Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J jawen skrev:
Tycker att du överdriver, och ordet "äckligt" (som jag läste han skrev) är väl ändå inget hat i ordets bemärkelse. Hat och dess motsats älska har väldigt många olika nivåer, där starkaste nivån av både älska & hata är väldigt lätt att känna igen, & även spädbarn kan tolka detta.

Aubergine tycker jag är jätteäckligt MEN jag hatar det inte
Jag tänkte på det här:
jonmo jonmo skrev:
Jag hatar till exempel nästan alla politiker, och jag brukar någon gång i halvåret skriva i detalj på Twitter till Ursula hur illa jag tycker om henne och alla hon jobbar med.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänkte på det här:
Jag trodde man fick sparka uppåt? Eller menar du att jag på något sätt är i överläge mot Ursula?

BirgitS
J jawen skrev:
Säg mig ETT enda land som har/haft invandring av muslimer, & som lyckats integrera dem & därmed undvikit stora "negativa effekter"!
Storbritannien har väl haft många muslimska invandrare under mer än 100 år, i och med deras koloniserande av Pakistan och Indien. Medan det är först relativt nyligen som vissa börjar tycka att det är ett problem.
J jawen skrev:
"Flyr från" skriver du, flyr från vad?...sitt muslimska hemland?...eller vad menar du?
Ja, det finns många muslimer i Sverige som har flytt från muslimska länder därför att deras åsikter inte var tillåtna i de länderna. Inte vill de införa lagar som förbjuder deras åsikter.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer, men ändå en minoritet.
Koopmans studie gjord vid Humboldtuniversitet i Berlin är inte helt aktuell men ändå välgjord med niotusen respondenter i sex länder däribland Sverige. 65 procent av muslimerna säger sig vara fundamentalister som sätter tron framför landets lagar. 29 procent säger sig vara positivt inställda till religiöst våld.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den svenska kyrkan är så urvattnad att den inte ens tar ställning för den kristna tron och håller den främst, allt och alla ska inkluderas. Kyrkan är numera Hbtqi+ certifierad och har täta kontakter med de muslimska samfunden och tonar ner det kristna budskapet till nästan ingenting. Extrema tolkningar av kristendomen får sökas i det amerikanska bibelbältet och bland konservativa riktningar inom katolicismen som Opus Dei. Här i landet är det inte ens mellanmjölksstyrka på kyrkan utan allt ska vara liberalt och inkluderande till den grad att det kristna budskapet nästan bleknat bort.
Nåja, det är ju bra. Fick jag välja skulle all organiserad religon förbjudas då grunden bygger på rena lögnar. Lögner som sen säljs som sanning baserat på texter ingen har en aning om vem det var som skrev.

Lyckligtvis är jag ju samtidigt en person som är tolerant, så jag ser nödvändigheten i att vissa människor behöver undfly verkligheten, varesig det är religion, Pride eller Cos Play. Så jag låter dem göra det och lever mitt liv. När religion eller andra särintressen krockar med demokratiska rättigheter och lagar regler drar jag gränsen för vad som är ok.

• Gilla
  • Älska
Satsuki och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Islam har inte reformeras på samma sätt som kristendomen. Den dag kvinnliga imamer predikar i mosken och de välkomnar en utställning i stil med Ecce Homo i sina lokaler kan vi börja tala om en moderniserad islam. Vid enkäter svarar flertalet av de troende att islam ska stå över sekulär lag. Önskan om dödsstraff för blasfemi var inte heller ovanligt. Flertalet ansåg att Muhammed var ofelbar och att gifta sig med en nioårig flicka inte är kontroversiellt då profeten gjorde så.
Nu var det ju fullt med svenskar, och inte bara kristet religiösa sådana, som tyckte synnerligen illa om Ecce Homo, t.ex. därför att de ogillade homosexuella i största allmänhet för att anknyta lite till trådens ämne. Det finns väl fortfarande kristna i Sverige som ogillar att det finns kvinnliga präster.

Ge det lite tid så kommer det förändringar i andra länder också. Det tog typ 50 år med demonstrationer etc. innan kvinnor i Västeuropa fick kvinnlig rösträtt. Det är inte så många årtionden sen homosexuella aktiviteter slutade att vara straffbara i Sverige. Förändringar kommer inte överallt samtidigt, har aldrig varit så.

Kan du länka till några av dessa enkäter som du hänvisar till?
Vore intressant att se hur urvalet är gjort.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänkte på det här:
Okey.

Men när jag läser jonmo´s inlägg " jag hatar till exempel nästan alla politiker", så tolkar jag enbart att han starkt ogillar dem flesta politiker.

Det gör jag också!
Är tvärless på dem flesta politikers helt ryggradslösa existens, där deras syfte är att flytta focus så att dem slipper ta tag i saker....och det som väl syns i media, är mer likt en dokusåpa än någonting annat.

Hur tolkar du jonmo´s ord hat i det inlägget?
Tror du att han vill skada dom?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Storbritannien har väl haft många muslimska invandrare under mer än 100 år, i och med deras koloniserande av Pakistan och Indien. Medan det är först relativt nyligen som vissa börjar tycka att det är ett problem.

Ja, det finns många muslimer i Sverige som har flytt från muslimska länder därför att deras åsikter inte var tillåtna i de länderna. Inte vill de införa lagar som förbjuder deras åsikter.
Birgit, du är kvinna? Du gullar med muhammedanerna vilket du kommer att ångra. Strax i värsta fall. När skäggprofetens efterföljare tar över blir du betraktad som boskap med en trasa på huvudet. Undersökningar i England, Danmark och Nederländerna har visat att en förkrossande majoritet av "fina, sekulära" muslimer är för sharia. En rekorderlig andel av dem kan visa förståelse för terrordåd mot Väst (runt 40 000 sedan 2000). Ditt uppvaknande kan bli brutalt och försent. Liksom andra mjäkiga kvinnors.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
jonmo jonmo skrev:
Jag trodde man fick sparka uppåt? Eller menar du att jag på något sätt är i överläge mot Ursula?
Jag har inte skrivit något annat än att du hatar vissa människor och det eftersom du har skrivit det själv. Så jag förstår inte dina frågor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ju fullt med svenskar, och inte bara kristet religiösa sådana, som tyckte synnerligen illa om Ecce Homo, t.ex. därför att de ogillade homosexuella i största allmänhet för att anknyta lite till trådens ämne. Det finns väl fortfarande kristna i Sverige som ogillar att det finns kvinnliga präster.

Ge det lite tid så kommer det förändringar i andra länder också. Det tog typ 50 år med demonstrationer etc. innan kvinnor i Västeuropa fick kvinnlig rösträtt. Det är inte så många årtionden sen homosexuella aktiviteter slutade att vara straffbara i Sverige. Förändringar kommer inte överallt samtidigt, har aldrig varit så.

Kan du länka till några av dessa enkäter som du hänvisar till?
Vore intressant att se hur urvalet är gjort.
Vad gäller Koopmans studie fanns en läsvärd artikel som refererar den i Tidskriften Kvartal.

BirgitS BirgitS skrev:
Relativt nyligen, hur är din definition för det?
Sista 25 åren?
BirgitS BirgitS skrev:
Nyss sade du ju om muslimer att "dem extrema/sharia" var en liten minoritet.
Så om 5 av 100 vill ha lagar som man själv inte vill ha, ja då flyr man till Europa?

Har jag förstått dig rätt då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
H hovapettson skrev:
Birgit, du är kvinna? Du gullar med muhammedanerna vilket du kommer att ångra. Strax i värsta fall. När skäggprofetens efterföljare tar över blir du betraktad som boskap med en trasa på huvudet. Undersökningar i England, Danmark och Nederländerna har visat att en förkrossande majoritet av "fina, sekulära" muslimer är för sharia. En rekorderlig andel av dem kan visa förståelse för terrordåd mot Väst (runt 40 000 sedan 2000). Ditt uppvaknande kan bli brutalt och försent. Liksom andra mjäkiga kvinnors.
Visst är jag kvinna, och jag gullar inte med andra än bebisar och småbarn.

Eftersom jag inte kan se det minsta tecken på att det kommer att ske i Sverige inom de närmsta 20 åren så behöver jag inte bry mig eftersom jag nog inte kommer att leva mer än så. Men inte är det standard i arabvärlden att kvinnor betraktas som boskap, barnen är alldeles för värdefulla för det.

Men du kan väl länka till alla dessa undersökningar som du hänvisar till i stället för att bara lite löst minnas en del.

En rekorderlig andel av sekulära med kristna förfäder har förstående för terrordåd mot arabvärlden. Så vad är skillnaden?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men när jag läser jonmo´s inlägg " jag hatar till exempel nästan alla politiker", så tolkar jag enbart att han starkt ogillar dem flesta politiker.

Hur tolkar du jonmo´s ord hat i det inlägget?
Tror du att han vill skada dom?
Jag kan berätta själv så ni slipper gissa. Jag vill inte skada, men jag vill förlöjliga och berätta för dem vilka dåliga människor de är. Politiskt våld tror jag inte på. Det enda våld som utövas regelmässigt är det mot mig när jag under vapenhot avtvingas mina pengar (a.k.a. skatt).

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad gäller Koopmans studie fanns en läsvärd artikel som refererar den i Tidskriften Kvartal.
Kan du då länka till den?
Är Kvartal en objektiv källa eller har de något att vinna på att vinkla sina artiklar?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du då länka till den?
Är Kvartal en objektiv källa eller har de något att vinna på att vinkla sina artiklar?
Artikeln finns på nätet i det nummer som publicerades 22/4 2022 . Tidskriften är politiskt obunden med med en lutning åt höger. Annars sök på originalstudien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.