Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Läs Kvartals april nummer 2022.
Du får nog lägga upp en länk till din tidning och informations källa.

Huvudresultaten från Ruud Koopmans WZB-studie (publicerad 2013–2014), som ofta citeras – och ibland misstolkas – i debatten.
Till att börja med borde du titta på urvalet av de 9000 som deltog.
Dessutom om din skvallertidning uppger 65% är det en direkt feltolkning rätt är 44%.

Det du påstår är 29% vet jag inte var du har hittat siffran då det inte förekommer i Koopmans studie.

Är tidningen verkligen seriö som du hänvisar till?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Den lilla delen Ache har nästan fem miljoner invånare och tillämpar sharia med spöstraff för homosexuella.
Och resten av Indonesien har omkring 278 miljoner invånare...
Vidare ligger Indonesien i den nedre halvan av de flesta index som mäter frihet och utveckling.
Ja, men nu var det viljan att införa Sharia-lagar som diskuterades.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är jag kvinna, och jag gullar inte med andra än bebisar och småbarn.

Eftersom jag inte kan se det minsta tecken på att det kommer att ske i Sverige inom de närmsta 20 åren så behöver jag inte bry mig eftersom jag nog inte kommer att leva mer än så. Men inte är det standard i arabvärlden att kvinnor betraktas som boskap, barnen är alldeles för värdefulla för det.

Men du kan väl länka till alla dessa undersökningar som du hänvisar till i stället för att bara lite löst minnas en del.

En rekorderlig andel av sekulära med kristna förfäder har förstående för terrordåd mot arabvärlden. Så vad är skillnade
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är jag kvinna, och jag gullar inte med andra än bebisar och småbarn.

Eftersom jag inte kan se det minsta tecken på att det kommer att ske i Sverige inom de närmsta 20 åren så behöver jag inte bry mig eftersom jag nog inte kommer att leva mer än så. Men inte är det standard i arabvärlden att kvinnor betraktas som boskap, barnen är alldeles för värdefulla för det.

Men du kan väl länka till alla dessa undersökningar som du hänvisar till i stället för att bara lite löst minnas en del.

En rekorderlig andel av sekulära med kristna förfäder har förstående för terrordåd mot arabvärlden. Så vad är skillnaden?
Om du inte förstår skillnaden vad gäller magnitud och läge i tiden tror jag du är hjälplös. Religioner och ideologier är ointressanta för mig som fullvuxen, men jag har studerat denna våldsideologi de senaste åren, och ju mer jag lär känna den, desto mer fasansfull framstår den. Sedan år 632 har dessa halsskärare hunnit mörda fler än t o m kommunismen. Det är inte illa det. (Jo.)

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Det kan finnas ett samband, utan religionens tyngande ok kanske det sett annorlunda ut, Kan inte vara ett land som är lätt att hålla ihop med närmare trehundra etniska minoriteter. Landet har lång tids diktatur bakom sig som hämmat utvecklingen. Indonesien har förmodligen större tolerans än Saudiarabien eller Somalia men därifrån till en fullgod demokrati är steget långt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I det som jag har läst har det ju skrivits mycket mer om Harvards motstånd än om andra universitet som har gjort vad Trump velat. Jag kan minnas fel men jag tror att jag har läst om Yale och Columbia.
Ja, flera universitet har bl.a. avsatt sina rektorer pga. acceptans av grasserande antisemitism som stred mot deras egna värdegrunder. Men att dessa helt plötsligt väljs att följas är ju inte riktigt samma sak som att böja sig för någon utomstående.
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl ägarna till en av de stora tidningarna däröver som gick ut med påbud om vad journalisterna fick skriva om/hur, en stor ändring som ledde till att många journalister, men långt ifrån alla, slutade för de accepterade inte att ägarna skulle detaljstyra på det sättet. Någon gång i våras så jag kommer inte ihåg detaljerna längre.
Ja, Jeff Bezos äger Washington Post och valde efter ett decennium att börja styra tidningens politiska inriktning. Ungefär lika lite upprörande som när GP:s ägare utsåg Alice Teodorescu till ledarchef och alla socialliberaler slutade.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har läst saker som tyder på det. Det räcker ju med att man hotar med att åtala, smutskasta, sprida hat mot etc.
De har domarimmunitet. Bara sluta gissa.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
H hovapettson skrev:
Om du inte förstår skillnaden vad gäller magnitud och läge i tiden tror jag du är hjälplös.
Du kan väl förklara för mig, stackars dumma kvinna, vad de orden betyder i just ditt speciella sammanhang. När jag googlar får jag fram sidor som handlar om helt andra saker, t.ex. hur solen lyser.
Eftersom magnitud betyder mått på styrkan hos t.ex. en stjärna eller en jordbävning, enligt Svenska akademin.
H hovapettson skrev:
Religioner och ideologier är ointressanta för mig som fullvuxen, men jag har studerat denna våldsideologi de senaste åren, och ju mer jag lär känna den, desto mer fasansfull framstår den. Sedan år 632 har dessa halsskärare hunnit mörda fler än t o m kommunismen. Det är inte illa det. (Jo.)
Det låter väl inte så konstigt om man jämför 1400 år med mindre än 100 år.
USA lyckades ju ha ihjäl över 100 000 människor på kort tid bara i Hiroshima.
Under andra världskriget var det ungefär 28 miljoner sovjetmedborgare som dog av kriget, 20 miljoner kineser. Alltså på 6 år. Ett världskrig som startades av kristna européer. Européer är ju bara för hemska.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, flera universitet har bl.a. avsatt sina rektorer pga. acceptans av grasserande antisemitism som stred mot deras egna värdegrunder. Men att dessa helt plötsligt väljs att följas är ju inte riktigt samma sak som att böja sig för någon utomstående.
Det är det ju om det sker just pga. extern påtryckning. Dras 400 miljoner dollar in just pga. en orsak så är det en påtryckning och det fick Columbia att vika sig. Ändringen pga. påtryckningen och alla andra sätt som Trump försöker påverka universiteten har lett till att flera Yale-professorer valt att flytta till Kanada.

"“When I saw Columbia completely capitulate, and I saw this vocabulary of, well, we’re going to work behind the scenes because we’re not going to get targeted — that whole way of thinking presupposes that some universities will get targeted, and you don’t want to be one of those universities, and that’s just a losing strategy,” Stanley told the Guardian.

“I just became very worried because I didn’t see a strong enough reaction in other universities to side with Columbia,” he added."
https://yaledailynews.com/blog/2025...t-for-canadian-university-citing-trump-fears/

"Yale and Harvard removed employees from their posts as the Trump administration pressures universities to “combat anti-Semitism” on campus or lose federal funding"
https://www.irishtimes.com/world/us...dent-quits-as-trump-adds-pressure-to-schools/

Det handlar om att vika sig för påtryckningar. Jag tror ju mycket mer på de som utsätts än på dig på andra sidan Atlanten.
De har domarimmunitet. Bara sluta gissa.
"At least eight immigration judges received notices that they would be put on leave and their employment would be terminated on April 22, according to two people familiar with the firings and to the International Federation of Professional and Technical Engineers union, which represents immigration judges. The two people spoke on condition of anonymity for fear of reprisals."

"The latest firings comes as dozens of courts around the country are already facing vacancies after the Trump administration laid off or received resignations from over 100 court staff, including over two dozen judges."

https://www.npr.org/2025/04/22/nx-s1-5372681/trump-immigration-judges-fired

Vem är det som ska sluta att gissa?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan väl förklara för mig, stackars dumma kvinna, vad de orden betyder i just ditt speciella sammanhang. När jag googlar får jag fram sidor som handlar om helt andra saker, t.ex. hur solen lyser.
Eftersom magnitud betyder mått på styrkan hos t.ex. en stjärna eller en jordbävning, enligt Svenska akademin.

Det låter väl inte så konstigt om man jämför 1400 år med mindre än 100 år.
USA lyckades ju ha ihjäl över 100 000 människor på kort tid bara i Hiroshima.
Under andra världskriget var det ungefär 28 miljoner sovjetmedborgare som dog av kriget, 20 miljoner kineser. Alltså på 6 år. Ett världskrig som startades av kristna européer. Européer är ju bara för hemska.
Så bra att mussarna spär ut massmördandet. Det är väl inget om det tar lite tid bara!
Du kan väl ha lite sådana polare. Bara betänk innebörden i taqiya...

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är det ju om det sker just pga. extern påtryckning. Dras 400 miljoner dollar in just pga. en orsak så är det en påtryckning och det fick Columbia att vika sig. Ändringen pga. påtryckningen och alla andra sätt som Trump försöker påverka universiteten har lett till att flera Yale-professorer valt att flytta till Kanada.

"“When I saw Columbia completely capitulate, and I saw this vocabulary of, well, we’re going to work behind the scenes because we’re not going to get targeted — that whole way of thinking presupposes that some universities will get targeted, and you don’t want to be one of those universities, and that’s just a losing strategy,” Stanley told the Guardian.

“I just became very worried because I didn’t see a strong enough reaction in other universities to side with Columbia,” he added."
[länk]

"Yale and Harvard removed employees from their posts as the Trump administration pressures universities to “combat anti-Semitism” on campus or lose federal funding"
[länk]

Det handlar om att vika sig för påtryckningar. Jag tror ju mycket mer på de som utsätts än på dig på andra sidan Atlanten.
Jag vet inte varför du måste välja vem du ska tro på. De och jag verkar ju vara överens om att det handlar om universitetens hantering av antisemitism.
BirgitS BirgitS skrev:
"At least eight immigration judges received notices that they would be put on leave and their employment would be terminated on April 22, according to two people familiar with the firings and to the International Federation of Professional and Technical Engineers union, which represents immigration judges. The two people spoke on condition of anonymity for fear of reprisals."

"The latest firings comes as dozens of courts around the country are already facing vacancies after the Trump administration laid off or received resignations from over 100 court staff, including over two dozen judges."

[länk]

Vem är det som ska sluta att gissa?
Ok, så inte riktiga domare i rättsväsendet alltså, utan offentliganställda vid justitiedepartementet.

Historiskt har de tydligen kallats ”special inquiry officers”. De är helt enkelt inte riktiga domare, utan tillhör den styrande delen av staten om vi håller oss till den klassiska amerikanska uppdelningen styrande, lagstiftande respektive dömande (executive, legislative, judicial).

Jag är inte för Trumps regering om det låter så, jag tycker han är kass. Men det är inget skäl att inte försöka förstå det som sker snarare än bara förfasas.

Amerikanska regeringar styr förvaltningen hårt. Alltid. Påståenden om att de gör samma sak med den dömande makten ska tas på allvar, men det är alltså inte det som sker här.

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
De och jag verkar ju vara överens om att det handlar om universitetens hantering av antisemitism.
Jo, fruktansvärt brott att inte stänga av studenter med palestinasjal. Helt klart en anledning att dra in vid pass fyra miljarder kronor i finansiering.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
De och jag verkar ju vara överens om att det handlar om universitetens hantering av antisemitism.
Jag tycker mer det handlar om Trumps behandling av universiteten. Om nu Trump med rådgivare tycker att universiteten gör något olagligt så är det väl en fråga för polisen och inte att Trump ska bestämma att universiteten inte får nödvändiga pengar.
Men det är inget skäl att inte försöka förstå det som sker snarare än bara förfasas.
Jag försöker förstå och inte bara förfasas, men för mig verkar det ju mest som att du försöker släta över vad Trump gör.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag försöker förstå och inte bara förfasas, men för mig verkar det ju mest som att du försöker släta över vad Trump gör.
Så du hade fel, men det är förjävligt i alla fall?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Andra har flytt därför att kvinnor förtrycktes i deras ursprungsländer. Varför tror du att de vill införa lagar som skulle förtrycka kvinnor?
Då kan ju du förklara, hur det kommer sig att det mest är pojkar & män som kommer till Europa.
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom jag inte kan se det minsta tecken på att det kommer att ske i Sverige inom de närmsta 20 åren så behöver jag inte bry mig eftersom jag nog inte kommer att leva mer än så.
Bland det mest egoistiska jag läst på ett forum!.
Du kastar skräp i naturen & tömmer den använda motoroljan i diket också va?
För du kommer ju i alla fall inte leva, så du kan se andras barnbarn lida utav dina egoistiska handlanden.

Vad gäller England & muslimer, så kommer det "barka åt skogen" så småningom folket har fått nog.
Över 1500 Moskeér, ca 60 Shariadomstolar (som går utanför Englands lagar), större krav på halal i skolor etc etc.....Stubintråden är tänd!

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
jonmo jonmo skrev:
Av de titlar som finns tillgängliga beskriver nog anarkokapitalism min inställning bäst, även om jag kanske är för feg för att ta den på allvar.
Hej, lite sent nu... men ändå ...

Jag glömde att skriva en sak, så fort man börjar fundera kring olika former av anarkism, så måste man på ett helt annat sätt än vad som gäller andra ideologier fundera över "samhälle" och "socialt sammanhang" osv.
Och inte bara lite utan väldigt stort och övergripande. Ty nu har vi med en ideologisk strömning som i princip utraderar samhälle, eller gör den det?

Om det står mig helt fritt att ta precis vad andra har skapat och producerat på vilket sätt jag vill, för det finns ju inga skatter, inga lagar, inga domstolar.
Vad är det som styr egentligen?

Man bör även fundera över vad är egentligen ett samhälle, och vad innebär det att vara en del av det?
Är det ens en nyttighet?
Varför är nästan varenda människa på jorden en del av ett samhälle, framför skulle man vilja veta ifall varför det är så, om det inte finns fördelar, ja stora fördelar.
Men det finns en otrolig massa att filosofera om, ifall man börjar fundera ordentligt på anarkism i olika former.
Nu kanske anarkokapitalist bara betyder ett samhälle som vanligt, men kapitalstarka behöver inte följa några regler, precis allt är tillåtet, typ sena 1800-talets extrema rovkapitalism i USA, fast värre, vad vet jag.
Jag vet inte ens riktigt vad jag menar med anarkoliberal, kanske ett samhälle som är extremt frihetligt på så sätt att nästan inget är förbjudet, dvs statsmakten ingriper inte mot nästan något.
Men skulle det betyda att jag tycker det är OK att män slår sina kvinnor, att barn mördas ..?
Ja frågorna hopar sig snabbt till stora berg, 🙄

Detta är en betydligt mindre fråga, knappt någon alls för de flesta "normala ideologier", för de flesta utgår ifrån det samhälle som finns.
Det är mest när man rör sig i tankarna runt anarkism, nattväktarstaten och i viss mån den mest extrema libertianismen som man måste börja vara beredd att tänka bort samhälle och stat osv, i alla fall som vi känner den idag.

Det finns faktiskt en bok.
Shevek (På Svenska, The Dispossessed, engelsk titel)
Av science fiction författaren Ursula K LeGuin
Hon beskriver ett samhälle som är anarkistiskt, ja ett samhälle faktiskt, men det finns nog en massa tankemöda bakom, för att försöka fundera ut hur man ska få ett samhälle baserat på det att fungera.
Och där finns det inte poliser och domstolar, och ingen är tvingad att arbeta osv, men på något sätt måste det finnas styrning, och det finns.

Jag gillar den boken, just för det spännande försöket att se hur en anarkistisk värld skulle kunna fungera.
(Första gången läste jag den som ung, och insåg nog inte alla intressanta saker ur ideologiska aspekter, nästa gång jag läste blev det bättre, sen när jag lite senare i livet ville läsa den igen så var det omöjligt att hitta den på något bibliotek i landet, så jag beställde den från ett antikvariat)

Jag vet inte om några andra böcker som avhandlar temat "Ett anarkistisk samhälle".

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, lite sent nu... men ändå ...

Jag glömde att skriva en sak, så fort man börjar fundera kring olika former av anarkism, så måste man på ett helt annat sätt än vad som gäller andra ideologier fundera över "samhälle" och "socialt sammanhang" osv.
Och inte bara lite utan väldigt stort och övergripande. Ty nu har vi med en ideologisk strömning som i princip utraderar samhälle, eller gör den det?

Om det står mig helt fritt att ta precis vad andra har skapat och producerat på vilket sätt jag vill, för det finns ju inga skatter, inga lagar, inga domstolar.
Vad är det som styr egentligen?

Man bör även fundera över vad är egentligen ett samhälle, och vad innebär det att vara en del av det?
Är det ens en nyttighet?
Varför är nästan varenda människa på jorden en del av ett samhälle, framför skulle man vilja veta ifall varför det är så, om det inte finns fördelar, ja stora fördelar.
Men det finns en otrolig massa att filosofera om, ifall man börjar fundera ordentligt på anarkism i olika former.
Nu kanske anarkokapitalist bara betyder ett samhälle som vanligt, men kapitalstarka behöver inte följa några regler, precis allt är tillåtet, typ sena 1800-talets extrema rovkapitalism i USA, fast värre, vad vet jag.
Jag vet inte ens riktigt vad jag menar med anarkoliberal, kanske ett samhälle som är extremt frihetligt på så sätt att nästan inget är förbjudet, dvs statsmakten ingriper inte mot nästan något.
Men skulle det betyda att jag tycker det är OK att män slår sina kvinnor, att barn mördas ..?
Ja frågorna hopar sig snabbt till stora berg, 🙄

Detta är en betydligt mindre fråga, knappt någon alls för de flesta "normala ideologier", för de flesta utgår ifrån det samhälle som finns.
Det är mest när man rör sig i tankarna runt anarkism, nattväktarstaten och i viss mån den mest extrema libertianismen som man måste börja vara beredd att tänka bort samhälle och stat osv, i alla fall som vi känner den idag.

Det finns faktiskt en bok.
Shevek (På Svenska, The Dispossessed, engelsk titel)
Av science fiction författaren Ursula K LeGuin
Hon beskriver ett samhälle som är anarkistiskt, ja ett samhälle faktiskt, men det finns nog en massa tankemöda bakom, för att försöka fundera ut hur man ska få ett samhälle baserat på det att fungera.
Och där finns det inte poliser och domstolar, och ingen är tvingad att arbeta osv, men på något sätt måste det finnas styrning, och det finns.

Jag gillar den boken, just för det spännande försöket att se hur en anarkistisk värld skulle kunna fungera.
(Första gången läste jag den som ung, och insåg nog inte alla intressanta saker ur ideologiska aspekter, nästa gång jag läste blev det bättre, sen när jag lite senare i livet ville läsa den igen så var det omöjligt att hitta den på något bibliotek i landet, så jag beställde den från ett antikvariat)

Jag vet inte om några andra böcker som avhandlar temat "Ett anarkistisk samhälle".
Skulle vara V för Vendetta, inte filmen då utan boken.

Nu är jag själv inte för anarkism (inga andra "ismer" heller), mina barn har kunnat gå i skola, jag kan besöka sjukvården om jag måste, och slipper att sitta på verandan med ett gevär i handen och vakta min egendom.

Tänkt dig båtkluben 365 dagar om året och sitta vakt.

Men jag gillar också Sci-fi böcker och filmer.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.