat i islam, bara att det är vanligt förekommande där. Jag är glad att inte ha vuxit upp i ett drusiskt eller yasidiskt samhälle heller, de verkar kassa de med.
Om det är islam som lagt en våt filt över en kass kultur så att den inte utvecklas eller vice versa kan man tvista om.
Regioner som ”råkar” ha en muslimsk majoritet. Jag är med på att korrelation inte är kausalitet, men islam och kass kultur hänger ihop som ler och långhalm.Fairlane skrev:
Ja, och sorgligt nog verkar därtill kassa värderingar göra sig mer påminda i andra generationen här än bland faktiska invandrare bland dem som inte assimileras.Fairlane skrev:
Oxfam mäter jämlikhet, inte jämställdhet.Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl att oftast blir de muslimer som kämpar för liberalisering inte så långlivade. Till och med bland extremisterna pågår en ständigt kamp om vem som är mest bokstavstrogen och gör den rätta tolkningen. Se bara på klyftan mellan shia och sunni.D Danne824 skrev:Det finns ca 1,8 miljarder troende muslimer, där tolkningarna spänner från sekulära till extremt konservativa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Testat En Ding, Ding Värld?B Bitterhetsakademin skrev:
Kultur och religion är svåra att separera, kurderna har varit muslimer i århundraden och det har nog satt spår i folksjälen. Jag är bekant med att en betydande del av kurderna är övertygade kommunister och inte har mycket till övers för islam. Man kan säga mycket om det moderna Turkiets skapare Mustafa Kemal men det han yttrade om islam var tänkvärda ord.Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Att stå med trupper vid Wiens portar är en obsolet taktik. Khadaffi sa att kampen för muslimskt herravälde ska ske med barnvagnen i stället för stridsvagnen och att den muslimska kvinnans livmoder är vapnet. Bland muslimerna är ett utbrett talesätt att västerlänningarna har klockorna men vi har tiden, de planerar på längre sikt.
Här håller jag med.B Bitterhetsakademin skrev:
Men samma sak har vi sett i kristendomen.
Katoliker och protestanter har krigat i århundraden, och i Nordirland höll motsättningarna i sig ända in i modern tid.
Skillnaden är att vi har hunnit längre i att lägga ner vapnen och reformera.